fbpx

בין שתי תמונות // הטור של יעל אפטר

0

 

חבורת השחקנים שהתקבצה על מדרגות האליזה לחגוג את זכייתה בגביע העולם בכדורגל, סיפרה את הסיפור שעמנואל מקרון רוצה להציג לעולם.

לעומתה, חבורת האנשים שהתקבצה לצילום הסלפי של אורן חזן, לאחר שהכנסת הצביעה על חוק הלאום השנוי במחלוקת, סיפרה את הסיפור הישראלי שכותב ראש הממשלה נתניהו.

על מדרגות ארמון הנשיאות בפריז אירח נשיא צרפת את השחקנים הזוכים ובני משפחתם: מהמשפחות הלבנות הוותיקות ועד מהגרים, שעד לפני שנים לא רבות ניסו למצוא את מקומם במדינה. לא בטוח שמישהו מאותם הורים קשי יום שנלחמו על פרנסתם וכלכלת ילדיהם בפרברי העוני של פריז חלמו להגיע למעמד הזה, שבו פול פוגבה לקח את המיקרופון וביצע טייק־אוף של היפ־הופ עם שמות השחקנים על מנגינה של שאנסונים קלאסיים.

שתי התמונות מציגות מפגן כוח: הצרפתית, של נשיא נינוח מדגמן הכלה רב־תרבותית, בטוחה בעצמה, המביאה לניצחון. הישראלית, של אלו החושבים שינצחו את הפחדים עם חוקים מפלים. כן, מדרגות ארמון האליזה אירחו החודש מופע שירה ושמחה רב־תרבותי, ומליאת הכנסת אירחה מופע אימים של פחד וחרדה.

בדיווחים הצרפתיים הרבו להשתמש במילה שניתן לפרשה כ"שמחה קולקטיבית" כדי לתאר את התחושה הלאומית. אצלנו, לא הייתה שמחה וגם הקולקטיב התפרק.

יחד איתו התפרק גם הסיפור שאנו מספרים לעצמנו, הסיפור שאנו רוצים לספר לעולם, סיפור המדינה הליברלית, הידידותית לכל אדם ותייר, יהיה הוא גבר, אישה, סטרייט, גיי, יהודי, דתי או לא זה ולא זה.

בעוד מקרון מבין שהדרך שלו להצלחה עוברת גם בשכונות היפות פחות של צרפת, בפירוק המחיצות ובהכלה של האוכלוסייה שלהן וקירובה אל הקונצנזוס, אצלנו בונים גדרות חדשות באמצעות חוקים מפלים ומסמנים לחלק מהעם שלא רק שיקברו אותו מחוץ לגדר, אלא ששם הוא גם צריך לחיות כל חייו.

בעוד שמקרון ניסה ללמוד את הפואטרי סלאם עם הסלנג החדש של שחקני הנבחרת, אצלנו הוציאו שפה של חמישית מהעם אל מחוץ למסמכים הרשמיים.

בעוד אל האליזה הוכנסו בני כל הצבעים כדי לסמל עם אחד, אצלנו הבדילו בין לאומים.

"אגליטה, ליברטה, מבאפה", אמרו השלטים והחולצות שהודפסו החודש בצרפת, צובעים את הדגל בכל צבעי העור של התושבים. בישראל בחודש יולי, התושבים צריכים לצבוע עצמם בצבעי הדגל כדי לא להיחשב בוגדים.

"כוחנו באחדותנו", חזרו ואמרו השחקנים הצרפתים לאורך כל הקמפיין המוצלח; "כוחנו בפחדינו" נראה שאומרים לנו בישראל, ומחוקקים עוד חוק שמוחק לנו את הסיפור אוהב האדם שרצינו לחיות בתוכו וכותב במקומו חלום בלהות של אומה מפוחדת ומסתגרת.

'I Will Survive', אני אשרוד, היה השיר שליווה חלק גדול מהקמפיין הצרפתי. לא בחירה טבעית של מנצחים; אבל האומה הצרפתית יצאה לא רק שורדת אלא חזקה יותר. השאלה איך נצא אנחנו מקמפיין הפחד הזה.

.

רוצים לקבל את המגזין המודפס עד הבית? לפרטים ומבצעי מנויים – השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם

.

צילומים: אוליביה פיטוסי, הארץ, Getty Images IL

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook