fbpx

אור הלר // השנה (הבאה) של אביב כוכבי

0

38 צעדים. אגדה אורבנית המסופרת במסדרונות הקריה טוענת שסגן רמטכ"ל אחד, שכיהן בשנים האחרונות, ספר את הצעדים בין לשכת הסגן לבין לשכת הרמטכ"ל בקומה ה־14 בקריה. בחודש הבא, ב־15 בינואר, יעשה האלוף אביב כוכבי את 38 הצעדים הללו, ועם כל צעד יגבר המשא הכבד על שתי כתפיו. מעכשיו זה עליו. על הרמטכ"ל ה־22. כשכוכבי יביט למעלה הוא יראה ראש ממשלה שמינה עצמו לשר ביטחון, ושתדרך בחודשים האחרונים כי הוא מעוניין באחר לתפקיד הרמטכ"ל (האלוף אייל זמיר, שמונה לסגנו הראשון של כוכבי); ושעל פי נאום "התקופה הביטחונית הרגישה שתחייב הקרבה", החשש המתמיד איתו יהיה מעירוב פוליטיקה בביטחון, ועוד לפני תקופת בחירות.

הבשורה הטובה היא שכוכבי מגיע לתפקיד עם ארגז כלים מלא להצליח בתפקיד: הוא חד, מנהיג טבעי ועבר בכל התחנות המתחייבות: פיקוד על חטיבת הצנחנים, מפקד אוגדת עזה, ראש אגף המודיעין ואלוף פיקוד צפון. נחשב לאוטוריטה טבעית, שהצבא וגם יתר גופי הביטחון יקבלו את מנהיגותו.

החזית הצפונית: איראן בסוריה וחזבאללה בלבנון ימשיכו לעמוד בראש סדר העדיפויות של כוכבי כרמטכ"ל. כאלוף פיקוד צפון הוא עסק בהכנת הגבול למלחמה כדי לעצור את חדירת פלוגות רדואן, הכוחות המיוחדים של נסראללה, במלחמה הבאה. הוא מכיר היטב את התכניות האופרטיביות של צה"ל למלחמה בלבנון, כיוון שהוא הכין אותן. כוכבי יורש מצב מורכב בסוריה: חלון ההזדמנויות שבמסגרתו היו שבועות שבהם תקף חיל האוויר מספר פעמים בסוריה, הולך ונסגר. אסד ניצח את המלחמה ויפנה לשיקום צבאו, גם אם זה ייקח שנים. הפלת המטוס הרוסי בידי הסורים מובילה לרצון של מוסקבה לשנות את כללי המשחק עם ישראל בשמי סוריה ולהגביל את חופש הפעולה של חיל האוויר. ישראל ניצבת בפני ברירות קשות בסוגיית מפעלי דיוק הרקטות של החזבאללה והקמתם בלבנון. סכנת המלחמה החדשה בלבנון תלווה את כל הקדנציה שלו.

עזה: כוכבי צפוי להמשיך את מדיניותו של גדי איזנקוט: לנסות לדחות את המלחמה המיותרת הבאה בעזה, תוך מיצוי אפשרות להסדרה ארוכת טווח עם החמאס. צה"ל השכיל לא לשקוע במלחמה חדשה בעזה בכל החודשים האחרונים למרות כמה וכמה סבבים, האחרון שבהם בשל אותה פעולה שנחשפה של יחידה מיוחדת.

הגדה: כוכבי ינסה לדחות ככל האפשר את ההתפרצות האלימה הבאה בשטחים, נוכח מה שבאגף המודיעין מכנים "התרעה אסטרטגית להתפרצות בזירה הפלסטינית". הייאוש של הדור הצעיר הפלסטיני, הסתלקותו הצפויה של אבו מאזן מהזירה והתלקחות קרב הירושה, היעדר אופק מדיני ומאמצי חמאס עזה וחמאס חו"ל להבעיר את הגדה, באמצעות שובם של פיגועי ההתאבדות, יקשו עוד יותר על צה"ל בתקופת כוכבי להצמיד את המכסה לסיר הלוהט המכונה "השטחים". כמפקד חטיבת הצנחנים, היה כוכבי מממציאי שיטת המעבר בין קירות, כאשר הצנחנים כבשו את שכם ב'חומת מגן'. לא נראה שמי מן הצדדים מתגעגע לתסריט הזה. כוכבי ינסה לשמר את התיאום הביטחוני בין צה"ל ושב"כ לבין הפלסטינים.

החברה הישראלית: כן, יש עוד חזית. החזית הפנימית. רק 50% מהגברים בישראל מתגייסים. צבא חצי העם. הסטטיסטיקה היבשה טוענת שחלה ירידה ברצון לשירות קרבי. עיסוק ב'פקודת הזקנים', גיוס נשים וגיוס חרדים מאתגרים פעם אחר פעם את מודל צבא העם הבן־גוריוני. ועוד לא דיברנו על הוויכוח על דו"ח בריק. כוכבי מצויד בהרבה כריזמה. הוא יזדקק לה היטב בכל מגעיו עם החברה הישראלית.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook