fbpx

המפגין // למה זה לא עובד?

צריך להשתמש בנוסחה: האפקטיביות של כל הפגנה היא תוצאה של הכפלת מספר האנשים בהפגנה במשך זמן ההפגנות, כפול הכיסוי התקשורתי של האירועים

0

תמיד הפגינו במקום הזה. לפני 3,000 שנה, אחרי ששלמה המלך מת, נוצרה הזדמנות. העם יצא לכיכר ודרש מיורש העצר להוריד את המיסים הכבדים שהמלך שלמה השית עליו. לא זול לבנות מקדש מארזי הלבנון בירושלים, קשה להחזיק אישה תובענית אחת, שלא לדבר על 1,000. הזקנים יעצו להסכים לדרישות. רק החברים הצעירים, אלה שיורש העצר גדל איתם, התנגדו. קרע את העם, יעצו לו, תראה לו מאיפה המלך עושה את זה. רחבעם הלך עם החברים שלו. קוטני, אמר לנציגי המפגינים, עבה ממותני אבי. קוטני זה הזרת שלי. אבי, הוא סיפר על שלמה, ייסר אתכם בשוטים, ואני אייסר אתכם בעקרבים. כך היה. המפגינים הלכו הביתה.

הפגינו לפני קום המדינה נגד הספר הלבן, הפגינו מאז שהיא קמה. ואדי סאליב, מוטי אשכנזי, הפגנת ה־400 אלף אחרי סברה ושתילה, ארבע אמהות, מחאת האוהלים, גלעד שליט, כיכר גורן והבימה. היו עוד, אבל שום הפגנה לא באמת עשתה מהפך. גם לא אלה שבמהלך השיפוץ המתמיד של ההיסטוריה צבעו אותן ככאלה. פה ושם, לעיתים, ההפגנה תרמה במשהו לשינוי מסוים. כדי לבדוק את התזה הזאת, ולהבין מדוע הפגנות לא מצליחות בישראל, צריך להשתמש בנוסחה.

האפקטיביות של כל הפגנה היא תוצאה של הכפלת מספר האנשים בהפגנה במשך זמן ההפגנות כפול הכיסוי התקשורתי של האירועים. לא משנה כמה אנשים מתכנסים בכיכר – בלי המשך של הפגנות נוספות הכיסוי התקשורתי יורד מיד והאפקטיביות נעלמת. כיסוי מתמשך בלי מפגינים בשטח יוצר תחושה של חדשות מזויפות ומניפולטיביות, ולכן גם זה לא אפקטיבי. הפגנות כיכר גורן והבימה שנמשכו אמנם שנתיים – שיא ישראלי – מקבלות מספר גבוה מאוד בסעיף הזמן, אבל בגלל מיעוט המשתתפים, וכתוצאה מכך גם תקשורת אדישה, האפקטיביות נותרה נמוכה.

אנשים יוצאים להפגין כאשר משהו מהותי מאוד בחייהם נפגע, והם מאמינים כי לשוועה שלהם תהיה תוצאה. הם מוכנים לצאת לרחוב רק כדי לתקן משהו קונקרטי בחיים שלהם. להפגין עבור אחרים זה יפה ואצילי, אבל מעט מאוד אנשים מוכנים להזיז את עצמם עבור זולתם. גם הפגנה למען רעיון נשגב לא יכולה להביא המונים, גם לא את אלה שמסכימים באופן עקרוני לפתרון שיוזמי ההפגנה מציעים. למי יש כוח לצאת מהבית, מה זה יעזור. ובכל זאת, להפגנות יש ערך. כל מי שסובל זקוק לקבוצת תמיכה. מי אמר שזה חייב להתנהל בחדרים סגורים. מה רע ברחוב, ועוד עם מגאפון. הסובלים ממש מצאו שיטה חדשה. חוסמים את עזריאלי. הנכים, האתיופים, מי לא. זה מקבל כיסוי, ברור, זה עשוי להביא לא מעט אנשים, אבל זה אף פעם לא נמשך יותר מדי זמן. לא אפקטיבי. כי זה מה שבאמת עובד בהפגנות. הנוסחה.

 

מחאת מנדלבליט

  • המחאה מול היועץ המשפטי לממשלה בעניין חקירות נתניהו והשחיתות מתקיימת ברציפות בימי שבת מאז נובמבר 2016 ועד היום

  • בשיא, במה שכונה 'צעדות הבושה', עברו ההפגנות זמנית לתל אביב ואחת מהן הכילה כ־20 אלף מפגינים

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook