fbpx

מוכנים? נדע רק במלחמה הבאה // הטור של אור הלר

0

רא"ל גדי איזנקוט לא מבין מאיפה זה נפל עליו. בדקה ה-91. רגע לפני שהוא מחזיר ציוד בבקו"ם, אחרי 40 שנה במדים. משום מקום. בלי התרעה מודיעינית. בלי שקירב את הכלים. בלי שגייס מילואים. מילא שמציגים אותו בחוגי הימין הקיצוני כסוכן של הקרן החדשה, פמיניסט רדיקלי, אוהב ערבים, מפקיר החייל הגיבור בחברון וכל הג'אז הזה. אבל מתוך הקריה? מתוך הנגמ"ש? האמת היא שכאשר עוסקים באלוף איציק בריק, המטאפורות צריכות להיות סביב טנק זקן ועקשן. "אני שליח. שליח של כיפור. של ההיבריס והיוהרה והאטימות", נוהג בריק להגיד בכל ביקור ביחידה צה"לית, בכל הרצאה בקורס, לכל מי שמוכן לשמוע. כמו מוצג מוזיאוני, כמו קאטו הזקן, יושב לו בגיל 71 השריד האחרון של המלחמה הארורה ההיא מ-73' בבניין הישן של משרד הביטחון. מנג'ס. שולח מכתבים. מנסח דו"חות. מה יש לו? מה עובר עליו? זה קשור לביטחון או מגיע מעולמות אחרים לגמרי? כאשר פרצה מלחמת יום הכיפורים, בריק היה מילואימניק שישן שנ"צ בבית. רס"ן איציק בריק, מפקד פלוגה צעיר בשריון. הוא רץ לימ"ח ונסע כל הלילה לחזית העיקרית. אל תעלת סואץ. בריק עלה על מארב של קומנדו מצרי. חטף טיל נגד טנקים. נכווה קשה בפנים וסירב להתפנות. הוא עבר שבעה טנקים. הגדוד שלו החל את המלחמה עם יותר מ-200 איש. בסיומה, בריק נשאר אחד משבעת הלוחמים האחרונים שעמדו על הרגליים ושלא היו פצועים או מתים. הוא קיבל את עיטור העוז על לחימתו בכיפור. מאז 2008 בריק הוא נציב קבילות החיילים. מסתובב ביחידות צה"ל משהו כמו ארבע פעמים בשבוע. פה מתלוננים על זובור, על מפקד כיתה שהוריד סטירה או על מפקד צוות שקילל. כל עוד כתב בריק שהפקודות ניתנות במיילים או שהמקלחות שבורות, צה"ל חיבק את הדו"חות השנתיים שלו. כמו הדוד הזקן שלכם, שמתלונן על הסתימה הנצחית בשירותים בביקור החגים השנתי.

 

ועכשיו הכל התהפך. אלוף בריק שם את ידו באש ומצלצל בפעמון: צבא ההגנה לישראל, בדגש על זרוע היבשה, קבע בדו"ח מסווג של 250 עמודים, לא מוכן למלחמה, לא מוכן לתמרון בשטח האויב. בריק טוען שקיצוץ אנשי הקבע הורס את מוכנות צה"ל, שבצה"ל 2018 יש אווירה של כסת"ח ופחד של קצינים בכירים להעלות ביקורת. שמחסני החירום, הימ"חים המפורסמים מכיפור, לאחר שהושקעו בהם 2 מיליארד שקל, ננטשו, שכוחות היבשה לא מאומנים לתמרון קרקעי, ושבכלל צבא היבשה היה ונותר האח הקטן והמקופח לעומת המודיעין, הסייבר וכמובן חיל האוויר. זה מטריף את דעתו של הרמטכ"ל. ייתכן שאם היה יכול, היה מטיס את בריק על טיל אס-300 לירח. אני? שואל הרמטכ"ל, מי שהשווה לראשונה את תקציבי היבשה וחיל האוויר? שפעם ראשונה החזיר את היבשה להתאמן כמו לפני האינתיפאדה השנייה ב-2000?

 

כך עברה ההתגוששות לסביבת שר הביטחון, שחייב לגבות את הרמטכ"ל ומצהיר שצה"ל במוכנות הגבוהה ביותר מאז 67'. איזנקוט עצמו קובע שצה"ל במוכנות הגבוהה ביותר מאז 2000 מבחינת אימונים, תוכניות, חלפים וחימושים. בתקופה הקרובה אמורים להתפרסם שני דו"חות: של בריק עצמו ושל מבקר צה"ל, תא"ל אילן הררי, שמונה בידי איזנקוט לברר את טענות בריק. והבעיה היא שאנחנו נדע מי באמת הצודק כאן, לצערנו, רק במלחמה הבאה.

.

אהבתם? רוצים לקרוא עוד? לפרטים על מבצע מנויים – גיליון ראשון במתנה – לחצו כאן

.

צילום: גיל אליהו, הארץ

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook