fbpx

אחרי החגים זה יעבור  // הטור של עמית תומר

0

בחודשים האחרונים הודיעו שורה של חברות מזון, מהמובילות במשק, על כוונתן להעלות את מחירי מוצריהן, אבל למרות הכותרות המאיימות השינוי עוד לא ממש חלחל למדפים. "לא נעלה מחירים עד אחרי החגים", מיהר להכריז רמי לוי עוד כשהתחיל הגל. שאר הרשתות עשו זאת יותר בשקט, אבל גם הן הפצירו בספקים לבלוע את הרוק עוד קצת, עד שחגי תשרי יהיו מאחורינו. 

 

לכולנו יצא לעמוד בתורי הענק בסופרים בימים שלפני ערב חג, כנראה עם עגלה מפוצצת במוצרים וחשבון שהסתכם במאות שקלים במקרה הטוב. ככל שהמועד מתקרב כך הרשתות נראות יותר כמו אחרי שוד – המדפים הולכים ומתרוקנים, לאחר שהקונים הקודמים שמו את ידם על כל מה שרק נותר לקחת. עקרונית, תקופת ההיסטריה הזאת מושלמת להעלאות מחירים – אנחנו קהל שבוי, וגם אם תחלוף בראשנו האפשרות לחרם צרכנים היא תתפוגג ברגע שניזכר באירוח הקרוב. אבל בדיוק בגלל זה הרשתות נבחנות בזכוכית מגדלת, כשסקרי סל המוצרים הזול ביותר ממלאים את העיתונים ומביאים את התחרות ביניהן לשיא, ולכן הן הואילו בטובן להכות בנו רק אחרי החגים. 

 

אבל אל תתבלבלו, המכה הזו תגיע וחשוון השנה צפוי להיות מר במיוחד. "כשיעברו החגים נשב עם כל חברה שביקשה לייקר את מוצריה, נבין מה הסיבות ונחליט אם לאשר העלאת המחירים או לא", סיפר לי אחד הקמעונאים. ונראה שיש מה לבחון: בעוד החברות מלינות על התייקרות עולמית במחירי התשומות, ויסוצקי, למשל, ביקשה להעלות את מחירי התה שלה בארץ אך נמנעה מלנהוג באותה הדרך בארה"ב, שם היא מוכרת את אותם המוצרים. אבל בינתיים ספקים נוספים כבר רומזים שיצטרפו לגל, והלחץ גובר. בסופו של דבר כולם מבינים שמי שיכתיב את הטון יהיה איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל, ששבע שנים אחרי המחאה החברתית (שבה ספגה הרשת שלו את רוב האש, כמובילה הן בגודל והן ברמת המחירים) נוח לו להיראות כאחד שידו לא קלה על ההדק ולהתמהמה עם הפגיעה בצרכנים. אך מבצעי ה"עוף בשקל" שנהנינו מהם בחגים עלולים להתברר כ"עוף בשקר" – אם נשלם עליהם בהמשך בריבית דריבית. 

 

את המצב הזה יכול למנוע רק הרגולטור. שר האוצר כחלון הצהיר בתחילה שיבדוק את כל שרשרת אספקת המזון ולא יהסס לנקוט צעדים כמו ביטול מכסים ופתיחת השוק ליבוא מקביל כדי לעצור את גל עליות המחירים. אבל התוכניות האלו, שגיבשו לבקשתו הגורמים המקצועיים במשרד האוצר, עדיין נמצאות במגירה. במקום זה גם הוא עבר לנגן את התקליט של "רק לא בחגים". מנכ"ל משרדו שי באב"ד אפילו הציע לתנובה דיל מרחיק לכת – אם רק תסכים לחכות כמה חודשים עם העלאת המחירים של מוצריה שאינם בפיקוח, המדינה תעלה עד חודש ינואר את מחירי מוצרי החלב בפיקוח, שכחלון תוקע את התייקרותם כבר חודשים, בשיעור כמעט כפול ממה שדובר עליו בתחילה. המהלך לא יצא בסוף לפועל וטוב שכך, כי היה אולי דוחה את הקץ, אבל לבסוף הפגיעה הייתה אנושה, ובעיקר בשכבות החלשות ביותר. 

 

כך שעם כל הכבוד לפרת החגים הקדושה, אחרי כל הסעודות המשפחתיות שהשתתפנו בהן בחודש שעבר, אולי אנחנו מרגישים צורך בדיאטה, אבל עדיין צריכים לאכול משהו. וזה, מתברר, כבר עולה לנו ביוקר. 

.

רוצים לקבל את המגזין המודפס עד הבית? לפרטים ומבצעי מנויים – השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם

.

צילום: אמיל סלמן, הארץ

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook