fbpx

דרוש: ריאליטי פוליטי // הטור של יונתן שם-אור

0

חסר פה ערוץ. כמו 22, כמו 26, מקום שבו מקבלים את דיירי בית הקלפי 24/7. מופע הריאליטי הכי גדול של ישראל מקבל כיסוי זעום, לא פרופורציונלי גם ביחס לפרס הגדול שמחכה בקצה וגם למפחי הנפש הלא נתפסים שהמונים עומדים לחוות עוד מעט.

 

לא חייבים ללכת לקצה האמריקאי, שבו קרקס הבחירות מתנחל באולפנים שנה וחצי לפני שהם הולכים לבחור את הנשיא. אבל חודש לפני, זו ממש לא דרישה מוגזמת. יש מעט מדי מידע, פחות מדי גילויים, פחות מדי דיווחים וניתוחים מבית הקלפי, וכמעט אפס חפירות בחיי האנשים שתכף ינהלו לנו פה את החיים. ויש, למרות איזו הנחת עבודה במערכות התקשורת, הרבה מאוד אנשים שמאוד נהנים מהסם הפוליטי הזה. בוודאי לא פחות מאלה שנצמדים אפילו לעיר העתיד הלא ברורה שארז טל ויורם זק הרימו ב'קשת'.

 

הפעם האחרונה שהמציאו מחדש את הגלגל הייתה כשהכניסו גולות מתכת בין שני חישוקים והולידו את הקוגלגר. מאז 'האח הגדול', רוב תוכניות הריאליטי בנויות בדיוק על אותו קונספט. צריך להעריך מאוד את טל וזק על התעוזה בבריחה מאמיתות היסוד שהוכחו מזמן, אבל הקוגלגר שהם בנו לא מסתובב ולא מסובב. תוכנית ריאליטי בנויה על כוכבים ועל מערכת יחסים מורכבת שנוצרת ביניהם. התקרבות וריחוק, אהבה ושנאה, תחבולה והונאה. אומרים משהו אחד, ומתכוונים לדבר אחר. כמו בחיים. רוצה לעלות אליי לקפה?

 

השגיאה של אנשי '2025' היא לא באי־הבנת הפורמט, אלא בניסיון לעצב אותו מחדש בתוך מסגרת מורכבת מדי שפשוט מחבלת בו. מספר האנשים לעולם לא מצטמצם, מה שמחייב היכרות עם חדשים כל כמה ימים, והתלבטויות הכסף משעממות. לא סתם אין שום סרט, הצגה או ספר שעוסקים בהוצאות היומיומיות שלנו וההשלכות שלהן על החיים. זה כמו הרצאה על צריכה נבונה. חשוב, אבל את מי זה מעניין. הרבה יותר מעניין מה קורה בין גנץ לאשכנזי, איך לפיד משלים עם המיקום כמספר 2, מה הולך עם שתי היפות בבית, איילת שקד ואורלי לוי, ואיך שרה מתנהגת מול כל מה שקורה לגבר שלה.

 

בעולם העסקים יש כסף טוב וכסף רע. כסף רע זה מה שהשקעת במשהו שלא הצליח. כסף טוב זה מה שאתה שופך כדי לנסות להציל את ההשקעה הגרועה. לא צריכים להיות אבי גבאי שניהל את בזק כדי לדעת שלא שופכים כסף טוב אחרי כסף רע. הדרך הנכונה היא להפסיק את הדימום, ומהר ככל האפשר. כישלון איננו בושה, אבל ההתעקשות עליו היא חטא. אז הנה, יש כבר ערוץ ריאליטי, כל מה שצריך זה להחליף שם את הלוקיישן ואת הדמויות. לעשות מ־22 מין פוקס כזה, פוליטיקה ובחירות מסביב לשעון.

 

תוכניות ריאליטי בנויות על כוכבים. בדרך כלל, הליהוק שנעשה אחרי חריש עמוק מאוד, מצליח לאתר אותם. תוך שלוש שעות מסך הם מתחברים ללב. כשלא מוצאים, מביאים את אלה שכבר הוכיחו. ביבי הוא ה־VIP, גנץ הוא החדש. אשכנזי הוא הצלע המפתיעה. יש שם הרבה אקשן ומתח, יש משימות, יש הנחתות שמערבבות הכל מחדש, כמו ההחלטות של מנדלבליט. המתח אוכל את שנת הלילה. תנו ערוץ בחירות, מסביב לשעון. אחרי ש'האח הגדול' הלך מקשת לרחוב המקביל ברמת החייל, ניסו לעשות אח עוד יותר גדול. לא הלך. לא כזה אסון. יש לכם מתחת לאף אח ענק. 191 סנטימטרים. למה לא.

הטור פורסם בגיליון מרץ 2019 של ליברל.
חלק קטן מהכתבות והטורים במגזין זמין ברשת.
רוצים לקבל את המגזין המודפס עם הכתבות המלאות וכל הטורים עד הבית? השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם

 

צילום: יח"צ

 

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook