fbpx

קווים לדמותה של הקהילה היהודית החזקה, העשירה והמשכילה בימי הביניים // מאת יצחק נבון

0

השם "ספרד" מופיע פעם אחת בתנ"ך. בספר עובדיה כתוב "גלות  ירושלים אשר בספרד". לא ידוע במדויק למה הכוונה בתנ"ך, אולם במסורת התקבל שהכוונה לספרד הקרויה "אספניה" או "אספמיה". היישוב היהודי בספרד הוא בן 1,500 שנה. מעט מאוד ידוע על 500 השנים הראשונות – אבל על אלף השנים הבאות, עד שגורשו היהודים מספרד ב־1492, יש מידע רב.

הקהילה היהודית שהתקיימה בספרד במאות ה־12 וה־13 הייתה הקהילה היהודית הגדולה ביותר, העשירה ביותר והמשכילה ביותר בעולם. ההערכה היא שהיו אז בעולם – באירופה, באסיה ובצפון אפריקה – כמיליון וחצי יהודים, מהם בפולניה כ־20 אלף ובספרד כ־600 אלף. מתוך מיליון וחצי יהודים בעולם, יותר משליש היו בספרד. פרופ' יום טוב עסיס אמר שאם אנו רוצים להבין את סדר הגודל של יהדות ספרד עלינו להשוותה עם הקהילה היהודית בארצות הברית היום, שהיא הקהילה הגדולה ביותר בעולם. אלא שהיום יש גם מדינת ישראל. כיצד הפכה הקהילה היהודית בספרד לקהילה החזקה, העשירה והמשכילה ביותר בעולם?

במשך שנים רבות היה אזור הדרום נתון לשליטת הערבים: קורדובה, גרנדה, סביליה, ואילו הצפון היה בידי הנוצרים, עם תזוזות לסירוגין. והנה קם במאה העשירית מבין הערבים מלך נאור ומשכיל, עבד א־רחמן השלישי, שמשל במשך 50 שנה בקורדובה, שהייתה אז עיר הבירה. הוא שלח שליחים וקרא למשכילים של אותם ימים בארצות האסלאם לבוא לספרד ובתמורה הציע להם כסף, בתים ואף אדמות. הקריאה נענתה ומשכילים רבים החלו להגיע לספרד מבוכרה, מעיראק, מסוריה, מצפון אפריקה, מכל העולם המוסלמי. למלך היה וזיר יהודי ושמו חסדאי בן שפרוט. הוא היה שר המסחר, אבל במידה רבה שימש גם שר חוץ. מאחר שסחר עם ארצות רבות בעולם, ניצל אותו המלך למטרות תיווך ויישוב סכסוכים גם עם מדינות נוצריות. מה שעשה המלך לגבי משכילים מוסלמים עשה חסדאי לגבי יהודים: שלח שליחים, כתב מכתבים המזמינים את המעוניינים ללמוד או ללמד להגיע לספרד. וכך באו לספרד יהודים מארצות שונות, מבבל, מצפון אפריקה ומאירופה. הם התקבלו בכבוד, קיבלו תנאי מחיה נאותים ופעלו באופן חופשי ביותר. האוכלוסייה היהודית הלכה והתרחבה, וספרד הפכה למרכז של העולם היהודי באותם הימים.

תכונות שונות מאפיינות את יהדות ספרד. אפרט שלוש מהן: א. שילוב של מדע ואמונה: אדם יכול להיות דתי, אפילו רב, לשאת בכל משרה דתית, אבל בד בבד גם לשלב זאת עם לימודים כלליים: כימיה, פיזיקה, פילוסופיה, אסטרונומיה, רפואה ועוד; דבר שלא היה מקובל בישיבות במזרח אירופה ומה שלא מקובל גם היום בישיבות האשכנזיות החרדיות.

יהדות ספרד בלטה בשילוב האמונה עם המדע. הרמב"ם – שהיה הרב הגדול ביותר במשך מאות שנים ומקובל ביהדות כולה, כולל האשכנזית – היה רופא ופילוסוף. בהשקפתו הפילוסופית היה הרמב"ם תלמיד של הפילוסוף היווני אריסטו, מלבד עובדה אחת. אריסטו חשב שהעולם היה קיים מאז ומתמיד, ואילו הרמב"ם, לפי היהדות, סבר שהעולם נברא על ידי אלוהים.

דוגמה נוספת לשילוב זה היא תפקידיהם הרמים של היהודים. אלה היו שרים בחצרותיהם של המלכים הערבים. גם המלכים הנוצרים בצפון העסיקו יהודים במשרות גבוהות, בתוקף תפקידם כשרי אוצר (דוגמת דון יצחק אברבנאל, שהיה שר האוצר של המדינה).

רבי שמואל הנגיד מגרנדה היה רב שעסק בגמרא ובמשנה וכתב מדריך איך ללמד תלמוד. עם זאת הוא היה, במילים של ימינו, ראש הממשלה, שר האוצר, שר החוץ ושר הביטחון. הוא היה גם הרמטכ"ל, ראש הצבא של מלך גרנדה המוסלמי הערבי, וכל שנה היה יוצא למלחמה נגד הנסיכים שהתמרדו נגד מלך זה. פעם אחת, מספרים, איבד עין במלחמה, בפעם אחרת כמעט טבע בנהר עם סוסו, אבל הוא זה שהוביל את הצבא למלחמות. הוא גם היה משורר, וכתב את שיריו בעברית כמובן.

הפתיחות, אם כן, היא הדבר הבולט המאפיין את יהדות ספרד. אין מניעה לשלב פילוסופיה, אנטומיה, הפתיחות היא הדבר הבולט המאפיין את יהדות ספרד. אין מניעה לשלב פילוסופיה, אנטומיה, פיזיקה, אסטרונומיה ורפואה עם אמונה ודת. ואם יש היום רב ספרדי שטוען נגד לימודי פילוסופיה, אסטרונומיה או שימוש באינטרנט, הרי שגישה זו נוגדת את המורשת הספרדית.
ב. אהבת התנ"ך והלשון העברית: הדקדוק, החוקים והכללים של הלשון העברית נולדו בספרד. שם הייתה תחייה של הלשון העברית. בארכיון בפורטוגל מצאתי תעודה עם חותמת שעווה חתימת המלך הפורטוגלי ז'ואאו השני, שבה הוא מצווה לתת ַ לאברהם ז ּכות האסטרונום 300 דינרים. רבי אברהם זכות היה אסטרונום של המלך ומומחה בכוכבים, והמלך השתמש בו גם כאסטרולוג. לכל רב חובל הייתה מפה של השמים אשר באמצעותה ניווט את הספינה. אברהם זכות היה המומחה העולמי של ניווט הספינות. למגילת הקלף שעליה חתום המלך, כותב אברהם זכות קבלה בעברית: "אני אברהם זכות התוכן (אטרונום, י"נ) מאת המלך…" והוא חותם בעברית למלך פורטוגל. גם בארכיון של המלך בברצלונה מצאתי מסמכים בעברית: תעודות רשמיות בענייני מסחר, מקח וממכר, רכישת אדמות וכו'.

ג. מתינות: יהדות ספרד בחרה בדרך האמצע, לא ללכת לקיצוניות, לא בטוב ולא ברע, לא באכילה ולא בשתייה. זו התפיסה המרכזית של הרמב"ם. ומבחינת ההלכה תמיד לנסות להקל, לא להכביד. אם יש ספק, אם אפשר לעזור – יש להקל. לנהוג על פי בית הלל ולא על פי בית שמאי. הלל היה מתון; שמאי היה קפדן. הרבנים הספרדים נוטים לבית הלל, סמל של מתינות, כי בתורה כתוב: "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום, עץ חיים היא למחזיקים בה ותומכיה מאושר". מה עלה בגורלה של יהדות גדולה, עשירה ופעילה זו? הכנסייה הנוצרית לא יכלה לשאת את נוכחות היהודים והחלה לרדוף אותם. התאריך הקובע והחשוב ביותר בתולדות היהודים בספרד היה שנת 1391, 100 שנה לפני הגירוש. בשנה הזאת היו פרעות ביהודים, ולהערכת ההיסטוריונים שליש מכל העם היהודי בספרד הושמד. זה התחיל בסביליה, שם מלחים שירדו מהאוניות התנפלו על היהודים.
בכנסיות התנהלה תעמולה נגד היהודים. נוסף על כך הם הכריחו עשרות אלפי יהודים להתנצר; היו נכנסים לבית הכנסת עם מקלות ומאלצים אותם. ואז נוצרה בעיה של אנוסים יהודים שהתנצרו למראית עין אבל במחתרת קיימו את מצוות היהדות. יש פרוטוקולים של המשפטים שנעשו ליהודים שנתפסו על ידי האינקוויזיציה. דרכי החקירה היו אכזריות מאוד. האינקוויזיציה לא הייתה נגד היהודים, אלא נגד אלה שהתנצרו אבל במחתרת קיימו את היהדות.

בכל מקום ששלטון ספרד הגיע אליו הוקמה אינקוויזיציה נגד היהודים שהתנצרו אבל בסתר נהגו כיהודים – בפורטוגל, בפרו, במקסיקו, באנגולה. ישנן עדויות המתארות כיצד להכין מצות בפסח כדי שהשכנים הנוצרים לא יראו. יש פרוטוקול של משפט המתאר אדם שהמשרתת שלו העידה שהוא תמיד חולה בשבת ולא יוצא לעבודה בחנות שלו. במוצאי שבת, מעידה המשרתת, בני המשפחה יושבים בחושך, ואחד הילדים יוצא החוצה כדי לבדוק אם יש שלושה כוכבים שנראים בשמים, היא לא יודעת למה אבל ככה הם עושים. המשרתת הגויה מספרת סיפורים בבית המשפט ובכך מוכיחה שהם מקיימים את המצוות של היהדות ולמעשה לא התנצרו. אלפי יהודים כאלה נענשו. בתחילה החרימו את כל רכושם, דנו אותם למלקות ולמעצר של 10, 15 ו־20 שנה. והיה ונתפסו שוב, נדונו לשריפה על המוקד. קראתי מסמך שכתבו התושבים של פלמה דה מיורקה לשלטון ובו טענו כי המוקד של שריפת היהודים נמצא קרוב מדי לבתיהם והם לא יכולים לעמוד בפני הריח והעשן ולפיכך הם מבקשים להרחיק אותו מאזור מגוריהם.

זה היה גורלם של יהודי ספרד בעת ההיא: עשרות ּ אלפים או יותר נרצחו, כמספר הזה נוצרו בכוח, והיתר – כ־200 אלף גורשו ב־1492 .1492 נרשמה כשנה חשובה ביותר בתולדות היהודים, הערבים והעולם: היהודים גורשו מספרד, קץ שלטון הערבים בספרד, קולומבוס יצא מספרד וגילה את אמריקה.

למה גורשו היהודים מספרד? בפקודה שיצאה מהמלך ומהמלכה של ספרד, פרדיננד ואיזבל, יש הסבר לגירוש. היהודים האלה שנשארו אינם מאפשרים לנוצרים החדשים, אלה שהתנצרו, להישאר נוצרים. הם ממשיכים ללמד אותם את תורת משה, את מנהגי היהדות ואת המצוות של היהדות, ולא מאפשרים להם לחיות כנוצרים. על כן יש לגרש מפה את היהודים. למגורשים ניתנו כמה חודשים להתארגן, אבל, כמובן, לא נתנו להם לקחת עמם את רכושם.

היהודים גורשו מספרד. חלקם הלכו לאיטליה, הרוב עברו דרך פורטוגל והתפזרו אחר כך. באותה תקופה, אחרי מלחמות הצלבנים, הייתה טורקיה יריבה של ספרד ויחסי איבה שררו ביניהן. טורקיה מצאה ביהודים, הנרדפים על ידי האויב שלה, בני ברית. הסולטן ביאזיד השני הוציא הודעה לכל הממלכה שלו לאפשר ליהודים לבוא ולחסות בצל קורת השלטון הטורקי ולתת להם לעסוק במסחר. כך פרחה היהדות הזאת תחת השלטון העות'מאני.

יהדות ספרד השאירה מורשת גדולה, יפה ומעניינת בספרד עצמה ובארצות הפזורה שאליהן הגיעו היהודים לאחר הגירוש. יצירות רבות, חשובות ומעניינות חוברו במהלך תור הזהב ואחריו. שלוש התכונות היסודיות שמנינו ביהדות ספרד הוסיפו להתקיים גם במקומות אשר לשם גורשו, ואני מקווה שיוסיפו להתקיים ויהפכו לתכונות של כל העם: שילוב מדע ואמונה; אהבת התנ"ך, עברית וארץ ישראל; מתינות ודרך האמצע.

יצחק נבון היה נשיאה ה – 5 של מדינת ישראל.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook