fbpx

'מלחמת הכוכבים', גרסת המעריצים: האכזבה מלוקאס והתקווה החדשה // מאת דורון פישלר

האופן שבו מעריצים מושבעים מקדישים את חייהם ל'מלחמת הכוכבים' הושווה לא אחת לאמונה דתית.

0

הסאגה של 'מלחמת הכוכבים' מתפרשת על פני כמעט 40 שנה, מלאת תהפוכות, עליות וירידות, רגעי התעלות וגם תהומות אפלים. ביסודו, זהו סיפורו של אדם אחד – זה שנראה כמי שיביא הרבה תקווה וחזון לאנושות, אבל נפל לצד האפל והפך לאויב אכזר. האדם הזה הוא בו זמנית הגיבור והנבל, אלוהים והשטן. מדובר בג'ורג' לוקאס. 'מלחמת הכוכבים' זה הסיפור שלו, אבל לא פחות מכך – של עדת מעריציו, שהפכו לשונאיו המושבעים. ואנחנו נמצאים בדיוק בנקודת המפנה המפתיעה, זו שעשויה בכל זאת להשיב להם את התקווה.

פרק I: אחד אלוהינו

הסרט 'מלחמת הכוכבים' (ששמו השתנה בדיעבד ל'מלחמת הכוכבים, פרק 4: תקווה חדשה') יצא לאקרנים בשנת 1977, ועולם הקולנוע השתנה לנצח.

על החשיבות של 'מלחמת הכוכבים' אין עוררין. עם צאתו הוא הפך לסרט המצליח ביותר, מסחרית, אי פעם; הוא זכה בשישה פרסי אוסקר, והיה מועמד לארבעה נוספים – כולל בקטגוריית הסרט הטוב ביותר, שאינה פתוחה בדרך כלל בפני סרטי אפקטים; והוא הפך, כמובן, לנקודת הפתיחה של אחד הפרנצ'ייזים המצליחים בתולדות הקולנוע. הסרט הזה סימן את תחילתו של עידן הבלוקבאסטרים: סרטי פנטזיה על הרפתקאות בחלל צצו בכל פינה, רובוטים ומפלצות הפכו ‏מעניין שולי וזניח שנועד לילדים למרכז הבמה, ונסללה הדרך ל'אינדיאנה ג'ונס', 'מכסחי השדים', 'באטמן', 'שר הטבעות' וכל הקולנוע ההוליוודי כפי שאנחנו מכירים אותו היום. אולי יותר מכול, זה הסרט האיקוני ביותר בכל הזמנים: כמעט שאין דמות, שורת טקסט או קטע מוזיקלי שלא הפכו לסמל, מם או אייקון בתרבות הפופ, שמוכרים גם למי שמעולם לא ראה את הסרטים. דארת' ויידר. הנסיכה ליאה. הרובוט ארטו דיטו. חרבות אור. כוכב המוות. המילניום פלקון. "יהי הכוח עמך". "יש לי הרגשה רעה בקשר לזה". "אלה אינם הדרואידים שאתה מחפש". נעימת הפתיחה. מארש האימפריה. נעימת הקנטינה. היצירה היחידה אי פעם שהפיקה יותר סמלים ידועים וציטוטים מפורסמים היא התנ"ך.

שני סרטי ההמשך, 'האימפריה מכה שנית' (1980) ו'שובו של הג'דיי' (1983), חיזקו את מעמדו כקאנון ‏של הקולנוע הפופולרי, וביחד מהווים את "הטרילוגיה המקורית". כמובן, לגבי רוב הצופים, 'מלחמת הכוכבים' הוא בסך הכול סרט. אולי סרט טוב, אולי סרט אהוב, אבל סרט. אלא שביניהם נמצאים גם אלה שעבורם מדובר בחוויה משנת חיים במלוא מובן המילה: המעריצים המושבעים. ישנם רבים כאלה שחיים בעולם של הסדרה לפחות כפי שהם חיים בעולם האמיתי, אם לא יותר, מקיפים את עצמם בדמויות מתוך הסרטים ומתמצאים בהיסטוריה ובפוליטיקה הפיקטיביות של העולם הזה יותר מאשר בעולם האמיתי. "פאנדום" הוא האופן שבו מכונה תופעת קהילות המעריצים האלה, והיום יש פאנדום לכל דבר. האינטרנט מאפשר ליצור קשר בלחיצת כפתור עם אנשים במקומות רחוקים שחולקים את האובססיה שלך, מה שהיא לא תהיה. אבל בתקופת 'מלחמת הכוכבים' אינטרנט לא היה; המשוגעים לדבר נאלצו ליצור קשרים ביניהם בדרכים מסורתיות וקשות יותר. ובכל זאת, קהילת המעריצים של 'מלחמת הכוכבים' היא כנראה הגדולה והפעילה בעולם. האופן שבו מעריצים מושבעים מקדישים את חייהם ל'מלחמת הכוכבים' הושווה לא אחת לאמונה דתית, ועבור כמה מהם זו אפילו אינה הגזמה: במפקדי אוכלוסין באוסטרליה, בריטניה ומדינות נוספות, עשרות אלפים הגדירו את דתם כ"ג'דיי".

לוקאס והנסיכה ליאה (קארי פישר)

לוקאס והנסיכה ליאה (קארי פישר)

אחת התופעות הנפוצות והמרשימות ביותר בפאנדום בכלל וב'מלחמת הכוכבים' בפרט זו תופעת סרטי המעריצים: סרטי חובבים, לא "חוקיים", שמשחזרים סצנות מתוך הסדרה או יוצרים סיפורים חדשים המתרחשים בה. אין פרנצ'ייז שזכה ליותר מחוות מסוג זה מאשר 'מלחמת הכוכבים' – מסרטים שנעשים באמצעים ביתיים עם קרטונים וצעצועים ועד לסרטים שנראים מקצועיים ממש ומלווים באפקטים ממוחשבים ואנימציה. מסרטוני אנימציה קומיים ועד לסרטים באורך מלא. פרויקט אחד כזה הוא 'Star Wars Uncut': רימייק מלא של 'מלחמת הכוכבים' כולו, כשהוא חתוך ל־480 סגמנטים של 15 שניות, שכל אחד מהם שוחזר על ידי קבוצה אחרת של מעריצים.

אם תשאלו את המעריצים, לא יהיה להם כל ספק בכך ש'מלחמת הכוכבים' היא חלק חשוב בזהות שלהם. לאחרונה, פסיכולוגים מתחילים להסכים איתם. פרופ' טרוי קמפבל מהמרכז למדעי החברה באוניברסיטת דיוק כתב, "'מלחמת הכוכבים' הפך לדבר שלא רק נמצא בבעלותנו באופן פיזי על בלו־ריי, אלא דבר שנמצא בבעלותנו בקונספט. זה חלק מההגדרה המורחבת שלנו. זאת אבן דרך תרבותית, שבה אנחנו גדלים ומתאמנים בבקיאות שלנו במיתוס שלה; דרך לקשור קשרים עם אחרים בהווה, ועם הזיכרונות המשותפים של עצמנו בעבר. (…) כבני אדם, אנחנו רוצים להיות חלק ממשהו גדול יותר מעצמנו; עבור אנשים רבים, 'מלחמת הכוכבים' משמש כדבר הגדול הזה".

בדת של הפאנדום, היוצר הוא האלוהים. ול'מלחמת הכוכבים' יש אל אחד: ג'ורג' לוקאס, המייסד והיוצר של הסדרה, שלקח השפעות מסדרה של מקורות – 'פלאש גורדון', סרטי אקירה קורסאווה, מערבונים ו'הגיבור בעל אלף הפנים' של ג'וזף קמפבל – ויצר את המיתולוגיה המודרנית החזקה ביותר של זמננו. לוקאס כתב את הסרט, הפיק אותו וביים אותו. בשני סרטי ההמשך – 'האימפריה מכה שנית' ו'שובו של הג'דיי' – הוא לא כיהן כבמאי בפועל, אלא הביא במאים אחרים (שנותרו שניהם אלמונים לפני ואחרי הסרטים האלה), ונשאר בעצמו האיש הגדול שמאחורי הסרטים.

אבל לוקאס הוא אל שהוא גם שטן.

לוקאס עם האן סולו (הריסון פורד) ולוק סקייווקר (מארק המיל)

לוקאס עם האן סולו (הריסון פורד) ולוק סקייווקר (מארק המיל)

פרק II: אקדח שנשלף בגרסה השנייה

בינואר 1997 יצא 'מלחמת הכוכבים' להפצה מחודשת בקולנוע. שמחה גדולה לכולם, בעיקר למעריצים: זאת הייתה הפעם הראשונה זה יותר מ־15 שנה שבה ניתן היה לראות את הסרט על מסך גדול, ולא בפורמט ביתי מצומצם. וזה לא יהיה סתם 'מלחמת הכוכבים', הבטיחו הפרסומות, אלא גרסה מיוחדת שלוקאס ערך במיוחד, שמשתמשת בטכנולוגיה שהתפתחה במשך 20 שנה כדי לשדרג את האפקטים בסרט, לנקות את הפילם העתיק, ולגרום לסרט הישן להיראות כמו חדש.

כל זה היה נכון, אבל המעריצים שחיכו לגרסאות המחודשות של הסרט – ושל שני סרטי ההמשך, שיצאו מיד לאחר מכן – גילו להפתעתם שהשינויים שהסרט עבר לא התמצו בפוליש ויזואלי. ה"גרסה המיוחדת" של הסרטים עברה שינויים מסוגים שונים; חלקם קוסמטיים בלבד, כמו הוספת חלליות דיגיטליות חדשות לסצנות הקרבות בחלל; ואחרים – שינויים ותוספות לעלילה עצמה. וכמעט בלי יוצא מהכלל, השינויים האלה גרמו למעריצים לזעום.
הדוגמה הידועה ביותר לשינוי שנעשה ב"גרסה המיוחדת" הוא סצנת "גרידו ירה קודם". בנקודה מוקדמת בסרט נערכת בפאב מלא יצורים חייזריים מסוגים שונים פגישה בין האן סולו (הריסון פורד) – פושע, מבריח וחמדן נאה; וגרידו, מחסל חייזרי בשליחות הגנגסטר הבין־כוכבי ג'אבה ההאט. גרידו משוחח עם האן על עסקים, בעודו מכוון אליו אקדח לייזר באיום. אלא שמבלי שגרידו ישים לב, האן שולף את אקדחו מתחת לשולחן, ובמפתיע יורה בו ומחסל אותו לפני שזה יספיק לממש את איומו. ירייה ללא אזהרה מתחת לשולחן היא אולי לא ניצחון אבירי במיוחד, אבל האן סולו הוא לא אביר. הוא פושע, שדואג רק לעצמו, וזאת הסיבה שאנחנו אוהבים אותו. ייקח לו זמן ללמוד להיות פחות אנוכי ולדאוג גם לאחרים. בגרסה המחודשת כל זה קורה קצת אחרת. סולו וגרידו שוב מתיישבים זה מול זה. גרידו מכוון אל סולו את האקדח מעל השולחן, וסולו מכוון את האקדח מתחתיו. אלא שכאן, גרידו יורה קודם: מסיבה לא ברורה, בנקודה אקראית באמצע השיחה, הוא לוחץ על ההדק – ובאופן לא ייאמן, מחטיא. סולו יורה בו רגע אחר כך, לא כהתקפת פתע אלא כהגנה עצמית.

לוקאס ו־ C-3PO (אנתוני דניאלס)

לוקאס ו־ C-3PO (אנתוני דניאלס)

השינוי הזה מטופש מכמה בחינות: הוא חסר היגיון (כמה לא יעיל יכול להיות מחסל מקצועי שלא יכול לפגוע באדם נייח ממרחק מטר?!), ועוד יותר מזה – פוגם בדמותו של סולו. הכוונה של לוקאס הייתה להפוך את סולו לאדם "טוב" יותר, כזה שלא הורג ללא סיבה מצוינת. אלא שסולו מעולם לא היה אדם טוב, ולנסות לכפות עליו אמות מידה מוסריות שאינן מתאימות לו מראה על חוסר הבנה משווע של הדמות – שאותה לוקאס עצמו יצר. המעריצים זעמו: השינוי הזה היה בבחינת רצח אופי לדמות מהסרט.
כשעימתו אותו עם השאלה, טען לוקאס בתוקף שגרידו תמיד ירה קודם, והגרסה המקורית הייתה מצולמת לא טוב ולכן היה "בלבול בעניין מי עשה מה למי". זהו שקר מוחלט. אם לא מספיקה העובדה שאף אחד ממיליוני הצופים בסרט לא "התבלבל", גם בתסריט המקורי של הסרט אין שום אזכור לכך שגרידו יורה. ולמרות זאת, לוקאס הצליח למסחר אפילו את השערורייה: אחרי שמעריצים התחילו להדפיס חולצות עם הכיתוב "Han Shot First" ("האן ירה ראשון"), התחילה החנות הרשמית של 'מלחמת הכוכבים' למכור גם כן חולצות עם הכיתוב הזה – ואפילו לוקאס עצמו תועד כשהוא לובש את החולצה. בראיון לסרט התיעודי '‏‎The People vs Geogre Lucas', אומר מייק ווייט, עורך מגזין הקולנוע '‏Cashiers ‎du ‎cinemart‏', באותו עניין: "זה כמעט כמו הכחשת שואה, רק שזו הכחשת 'מלחמת הכוכבים': 'זה מעולם לא קרה, ‏אל ‏תדאגו בקשר לזה'"‏.

זו לא הייתה הפעם האחרונה שבה הסרטים עברו שינויים. כל גרסה של הטרילוגיה שיצאה מאז – בדיוידי‏ ובבלו־ריי – הייתה שונה מעט מקודמתה. בכולן נוספו, שונו ושופצו סצנות קודמות. אפילו סצנת ‏‏"גרידו יורה קודם" שונתה שוב, ונוספה לה מין תנועה לא טבעית של ראשו של סולו כשהוא חומק ‏מהירייה.‏ לוקאס המשיך לטעון, עם כל גרסה חדשה, שהקודמות היו "לא שלמות" ושהגרסה החדשה היא זו שמהווה את הגשמת החזון המקורי והאמיתי שלו.

לוקאס ו־ R2D

לוקאס ו־ R2D

פרק III: ג'אנק פוד במסווה של קולנוע

'מלחמת הכוכבים', כמובן, אינה סדרת הסרטים היחידה שזכתה במרוצת השנים לגרסאות שונות, משופצות ומיוחדות, וגם לא המקרה היחיד שבו הגרסאות המחודשות האלה לא התקבלו באהדה. קיימת גרסה משופצת של 'אי.טי', ואילו 'בלייד ראנר' יצא לאורך השנים בחמש גרסאות שונות לפחות. הזעם הקדוש של מעריצי הסדרה, כולל הזעקה שהפכה לפרודיה, "ג'ורג' לוקאס אנס את הילדות ‏שלי", נשמע לעתים קרובות ילדותי: אנשים שגדלו עם משהו שהם אהבו בילדותם נוטים לראות בשינוי, כל ‏שינוי, חילול הקודש, והדבר נכון גם לגבי 'צבי הנינג'ה'. ‏ובכל זאת, פרשת 'מלחמת הכוכבים' שונה מכל מקרה אחר של סרט מרובה גרסאות. בכל המקרים האלה חוקרי וחובבי קולנוע יכולים תמיד – אם הם מעדיפים – לבחור לצפות בגרסה המקורית, זו שפרסמה את הסרט מלכתחילה. במקרה של 'מלחמת הכוכבים', לוקאס עושה כל מאמץ כדי שזה לא יקרה.

כשסרטי הטרילוגיה המקורית יצאו סוף סוף בדיוידי, אלה היו ה"גרסאות המיוחדות" בלבד. הגרסה המקורית של הסרטים לא יצאה לקולנוע ולא לדיוידי, וקשה מאוד להשיג אותה, לפחות באיכות סבירה (בעקבות הלחץ של הקהל נכללו גרסאות מוקדמות יחסית של הסרטים כבונוס במהדורת דיוידי‎‏ שיצאה ב־2004, אבל הופיעו בכוונה תחילה באיכות נמוכה במיוחד –‏un־anamorphic widescreen‏). מבחינת לוקאס – הסרט המקורי, זוכה האוסקרים, שהפך אותו לאהוב ההמונים, הוא בבחינת טיוטה ראשונית, והוא עושה כל שביכולתו כדי למחוק כל זכר לטיוטה הזאת. לוקאס לא הסתפק בכך שלא הוציא את הגרסאות המקוריות בהפצה ביתית, אלא יצא מגדרו כדי למנוע ‏את ‏הקרנתן בכל פורמט: עורכי דין בשמו איימו לתבוע בתי קולנוע שהתכוונו ‏לערוך ‏הקרנות מעותקים פרטיים של גרסאות המקור. לעצומה שעליה חתמו עשרות אלפי ‏מעריצים ‏השיבה החברה של לוקאס במכתב רשמי מזלזל הכולל את הטענה (השקרית בעליל) ‏ש"הפילם המקורי ‏של הסרטים שונה בזמן העבודה על ‏הגרסה ‏החדשה", והסתיים בפסקנות: ‏"אנחנו ‏רוצים שתדעו שאין ‏לנו שום תכניות, עכשיו או בעתיד, להחזיר את הגרסאות המקוריות".
השכתוב הזה של ההיסטוריה הוא מה שמעלה את חמתם גם של אנשים שאינם דווקא מעריצים מושבעים של הסדרה. ד"ר רז גרינברג, חוקר תקשורת חזותית, כתב: "סצנת הרצח של ג'נט לי ב'פסיכו' של אלפרד היצ'קוק אולי לא תפחיד היום הרבה אנשים, אבל אף אדם שפוי בדעתו לא ינסה לערוך אותה מחדש או להוסיף לה צבע. האנימציה ב'שלגיה ושבעת הגמדים' של וולט דיסני אולי לא מצליחה להתחרות בשכלולים הטכנולוגיים שקיימים כיום, אבל צריך להיות מטורף אמיתי כדי להעלות את הרעיון של שכלול האנימציה הנ"ל באמצעים דיגיטליים. זה נכון גם לגבי 'מלחמת הכוכבים': העובדה שלאפקטים בגרסאות המקוריות של סרטי הטרילוגיה קשה להתחרות עם האפקטים העדכניים יותר בשוק אינה מבטלת את הערך האמנותי של האפקטים האלה. העובדה שלוקאס לא מסוגל להבין את כל זה – את הערך ההיסטורי והאמנותי של הסרטים שהוא עצמו אחראי להם – מחזקת, באופן מצחיק, את כל הטענות שהושמעו נגדו מאז תחילת הקריירה שלו: שהאיש לא מייצר קולנוע אלא ג'אנק פוד".

'הכוח מתעורר' - תמונות מהטריילר

'הכוח מתעורר' – תמונות מהטריילר

מבחינה חוקית, כמובן, לוקאס הוא הבעלים של הסרטים האלה וזכותו לעשות בהם כרצונו. אבל רבים רואים בהסתרת הסרטים המקוריים עבירה על עשרות חוקים לא כתובים ופשע תרבותי. ג'ו ליידון, מבקר קולנוע ב'וראייטי', כתב: "עם כל הכבוד לג'ורג' לוקאס: 'מלחמת הכוכבים' היא לא רק ‏החלום שלך. זו לא רק הפנטזיה שלך. זה עולם שכולנו ‏חיים ‏בו עכשיו, והוא שייך לכולנו".

הטוויסט האירוני ביותר לגבי העלמת סרטי 'מלחמת הכוכבים' המקוריים הוא שאחד המתנגדים ‏הלהוטים ביותר להעלמת גרסאות מקוריות של סרטים הוא ג'ורג' לוקאס. ב־1988 הוא השתתף ‏בשימוע לפני הקונגרס האמריקאי על חשיבותו של שימור יצירות קולנועיות מהעבר. רשתות טלוויזיה ‏מסוימות עסקו אז בצביעת סרטים שצולמו במקור בשחור־לבן, על מנת להתאים אותם לקהל המודרני ‏‏– נגד רצונם של במאי הסרטים. ללוקאס הייתה דעה מוצקה בעניין. "אנשים שמשנים או משמידים ‏יצירות אמנות ואת המורשת התרבותית שלנו הם ברברים, ואם החוקים של ארצות הברית ימשיכו ‏לקבל התנהגות כזאת, ההיסטוריה תסווג אותנו בוודאי כחברה ברברית".

שנה לאחר מכן הכריז הוועד לשימור מורשת הקולנוע האמריקאית על הוספת 'מלחמת הכוכבים' למאגר ‏הקולנוע ‏הלאומי של ארצות הברית, אלא שלוקאס סירב לספק עותק של הסרט ‏בגרסתו ‏המקורית.‏ המצב האבסורדי שנוצר הוא שלמרות מאמצים רבים שמושקעים בשחזור יצירות קולנועיות קלאסיות ‏באופן שיהיה נאמן למקור ככל האפשר, ואף שניתן להשיג עותקים משוחזרים בעבודת נמלים של סרטי ז'ורז' ‏מלייס ובאסטר קיטון או 'חלף עם הרוח' – דווקא 'מלחמת הכוכבים', ללא ספק אחד הסרטים ‏החשובים והמשפיעים בכל הזמנים, אינו זמין בגרסה המקורית שלו. היו מעריצים שלקחו את העניינים לידיים ויצרו בעצמם – פריים אחרי פריים, ונגד רצונו של לוקאס – גרסאות לא ‏רשמיות ללא חידושי ה"גרסה המיוחדת" והחזירו את הסרט, בנאמנות רבה ככל האפשר, ‏למצבו המקורי.‏ 'הגרסה הבלתי מיוחדת' (Despecialized Edition) היא הדבר הקרוב ביותר שקיים היום לגרסה המקורית של הסרטים.

'הכוח מתעורר' - תמונות מהטריילר

'הכוח מתעורר' – תמונות מהטריילר

'הכוח מתעורר' - תמונות מהטריילר

'הכוח מתעורר' – תמונות מהטריילר

פרק IV: יהיו המידיכלוריאנים עמך

ההוצאה המחודשת של הטרילוגיה המקורית הייתה רק הכנה ליציאת שלושה סרטי 'מלחמת הכוכבים' חדשים, שנכתבו ובוימו על ידי לוקאס – "טרילוגיית הפריקוולים". עוד ב־1978, לאחר שהתבררה מידת ההצלחה של הסרט המקורי, החליט לוקאס שזה רק פרק אחד מתוך סדרה מתוכננת ארוכה מאוד (בת 6, 9 או 12 פרקים; הוא השמיע הצהרות סותרות בעניין לאורך השנים) – ושהסרט המקורי לא יהיה הראשון מבחינה כרונולוגית, אלא הפרק הרביעי. שני הסרטים הבאים היו הפרקים החמישי והשישי. אחרי יותר מ־20 שנה, הוא החליט לחזור לאחור וליצור את שלושת הפרקים הראשונים.

'מלחמת הכוכבים, פרק 1: אימת הפנטום' יצא ב־1999. ההייפ לקראת הסרט היה גדול יותר מכול סרט אחר אי פעם, והאכזבה הייתה גדולה במידה שווה. 'אימת הפנטום' אמנם היווה את שיא החדשנות מבחינת אפקטים ויזואליים לזמנו, אבל כבר עם צאתו תגובות רבות היו פושרות: "כל הטכנולוגיה בעולם לא תעזור לשחקן שכבול לדיאלוגים של לוקאס", נכתב ב'ניוזוויק'; "זה לא סרט. זאת פרסומת באורך מלא לצעצועים הזמינים כרגע בטויס־אר־אס הקרוב למקום מגוריכם", כתב המבקר רוברט וילונסקי; "סיפור. דמויות. פעם היו לדברים האלה משמעות עבור ג'ורג' לוקאס", נכתב ב־film.com. במרוצת השנים הדעה על הסרט רק הידרדרה. כיום הוא נחשב לסמל של אכזבה קולנועית ושל יוצרים שאיבדו את כישרונם כשעלו לגדולה. בדירוג של סרטי ההמשך המאכזבים ביותר בתולדות הקולנוע שערך המגזין 'רולינג סטון', הוא דורג במקום הראשון.

גם כאן, מי שנפגעו אישית היו המעריצים המושבעים. עבור צופים מהשורה, סרט גרוע הוא רק סרט גרוע. עבור אנשים שחיים בעולם של 'מלחמת הכוכבים', הסרט כלל רעיונות שהם תועבה. "הכוח", האנרגיה המיסטית ש"מחזיקה יחד את הגלקסיה", הפכה בסרט למידיכלוריאנים, מעין יצורים מיקרוסקופיים שאותם אפשר לזהות בבדיקת דם, כאילו מידת טוב הלב או הרוחניות של האדם נספרת בעזרת בדיקת כולסטרול. אם כל אדם בעולם מלבד לוקאס היה מציע רעיון כזה, היה ברור לגמרי שהוא מעולם לא ראה, או לא הבין, את 'מלחמת הכוכבים'. התסריטאי דיימון לינדלוף ('אבודים') בחר להשתמש ב"מידיכלוריאנים" כדוגמה להסבר למשהו שלא היה זקוק לשום הסבר: "אני גדלתי על 'מלחמת הכוכבים', ראיתי את הסרטים מאות פעמים, אני יכול לצטט אותם מילה במילה; ואף פעם אף אחד לא אמר לי, או שעלה בדעתי לומר, 'מה זה הכוח, בעצם? אתה יכול להסביר את זה טוב יותר מכפי שאלק גינס הסביר?'". כשרעיון עוועים כזה הגיע מלוקאס עצמו – המעריצים עברו משבר אמונה קשה. כאילו אלוהים עצמו היה מתגלה מחדש ומספר כמה דברים על התנ"ך: הבל למעשה הרביץ לקין ראשון ומספר הדיברות היה בעצם 13.
הסרטים הנוספים בטרילוגיה – 'מתקפת המשובטים' (2002) ו'נקמת הסית' (2005) – כבר זכו ליחס אמביוולנטי מהמעריצים. רבים מהם אמנם מעידים שהם לא יכולים שלא ללכת לראות סרט חדש שנושא את השם 'מלחמת הכוכבים', אבל הסרטים האלה התקבלו מראש בחשדנות ובציניות; המון פרטים בהם המשיכו להרגיז את נאמני הסדרה המקורית. גם קופתית, אף שהסרטים האלה זכו להצלחה, הם לא היו שוברי השיאים שסרטי הסדרה המקורית היו, ובטבלת ההכנסות הקולנועיות הם השתרכו מאחורי סדרות חדשות יותר, כמו 'ספיידרמן', 'שר הטבעות' ו'הארי פוטר'.
מעריצים לא יכולים שלא לראות בלוקאס שטן: ישות שמרחיקה אותם מהטקסטים המקודשים והאהובים שלהם, בעודו מחלל את זכרם בעזרת סרטים חדשים וגרועים. היחסים בין לוקאס והמעריצים הם של אהבה–שנאה – והרגש הדדי. בראיון ל'ניו יורק טיימס' ב־2012 הוא נשמע פגוע, ואפילו נקמני כלפי המעריצים, כשהכריז שהוא לא מתכוון לחזור עוד ל'מלחמת הכוכבים': "למה שארצה לעשות עוד סרטים כאלה, כשכולם צועקים עליי כל הזמן ואומרים כמה שאני אדם נורא?".

'האן סולו יורה קודם' - הסצנה. // צילום: ©Lucasfilm Ltd. & TM

'האן סולו יורה קודם' – הסצנה. // צילום: ©Lucasfilm Ltd. & TM


פרק V: פנטזיה מבית דיסני

'מלחמת הכוכבים' נגמרה. טרילוגיה אחת טובה, טרילוגיה אחת גרועה – וזה הכול. ספרים, קומיקסים ומשחקי מחשב בעולם 'מלחמת הכוכבים' המשיכו לצאת, אבל נראה שלפחות כשמדובר בסרטים – הסאגה הסתיימה. עד שב־29 באוקטובר 2012 התהפך העולם.
ההכרזה הגיעה בהפתעה מוחלטת: תאגיד דיסני, חברת הבידור הגדולה בעולם, הודיעה כי היא רוכשת את לוקאספילם – חברת ההפקה של ג'ורג' לוקאס – ב־4.05 מיליארד דולר. הרכישה כוללת את כל הנכסים של לוקאס, כולל זכויות היוצרים של 'מלחמת הכוכבים' (ושל 'אינדיאנה ג'ונס'). דיסני הבהירו מיד עם ההכרזה שהם לא קנו את החברה רק כדי למכור תחתונים עם ציורים של צ'ובאקה. הם קנו אותה כדי להמשיך את הסדרה. בקרוב – הם הכריזו – יצא "פרק 7" בסדרה. ואחריו פרקים 8, 9 ו־10, וגם סרטים אחרים, שאינם ממוספרים. בבת אחת, מה שהייתה סדרה קולנועית מתה וקבורה הפכה לפרנצ'ייז עם מספר פוטנציאלי אינסופי של סרטים עתידיים.

ההכרזה היוותה שוק מוחלט למעריצים, והם קיבלו את ההודעה ברגשות מעורבים. משמח מאוד שהסדרה המתה הפכה פתאום לחיה מאוד, ומצד שני – היא הופקדה בידיו של תאגיד שהוא סמל החמדנות ההוליוודית. חברת דיסני ידועה ככזאת שממצה כל דולר אחרון מהקלאסיקות שברשותה (ע"ע 'במבי 2'). גם הבחירה בבמאי לסרט – ג'יי ג'יי אברמס – הייתה שרויה במחלוקת. אברמס הגיע ישר מהחייאה קולנועית של סדרת מדע בדיוני אייקונית אחרת, 'מסע בין כוכבים', והסרטים שעשה בה היו בעייתיים ולטענת רבים החמיצו את עיקרי הסדרה.
ובכל זאת, הסרט החדש – 'מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר' – מעורר רמות של סקרנות והייפ שלא נראו מאז, ובכן, פרק 1. שלא כמו הפריקוולים, עלילת הסרט מתרחשת אחרי הטרילוגיה המקורית, מה שמאפשר לשלושת השחקנים הראשיים בה – מארק האמיל בתפקיד לוק סקייווקר, הריסון פורד בתפקיד האן סולו, וקארי פישר בתפקיד הנסיכה ליאה – לחזור לתפקידיהם האייקוניים, בפעם הראשונה מאז 1983. תופעות הציפייה חזרו על עצמן: נוצרה תעשייה שלמה של שמועות וניחושים לגבי מה שיקרה, או לא יקרה, בסרט החדש; הטריילרים לסרט שברו שיאי צפיות באינטרנט, ומכירות הכרטיסים של הסרט החדש התחילו חודשיים לפני מועד העלייה לאקרנים.
איש לא יודע עדיין איך יתקבל פרק 7, ואם הוא ייחשב לפרק טוב או גרוע בתולדות הסדרה, אבל נכון לרגע זה, מהלכיהם של דיסני, אברמס וצוותם בנוגע לסרט היו מופת של שיווק וקידום. חלק חשוב מאוד בכך הייתה העובדה שהם, בניגוד מוחלט ללוקאס, מבינים את ערכם של המעריצים, מאזינים להם ומנסים להתייחס לטענותיהם. אחת התלונות הנפוצות בין המעריצים על טרילוגיית הפריקוולים היא על עודף השימוש באנימציה ממוחשבת וטכניקת מסך ירוק על חשבון תפאורות פיזיות ואפקטים פרקטיים. אברמס חזר והדגיש שהסרט החדש הוא פרקטי ככל האפשר, ורבים מהחלליות והיצורים שבו – כולל המילניום פלקון, החללית הקלאסית של האן סולו – נבנו מחדש מחומרים פיזיים. ביקורת נפוצה על הטרילוגיה הקלאסית היא על כך שהיא מועדון של גברים לבנים, וכמעט שאין בה נשים או בני גזעים אחרים בתפקידים מרכזיים – והנה אברמס ליהק לתפקידים הראשיים בסרט החדש אישה וגבר שחור. ואם חובבי קולנוע נוטים להתלונן שטריילרים מודרניים מספרים יותר מדי מהעלילה, ולמעשה לא משאירים שום מסתורין לסרט עצמו, הגיעו הטריילרים של 'הכוח מתעורר' –  והיו מצוינים ומסקרנים מבלי שיסגירו שום דבר על העלילה עצמה.

השמירה על יחסים טובים בין האולפן לבין המעריצים אינה מוגבלת לסרט עצמו. בכנס קומיק־קון האחרון, שהתקיים ביולי 2015, התכנסו מעריצים רבים לפאנל 'מלחמת הכוכבים'. הם קיוו לקבל טריילר חדש, חשיפות חדשות על העלילה או תמונות כלשהן מתוך הסרט. לאברמס לא היה שום דבר כזה להציע – אבל אף אחד לא יצא מאוכזב. ל־6,000 הנוכחים באולם חולקו חרבות אור מפלסטיק והם הובלו אל מזח סמוך, ושם שימשו כקהל לקונצרט חי של מבחר מתוך הנעימות המוכרות של הטרילוגיה, בנוכחות כוכבי הסרט, בליווי מופע זיקוקים, אחרי הקדמה מפי המלחין ג'ון ויליאמס. לא היה שום הכרח ליצור את האירוע המושקע הזה, ספק אם הוא ישפיע על הכנסות הסרט החדש, אבל הוא גרם לאלפי מעריצי 'מלחמת הכוכבים' ועוד מיליונים ששמעו על כך ברשתות החברתיות לחזור ולהתייחס אל הסדרה ויוצריה כאל משהו טוב, מפתיע ומלהיב, וגרם ליחסים בין המעריצים ובעלי הבית הנוכחיים להיות טובים בהרבה מכפי שהיו זה עשרות שנים. בנוסף לכול, החלפת הבעלים של 'מלחמת הכוכבים' מעוררת מחדש את האפשרות שהסרטים המקוריים, ללא השינויים, יגיעו סוף סוף רשמית לעיני הקהל, אם כי זה לא קרה עדיין וכרוך, ככל הנראה, בהסדרת ענייני זכויות סבוכים בין כמה חברות.

שום סרט שיופק על ידי דיסני לא יוכל לחדש את הטוהר של 'מלחמת הכוכבים' המקורי: כיום ברור שהסרטים האלה, כמו כל שובר קופות אחר, הם חלק מתעשייה, ונועדו לעשות כסף. ובכל זאת, אפשר רק לקוות לזכר כלשהו ממה שהפך את 'מלחמת הכוכבים', עבור רבים, מסתם סרט לחוויה דתית. לא משנה מה דיסני יעשו ל'מלחמת הכוכבים' – זה לא יכול ‏להיות גרוע יותר ממה שלוקאס כבר עשה לה. נכון שהוא אביה של הסדרה, אבל לפעמים הפתרון ‏הנכון הוא להוציא את הילד מחזקת האב המתעלל, ורק בשינוי טמונה התקווה החדשה.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook