fbpx

מסע בין שקרנים | פרויקט "מדינת השקרנים", חלק ב'

0

לחצו כאן לפרויקט 'מדינת השקרנים', חלק א'

.

מסע בכרוניקה של ישראל אולי נדמה, ממבט ראשון, כדהרה על רכבת הרים בלונה פארק. הנשימה נעתקת, האימה מגיעה, אבל התופעה העיקרית היא בחילה. אנחנו על מתקן אחר. סחרחרת, שסובבת כל הזמן על אותו ציר. שקר, שקר, שקר.

המקבץ מקרי. בכל סיבוב, בכל נקודת זמן, בכל גיליון של עיתון, מופיעים שקרים. לא של התשקורת, כמו שמשמיצי המדיה אוהבים לומר. של אנשי ציבור, ראשי משק, ספורטאים, שחקנים, אמנים. בלתי אפשרי להימלט מהם. יש בלי סוף. אף אחד לא יכול לפתוח דף פייסבוק תחת השם 'השקרים הגדולים של ישראל'. לשם כך צריך לבנות רשת אנטי־חברתית חדשה לגמרי.

טעימות השקרים שנאספו כאן הן רק מתאבנים. המנה האמיתית מחכה לכם בחוץ, ברחוב, בעבודה, במהדורות הערב בטלוויזיה, בהתראות הלא נגמרות של אתרי החדשות בנייד שלכם, בחיים עצמם.

אף אחד לא מתרגש מהפרה של הבטחות בחירות. זו כבר מזמן נחשבת נורמה לגיטימית, תחמושת הכרחית במסע לכיסא עור הצבי. ובכל זאת, יש פוליטיקאים רבים שהמעבר בין ההצהרה למעשה ההפוך כל כך בולט, והוא מתרחש ללא הפוגת נשימה בין שני המצבים, עד שאפילו הסלחנים ביותר מרימים גבה. התמיהה והעלבון מחזיקים מעמד עד שהשקר התורן הבא, ביום המחרת, משכיח.

 

בטקסט הבא נזכיר לכם כמה דוגמאות. מוכרות עד זרא, או שכוחות, אך מקוממות תמיד. מקוממות, כי קהות החושים שלנו כבר סולחת אוטומטית על שקרים במרחב הציבורי, כנראה. ועדיין, שווה להיזכר, לתייק ולחשוב עליהם פעם נוספת.

 

>>> פוליטיקה <<<

 .

ציפי לבני. שקרנית.

בפברואר 2013 הודיע ראש הממשלה שבדרך בנימין נתניהו, על הצטרפותה של ציפי לבני עם רשימתה החדשה 'התנועה' לממשלתו. במסגרת ההסכם הקואליציוני מונתה לבני לשרת המשפטים ושותפה בכירה בצוות המו"מ עם הפלסטינים והובטח תיק נוסף לחבר בסיעתה הצנועה. הכול טוב ויפה, אלא שחודש וחצי קודם לכן, בשיאו של קמפיין הבחירות, הצהירה לבני: "נתניהו מוביל לסופה של המדינה היהודית" ו"לא אשב בממשלה שמדיניותה היא מדיניות בנט". בסוף הייתה זו אותה לבני שזחלה ראשונה (!) לחיקה החמים של ממשלת נתניהו, שתוך זמן קצר הפך נפתלי בנט לאיש החזק בה.

.

בנימין נתניהו. שקרן.

ועוד מאותו הסכם קואליציוני: נתניהו, כנראה בנסותו לרצות את שותפיו העתידיים מהימין, זה שלבני פעם השתייכה אליו, מצהיר פחות מחודש לפני הבחירות בשיחה עם כמה משרי הממשלה היוצאת כי "לבני ניהלה את המו"מ המדיני בדרך רעה ושגויה שאינה מקובלת עליי לחלוטין, לכן אין סיכוי שאתן לה יד ורגל בתחום הזה, בהנחה שהיא תהיה חברה בממשלה הבאה בראשותי". כאמור, עם חתימת ההסכם הקואליציוני הראשון בממשלה החדשה מונתה לבני לשותפה בצוות המו"מ ולחברה בקבינט המדיני־ביטחוני.

כמובן, זו כמעט זוטא פוליטית נשכחת. שהרי שקרי נתניהו יכולים למלא כרכים. הוא זוכר את החיילים הבריטים למרות שטרם נולד; הוא היה על נגמ"ש הצליחה ביום הכיפורים יחד עם אריק ואהוד ברק; הוא תקף, מהאופוזיציה, את הרעיון לבניית משכן חדש לראש הממשלה בעלות של 650 מיליון שקל, ואישר אותו אחרי שנבחר; הוא הכריז על "שתי מדינות" ועושה הכול כדי להכשיל את זה.

.

יאיר לפיד. שקרן.

שר האוצר לשעבר יאיר לפיד אמר בראיון שנתן לאתר וואלה! לקראת בחירות 2013, הראשונות בהן התמודדה רשימת 'יש עתיד' בראשותו, כי הוא מתנגד ללגליזציה של סמים קלים: "אני חושב שלגליזציה של סמים קלים תוביל לישראל תיירות סמים. תיירות סמים היא דבר גרוע שמייצר פשיעה. אני מכיר את כל הטיעונים בעד. אני מזמין כל אדם שטוען כך לעשות איתי סיבוב בבתי חולים פסיכיאטריים בישראל שבהם מאושפזים אנשים שנפגעו ממריחואנה"; ואף טען כי הוא עצמו מעולם לא עישן. זמן קצר אחר כך התפרסמו שלל עדויות של אנשים שטענו כי לפיד עישן גם עישן ואף סייע לחברים "להתארגן" כשהיה צעיר תל אביבי מגניב.

.

>>> בידור <<<

אמנים משקרים לא רק על הבמה, על המסך, על הנייר. רובם הגדול משקרים בנוגע לעמדתם הפוליטית. "אנחנו לא מבינים בזה", הם אומרים כדי לא לפגוע בפרנסה. רק מעטים, בשמאל או בימין, מעזים לומר את דעתם. חבל. הם לא רק שקרנים. הם גם פחדנים. ועד היום לא הוכח שמישהו ניזוק מאמירת האמת. לא פייטן הימין אריאל זילבר, ולא זמרת האפיפיורים אחינועם ניני.  

.

יהודה ונינט. שקרנים.

הזוג המלכותי עד לא מזמן, נינט טייב ויהודה לוי, החלו את מערכת היחסים ביניהם לפני כתשע שנים. היא עדיין הייתה צמודה לרן דנקר שהכירה על סט 'השיר שלנו', והוא סגר שלוש שנים עם אפרת בוימולד. צלמי הפפראצי וכתבי הרכילות זיהו את הרומן המתהווה, אך השניים התעקשו בתוקף: "אנחנו רק ידידים". שבועות חלפו עד שהשניים סיימו לשקר לבני זוגם ולנו והודו באהבתם.

.

עומר אדם. שקרן.

עומר אדם, היום זמר מצליח בראשית שנות ה־20 לחייו, ניסה להתחיל את הקריירה המוזיקלית שלו בתכנית 'כוכב נולד' בעונתה השביעית. אדם נחשב למתמודד עם אופק רחוק בתכנית ולאחד הפייבוריטים באותה עונה, עד שנחשף בבלוג של עמרי חיון כי שיקר בטופסי ההרשמה שלו לתחרות והוא למעשה רק בן 15 וחצי, בעוד שהשתתפות בתכנית מותרת לבני 16 ומעלה. בלית ברירה נאלץ אדם לפרוש מהתכנית, למגינת לבם של המפיקה טמירה ירדני ושידורי קשת.

.

>>> צבא <<<

קורס הקצינים של צה"ל הוא מסננת. לא כל מי שמתחיל, מסיים. יש כמה סבבי הדחה במהלך הקורס. ויש גם הדחות פתע. מהרגע למחר בבוקר. אם פלטת, כלומר, ירית בנשק בלי שהתכוונת – תעוף. אין בכלל על מה לדבר. אבל אולי ייתנו לך לחזור למחזור הבא. אם נתפסת בדיווח שקר – לעולם לא תהיה קצין. לעולם. רק אחר כך, עם הדרגות על הכתף, תוכל להתחיל לשקר חופשי.

 .

גדי איזנקוט. שקרן (לכאורה).

במאי 2014 הודיע היועץ המשפטי לממשלה כי יבדוק את טענות הורי החייל המנוח אסף וקסמן, לפיהן סגן הרמטכ"ל, והרמטכ"ל המיועד, גדי איזנקוט שיקר בעדותו בבית הדין הצבאי במהלך חקירת התאונה בה נהרג וקסמן. לטענת אביו של וקסמן, ישנם פערים בעדותו של איזנקוט, שהעניקה גיבוי מלא למפקדיו של וקסמן בנוגע להחלטתם לשבץ אותו בתפקיד מסוים במהלך האימון: "הוא ידע וניצל את העובדה שממצאי ועדת החקירה הצבאית לא יהיו גלויים בפני השופטים על פי הוראות הדין הצבאי. הוא ניצל זאת באופן לא ראוי כשבחר להעיד באופן שסתר את ממצאי הוועדה". הטענה נסתרה בידי הפרקליט הצבאי הראשי.

.

דני תרזה. שקרן.

ביוני 2006 קבע בית המשפט העליון שאותו צבא שיקר לו בלי בושה בנוגע לתוואי גדר ההפרדה באזור ההתנחלות צופין. מול עתירה שהגישו ארגוני זכויות אדם טען ראש מנהלת הגדר דאז, אל"מ דני תרזה, כי תוואי הגדר תוכנן לפי שיקולים ביטחוניים. העותרים הוכיחו כי הגדר נקבעה בהתאם לתכנית המתאר של היישוב – שבינה ובין שיקולים ביטחוניים אין הרבה מן המשותף. בפסיקת בג"ץ קבע הנשיא דאז השופט אהרן ברק כי "העתירה שלפנינו מצביעה על אירוע שאין להשלים עמו, לפיו המידע שסופק לבית המשפט לא שיקף את מלוא השיקולים שעמדו לנגד עיניהם של מקבלי ההחלטות", והשית על הנתבעים הוצאות בגובה 50 אלף שקל.

.

>>> כלכלה <<<

 

 

לצרכן הישראלי שלוש הנחות מוצא: עובדים עליי, המתחרה לא טוב יותר, ככה זה כאן. הוא צודק. תכניות הצרכנות היומיות, בטלוויזיה וברדיו, רק מגרדות. המערכות והתחקירנים שלהן מוצפות בים של תלונות. תכנית טלוויזיה אחת נותנת פרס של "צדיק" לבעל מקצוע שמשום מה חורג ממנהג המקום, ופשוט לוקח רק מה שמגיע. בהקבלה, זה כמו לתת צל"ש רמטכ"ל לחייל שעבר בהצלחה את מסדר הבוקר. בקומה מעל, זו של הכלכלה הגדולה, מטפלים שלושה עיתונים כלכליים ושלוש תכניות טלוויזיה ביום. גם שם, התמונה זהה.

.

תנובה. שקרנית.

ביולי 2015 נחשפו בפייסבוק פערים מטרידים בין משקלי מוצרים של תנובה כפי שהוצהרו על האריזה לבין משקלם בפועל. מלבד הבעייתיות באירוע כשלעצמו, טענה תנובה כי מדובר בתקלה חד־פעמית שלא תישנה. אלא שבדיקות חוזרות של מדורי צרכנות, שסקרו מוצרים שונים במשקלים שונים שנרכשו בסניפים שונים, גילו עקביות ושיטתיות בנושא. תנובה זגזגה בין תגובות, עד שהודיעה כי המנכ"ל אריק שור הורה על הקמת צוות בדיקה לבחינת התקלה.

.

מיכאל גולן. שקרן.

מיכאל גולן (בוקובזה), פעם יד ימינו של פטריק דרהי והיום טייקון תקשורת בהתהוות בפני עצמו, הגשים בנובמבר 2012 את חזון רפורמת הסלולר בהציעו שירותים במחירים נמוכים באופן חסר תקדים. למשך זמן מה הייתה גולן טלקום לסמל: הקופיקס, איזי־ג'ט ורמי לוי של הסלולר (עד שזה הצטרף גם הוא לחגיגה). בראיון לגלי צה"ל אחרי השקת עוד מבצע שובר שוק אמר גולן: "אנחנו כאן כדי להישאר להרבה שנים. אנחנו בונים את החברה וממשיכים לגדול. יש מסרים שקריים של המתחרים שלנו". פאסט פורוורד שנתיים, וסלקום מודיעה על רכישת גולן טלקום ב־1.17 מיליארד שקל, תוך מחיקת חוב בגובה של כחצי מיליארד שקל.

 

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook