fbpx

על גאס מ'סוויט טות': נער עם קרניים' | דמות אחת בחודש מאת גדי להב

0

 שילוב בין אלף והוביט: על גאס מ'סוויט טות': נער עם קרניים'

'סוויט טות': נער עם קרניים' הייתה הסדרה הנצפית ביותר בנטפליקס בבריטניה, בארה"ב ובמדינות נוספות בחודש האחרון. עד כמה היא חייבת את הצלחתה למגפת הקורונה? בכל זאת, סדרה על מגפה עולמית המפוררת את העולם עם וירוס העובר ויראלית (אפוקליפסה היא טרנד חזק מאוד בשנים האחרונות, מ'סיפורה של שפחה' ועד 'רכבת הקרח') די סביר שתזכה לפוש קטן בעולם השרוי במגפה עולמית עם וירוס ויראלי. מדובר בצירוף מקרים מוצלח במיוחד (הסדרה צולמה ב־2019 ומבוססת על קומיקס מ־2013), אולם יש סיכוי גבוה שהיא הייתה הופכת ללהיט בכל מקרה, משתי סיבות עיקריות.

הראשונה היא שמדובר בסדרה שקולעת לקהל ספציפי (כמו שנטפליקס יודעים לעשות) גדול: מילניאלס ובני דור z פרוגרסיבים. אתם יודעים, מצביעי ביידן/סנדרס/לייבור ואוהדי ג'סטין טרודו וג'סינדה ארדרן, לוגמי הקפה בר־קיימא וממחזרי הבקבוקים. 'נער עם קרניים' נעה סביב הנושא שמעסיק את הדורות האלה יותר מכל דבר אחר – משבר האקלים והטבע. המגפה העולמית פורצת בשל התערבות האדם בטבע, ותוצר לוואי שלה הוא יצורי הכלאיים, ילדים שהם חצי אדם וחצי חיה. המסר די זועק לשמיים: "הרעים" בסדרה הם בני אדם, וה"טובים" או הקורבנות הם חיות. לא רק יצורי הכלאיים. חלק משמעותי מהעלילה מתרחש בגן חיות. את המרחבים הפתוחים כובשות חיות משוחררות מהגן, ואפילו לחלק מהגיבורים שמות של חיות, למשל דובה ובירדי.

ולא סתם האדם אשם, אלא ספציפית האדם הלבן המיליטריסטי. גנרל אבוט הוא קריקטורה של שריף או איש צבא של המאה ה־20. ולעומתו, כל הגיבורים הטובים הם הכל חוץ מגבר לבן: בירדי ודובה הן נשים, איימי אישה לטינית, ג'פ שחור וד"ר סינג הוא הודי. זה נראה כמו פסיפס המצביעים של המפלגה הדמוקרטית. "אתה גזע נכחד", אומרת איימי לגנרל אבוט, ומבטאת בגלוי את כל הפחדים של מצביעי טראמפ.

הסיבה השנייה לפופולריות של הסדרה, עם או בלי קורונה, היא שמדובר בפנטזיה, וסדרות פנטזיה תמיד קונות להן אחיזה, בעיקר בקרב קהל צעיר. למעשה, 'נער עם קרניים' נעה בין פנטזיה לאגדה. הפיכתם של גאס, דובה וג'פ ל"פארטי", חבורה, מזכירה את 'שר הטבעות', כשגאס הוא שילוב של אלף והוביט. המסע שלהם לקולורדו מזכיר את 'הקוסם מארץ עוץ', וחיבתו האובססיבית של גאס לממתקים לקוחה מ'עמי ותמי'.

אגדות הן סיפורים מטאפוריים שגיבוריהם, כמו סיפורי מיתולוגיה, מסמלים ערכים, פחדים או כמיהות של החברה שבה נוצרו. גאס הוא הגיבור המרכזי של הסדרה, ולכן עלינו לשאול: מה הוא מייצג? מדובר בנער בן עשר, בן כלאיים, חצי אדם חצי אייל. הוא ככל הנראה בן הכלאיים הראשון, מעשה ידי אדם. יותר מכל אגדה אחרת, גאס מזכיר את פינוקיו. סבא ג'פטו מת והוא צריך לצאת לעולם הגדול ולאבד את תמימותו. כמו פינוקיו, גם הוא רוצה להיות ילד אמיתי.

ההבדל הראשון הוא שפינוקיו לא שמע בקול אביו, שיקר, ונענש על שקריו. גאס לעומת זאת הוא הילד הצייתן בעולם. למעשה, המבוגרים – כולל הוריו – שיקרו לו. זהו היפוך תפקידים. בעוד ש'פינוקיו' הוא סיפור שנועד לגרום לילדים לשמוע בקול הוריהם, גאס אומר לנו: אל תקשיבו להורים. אל תקשיבו לדור הקודם, הלבן, השוביניסטי, והחמור מכל – זה שהרס את כדור הארץ.

לגאס יש עוד שני מאפיינים, קרדינליים כדי להבין מה הוא מסמל. ראשית, הוא תמים באופן מכמיר לב. הוא קורבן מושלם ושלם. אין לו שום אחריות למה שקרה אבל הוא יישא בכל התוצאות, ולא זו אף זו – הוריו שיקרו לו, כך שלמעשה "המבוגרים" הפכו אותו לקורבן המושלם. שנית, יש לו קשר גורדי – שטרם התברר סופית בסדרה – לווירוס. אנחנו די יודעים בוודאות שבהקרבתו של גאס ניתן יהיה לייצר חיסון או תרופה. ויש לא מעט רמזים שהוא עצמו עשוי למצוא מזור למגפה.

זהו הפשט. אז מהו הדרש? גאס, פינוקיו עבורכם, הוא דור המילניאלס ודור ה־z: בני הנוער והצעירים שהגיעו לעולם מקולקל, שקלקלו הוריהם. "העתיד שייך להם, אתה זן נכחד", אומרת איימי לגנרל אבוט. ובאמת – העתיד שייך לדורות האלה. אבל, למגינת ליבם, האבוטים עדיין יכולים לשלוט בעניינים. עובדה – אבוט היה נשיא ארבע שנים עד לא מזמן, ויש סיכוי סביר לקאמבק.

בני הנוער ובני ה־20 חשים, כמו גאס, שאין להם שום אחריות על המצב. הם נולדו לתוכו, אבל הם יישאו בכל התוצאות. לא זו אף זו – תוכנית־העל של "המבוגרים" היא להקריב אותם, כלומר לשתות בקשית את כל מה שיש לכדור שלנו להציע, ואז להיעלם אל השקיעה. שזו כמובן עמדה מעט בכיינית. לכן לא מפתיע שבני הכלאיים בסדרה נשארים ילדים. יש בכך התרסה של חוסר אחריות. מצד שני, אם מישהו יציל את העולם, אלה יהיו הדורות הבאים בלבד. מהאבוטים אין מה לצפות.

לא פלא שמיליונים מזדהים עם גאס. אם תרצו, הוא בעצם גרטה תונברג, רק קצת יותר חייכן.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook