fbpx

החיסון לגיל השלישי – ייפוי כוח מתמשך

מה הקשר בין מסמך הבעת רצון לסוגיית איתן בירן? האם כדאי לצרף את הילדים כשותפים בחשבון הבנק?

0

דווקא עכשיו, חשוב לכם לערוך ייפוי כוח מתמשך ולבחור את בני המשפחה שידאגו ויקבלו בעתיד החלטות בעניינכם ביום שבו לא תוכלו לעשות זאת בעצמכם, ובנוסף תחסכו מבני משפחתכם התעסקות בבירוקרטיה מיותרת. עו"ד אביב סמוכה, מוסמך משרד המשפטים לערוך "ייפוי כוח מתמשך", עם טיפים ופתרונות שמשתלם לכם להכיר | מור הלוי

ייפוי כוח מתמשך מתייחס לאדם כשיר למקרה עתידי שבו יאבד את כשירותו המשפטית – לא מדובר בצוואה

על פי החוק החדש כל אדם "צלול" מעל גיל 18 יכול לערוך ייפוי כוח מתמשך ולקבוע מראש, מי מבני משפחתו או קרוביו יהיו מיופי הכוח שלו, ינהלו ויקבלו החלטות בענייניו ביום שבו הוא לא יהיה כשיר לעשות זאת בעצמו, מפאת תאונה, מחלה, זקנה, (למשל דימנציה) באופן שיחסוך בעתיד את הפנייה לביהמ"ש למינוי אפוטרופוס. מעל 50,000 איש כבר ניצלו את האפשרות לערוך ייפוי כוח מתמשך.

עו"ד סמוכה מוסיף: “בתקופה האחרונה של אי ודאות בריאותית ועלייה בתוחלת החיים, ייפוי הכוח המתמשך הוא מסמך מאוד נחוץ המותאם להשקפת עולמכם, כך שאתם קובעים מי יטפל ויקבל החלטות בעניינכם הרפואיים והרכושיים ביום שתאבדו את כשירותכם ובני משפחתכם יפעלו רק על פי ההנחיות שהורתם מראש.

עו"ד אביב סמוכה

מי שכן יערוך ייפוי כוח מתמשך

עו"ד סמוכה מספר על גמלאי שלפני כשנה ערך ייפוי כוח מתמשך, בעודו כשיר וצלול, ולפני כחודש נכנס לטיפול רפואי אשר לא איפשר לו מבחינה קוגניטיבית להמשיך לנהל את ענייניו. בני המשפחה של אותו גמלאי, אשר נבחרו על-ידו מראש כמיופי כוח, ביקשו להפעיל את ייפוי הכוח וזאת באמצעות האינטרנט, בלי אגרה, בלי עו"ד וללא צורך בהליכים בביהמ"ש; כל שנדרש מהם היה לצרף חו"ד מומחה לגבי אי כשירותו של אותו אדם. אותו גמלאי קבע בייפוי הכוח (אשר נחתם בעודו כשיר) שילדיו (מיופי הכוח שבחר), לא יהיו כפופים לאפוטרופוס הכללי ולא יידרשו להגיש דיווחים ודוחות שנתיים לאפוטרופוס הכללי בקשר להתנהלותם, וזאת להבדיל מאדם שלא ערך ייפוי כוח מתמשך ובני משפחתו מתמנים כאפוטרופוסים ע"י ביהמ"ש ומחוייבים ע"פ חוק להליכים משפטיים ולפיקוח של המדינה בקשר לפעולותיהם מדי שנה.

עו"ד סמוכה מספר על מקרה אחר בו אישה ערירית, אשר לא רצתה להיות לנטל על בני משפחתה הרחוקה, קבעה מראש בייפוי הכוח מי מהאחיינים יהיו מיופי הכוח שלה ואף ציינה במפורש לאיזה מוסד סיעודי ספציפי היא רוצה שיעבירו אותה, למקרה שתדרש לכך.

"מסמך הבעת רצון" – איך ומי יגדל את הילדים הקטינים? 

התיקון החדש לחוק, מאפשר לאנשים המשמשים כאפוטרופוסים על אחרים, כמו למשל הורים יחידניים לילדים קטינים, להביע מראש את רצונם בקשר לזהות האדם שישמש כאפוטרופוס במקומם על אותו קטין/פסול דין ובכלל להביע את רצונם בקשר לאופן גידולו, ניהול אורח חייו והמשך מקום מגוריו של אותו אדם שלגביו הם משמשים כאפוטרופוס.

עו"ד סמוכה מציין שסוגיה כואבת ומורכבת זו עולה בימים אילו שוב לכותרות בעיניינו של הילד איתן בירן, שאילו הוריו היו חותמים על מסמך הבעת רצון שבו היו קובעים מבעוד מועד מי יהיה האפוטרופוס על ילדם במקומם, איך והיכן יגדל, סביר להניח שהיו נחסכים תהליכים משפטיים מיותרים ומייגעים והחשוב מכל היו מונעים קרע משפחתי, על כל המשתמע מכך.

שותפים בחשבון – לא מה שחשבתם

עו"ד סמוכה מסביר כי בעבר היה נהוג לצרף בן משפחה או את הילדים לחשבון הבנק כשותפים, אולם בשונה מייפוי כוח מתמשך, השותפות נכנסת לתוקף באופן מיידי, השותף הופך לבעלים של מחצית הכספים בחשבון על כל המשתמע מכך, למשל: אם חס וחלילה נפטר השותף, יורשיו של השותף נכנסים בנעליו ואותו הורה עלול למצוא את עצמו, ללא בחירתו, שותף עם החתן/כלה והנכדים; בייפוי כוח מתמשך ההרשאה בחשבון צופה פני עתיד, ישנן מגבלות, כך שהפעולות בחשבון יבוצעו בהתאם להנחיות הממנה ולטובתו. כמו כן, ייפוי כוח מתמשך מאפשר קבלת החלטות בעניינים רפואיים של אותו אדם ושותף בחשבון לא.

לסיכום, זה הזמן לנקוט פעולה ויפה שעה אחת קודם.

.www.samoocha.co.il  | 054-4498757

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook