fbpx

משפיעים 2020 | אביגדור ליברמן | עוד יכריע גורלות

0

נחסוך לכם את הקלישאות על אביגדור ליברמן כאניגמה. הוא דווקא לא כזה אניגמטי, ואם תבדקו לעומק – גם לא בלתי צפוי כפי שמתארים אותו. במקום אניגמה, בואו נדבר על הפרדוקס. אם תסקרו את הקריירה של ליברמן כנבחר ציבור, נראה שהוא אדם משפיע יותר מבחוץ – כאופוזיציונר המתכנן את חבירתו הבאה לקואליציה, מאשר מבפנים – כחבר ממשלה.

מי זוכר שעד לפני שנה וקצת עוד הימם את הפרשנים עם החלטתו שלא לתת לנתניהו ממשלה, אחרי בחירות סבב א'. לאט־לאט מתח את החבל, עד המערכה השלישית, שבה התייצב מאחורי בני גנץ באופן מלא. בתוך התהליך הזה הליכוד לא הצליח למחוק אותו, אפילו לא להחליש (וניסה בכל דרך ועם משאבים עצומים). כמעט שכחנו שהאיש היה נושא הדגל הגזעני בנושא הערבי־ישראלי (מלהיפטר מאזרחים בהסדר מדיני, ועד כינוי נציגיהם בכנסת "טרוריסטים"). השנה הפך בשעת ההכרעה הקריטית ביותר לחבר החמישי בפועל בקוקפיט ז"ל של כחול לבן. שם היה הדוחף העיקרי לממשלת מיעוט, בתמיכת הרשימה המשותפת. הוא היה משוכנע שתוכניתו, מחקיקה נגד נתניהו ועד הרכבת ממשלה, אוטוטו יוצאת לפועל. ואז הגיעה בגידת הכח"לים הגדולה.

כעת הוא באופוזיציה. לא הכי בולט בה, אבל פעלתן, גם במרחבים שלעיתים נסתרים מעין תקשורת המיינסטרים – אך מייצרים השפעה שתוצאותיה ייראו ברגע האמת. הוא הרכיב, אחרי שנים, סיעה שלא מביישת אותו. אנשים מוכשרים, ייצוגיים, אינטליגנטים. כאלה שנולדו להיות מרכיבים משמעותיים בכל קואליציה, אבל אין להם שום בעיה לעבוד במרץ ובחדווה לטובת דוקטרינת הבוס: קודם ניפטר מנתניהו, ואז נסדר את המערכת מחדש, באופן שפוי ויעיל.

והכי חשוב, המנדטים שלו פשוט לא נעלמים. זה כמעט נגד חוקי הטבע. ליבת ההצבעה שלו, שמעבירה אותו את אחוז החסימה לפני חיפושי הפרמיה הפוליטית, היא בני הגיל השלישי של עליית הניינטיז הגדולה מחבר העמים. הם מתמעטים. הם ימנים. הם היו חולים על ביבי. וליברמן הצליח לשמור עליהם במסע השינוי הפוליטי שלו. כלומר, הצליח לשכנע אותם שהוא – כנציגם הפרלמנטרי, כמנהיגם בזירה הציבורית – יותר נאמן לעקרונותיהם מאשר מנהיג הימין הבלתי מעורער לכאורה. הוא פירק אותם מההצבעה הזהותית־שבטית של קואליציית המיעוטים, שנתניהו בונה עליה לאורך זמן. כלומר, ליברמן הוא היחיד שהזיז בפועל מנדטים מגוש "ביבי" לגוש "לא־ביבי", באופן אפקטיבי ויותר מכל אחד אחר. כמו כן, הצטרפו אליו אנשי מרכז־ימין חילונים, אנשי המעמד הבינוני־גבוה ושחקנים במגזר העסקי, שסומכים עליו כרגע יותר מעל כל פוליטיקאי אחר.

הסקרים שאנו רואים משקרים. מאות אלפי מצביעי מרכז־שמאל, צרובי בגידה וחסרי אמון במערכת, כאלה שחלק גדול מהם, לפחות כרגע, סולד מיאיר לפיד, ודאי שאינו ייתן לבני גנץ את קולו, ובכלל נשבר לו הז** מהסחלה הפוליטי, לא משתקפים בעמודות המנדטים המושקעות במהדורות 20:00. בפועל, גוש הימין־חרדים רחוק מה־62–64 מנדטים שניתנים לו. בפועל, הגוש אינו מאוחד סביב נתניהו כפי שהיה קודם. ובפועל, אביגדור ליברמן הוא עדיין לשון המאזניים בבחירות הבאות. בהינתן העובדה שהוא המבוגר הפוליטי המנוסה ביותר במחנה "לא־ביבי", ושתאונה כמו ממשלת האחדות הנוכחית כבר לא נראה פה – ליברמן, בסבירות רבה, יחזור להיות מכריע הגורלות.

המספרים של ישראל ביתנו

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook