fbpx

דיור במחיר משתלם? עם מחיר מטרה זה אפשרי

0

אחת הבעיות הגדולות שבישראל, שהיא גם אחד מנושאי השיחה הערים ביותר, היא מחיר הדיור. ישנן כל כך הרבה דירות שעומדות ריקות, פשוט כי הן לא עומדות בתקציב של אף אחד, גם אם הן נמצאות באזורים שנחשבים לזולים יותר או מוצעות כנכסים קטנים יותר. כדי להציל את המצב, נוצרה תכנית מחיר מטרה על ידי הממשלה ומשרד השיכון בשנת 2014, עם מטרה אחת – להוזיל את מחירי הדיור ולהשיג צדק בנושא.

מה ההבדל בין תכנית מחיר מטרה ומחיר למשתכן?

זוהי שאלה נהדרת שעולה באופן טבעי, לאחר שמחיר למשתכן כבר יצרה לעצמה מוניטין לא רע. ובכן, גם מחיר מטרה וגם מחיר למשתכן, שתיהן תוכניות שנוצרו ביוזמת משרד השיכון במטרה לאפשר קבלת מימון בשיעור שנחשב לגבוה מהשוק, לרכישת נכסים בהנחה משמעותית. במסגרת התוכנית, שטח הדירות הינו בין 60-150 מ"ר, בעוד שבמחיר למשתכן מדובר בדירות המוגבלות ל-120 מ"ר.

הבדל משמעותי נוסף הוא בשווי ההנחה בפועל. אחת הטענות הנשמעות ביותר בנוגע למחיר למשתכן, היא שישנם פערים בגובה ההטבות המוצעות. כלומר, ישנם פרויקטים שבהם הפער בין מחירה דירה המוצע במחיר המשתכן מייצג הנחה של 100-200 אלף שקלים בלבד, בעוד שישנם פרויקטים בהם ההנחה יכולה להגיע גם לסכומים של 400-800 אלף שקלים! תכנית מחיר מטרה מנסה לפתור את הסוגייה, כשההטבה המוצעת מוגבלת לסכום של עד 20% ממחיר השוק, או עד 300 אלף שקלים.

כל מה שצריך לדעת על מחיר מטרה

כעת כשאנו מבינים את ההבדלים בין התוכניות, אפשר להרחיב על מחיר מטרה עצמה ולעשות לכם סדר בכל הקשור לזכאות, איסורים ועוד. או כמו שאומרים, כל מה שאתם צריכים לדעת על מחיר המטרה:

  • זכאות – התוכנית מיועדת לחסרי דירה (כלומר אדם יחיד בגיל 35 ומעלה או תא משפחתי שאין לו זכויות כלשהן על דירה או חלק מדירה, ושלא היו להם זכויות כ-10 שנים קודם לרכישת הדירה), ולמשפרי דיור (כלומר אדם יחיד בגיל 35 ומעלה או תא משפחתי שבבעלות מי מיחידיו דירה למגורים שתימכר בתוך שנה מיום קבלת טופס 4 לדירה נרכשת, או שבבעלותם הייתה דירה יחידה בעשר השנים שקדמו לרכישת הדירה בתוכנית).
  • אי זכאות – לא יהיו זכאיים להשתתף בתוכנית; יחידים מתחת לגיל 35, בעלי יותר מדירה אחת בעשר השנים האחרונות, וכן זוגות שנרשמו לנישואין אך טרם נישאו.
  • איסורים שכדאי לדעת – בעבר, אסור היה להשכיר את הדירות הללו. כיום, בכדי להקל על ציבור הרוכשים, משרד הבינוי הסיר את האיסור על השכרת דירה. עם זאת, חשוב לציין שדירה שנרכשה במסגרת מחיר מטרה לא תוכל להימכר במשך 5 שנים מיום קבלת טופס 4, או למשך 7 שנים ממועד ביצוע ההגרלה שבה זכו בדירה – המוקדם מבין התנאים.
  • איכות גבוהה – הפעם, משרד הבינוי והשיכון הגדיר מפרט איכותי לדירות בתוכנית. כאן, הסטנדרטים משלבים רכיבים שעליהם הקבלנים דורשים לרוב תוספת תשלום, לדוגמא האפשרות להציע בחירה בין מגוון עיצובים, צבעים ודוגמאות של משטחי עבודה, ריצוף וחיפוי, דלתות פנים, ועוד.
  • חניה – למרבה השמחה, הדירות בתוכנית חייבות להגיע עם חנייה אחת!

ונכון להיום –

ובכן, כל מה שנכתב לעיל היה רלוונטי לשנים עברו. שר האוצר בזמנו, משה כחלון, איחד בין תכנית מטרה ומחיר למשתכן. התוכנית עצמה פעלה עד שנת 2018 בראש העין ובמודיעין בלבד, כשהתכנון היה להקים פרויקטים גם בערים כמו דימונה, עפולה ולוד. זה לא אומר שצריך להרים ידיים, ממש לא! גם כיום קיימות תוכניות כאלו, שמטרתן להקל על רוכשי דירות בכל רחבי הארץ ולהפוך את השוק לידידותי ונגיש יותר.

כל מה שעליכם לעשות זה להירשם להגרלה, ולהחזיק אצבעות. לפני כן, מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע מהתחום, שיסייעו לכם לכל הפחות להבין מהי היכולת שלכם מבחינה כלכלית, היכן אתם עומדים ובאיזה סוג של נכסים תוכלו לעמוד במידה ותזכו. בדרך זו לפחות תתכוננו היטב לקראת כל סיטואציה שתבוא, ותיגשו אליה בשיקול דעת, לצד ההתלהבות הטבעית שבזכייה בהגרלה.

כמה משכנתא אפשר לקחת?

כאמור, לזוכים בהגרלות של תכנית מטרה ומחיר למשתכן, ניתנת האפשרות לקבל משכנתא בשיעור גבוה יותר מהמקובל בשוק, וזאת בניגוד למשכנתא לזוגות רגילים שבה המימון מהבנק עומד בדרך כלל בסכום של עד 75% מגובה מחיר הדירה. כאן, לזוכים ניתנת אפשרות מימון של עד 90%!! זוהי הקלה משמעותית עבור הזוכים, שכן במדינה כמו שלנו ישנו קושי משמעותי בהשגת הון עצמי לרכישת נכס.

את הבקשה ניתן להגיש דרך יועץ משכנתאות פרטי שילווה אתכם לאורך כל התהליך, עד לקבלת המפתח לדירה החדשה שלכם. בשל שיעור המימון הגבוה והעובדה שרוב המשתתפים בתוכנית הם זוגות צעירים, הבנקים מקפידים לבדוק בצורה מחמירה ומעמיקה את יכולת ההחזר וההכנסות. אין מה לדאוג, כשאתם מגובים באיש מקצוע בעל ניסיון והיכרות עם התחום, תוכלו להיות בטוחים שבכל מצב, תתקדמו עוד שלב לקראת רכישת הנכס החדש שלכם!

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook