fbpx

גיליון הציונים של 'ליברל' לכנסת היוצאת

0

פאנל מומחים ענק מדרג ומנמק את הביצועים של נבחרי הכנסת היוצאת.

מתוך הכתבה –

מי לדעתך חבר הכנסת המצטיין של הכנסת ה־19?

שאלנו את הפאנליסטים מיהו חבר הכנסת שלדעתם הציבור הרחב הכי הרוויח מנוכחותו במשכן.

הזוכה המאושרת היא לא אחרת מאשר הח"כית הצעירה במשכן: סתיו שפיר, שזכתה לתשעה קולות (אף לא אחד מהם הגיע מהימין). נאור נרקיס הסביר כי שפיר "מצליחה לתרגם את הקול של הרבה ישראלים זועמים לצעדים בכנסת". אריק בנדר: "היא הרוויחה בצדק את הכינוי 'הג'ינג'ית הלוחמת'… שפיר התבלטה בוועדת הכספים כלוחמת ללא חת בעד השקיפות, והפכה לשומרת הקופה הציבורית בכנסת. המאבק הבלתי נלאה שלה ביו"ר ועדת הכספים ניסן סלומינסקי ובחוסר השקיפות שבו מועברים בוועדה, לטענתה, מאות מיליונים למקורבים פוליטיים ללא הסבר מעמיק בצורה של מחטפים, הפך אותה לדמות הבולטת בוועדה. יש האומרים שהמאבק הזה בנה גם את סתיו שפיר וגם את סלומינסקי בפריימריז במפלגותיהם". גטניו הדגיש כי "לאחר מושב ראשון גרוע, ח"כ שפיר התאפסה והחלה לעשות בדיוק את הדברים שלשמם נשלחה לכנסת, ביניהם גם קידום הסדרת פעילות הלובינג בישראל".

אחריה נבחר דב חנין בעזרת שבעה קולות, מהם שלושה מהשמאל, שאפשרו לו לעקוף את שלי יחימוביץ', שזכתה לשישה קולות – אחד מהם פורגן על ידי אמילי עמרוסי, עיתונאית 'ישראל היום'. מצביעי חנין נימקו זאת בעיקר בכך שהוא מייצר שותפויות חוצות מפלגות ו"עובד עם כולם. חכם וממוקד מטרה". לגבי יחימוביץ', רמי הוד הסביר למשל כי היא "עמדה בחוד החנית של העשייה החברתית־כלכלית וייצרה שיח ציבורי בנושאים שנדחקו לשוליים וגם פעלה להביא הישגים ממשיים לטובת הציבור". את הצמרת סוגרת אורלי לוי־אבקסיס שזכתה לחמישה קולות מאוזנים, שניהם מהאקדמיה. פרופ' גלבוע הסביר שאבקסיס "יוזמת חקיקה בנושאים חברתיים וכלכליים חשובים, וביקורתית כלפי מדיניות ממלכתית כושלת".

איזו מפלגה מימשה את הבטחותיה לציבור שלה באופן הטוב ביותר?

הסכמה חוצת תפיסות נרשמה, לפיה הבית היהודי היא המפלגה שהצטיינה במימוש הבטחותיה לכנסת ה־19 – בהיבט של דאגה לבוחריה הישירים, או גרעין בוחריה הקשה, אם תרצו. יותר מחצי מהמשיבים סימנו אותה, לרבות ארבעה המזוהים עם השמאל. את המקום השני חולקות יש עתיד ומרצ. אף לא אחד סימן את ישראל ביתנו או את ש"ס – שזכו לאפס מהדהד. קדימה, המפלגה בת שני המנדטים, קיבלה קול אחד.

הציון הכללי לכנסת ה־19

פחות משנתיים ישבה הכנסת על מדוכות מגוונות. אולי זה קוצר הכהונה, אבל מה שבטוח – לא נמצא אדם אחד מבין כל האנשים ששאלנו – המכירים היטב את המשכן – שחשב שהכנסת הזו הייתה מצוינת. ההפך.

חצי מהפאנל הכתיר אותה ככנסת כושלת. במדרגים חמישה מהשמאל, שניים מהימין ו־11 מהמרכז. רוב הסולדים ממנה אגב הם פעילים חברתיים – שחרצו כי הכנסת כשלה בתפקידה כישלון חרוץ. עו"ד רובין אמר כי "הכנסת ה־19 הייתה פחות טובה מקודמתה בכל מובן: הישגים, ניסיון, נראות ציבורית ועוד".

רוצים לקרוא את גליון הציונים המלא? הירשמו לקבלת גליון מתנה עד הבית

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook