fbpx

לא משפיעים 2020 | עורכי הדין של נתניהו | נאשם לא ייצוגי

0

מה אפשר לומר, כשנדמה שעבור הנאשם מספר 1 במדינה, במשפט פלילי רב־אישומים, עורכי הדין הם בכלל לא פונקציה? עו"ד יוסי שגב הוא בינתיים האחרון ברשימה. שגב ייצג את נתניהו בדיון האחרון בבית המשפט, ביקש שדיוני ההוכחות יתחילו אחרי שהקורונה תיעלם. בית המשפט התעלם מעזות המצח של הבקשה וקבע סדר דיונים אינטנסיבי החל מינואר הקרוב. שגב נעלם באותה מהירות שבה הגיע. תשלום אולי כלל לא היה שם באפיזודה הקצרה, לכו תדעו. ותשלום הוא מרכיב עיקרי בסיפורנו.

למעלה מעשרה פרקליטים שונים ייצגו את נתניהו בשלבים שונים של ההליכים נגדו, החל מהחקירות וכלה בהגשת כתב האישום. כולם נעלמו, מלבד עמית חדד. הם נפלו בעיקר על מזבח שכר הטרחה. אולי זו הפרידה מיעקב וינרוט, שהלך לעולמו – ועליו נתניהו סמך (אם כי וינרוט המליץ לו כבר בתחילת הדרך ללכת לעסקת טיעון), שהשפיעה על ההמשך המעורער. רם כספי, פיני רובין, מיכה פטמן, נבות תל־צור, יוסי אשכנזי, עודד מודריק, ספי אלון, אייל כהן, קרן שפירא, אריאל כפרי, ירון קוסטליץ. נכון לכתיבת שורות אלה הצטרף לצוות ההגנה בעז בן צור. נראה אם גם יישאר להמשך.

היו עורכי דין בכירים שגיששו אצלם, אבל הם סירבו בנימוס. אחרים דווקא רצו להיות בתיק הזה. שיגרו לבלפור מסרים שהם נכונים לצאת לקרב. המיון היה קפדני. ציציות נבדקו. ההליך המפרך התקבל על ידי עורכי הדין בהבנה. העניין והפרסום במקרה הזה גוברים. ועניין יש כאן למכביר. כל אחת מהפרשיות יכולה למלא ספרי זיכרונות בשפע. ראש ממשלה מכהן ראשון שנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים. ופרסום? זה יכול להיות בכמויות שגם המתוקשר שבעורכי הדין לא חלם עליהן.

את שני אלה, העניין והפרסום, נתניהו סיפק בלי בעיה. הכסף זה כבר סיפור אחר. כתב האישום של נתניהו הוא מהסוג שמפרנס עורכי דין בכירים במשך שנים. כמה כאלה הפכו מיליונרים בזכות תיקים מהסוג הזה. נתניהו, שאינו נוהג לשלוח יד לכיס, הבטיח לשלם כשוועדת ההיתרים תתיר לו לקבל מימון מבן דודו נתן מיליקובסקי, או ממקורבו ספנסר פרטרידג'. האחרון, אגב, עד תביעה בתיקים. כזהו ההיגיון בבלפור. הוועדה לא נעתרה, כזכור. והכל חזר למגרש הקרבות בתודעה הציבורית.

לקוחות מסוגו של נתניהו שוברים חסכונות, מוכרים דירה, כדי לממן הגנה משפטית. לנתניהו יש עשרות מיליונים בנכסים ובמזומן. הוא יכול. אבל הוא לא מוכר שום דבר מלבד אשליה, ואת זה עורכי הדין הגדולים לא מוכנים לקנות. פראיירים הם לא. לא עושים פרו בונו למען לקוח שזהו הונו.

בעוד נוני מוזס ושאול אלוביץ' הגיעו לדיונים מצוידים בהגנה משפטית לעילא, נתניהו ניצב שם עם עורכי דין מזדמנים. אפילו בבית המשפט שמו לב לתופעה, ונזפו על התחלופה הגבוהה כבר עד כדי גיחוך בצוות ההגנה. עם כל הכבוד למלך, באולם בית המשפט חלים כללים אחרים. אם לא ישלם, לא יקבל. עורכי הדין אמנם יפסידו הזדמנות להשפיע על ההיסטוריה; נתניהו מצידו יפסיד ייצוג ראוי.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook