fbpx

רפי מן ורוביק רוזנטל: קונטקסט ושפה

0

רפי מן – הזירה ההיסטורית

השבועון "הזול" מביך את מערכת הביטחון

כזה לא ראו עד אז בישראל הקטנה. בדצמבר 1966 נשלחו שוטרים להחרים מדוכני העיתונים מראה את כל הגיליונות החדשים של השבועון "בול". השבועון היה מוכר בעיקר בזכות תצלומי נערות חשופות וסיפורי מין עסיסיים, אך לא מחלק המוסר שיגר את השוטרים כדי להרחיק את "בול" מעיני הציבור. הייתה זו החלטה של גורמי ביטחון בכירים ושל הצנזורה הצבאית. במקביל נעצרו שני עורכי "בול", שמואל מור ומקסים גילן. תחת מעטה של חשאיות הועמדו למשפט ונידונו לשנת מאסר. הקצף על עורכי "בול" יצא משום שהשבועון רמז בכתבה – עם אזכור בולט בשער הקדמי – על אפשרות של מעורבות אנשי המוסד ברצח מהדי בן־ברקה, איש אופוזיציה מרוקאי בכיר. על פי ידיעות שרווחו באותה תקופה, סייעו אנשי הארגון החשאי הישראלי לעמיתיהם לאתר את בן־ברקה כחלק מהיחסים בין המוסד לצמרת השלטון במרוקו.
פרשת "בול" הייתה אחד האירועים החמורים בתולדות יחסי מערכת הביטחון והעיתונות העברית בישראל. השלטונות נקטו יד קשה כלפי עורכי העיתון, אולי משום שאלה לא ישבו ב"ועדת העורכים של העיתונים היומיים", המועדון המצומצם של שומרי סוד, שחבריו נעתרו לבקשות צמרת המדינה וצנזרו ללא התנגדות פרשיות ביטחוניות רגישות. גם בפרשה זו תודרכו עורכי העיתונים היומיים על מעצר עורכי "בול", וכלשונו של ראש הממשלה לוי אשכול, "הם קיבלו על עצמם את נדר השתיקה".
כחודשיים לאחר מעצרם של מור וגילן נחשפה הפרשה לציבור, באורח שהיום מוכר להפליא – אך אז עוד לא היה כזה – "על פי מקורות זרים". היה זה ה"ניו יורק טיימס" שסיפק ראשון את המידע, ואחריו גם עיתונים נוספים באמריקה ובאירופה. אז התברר מדוע הייתה הצמרת הפוליטית בישראל מעוניינת כל כך להסתיר את פרטי הסיפור. מדובר היה לא רק בקשרים רגישים בין ארגוני ביון חשאיים, אלא גם במשבר שהיו בו נקודות דמיון ל"פרשת לבון", שטלטלה במשך שנים את המערכות הפוליטיות והביטחוניות בישראל.

רוביק רוזנטל – הזירה הלשונית

מילון השושו לתולדות הריגול בישראל

איפה יוס'לה. 1962. מבצע אזרחי של המוסד, שהחזיר ילד שנחטף בידי סבו לחיק הוריו בישראל.
האדם השלישי. אברי אלעד, דמות מרכזית באם כל הפרשות, עסק הביש (פרשת לבון), שהואשם כסוכן כפול.
האיש במזוודה. 1964. ניסיון של המצרים ללכוד ברומא את מרדכי לוק, מרגל שעבד עבורם ונחשד כסוכן כפול. הוא נכלא במזוודה אך נחשף לאחר שהצליח לקרוא לעזרה.
האסיר איקס 1957 .1. מוטקה קידר, איש מוסד בעל עבר פלילי שהואשם ברצח איש מוסד אחר וישב בתא מבודד 17 שנה. מאז שוחרר הוא נלחם על חפותו.
האסיר איקס 2013 .2. הפרשה הטרייה מכולן. מגויס המוסד האוסטרלי בן זיגייר, שנכלא בתא מבודד והתאבד.
הבית ברחוב גריבלדי. 1961. שם הספר שכתב איסר הראל ובו תיאר את לכידת אדולף אייכמן. ללכידה לא ניתן שם רשמי, אבל בתערוכה מתעדת הוא נקרא "מבצע פינאלה".
המדענים הגרמנים. 1963. שורת ניסיונות לפגוע במדענים שסייעו בפיתוח נשק במצרים.
המרגל על הסוס. שנות ה־60. וולפגנג לוץ, גרמני שפעל כמרגל ישראלי במצרים וחשף פרשיות רבות, ביניהן פרשת המדענים הגרמנים. נלכד ב־1965 ושוחרר לאחר מלחמת יום הכיפורים.
הנסיוב של משעל. 1997. הכישלון המהדהד של המוסד: החיסול הכושל של חאלד משעל, שנקרא גם "מבצע כורש". שני מוסדניקים טפטפו רעל לאוזנו, נתפסו, והמוסד אולץ לספק את הנסיוב שיציל את חייו.
רוצים לקרוא עוד מטורם של רפי מן ורוביק רוזנטל? הירשמו לקבלת גליון מתנה

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook