fbpx

האם נגמר לנתניהו הקסם? // הטור של נחמה דואק

0

הוא קוסם, נהוג היה לומר על בנימין נתניהו. קוסם! זריזות ידיו נודעה למרחקים. לעולם ישלוף עוד ארנב מהכובע, ברגע שנראה כאילו נסתיימו כל הטריקים. והכל כתוב בדברי הקמפיינים של נתניהו.

בשבועות האחרונים יש תחושה שידי הקוסם הפכו כבדות יותר. גמלוניות. הקוסם נשאר, הקסם פג. נראה שהתפרים העדינים שבתוכם מצויים הקסמים, נראים לעין ואינם סמויים עוד כבעבר.

ניתן למנות שורה של מקרים שבהם חזינו לאחרונה, ושהסתיימו בכישלונו של נתניהו. הרצף הזה, של אותם כישלונות, ניכר. שפת גופו של נתניהו במסיבת העיתונאים שבה הציג את ה"פרויקטור" למלחמה בקורונה, פרופ' רוני גמזו, העידה שהוא לחוץ, שהוא מודע יותר ממה שהוא מוכן להודות.

ניקח רק את השבועיים האחרונים של חודש יולי 2020: הצעת החוק לניגודי עניינים של השופטים – נפלה. חוק ההמרה – נפל. יו"ר ועדת הקורונה, ח"כ יפעת שאשא־ביטון, עשתה לו בית ספר, לא מוותרת, לא משפילה מבט ועושה delete להחלטות שלו פעם אחר פעם. ההחלטה שלו למנות את פרופ' גבי ברבש לפרויקטור נתקלה בהתנגדות העזה של שר הבריאות יולי אדלשטיין ומנכ"ל משרדו פרופ' חזי לוי, וגרמה להתקפלות מפוארת שלו באישונו של לילה. המלחמה המאוד מתוקשרת שלו בראש אגף התקציבים באוצר, שאול מרידור, נתקלה בקיר ובפוסט תמיכה של מנכ"ל משרד האוצר, קרן טרנר אייל. גם רצונו להעביר תקציב חד־שנתי, בניגוד להסכם הקואליציוני של כחול לבן, לא מצליח לו, וייתכן כי רק בשל אילוצים פוליטיים של סמרטוטי כחול לבן יצליח להעבירו תחת מחאה של שותפיו לקואליציה ועם ליווי ביקורתי של בכירי הכלכלנים, ובראשם נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון.

רצף כזה של כישלונות לא זכור במהלך כל רצף כהונתו (השני) כראש ממשלה. האם מריחים את חולשתו ומעיזים ומחליפים פנים כנגדו?

המבחן יהיה בהתנהלות בכירי הליכוד בעתיד הנראה לעין. האם ימצאו את תעצומות הנפש להרים קול וראש ולמתוח ביקורת פומבית על מהלכיו של נתניהו, ואולי אף למצוא את האומץ הציבורי, לפעול כפי שעשתה בזמנו ציפי לבני מול ראש הממשלה אהוד אולמרט, כשקראה לו לפרוש מתפקידו לנוכח כתבי האישום שהתגבשו נגדו.

הכל טמון במספרים. הכל חבוי בנתונים שמופיעים בסקרים. מספר הקסם הוא 60–61. כשהליכוד יראה בסקרים שהם יורדים מתחת ל־30 מנדטים (נכון לסקרים האחרונים, הם היו על 31–33), ושיחד עם החרדים וימינה הם מגרדים את ה־60, יחל בעבוע בתוך הליכוד. יחלו להישמע קולות, שאולי הגיע הזמן לעשות מעשה ובמקום בחירות לבחור מישהו אחר מבין נבחרי סיעת הליכוד שיחליף את נתניהו. כי זאת יש לדעת, אם ימשיכו ללכת אחריו לבחירות עם כיסוי על העיניים, הוא מסוגל לשוב ולזרוח, לשוב ולהקסים, לשוב עם ארנבים חדשים בכובעו.

האם ישנם בליכוד אותם אמיצים שיהיו הנחשונים לצאת נגדו? אחד כבר העז והתמודד מולו בפריימריז האחרונים – גדעון סער. לאורך כל הדרך מאז הוא מגבה מצד אחד, אך לא מסתיר ביקורת מנגד. אחר שמסוגל לומר את אשר על ליבו הוא דוד ביטן, שהתאכזב מאוד מן העובדה שנתניהו הפר הבטחתו למנותו לשר. הוא לא היסס למתוח ביקורת חריפה על מעורבותו של נתניהו בבחירות יו"ר הליכוד העולמי. גם ח"כ מיכל שיר, חברת כנסת זוטרה, תומכת סער, וכזו שאינה חוששת, יכולה להיות זו שמרחיבה את הסדק הראשוני שדרכו ימצאו בכירי המפלגה את דרכם החוצה מהפחד המצמית מנתניהו.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook