fbpx

איש משפחה // על הרגש והאי־רגש של מרטי בירד ב'אוזרק' // מאת גדי להב

דמות אחת בחודש

0

"מה אדם עושה? אדם דואג לצרכיה של משפחתו". גאס פרינג, 'שובר שורות'

נטפליקס ידועה כמי שמשתמשת במידע מצופיה כדי לבחור את התכניות הבאות שתקרין או תפיק. ייתכן מאוד ש'אוזרק' נסחרה בתהליך שכזה. אבל לא צריך אלגוריתם מתוחכם במיוחד כדי להבין הצלחתן של אילו סדרות קודמות תמכה בהפקתה: חייו של גבר, אב למשפחה במדינה אמריקאית שאינה גובלת באוקיינוס, מתערערים עד היסוד בשל מידע דרמטי. הוא נאלץ לפנות לדרכים לא חוקיות, בניגוד גמור לנורמטיביות הסחית שאפיינה את חייו עד כה. המתח בין האיש, כמוני כמוכם, ובין הסיטואציות הפבלו־אסקובריות, הוא כר פורה לדרמה, במיוחד כשדברים רק הולכים מדחי אל דחי.

יש למרטי בירד הרבה מן המשותף עם וולטר ווייט מ'שובר שורות'. שניהם מצויים בסיטואציה לא משהו. מצבו של מרטי אפילו גרוע יותר: בניגוד לרוקח הקריסטל מת' מהסדרה המיתולוגית ההיא, למרטי לא הייתה שום אופציה מלבד לשתף פעולה עם קרטל סמים. גם המחיר שהוא עשוי לשלם אם יפשל גבוה יותר. וולטר ווייט ניסה לדאוג לעתיד משפחתו לאחר מותו. מרטי יודע שאם הוא לא יכבס 50 מיליון דולר, הקרטל יהרוג אותו, את אשתו ואת שני ילדיו, וכמו שנאמר: ולא בסדר הזה. כמו ב'שובר שורות', שתי עלילות מתנהלות במקביל: זו הפיזית, מין 50 גוונים של אלימות, וזו המנטלית, בראשו של הגיבור. האחרונה תמיד מעניינת יותר. אצל מרטי אפשר לראות שני קווים מנחים למערבולת המנטלית. כדלקמן.

ראשית, זהו המתח המתבקש בין הנורמטיביות של מרטי לזריקת אנשים מהקומה ה־50, או הטבעת גופות בחומצה. מרטי הוא, אם יש צורך לומר, אנחנו הצופים. הוא נראה כמונו. הוא עובד בעבודה שאנחנו מבינים מה עושים בה. הוא מתנהג לפי הקודים שאנו מכירים. לכן המתח הזה עובד. אצל מרטי נוסף לו עוד רובד: כמונו, הצופים, מרטי הוא איש טוב. הוא לא רוצה לגרום שום דבר רע לאף אחד, הוא מרגיש חובה לצמצם את הנזק למי שהוא נאלץ לסבך.

אבל התוצאה היא שמצבו של כל מי שהוא מנסה לסייע לו או למזער את ההשפעה עליו, רק נעשה גרוע יותר. הילדים שלו, שעליהם הוא הכי רוצה לשמור, הופכים לשותפי עבירה פעילים של הלבנת כספים בינלאומית (ג'ונה) או רוצים לברוח ממנו (שרלוט). רייצ'ל רק הסתבכה יותר ויותר, עד שנתקעה בין הקרטל ל־FBI. ווייאט איבד את אבא שלו. את רות הוא מנסה להציל כבר שתי עונות, ובינתיים אביה נרצח והיא עצמה רצחה את דודיה – בגללו. וכמובן, מייסון.

ג'ייסון ביטמן באוזרק, נטפליקס

ג'ייסון ביטמן באוזרק, נטפליקס

לאורך העונה השנייה נראה שכל ההרס שהאיש הטוב הזה זורע לא מזיז לו. מרטי נראה מרוחק, נטול רגש, כמעט לא אנושי, פרקטי להחריד במצבים שבהם פלא שהוא לא מקיא ומתעלף. "אנשים יכולים לבחור", הוא אומר לוונדי בכל פעם שמישהו הולך במסלול שמרטי התווה לו כדי להצילו, ומועד. זה נראה מוזר, אבל הצופה תמיד נזכר: האופציה להפסיד פה לא קיימת. הם ירצחו אותך, את אשתך וילדיך, ולא בסדר הזה. מרטי צריך לארגן כל כך הרבה דברים, להפעיל כל כך הרבה אנשים, לזכור איזה שקר אמר למי. אדם נורמטיבי היה מתמוטט. מרטי מחזיק מעמד, ואם תוצר הלוואי לכך הוא ניתוק רגשי כאמצעי הגנה, זה לא מופרך. כל זה נכון, עד למייסון.

הרגע שבו מרטי לוחץ על ההדק, כשהוא זה שנוטל את חייו של מייסון, הוא רגע המפנה. בקלות יכול מרטי להסביר שוב שאנשים יכולים לבחור. מייסון לא היה חייב לחטוף את וונדי ולאיים על חייה. אבל דבר לא שוטף את האשמה הזו. הנקודה הזו אמורה להיות גנרטור להתפתחות דרמטית בדמותו של מרטי בעונות הבאות.

הקו השני באישיותו קשור לתפקידו החשוב מכל: אב לשני ילדים. זו למעשה סדרה על משפחה והורות, בדגש מיוחד על אבהות. זה ברור כבר מנקודת הפתיחה: יהרגו את כולם, לא בַּסדר וגו'. בבסיסה של כל ההתפתחות העלילתית בסדרה עומדת מטרתו של מרטי: להציל את ילדיו. ניתן להניח שלו לא היו לו ילדים, הוא כבר היה קורס או מתאבד.

לדמויות האכזריות ביותר בסדרה – הזוג סנל והלן, נציגת הקרטל – אין ילדים (או לפחות במקרה של האחרונה, איננו יודעים שיש לה ילדים). ובסדרה יש לא מעט זוגות של הורה־ילד. שני המרכזיים ביניהם, מלבד משפחת בירד, הם הלנגמורים: ווייאט ורוס, ורות וקייד. בשני המקרים יש אב קרימינל וצאצא עם עתיד מבטיח. ווייאט ורות עדיין לא הושחתו – הם טרם נכנעו סופית לגורל הידוע מראש שלהם להיות פושעים קטנים שחיים בצידי החברה, תרתי משמע.

אוזרק, נטפליקס

אוזרק, נטפליקס

שתי מערכות היחסים האלו משליכות על מרטי כאב, והדמויות שאליהן הוא מושווה הן האבות: רוס וקייד. גם הוא, כמוהם, עבריין שמושך את משפחתו לעולם הפשע יחד איתו. גם הוא גנב, או רימה, או שניהם. גם הוא רצח, או תכנן לרצוח. גם הוא שיקר ומשקר לילדיו כל הזמן. וגם רוס, כמו מרטי, עשה הכל כדי להגן על ילדיו.

ומשניהם, מי שמזכיר יותר את מרטי הוא קייד. ניסיונות ההתנתקות הבלתי מוצלחים של רות מקבילים ממש לאלו של שרלוט, בתו של מרטי, שמבקשת להתנתק מהם, פיזית ומשפטית. אנחנו רואים בקייד אב מתעלל, אגואיסט, שרק מזיק לבתו. אבל זה בדיוק מה שמרטי מעולל לשרלוט, גם אם לא במכוון. הסיבה היחידה שאנחנו מתייחסים אל שניהם אחרת היא שקייד הוא רד־נק ומרטי מתלבש כמונו. עניין של זהויות.

ובסופו של דבר, רוס וקייד הם נורות אזהרה למרטי: שניהם מתים. ווייאט הוא מה שעשוי לקרות לשרלוט אם מרטי ימות, ורות מצולקת מקייד מספיק עוד לפני שנרצח. בשתי האופציות המשורטטות כאן, מרטי גם מת וגם לא משיג את יעדו: לשמור על הילדים.

'אוזרק' ממשיכה לעונה שלישית. כמו 'שובר שורות', היא התחילה בעסק ביש, ומאז העניין רק מסתבך ומסבך. על פי האלגוריתם הראשי, סדרה כזו מסתיימת בהקרבה. לא ניתן לפצות על כל כך הרבה עוול ללא קורבן. מרטי, וונדי, הילדים. כולם, או חלקם. לא חייב בסדר הזה.

הידעת?

ג'ייסון ביטמן (מרטי בירד) החל את הקריירה כילד שחקן, וגילם את ג'יימס אינגלס ב'בית קטן בערבה'

ג'ייסון ביטמן כג'יימס אינגלס

ג'ייסון ביטמן כג'יימס אינגלס

טורים נוספים מאת גדי להב:

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook