fbpx

כללי הברזל למניעה וטיפול באנמיה, בכל שלבי החיים

0

ברזל הוא המינרל שנמצא בכמות הגדולה ביותר בגופנו, עובדה הממחישה את נחיצותו, עבור כל אחד ואחת מאיתנו.

הברזל קריטי לנשיאת החמצן לכל חלקי הגוף, הוא מרכיב חשוב עבור תאי מערכת החיסון, הכרחי לתפקוד מוחי תקין, לתהליכי גדילה והתפתחות ועוד.

תפקידים אלה מדגישים עד כמה הוא חשוב עבור העובר והתפתחות ילדים, הגדלים בקצב מואץ. כשמדובר  בנשים בגיל הפוריות מחקרים מצאו כי נטילת תוסף ברזל הפחיתה בכ- 40% את הסיכון לבעיות פריון על רקע הפרעות ביוץ בהשוואה לנשים שלא נטלו ברזל. הברזל משמעותי מאוד גם לגיל השלישי – אוכלוסייה המועדת למחסור במינרל זה עקב הירידה הטבעית ביכולת הספיגה שלו במערכת העיכול וגם כי תזונתם נוטה להיות דלה בו.

למעשה, ברזל קריטי עבור כולנו, הרוצים לשמור על רמות אנרגיה מיטביות ועל מח ומערכת חיסון שמתפקדים הכי טוב שאפשר.

למרות חשיבותו הרבה, ארגון הבריאות העולמי מעריך (1) כי רוב מקרי האנמיה בעולם נובעים ממחסור בברזל,  והוא משפיע גם על איכות חייהם ובריאותם של אלפי ישראלים.

מאיפה הגוף שלי מקבל את כל הברזל הנחוץ לו ?

האידיאל הוא שתזונה מוקפדת תספק  לגופנו את רוב הברזל לו הוא זקוק. אך ישנן תקופות חיים רבות בהן קיימת דרישה מוגברת של הגוף למינרל זה, ונזדקק להשלמה בעזרת תוסף תזונה איכותי.

המקורות התזונתיים העשירים ביותר בברזל, הם מהחי – בעיקר איברים פנימיים כמו כבד, לב וכליות. הוא מצוי גם בביצים, בשר ודגים.

ברזל מהצומח ניתן למצוא בטחינה מלאה, אגוזים ושקדים, במגוון קטניות ודגנים מלאים, סלק ועוד.

עיקר הבעייתיות   מתקשרת לכך שמזונות רבים מכילים כמויות קטנות של ברזל, שמסיבות שונות ומגוונות אחוז הספיגה  שלו ממערכת העיכול עשוי להיות נמוך.  לכן, פעמים רבות מתפתחת אנמיה גם בקרב מי מאיתנו שסבור כי תזונתו מאוזנת.

איך מזהים מחסור בברזל ?

בעזרת בדיקת דם פשוטה הבודקת בעיקר את ערכי ההמוגלובין (Hb) ואת מאגרי הברזל (FERITTIN).

ברמה הפיזית, מחסור בברזל יכול לגרום לתחושה משמעותית של חולשה ועייפות, לסחרחורת, לחיוורון, לקשיי ריכוז וזיכרון, לנשירת שיער מוגברת, לקוצר נשימה (לעיתים גם במאמץ שלרוב "קטן עלינו"), ראיית כתמים שחורים מול העיניים במעבר מישיבה לעמידה ועוד.

מחסור משמעותי בברזל וכזה המוביל לאנמיה, קשה מאוד להשלים רק דרך התזונה.

לכן מומלץ ליטול תוסף תזונה, עד להשלמת החוסר. לאחר מכן, חשוב שנקבל כמות נאותה של ברזל מידי יום כחלק מתזונה בריאה ומגוונת.

IRON MAX הוא בחירה מעולה לצורך הזה –

  •  IRON MAX הוא נוזלי ולכן נספג הרבה יותר טוב מכל טבליה או קפסולה.
  • הוא מיוצר תוך שימוש בטכנולוגיית TRAACS שהינה פטנט ייחודי של חברת אלביון העולמית. טכנולוגיה זו קושרת את הברזל לחומצות אמינו וכך התרכובת נספגת הרבה יותר טוב באתרי הספיגה של החלבונים. תרכובות הברזל-חומצות אמינו הן יציבות יותר  והן אינן מושפעות מנוכחות של רכיבים מעכבי ספיגה במערכת העיכולכגון מוצרי חלב, חומצה פיטית וקפאין הנמצא לא רק בקפה אלא גם בתה, שוקולד וקולה.  בכך הטכנולוגיה הפטנטית  תורמת לשיפור הספיגה והזמינות הביולוגית של הברזל בגוף.
  • משלב ויטמין C הידוע כמעצים את ספיגת ברזל מכיל ברזל מסוג ביסגליצינאט, העמיד בפני חומרים ומזונות הפוגעים בדרך-כלל בספיגת הברזל, כמו : מוצרי חלב, חומצה פיטית וקפאין הנמצא לא רק בקפה אלא גם בתה, שוקולד וקולה. לכן, בשונה מתוספי תזונה המכילים נגזרות אחרות של ברזל, אין צורך להפריד את נטילת IRON MAX ממזונות ומשקאות אלה, עובדה המקלה משמעותית על נטילה יומיומית שלו.
  • יתרון נוסף ומשמעותי הוא היותו קל לעיכול באופן שאינו גורם לאותה אי-נוחות במערכת העיכול שכה נפוצה בנטילה של תוספי ברזל רבים (כגון ברזל סולפאט או פומראט). כל זאת בזכות  הטכנולוגיה הפטנטית שקושרת את הברזל לחומצות אמינו ומונעת  מברזל חופשי לגרום גירויים במערכת העיכול . כך הברזל נספג טוב יותר ממערכת העיכול וממשיך ליעדו, עם כמה שפחות תופעות לוואי.
  • בשונה מרוב מוצרי הברזל המשווקים בארץ, הרכיבים של IRON MAX אינם כוללים סוכר או ממתיקים מלאכותיים וחומרים משמרים. הוא בטעם אוכמניות ומוגש במזלף המאפשר נטילה נוחה ומדויקת.

למי מאתנו הוא מתאים ?

  • לכל מי שמלאו לו 4 חודשים
  • נשים בהריון שלרוב זקוקות לברזל כדי למנוע אנמיה או כדי להשלים חוסר קיים.
  • אימהות לאחר לידה ומניקות, או כמו שאנחנו קוראים להן בהערצה – נשות הברזל שלנו !
  • נשים הסובלות מדימום וסתי כבד.
  • ספורטאים וספורטאיות מאחר ודרישות גופם לברזל, גבוהות יותר מהממוצע.
  • למי שהגיע לגיל השלישי שבו הסיכוי לחסרים תזונתיים הולך וגדל, ויכולת הספיגה יורדת.
  • עבור מי שמתקשה בבליעת כדורים.
  • לאנשים הסובלים מהפרעות במערכת העיכול, הפוגעות בכושר הספיגה.

למען הסר ספק, התוכן במאמר זה הוא בעל אופי של סקירה כללית בלבד, והמידע בו אינו התוויתי, הוא לא מהווה המלצה רפואית מוסמכת והוא לא מיועד להנחות את הציבור או לשמש לגביו כהמלצה, הוראה או עצה לשימוש, לשינוי או להורדה של תרופה כלשהי, ואין בו תחליף לייעוץ רפואי פרטני או אחר. נשים בהיריון, מניקות, ילדים ואנשים הנוטלים תרופות מרשם – יש להיוועץ ברופא לפני השימוש בתוספי תזונה.

 

מקורות :

  1. 2022. “Anaemia.” WHO | World Health Organization.

https://www.who.int/health-topics/anaemia#tab=tab_1

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook