fbpx

איך ציינו את אירועי הזיכרון ב-2019?

0

בשנה שעברה ראינו ברשת ובחלק מערוצי הטלוויזיה מייזמים מיוחדים ששנועדו להנציח את גיבורי השואה והנופלים בדרך אחרת, יצירתית יותר, שמנגישה גם לדורות הצעירים את האירועים הכואבים כל כך לא רק כסיפור על חיים שנגדעו אלא גם כמראה לשנות החיים והסיפורים של אותם אנשים. בין הפרויקטים האלה ראינו את "הסטורי של אווה", פרויקטים נוספים של סרטוני אנימציה על נופלים של "בית אבי חי" ועצרת אלטרנטיבית המשלבת גם את המשפחות הפלסטיניות האבלות.

הסטורי של אווה

המיזם שנועד להנגיש את סיפור חייה של נערה שנרצחה באושוויץ הוא הסטורי של אווה. היום, כאשר בני נוער רבים מתעדים את חייהם באמצעות האינסטגרם בסרטונים קצרים ויוצרים "סטורי" ניתן לראות בהם מעין יומן אישי. מדיה זו הזכירה ליוזמי "הסטורי של אווה" את היומן שכתבה בשנות השלושים מהגטו באושוויץ נערה בשם אווה היימן, יומן שפורסם לאחר עם קום המדינה בהונגריה, המקום בו חייה אווה.

באמצעות סרטונים קצרים, שצולמו בטלפון הנייד תעדה אווה את האכזריות של הנאצים שהגיעו להונגריה, את הטלאי הצהוב ואת המעבר למחנה הריכוז. האווירה בבית והמתח תועדו באמצעות שחקנית שגילמה את אווה בעוד בגדי התקופה האותנטיים משמשים כדרך לקשר אותנו עם אותה התקופה.

לסטורי של אווה היתה הצלחה עצומה. ביבי נתניהו והבית הלבן העניקו רוח גבית לפרויקט והזכירו אותו בחשבונות שלהם ברשתות החברתיות. הסטורי זכה למעל מאה מיליון צפיות בחמישים מדינות סביב הגלובוס והעניק גם לדור הצעיר אפשרות לגעת לרגע אחד בתחושות הקשות שנלוו לשואה באמצעות הסיפור האישי המועבר במדיום הקליל כל כך והמוכר של האינסטגרם.

צופים וזוכרים 2019

חייהם של חיילים ובני נוער נגדעו באחת במלחמות ישראל, פיגועים ותאונות. האנשים שהשאירו אחריהם נותרו עם הכאב ועם הרצון לשמר את זכרם לשנים רבות. רבים מהם יצרו סרטוני אנימציה קצרים המתעדים את התחביבים שלהם, את המסע שעברו בדרך לגיוס ואת הקשרים היחודיים עם בני הזוג ובני המשפחה שהפכו למשפחות שכולות.

סרטונים אלה הוקרנו במהלך יום הזיכרון האחרון בבית אבי חי וגם בערוץ 12 בקשת. מוזיקה יחודית ומגוון סגנונות אומנותיים המשתלבים ביחד ומשאירים את נוכחותו של אותו אדם שאבד ואת סיפור חייו גם בליבם של אחרים שלא הכירו אותו במהלך חייו. הסרטים הללו מוכיחים שהדרך לזכור דרך הרגש, דרך התמונה הנעה והמוזיקה יכולה להיות עוצמתית לא פחות מהצפירה הארוכה.

העצרת האלטרנטיבית

בכל שנה מתקיימים טקסים אלטרנטיביים המציינים את יום הזיכרון לשואה ולגבורה ואת יום הזיכרון לחללי צה"ל בדרך אחרת. אחד מהאירועים האלה התקיים בשנה שעברה בפארק גני יהושוע בתל אביב. בניגוד לטקסים הממלכתיים אליהם מוזמנות המשפחות של חללי צה"ל, בטקסים האלטרנטיביים משתתפות גם משפחות של חללים פלסטיניים, מן העבר השני. את הטקס הנחתה נכדתו של האדם המזוהה כל כך עם השלום – הנשיא לשעבר שמעון פרס ז"ל.

המשמעות הפוליטית העמוקה הנלווית לטקס, חוסר היכולת של חלק מהמשפחות הפלסטיניות להכנס לישראל באותו היום על מנת להשתתף בו והפגנות של גורמי ימין הצליחו להעיב מעט על האווירה המיוחדת של השיתוף באבל של שני הצדדים. המסר המיוחד שניסו להעביר המארגנים, כפי שפרסמו הוא ניסיון להוביל לתוצאה הפוכה – "לפיוס, שלום ותקווה" מתוך ציפייה שיום אחד שני הצדדים לא יצטרכו עוד לעמוד בטקסי זיכרון ולבכות את אלה שאבדו עם השנים ב"מעגל השכול המתרחב".

גם השנה, אנחנו הולכים להכיר מייזמים נפלאים ומרגשים אשר בעזרתם כל אחד יוכל לבחור את הדרך המתאימה לו להנציח את גיבורי השואה והנופלים במערכות ישראל.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook