fbpx

הדור שתקע אותי // הטור של תם אהרון

למה הדור שלנו הוא זה שמשלם את המחיר על ההסתה

0

בחודש שעבר חגגתי יום הולדת 26. יום הולדת הוא תמיד הזדמנות טובה לראות איך אנשים מבוגרים צוחקים מעצם המחשבה שיש אנשים צעירים מהם. "26? מה? חה חה חה, אני לא מאמין!". אף פעם לא הבנתי את זה. מה כל כך מצחיק, איש מוזר? הזמן הוא לינארי ואתה התחלת קודם. אתה יודע שיש אנשים אפילו יותר צעירים ממני? כן, כן, המשיכו להיוולד אחריי. נשבע לך. כן, אני יודע, זה היסטרי, לגמרי.

בכלל, אני חייב להגיד שהדור שלכם הוא מאוד מוזר. קשה לי לתפוס את זה שהאנשים שמנהלים היום את המדינה, את המשק, את בתי המשפט, את התקשורת, הם אנשים שקראו לדיפ פרפל "סגול כהה" וצחקו מסרטי מתיחות של יהודה ברקן. שלא לדבר על כמה שהדור שלכם אובססיבי לגשש החיוור. הגשש החיוור היו מצחיקים, סבבה, אבל אתם קצת לא נורמליים עם הקטע הזה (אגב, טיפ לקוראים הצעירים: אם אתם רוצים להרשים את אבא של חברה שלכם, נסו לגרום למספר שבע להופיע באופן לא טבעי בשיחה. ברגע שמישהו ישאל "מה שבע?" זה הרגע שלכם לזרוח עם "מה כמה?". אין לי מושג מה בדיוק אומר הכישוף הזה, אבל הוא עושה פלאים. נשבע לכם).

מאוד מוזר הדור שלכם. לא הדור שהקים את המדינה, אבל הוא זה שנלחם עליה וחי בתקופות שעוד לא היה ברור אם הפיילוט הזה ממשיך לעוד פרקים. לא הדור שהיה בשואה או במדינות ערב, אבל כן זה שחי בצל השואה (או שגרמו לו להרגיש רע על זה שלהורים שלו היה פטור מהשואה כי הם היו במדינות ערב).

הדור שלכם הוא בעיקר זה שלא יודע לחשוב על המחר. פשוט אין לכם את זה. זה לא ייאמן. אתם תקועים בהווה במקרה הטוב ובעבר במקרה הרע, ואף פעם, אף פעם לא חושבים על העתיד (ציווי, אגב, בדור שלכם אוהבים. מאוד).

לפעמים בא לי לתפוס אתכם לשיחה ולהגיד לכם – חבר'ה, מספיק להתבטל. אתם חייבים להתחיל לחשוב על העתיד קצת. מה עם עבודה? השארתם לנו משק עם משכורות שלא תואמות את יוקר המחיה. מה עם בית? חשבתם על כמה זה בלתי אפשרי בשבילנו לקנות דירה? לא. וחינוך??? חשבתם על חינוך? אה, כן? ומה בדיוק אני אעשה עם התואר הזה? כלום.

על כלום לא חשבתם. העיקר כל היום אתם רבים עם כולם. מה קרה לעולם המערבי? למה הפסקתם להסתובב איתם? איך הם השפיעו עליכם לטובה. אבל עכשיו אתם כל היום מסתובבים במזרח התיכון, עושים אני לא יודע מה עם אני לא יודע מי.

כן, ביום ההולדת שלי הבנתי משהו. אני מדהים בקריוקי. באמת, אני כאילו מחונן בחרא הזה. אבל כל ההופ הופ טרללה הזה גם גרם לי לחשוב על התבגרות וקלישאות בנושא, והבנתי גם שאנחנו הדור שישלם את החשבון. אנחנו הדור שאין לו פנסיות, אנחנו הדור שנדפק בגלל הסכסוך המטומטם עם הפלסטינים, אנחנו הדור שאין לו דירות, הדור שאין לו עתיד, אין לו תקווה ואין לו חלום. ואפרופו זוהר – אנחנו גם הדור שמשלם את המחיר של אי השוויון בין הקבוצות השונות באוכלוסייה, שאתם לא חשבתם לתקן בחיים כי הייתם עסוקים מדי במכנסי פדלפון.

הדור שלנו הוא זה שמשלם את המחיר על ההסתה המשוגעת שלכם. כשהדור שלכם אמר ש"השמאל שכחו מה זה להיות יהודים" וש"המצביעים הערבים נעים בכמויות אדירות לקלפי" כדי שיצביעו לכם, לא חשבתם על זה שאנחנו אלה שנצטרך להתמודד עם הצל וחברים שלו. אחר כך התפלאתם שהמפלצת שיצרתם התחילה לתקוף אתכם, את שר הביטחון ואת הרמטכ"ל ואת מי שעומד בראש הממשלה הכי ימנית שהייתה אי פעם, כי לא חשבתם מה יקרה עם הסייקוז צמאי הדם האלה.

– "אוקיי, אני אומר בוא ניקח חבורה של עניים".
– "אוקיי".
– "ונדליק אותם על ערבים ושמאלנים".
– "אוקיי, מעניין".
– "ממש נחרמן אותם על השנאה".
– "נחרמן להם את הצורה, אוקיי".
– "ממש נכניס בהם תחושה של פחד קיומי שתגרום להם לחלק את העולם ל'לאומנים' ו'בוגדים'".
– "כן".
– "ואז, כשנצטרך, הם יעצרו בדיוק בגבול שאנחנו חושבים שהוא לגיטימי".
– "אוקיי".
– "וזהו, יהיה רגיל".
– "מושלם. בוא נלך להגיב לילדים שלנו בפייסבוק".
– "פסיקים במקום נקודות?".
– "ברור. למה נקודות כשאפשר פסיקים, זה מה שאני אומר".

הדור שלכם פשוט לא יודע להתאפק ולחשוב שנייה קדימה. כשבוז'י הריץ קמפיין שלם בו הוא הדגיש שהוא "לא שמאל", כדי שאולי זה ייתן לו סיכוי לזכות בשלטון באיזו פנטזיה מטורפת, הוא לא עצר שנייה לחשוב מה זה עושה בטווח הארוך למדינה, שיהיה בה רק צד פוליטי אחד.

והכי מוזר זה שאתם כל הזמן מטנפים על הדור שלי, כשהדור שלי הוא די מדהים. הדור שלי הוא זה שהוציא כמעט חצי מיליון איש לרחוב. בדור שלי יש ילדים בני חודש שיודעים לתכנת ופי מיליון יותר אמנים מאשר בדור שלכם. ואם תסתכלו קצת בפייסבוק שלנו, תראו שבדור שלי יש גם הרבה יותר אנשים שמרגישים שדעתם נחשבת. הדור שלי הביא את הפמיניזם לרמות חדשות, ואת הדאגה לזכויות אדם, ואת הגיפים. ואתם מתנשאים עלינו – כי מה? כי אנחנו אוהבים ריאליטי וסנאפצ'ט?

בסופו של דבר, כשיגיע תורנו לשלוט פה על העניינים, הדור שלי יביא מסר של תקווה. ונכון, יהיה לנו קשה להתמודד עם חלק מהחבר'ה בדור שלי, אלה שהדור שלכם דפק להם את הקופסה, אבל בסופו של דבר התקווה תנצח.

ואתם יודעים מה? זה נורא מוזר שלא אכפת לכם מהעתיד, כי הדור שלכם יהיה זה עם תוחלת החיים הכי גבוהה עד היום. אתם תחיו הרבה יותר שנים מהדור שלפניכם. אז כדאי שתתחילו לחשוב על העתיד, אחרת יהיה לנו הרבה זמן להזדקן ביחד, וסתם יהיה מביך.

לטורים הקודמים של תם אהרון:

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook