fbpx

מדריך חרדי מקוצר לבחירות המוניציפליות  // אברהם דוב גרינבוים

0

 יום הושענא רבא הוא יום הדין על פי הקבלה, ויהודים נוהגים לאחל זה לזה "גמר חתימה טובה". דומה שהשנה הוא הוקדם בימים ספורים. יום חמישי, באמצע חול המועד, היה יום הדין של הפוליטיקה החרדית. 

ביום הזה, בשעה 21:00, היה על כל הנציגויות המוניציפליות להגיש את רשימותיהן לוועדת הבחירות. בניגוד לחילונים, שם לא תראו את משה כחלון או יאיר לפיד מגישים רשימה בערד או בחדרה, אצל החרדים תראו את משה גפני או אריה דרעי חותמים בעצמם לוועדת הבחירות על רשימתם באופקים או בשדרות. 

זה היה יום הדין בעיקר למועמדים לראשות הערים, בדגש על בני ברק, אלעד, רכסים וקריית יערים. אלו שקובעים את המהלכים הם ראשי הרשימות הארציות, אבל גם הם מחפשים משענת של גדולי ישראל, שעליהם אין חולקים. וכך מתקוטטים להם נציגי הציבור, כל אחד כביכול בשם רבותיו שלאורם הם הולכים. 

ולגופם של דברים: ב-1988 התפלג הרב שך הליטאי ממפלגת אגודת ישראל. הוא ייסד את מועצת גדולי התורה הליטאית ואת דגל התורה. עם חולשתו הועברה סמכות ההנהגה הליטאית לרב יוסף שלום אלישיב. הוא, שחס על זמנו וכמעט לא יצא מירושלים, אף לא היה חבר ה'מועצת', והנהגתו בעצם ייתרה אותה. ביתו שברחוב חנן בירושלים הפך לכתובת לכל נושא בציבור החרדי ועל פיו יישק כל דבר. 

הוא כשלעצמו היה מפנה חלק משאלות הפוליטיקה לממשיכו, הרב אהרן לייב שטינמן הבני ברקי, שנשא בגאון את הציבור הליטאי עד לערב חנוכה האחרון, שבו נפטר בן 103 והותיר את העדה הליטאית מבולבלת ומפולגת. שני גדולי הדור שניצבו לצידו הם הרב חיים קַניֶבסקִי (90) והרב גרשון אדלשטיין (95). האחרון, ראש ישיבת פוניבז', התנזר שנים רבות מהפוליטיקה, לעומת הרב קניבסקי שליווה את המערכות הפוליטיות ב-30 השנים האחרונות. 

בחייו של הרב שטינמן כמעט לא התערב הרב קניבסקי בפוליטיקה, למעט פעם אחת. היה זה כשיעקב אשר נקרא אל הכנסת לקראת הבחירות לכנסת ה-19, ובעוד הרב שטינמן חוכך את מי להציב במקומו כראש עיריית בני ברק, הכריז הרב קניבסקי על מקורבו אברהם רובינשטיין כראש העיר: "הוא המלך". הרב שטינמן סבר וקיבל. הפעם היחידה שבה הורה הלכה בפני רבו. 

ואמנם, מאז פטירת הרב שטינמן סבורים מקורבי הרב קניבסקי שהוא המנהיג הפוליטי כיום ויש להיוועץ עמו, בעוד שרבים מתלמידיו של הרב שטינמן רואים דווקא ברב אדלשטיין את הממשיך. משה גפני שם את הביצים בסל של הרב קניבסקי, ואילו יעקב אשר ואחרים נמצאים בחצר הרב אדלשטיין, מה שהוביל לאנרכיה בדגל התורה. 

מאיר פרוש וסיעתו שלומי אמונים סגרו חוזה עם הבית ברחוב ראב"ד (חצר הרב אדלשטיין), בעוד אריה דרעי סגר דילים עם הבית ברחוב רשב"ם (חצר הרב קניבסקי). וכך, עד לרגע האחרון נערכו דילים סותרים בין נציגי הערים והקהילות המפולגות ואך בנס הוגשו הרשימות כשכל צד מרגיש שהוא ורק הוא ניצח. 

הבית של הרב קניבסקי הימר במערכת הבחירות הנוכחית על שלושה מוקדי כוח מרכזיים: יצחק פינדרוס לראשות אלעד, יצחק רביץ לראשות קריית יערים ומשה ליאון לראשות ירושלים. את השניים הראשונים השיגו בדי עמל; המבחן המנהיגותי הגדול יהיה בירושלים. אם משה ליאון ייבחר – הרב קניבסקי ייהפך לגדול הדור. 

.

רוצים לקבל את המגזין המודפס עד הבית? לפרטים ומבצעי מנויים – השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם

.

צילום: ישיבעשר, ויקיפדיה

 

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook