fbpx

ליכודניק בהתהוות: דרכו החדשה של יואב גלנט // שלום ירושלמי

0

השר יואב גלנט עמד, מתוח ונרגש, מחוץ ללשכתו של השר ישראל כ"ץ בקומת הממשלה בכנסת. התאריך הוא 4 ביולי 2016, שש בערב. הפגישה שלו עם כ"ץ התעכבה מעט. כ"ץ, מצידו, היה עסוק בחדרו בפעילות מפלגתית נמרצת, שבסופה הצליח להכתיר את עמיתו השר חיים כץ ליו"ר מרכז הליכוד. כ"ץ קיבל את גלנט בחיוך והתנצל על האיחור. הפגישה נמשכה שעה. משיחות עם מקורבים ניתן לשער מה היה שם. גלנט החליט להצטרף לליכוד, כדי לתפוס במהירות את המשבצת הביטחונית שפינה משה (בוגי) יעלון חודשיים קודם לכן. גלנט פנה לממליך המלכים בליכוד וביקש סיוע פוליטי. אני מניח שישראל כ"ץ לא השיב את פניו ריקם.

אלה היו הימים שבהם הסכסוך בין משה כחלון, יו"ר כולנו, ובין גלנט, מספר שתיים שלו, הגיע לשיאו. כחלון מינה את גלנט לשר הבינוי אחרי שלקח ממנו נתחים חשובים מהמשרד, בתוכם רשות מקרקעי ישראל. כחלון גם הקים קבינט דיור בממשלה ומינה את מקורבו אביגדור יצחקי לראש מטה הדיור הלאומי במשרד האוצר, וגם על זה גלנט שתק. עם כלים מוגבלים יצא גלנט להילחם באויב הגדול והעיקרי של כחלון – מחירי הדיור. על מידת ההצלחה שלו הדעות חלוקות, כמו הסטטיסטיקה. כחלון ומקורביו משוכנעים כי גלנט נחל כישלון ולא מבין דבר וחצי דבר בענייני שיכון וכלכלה. גלנט עצמו בטוח כי רשם הצלחה בלתי רגילה, וגם אם מחירי הדיור עולים, הם לא קופצים בעשרות אחוזים כפי שהיה נהוג עד היום. החלה הבלימה.

הדעה השלילית של כחלון, אביגדור יצחקי, ארז חלפון (ראש מטהו הקודם של כחלון) ואחרים לא הצטמצמה לשיחות מסדרון. גלנט הרגיש כי אלה חותרים תחתיו ומבקשים להחליף אותו מהר ככל האפשר. התדרוכים נגדו לא פסקו לרגע. זמן קצר אחרי שלקחו לגלנט את הסמכויות, התחילה מריבה בין הצדדים על תכנית דיור לציבור החרדי. בהמשך הציע גלנט ש־5% מכלל הדירות שייבנו יוקצו לטובת דיור ציבורי. כחלון ואנשיו טרפדו את הרעיון. גלנט, שעבר בשנים האחרונות מאבקים ותככים אינספור, אמר לאנשיו כי "אדם נמדד לפי האויבים שלו". בהתחלה לא ייחס חשיבות לאנשי משרד האוצר, שמראש מיקם בליגה נמוכה. בסוף הוא הגיע למסקנה כי מאחורי המלחמה נגדו עומד שר האוצר בכבודו ובעצמו.

בערך באותה תקופה שבה הלך לכ"ץ, נפגש גלנט לשיחה צפופה עם כחלון. שר האוצר ביקש ממנו לעזוב את משרדו ולעבור למשרד הכלכלה. גלנט חשש באותם ימים שאם תקום ממשלת אחדות לאומית, משרד הכלכלה יעבור למחנה הציוני והוא יישאר חסר כל. גלנט לא סירב לבקשה, אבל העמיד את כחלון במצב קשה. "אתה ראש המפלגה ושר האוצר", אמר לכחלון. "אתה יכול לעשות מה שאתה רוצה, אבל תדע לך שאני אודיע כי המעבר הוא נגד רצוני". בסופו של דבר גלנט נשאר בשיכון ואלי כהן, מקורבו של כחלון, מונה לשר הכלכלה.

כוכב הקבינט

דרכו של גלנט במפלגת כולנו לא הייתה קלה מלכתחילה. גלנט, שרבים עדיין מזהים עם הטירה רחבת הידיים שבנה במושב עמיקם – ובגללה איבד את תפקיד הרמטכ"ל – אינו חיבור טבעי למפלגה החברתית המובהקת שהקים כחלון. לפני הבחירות במרץ 2015 קיבל גלנט מסרים לא רשמיים כי בנימין נתניהו, שתמיד נטה לגלנט חיבה, מבקש לשריין אותו במקום ה־11 ברשימת הליכוד. גלנט חיכה, העסק לא התקדם, והוא מצא את עצמו אצל כחלון, שחיפש דמות ביטחונית ידועה למפלגה שרוב רשימתה הייתה אנונימית יחסית.

גלנט ציפה לקבל תיק ביטחוני בממשלה שקמה, אבל כחלון העדיף משרדים חברתיים בעלי נגיעה לדיור: תיק אוצר מורחב, תיק בינוי ואת תיק איכות הסביבה שהעניק לחברו אבי גבאי, שהיום מתמודד על ראשות מפלגת העבודה. הסכסוך המהותי הראשון בין השניים פרץ כאשר גלנט תבע להיות חבר בקבינט המדיני־ביטחוני, בעל זכות הצבעה, אבל נאלץ להסתפק במעמד נמוך של משקיף בלבד. גלנט הרגיש כי כחלון לא באמת נאבק עבור החברות המלאה שלו בקבינט. עד לרגע זה, אם אני מבין נכון, גלנט סבור כי כחלון מתנהג כמו מנהיגים רבים אחרים בארץ ובעולם שמבקשים לגמד את האנשים הבולטים בסביבה המיידית שלהם. כחלון מתייחס להערכה הזו בבוז.

במאי 2016 העניינים הסתדרו לטובתו של גלנט. שר הביטחון יעלון עזב את הממשלה בטריקת דלת אחרי שהודח לטובת אביגדור ליברמן. כחלון חשש מליברמן, שפיזר באופוזיציה כמה הצהרות קיצוניות במישור הביטחוני. גלנט, דמות ביטחונית הנחשבת למאוזנת ומאזנת, קיבל את החברות המלאה בקבינט. מרגע זה ואילך יעשה גלנט מאמץ גדול להוכיח שהוא דמות שקולה ואחראית, סמכות ביטחונית שיכולה וצריכה להחליף את יעלון גם בליכוד.

הזדמנות להתבלט בעניין נקרתה בדרכו של גלנט כבר בחודש שלאחר מכן. בימין נקרעו אז סביב ההחלטה בנוגע להסכם פיוס עם טורקיה, שש שנים אחרי פרשת המרמרה. המו"מ בין הצדדים נגרר ונגרר, ובסיומו הצליח מנכ"ל משרד החוץ לשעבר יוסי צ'חנובר להשיג הסכם שלפיו היחסים הדיפלומטיים יחזרו לתקנם וישראל תעביר למשפחות ההרוגים בתקרית 20 מיליון דולר ותקל את המצור על עזה. ההסכם הובא לדיון בקבינט. שלושה הודיעו שיצביעו נגדו: שר הביטחון ליברמן ושרי הבית היהודי בנט ושקד. ראש הממשלה נתניהו חשש מתיקו 5:5, ואולי גם מנפילת ההסכם.

גלנט הגיע לישיבת הקבינט מחו"ל ונשא נאום חוצב להבות בזכות הסכם הפיוס. הוא טען כי העולם מורכב מבריתות אינטרסים גם עם אויבים מרים; העלה את הסכם השילומים והקשרים הביטחוניים של ישראל עם גרמניה; וטען כי קשר מדיני, גם קשר קר עם הנשיא ארדואן, מפרק לישראל חזית עוינת ויכול לשקם את היחסים בין המדינות. "רוסיה תומכת באיראן, אז מה אתם רוצים? שננתק את הקשרים עם רוסיה?", התריס גלנט נגד ליברמן וחברי הקבינט שסירבו להסכם. קשה לדעת אם הסכם הפיוס עבר בקבינט בזכות הדברים האלה. מה שכן, בסוף הדיון הזה עשה נתניהו מחווה יוצאת דופן, קם ממקומו והלך סביב שולחן הדיונים כדי ללחוץ יד לגלנט.

מלחמות הגנרלים

הנוכחות של גלנט בקבינט הרגיעה קצת את השטח בכולנו. גלנט התחיל לבנות את עצמו מחדש, על חשבונן של אוטוריטות ביטחוניות אחרות. ההתפטרות של יעלון גרמה לו סיפוק גדול. בין השניים שוררת איבה של ממש הנמשכת שנים ארוכות, עוד מאז הליך מינויו הכושל של גלנט לרמטכ"ל, כשיעלון החליט להימנע בהצבעה ולא לתמוך בו.

זה קרה אחרי מכות ציבוריות קשות לגלנט. מהתחקיר ב'מעריב' של קלמן ליבסקינד על "פרשת הקרקעות" בביתו של גלנט, שסיכל לבסוף את מינויו למפקד צה"ל. וכמובן לפני כן, ב־2010, עת פורסם בערוץ 2 "מסמך גלנט" שיהפוך בחלוף הזמן ל"מסמך הרפז". גלנט משוכנע עד היום שלמסמך אחראי בכל זאת יריבו המיתולוגי גבי אשכנזי. דעתו אינה נוחה מכך שהפרשה, שהעסיקה שנים את המערכות הפוליטיות, הצבאיות והמשפטיות, גוועה לבסוף ושאשכנזי יצא נקי יחסית ממנה. גלנט טען כי החבורה בראשות אשכנזי, שניסתה להפיל עליו את תיק הרפז, עמדה מאחורי איסוף הממצאים נגדו גם בפרשת הבית בעמיקם. לא היו הוכחות חותכות לכך, ככל הידוע.

אין טעם להיכנס כאן לכל נבכי פרשת הרפז הבעייתית והמפותלת, שהפיקה כבר הררי מילים בעיתונים, בטלוויזיה ואפילו בספרים. יש רק לציין כי החבורה שבה גלנט מבקש להתנקם כוללת את יעלון, אשכנזי, בני גנץ (שמונה לרמטכ"ל אחרי שהמועמדות שלו נפסלה), הרמטכ"ל הנוכחי גדי איזנקוט (שסירב להתמנות לסגנו של גלנט בספטמבר 2010 והתכוון לפרוש מהצבא) וכן מקורבי אשכנזי: אבי בניהו, ארז וינר והעיתונאי בן כספית. גם ברגע זה טוענים אנשי אשכנזי כי "גלנט עושה תמיד מה שטוב לגלנט. אי אפשר לסמוך עליו ולא על המילה שלו. גם כחלון יגלה, אם טרם גילה, כי אסור להפנות לו את הגב".

בספטמבר 2014 הייתה לגלנט עוד סיבה לרתוח על יעלון והחבורה. המרוץ לתפקיד הרמטכ"ל שיחליף את בני גנץ נפתח, וראש הממשלה נתניהו שידר שוב כי הוא רוצה לראות את גלנט בתפקיד. עמוס הראל, הפרשן הצבאי של 'הארץ', כתב כי נתניהו רצה את גלנט אחרי שהתאכזב מביצועי צה"ל במבצע 'צוק איתן'. חוסר היוזמה, הרפיון והסירוב להסתכן עוררו אצל נתניהו חששות מעימות מול אויב חזק יותר מחמאס, כמו חזבאללה. גלנט הציג את עצמו כאלטרנטיבה וטען כי הדרך וההישגים כמפקד פיקוד דרום במבצע 'עופרת יצוקה' היו מוצלחים הרבה יותר.

גלנט עצמו רמז באותם ימים ש"אם הממשלה תקרא לי לדגל – אפעל", אבל שר הביטחון יעלון לא התרשם במיוחד. היו לו תכניות אחרות. הוא בחר לתפקיד את איזנקוט ללא היסוס, ובדצמבר 2014 אישרה הממשלה את המינוי פה אחד. גלנט היה אז בעסקים. הוא ניהל את חברת נמקס אויל אנד גז, חברת חיפושי נפט טבעי בשליטת המיליארדר בני שטיינמץ. הפרק האזרחי הזה מנע מגלנט להצביע בכנסת על מתווה הגז בספטמבר האחרון.

היום גלנט חבר בקבינט, כאמור. הוא רוצה להוכיח לכולם, בעיקר ליריביו, שמי שלא רצה אותו כרמטכ"ל יקבל אותו כשר ביטחון. בסוף פברואר האחרון התפרסם דו"ח המבקר יוסף שפירא על מבצע 'צוק איתן'. הדו"ח תקף באורח חמור את ההיערכות של צה"ל, המודיעין הלקוי והטיפול הכושל באיום המנהרות. גלנט לא קשור ל'צוק איתן'. בימי המבצע בקיץ 2014 הוא היה אדם פרטי שרק סיים מעורבות בעסקי הגז. זה לא מנע ממנו לצאת בהתקפה חריפה ביותר על יעלון וגנץ, ולשרטט באותה הזדמנות את תכניותיו ויתרונותיו.

"'צוק איתן' הוא תמרור אזהרה", הזהיר גלנט בעקבות דו"ח המבקר. "נפיק לקחים בתוך המערכת הצבאית והביטחונית, בפעולת הקבינט ובחיבור בין השניים. יעלון וגנץ נכשלו בהבנת צה"ל ובניהול המבצע. שניהם פעלו מתוך חוסר נכונות והססנות". אגב, גלנט לא אמר מילה אחת בגנותו של נתניהו, שהוא האחראי העליון למחדלים שנחשפו בדו"ח המבקר. מי שרוצה להיות הדמות הביטחונית שתחליף את יעלון לא יאמר מילה רעה על ראש הממשלה ומנהיג הליכוד. זהירות דומה נקט גלנט גם במשבר הממשלתי האחרון סביב התאגיד ורשות השידור. גלנט שמח להגן על תקיפות חיל האוויר בסוריה באמצע מרץ, אבל לא שש להגן על כחלון מפני נתניהו.

היריבים של גלנט בכולנו לא אהבו את המתקפה שלו על יעלון וגנץ בעקבות דו"ח המבקר על 'צוק איתן'. "אנחנו דוחים בתוקף את דבריו של גלנט נגד ראשי מערכת הביטחון לשעבר. ההתנהלות שלו נובעת מתסכול אישי על כך שמינויו לרמטכ"ל לא יצא אל הפועל", צוטטו גורמים עלומי שם בכולנו. עושה רושם שגלנט יודע במי מדובר.

להכיר את השטח הליכודי

יואב גלנט, 58, נשוי ואב לשלושה, נקרא על שם מבצע יואב שבו השתתף אביו מיכאל. מחצית משנות חייו העביר בשירות צבאי קשה ומורכב במיוחד, שהשפיע על האישיות הקשוחה שלו. שימש בין היתר מפקד שייטת 13, מפקד אוגדת עזה ומפקד פיקוד דרום. ב־2002 שימש כמזכיר הצבאי של ראש הממשלה אריאל שרון. מתנגדיו של גלנט בליכוד ניסו, ועוד ינסו, להדביק לו את החברות בפורום החווה המשוקץ בעיניהם, שהקים את מפלגת קדימה לפני 12 שנים. גלנט טוען כי מעולם לא ישב בפורום החווה ולא עסק בשום עניין פוליטי בימים שבהם עבד עם שרון.

גלנט עושה את הדרך שלו לליכוד ביסודיות. הוא החל ללמוד לעומק את הכוחות הפועלים. במסגרת תפקידו כשר הבינוי והשיכון הוא נפגש עם ראשי ערים ומועצות, רבים מהם אנשי ליכוד, וגם מהם הוא שואב מידע ורוקם תכניות. לא מזמן נפגש גלנט עם פעיל ליכוד מרכזי בבאר שבע. "ראש מועצה בדרום הפנה אותו אליי", סיפר לי הפעיל. "ישבנו לשיחה ממושכת. שאלתי אותו למה הוא רוצה לבוא לליכוד. הוא הסביר לי שהוא לא רוצה להיות בידיים של כחלון. גלנט אמר לי, 'אם כחלון יקבל בבחירות הבאות שלושה או ארבעה מנדטים, מי מבטיח לי שאהיה בפנים?'".

כך או כך, את הגשר הבטוח לליכוד בונה לגלנט סגנו במשרד הבינוי, ג'קי לוי. השרים בדרך כלל מגמדים את הסגנים שלהם, גוזלים מהם סמכויות ומעמידים אותם בצל כדי שחלילה לא יגנבו מהם את ההצגה המיניסטריאלית הגדולה. במקרה של גלנט ולוי, התמונה הפוכה. השניים עובדים היטב, מופיעים יחד ומפרגנים זה לזה. בחוברת שהוציא לוי על הפעילות במשרד השיכון הוא טרח להעתיר שבחים על גלנט, איש כולנו. לוי עצמו אומר לי שעדיין מוקדם לדעת אם גלנט יהיה בליכוד. הוא עדיין מאמין כי בבחירות הבאות כחלון עצמו יחזור לליכוד, ואז ברור שגלנט ישתלב ברשימה המשותפת. משבר התאגיד האחרון משבש קצת את ההערכה הזו, או כפי ששר האוצר אומר: "כחלון ונתניהו כבר לא".

גלנט ימשיך לעבוד בשני מישורים. הוא יעמיק את הקשר שלו עם הבכירים והפעילים בליכוד. עד היום נצפה בכמה אירועים של הליכודניקים, כמו החתונה של ח"כ אורן חזן במתחם האירועים דוריה. גלנט יחדד בכל הזדמנות את הדימוי שלו כביטחוניסט המקצועי הבולט בימין, מה שצופה לו מאבק עם אנשים כמו אבי דיכטר. בכל מקרה, גלנט לא יוכל להישאר בכולנו עד הבחירות ומיד לאחר מכן להצטרף לליכוד. החוק לא מתיר לעשות צעד כזה. גלנט יצטרך לפרוש מכולנו בזמן סביר או להקים מפלגה משלו. שתי האופציות לא נוחות, אבל זה מה יש. מבחינת גלנט, הן עדיפות על החיים במחיצתו המעיקה של כחלון, אפילו שהיחסים ברגע זה נחשבים תקינים יחסית.

ויש גם אפשרות שלישית שעולה על הפרק בקרב אנשי הליכוד. לכולם ברור כי גלנט יתקשה לצלוח את הפריימריז בליכוד, עם כל הרקורד המרשים והסימפתיה שלה הוא זוכה בקרב הפעילים. חברי הליכוד יתבקשו לסמן 12–15 אנשים ברשימה של 30 חברי כנסת, ועוד מתמודדים פוטנציאליים בעלי משקל כמו גדעון סער, דני דנון, ניר ברקת, חיים ביבס ואחרים. המקומות האחרים מיועדים לנציגי הערים והמחוזות שייבחרו בידי חברי המרכז. ראש הממשלה נתניהו יכול לשריין שניים או שלושה מקומות כפי שעשה בפעם הקודמת, אבל גלנט אומר שהוא לא יהיה מוכן להיות שוב בכנסת בחסדי מישהו, אלא רק בהחלטת הבוחרים.

ואם זה לא יקרה, גלנט עשוי לקום וללכת. לגנרלים עם פרופיל גבוה יש מה לעשות בארץ ובעולם. רבים מהם עברו ונכוו בפוליטיקה, כמו שאול מופז, או נדחו מלכתחילה במובנים כאלה ואחרים – כמו דן חלוץ. החיים מחוץ למשכן בירושלים מאירים להם פנים בדרך כלל, הרבה יותר מהחוויה שאינה מתאימה לכל אחד, זו שנקראת דילוג בין אירועים של חברי מרכז הליכוד.

איור: יוסי מדר

יש לנו מבצע מנויים חדש ואטרקטיבי בשבילכם. לפרטים לחצו כאן

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook