fbpx

משפיעים 2015 > תקשורת > אבי וייס

0

מי שטיפח את אבי וייס לתפקיד מנכ"ל חברת החדשות של ערוץ 2 היה קודמו, שלום קיטל. אבל גם קיטל לא היה יכול לתאר לעצמו שבתום שמונה שנים מאז מינויו של בן טיפוחיו, יהפוך האחרון לדמות כה עוצמתית ודומיננטית. אף שהוא משמש בתפקיד פחות שנים מקיטל, קל לומר ש"אבי וייס הוא חדשות 2, וחדשות 2 היא אבי וייס". זהו תפקיד מורכב. מצד אחד, נושאת מטוסים שאמורה לדבר אל הצנטרום הישראלי; ומצד שני, אסופת גייסות שיוצאות כל יום לקרב מדמם במתחרים.

וייס אמנם טלטל את החברה מהיסוד, גייס מנהלים, עורכים וטאלנטים צעירים ושינה את המסך מהקצה אל הקצה, אבל בסוף תמיד ישנה נקודה ארכימדית – ערוץ שתיימית, שמושכת בחזרה לאותו מקום. המקום שוייס חשש וחושש ממנו, ואפשר להגדיר אותו כ"מהדורת מבט של תחילת שנות ה־90". למרות הרמות הגבה האקראיות של יונית לוי, נותני הטון על המסך הם עדיין זקני השבט של מטה החברה בנווה אילן, עם כל הביקורת עליהם בברנז'ה.

ועדיין, וייס נתפס כדמות המשפיעה ביותר בעולם החדשות הישראלי. כך תופסים אותו גם בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו, כשהטלפון של וייס נמצא בחיוג המקוצר שם – לכל טענה ומענה. ויש הרבה. וייס, מצדו, נותן גיבוי מלא לעיתונאי החברה, אבל הקשר הזה עם הפוליטיקאים אינו נגמר בשיחות חד־צדדיות של בקשות, תחינות ואיומים. הוא לחלוטין דו־צדדי. הבעלים המשותפים – רשת וקשת – יודעים שוייס הוא כלי יעיל בשיחות מול הרגולטור. כך למשל, יממה לפני הקפאת חוק פיצול ערוץ 2 על ידי נתניהו בנובמבר שעבר, עלה וייס ללשכתו לשכנעו שחיי החברה בסכנה, אם ימשיכו במהלך המתוכנן. מהלך הפיצול, שהוקפא בינתיים, צפוי אם יתממש להכניס לאנדרלמוסיה את חדשות 2 ואת שוק האקטואליה כולו.

בדומה למאבק מרובה החזיתות שניהלו החברים מאפיק 10, ניצב וייס בשנה החולפת מול שורה של איומים נפרדים על האימפריה שלו. מלבד המאבק בגזרת השרים והמחוקקים, הוא נאבק תמידית נגד קיצוצים בתקציב החברה. התקציב הזה אמנם חורג כל השנים בהרבה מעל המינימום הנדרש בחוק, אבל לזכייניות זה משתלם. שעת חדשות, במונחים של עלות מול רייטינג, כמעט תמיד תהיה זולה בהרבה מכל הפקה אחרת. ועדיין, חוסר הוודאות לגבי המותג "חדשות 2" עצמו, לא מעודד את אבי ניר ואבי צבי להשקיע יותר מדי בטיפוחו ובטיפוח מותגי המשנה שלו. כי מי יודע למי אלה יהיו שייכים בעתיד – אם בכלל?

קרבות התקציב – שנעשים בשיתוף יו"ר החברה תמי רוה – מצליחים בדרך כלל. ועדיין, ההוצאות על החדשות בתקופת 'צוק איתן' לצד הפסדי הזכייניות מאותה תקופה, חייבו את וייס בצעדי קיצוץ לא קלים. עד לאישור תקציבה המקוצץ של חברת החדשות, עמוק לתוך 2015, תדרך וייס את מי שהיה מוכן להקשיב לגבי הנזק שייגרם לחברת החדשות, לעבודתה ולדמוקרטיה הישראלית – אם תקציבה ירד באופן שלא יאפשר לה לעבוד כראוי.

גם עם התקציב המצומק מעט, נשארה חדשות 2 אחד ממקומות העבודה היוקרתיים והמבוקשים בשוק התקשורת. בעיקר בזכות ניהולה נעים ההליכות על ידי וייס. אך האג'נדה של נתניהו בשוק התקשורת לא תשתנה כנראה – פחות מוקדי כוח עוצמתיים כמו חדשות 2, ויותר מוקדי כוח קטנים – חלקם חדשים (ואם אפשר, גם כאלה שאוהדים אותו). מה שמשאיר כל הזמן באוויר את התרחישים השונים לגבי עתידה של חדשות 2, ושל וייס עצמו. האם, ביום שאחרי פיצול ערוץ 2, יעבור לנהל את אחת הזכייניות? האם יקים עבור אחת מהן חברת חדשות חדשה? או האם יצליח לקחת את החברה כולה לאחת הזכייניות – בהסכמת המדינה והזכיינית השנייה, שתקבל על כך תמורה? אם היו שואלים את וייס, הוא היה מעדיף שהמצב הנוכחי יישאר לנצח כמו שהוא.

.

צילום: מיכל פתאל, 'הארץ'

.

לחצו כאן ותוכלו לקבל את גיליון המשפיעים של ליברל במתנה עד הבית

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook