fbpx

דיבור ישיר, דיבור עקיף // הטור של חזי סימנטוב

0

מאז סיום מבצע 'צוק איתן' ב־2014, וביתר שאת בשבועות האחרונים ובעקבות תקיפה מסיבית בעזה לאחר נפילתו של חייל צה"ל, אביב לוי ז"ל, מאותת חמאס לישראל כי הוא רוצה לדבר. רוצה עסקה. רוצה הודנה ובעצם רוצה הסדרה. ישראל מתעלמת. עד לשבועות האחרונים ובמשך ארבע שנים לא נורו כמעט רקטות או ירייה אחת מעזה. חמאס היה מורתע ומשווע להסדרה מדינית מול ישראל בתיווך גורם שלישי. חמאס מעדיף הסדרה על עימות. גם היום חמאס רוצה לדבר. השאלה, האם ישראל צריכה לדבר עם חמאס ובאיזה אופן?

ארגון טרור כמו חמאס, בעל אידיאולוגיה של אי־קבלת האחר ואמנה הקוראת להשמדת מדינת ישראל, נאלץ מבחינתו גם להכיר במציאות: הוא לא יכול להביס את ישראל. הוא יכול להציק לה.

לכן הוא מוכן להפסקת אש ארוכת טווח ולהסדרה. לכן הוא מוכן לדבר עם ישראל באופן עקיף. הוא מוכן לדבר לא מאהבת ישראל ובטח לא בשל שינוי בעמדותיו השוללות את זכות קיומה של מדינת ישראל.

אפשר לדבר באופן עקיף עם חמאס ולהגיע להסדרה. אבל לא באופן ישיר.

הן חמאס והן ישראל אינם מעוניינים בשיחות ישירות. כל צד וסיבותיו עמו. ישראל אינה מכירה כמובן בארגון טרור רצחני ולא תשב לשוחח עם מנהיגיו. כמו כן, הסדרה בעזה תעקוף את הרשות הפלסטינית ברמאללה תוך התעלמות מאבו מאזן, שרואה בעצמו מנהיג העם הפלסטיני ומתנגד להסכם עם חמאס בלעדיו, ותביך גם את מלך ירדן שלו עמדות זהות לרשות הפלסטינית.

חמאס מצידו אינו מעוניין לפגוש נציגים של "האויב הציוני". הסיבה: ישיבה עם ישראלים תיראה, מבחינתם, ככניעה לישראל בזירה הפנים־פלסטינית וגם בזירה הערבית והאיראנית. איך יכול להיות שחמאס, שקורא מעל כל במה לצאת לג'יהאד נגד ישראל, יושב עם "אויבי האסלאם הציונים", יטענו בטהרן, בדמשק וגם בקרב חוגי האחים המוסלמים במצרים ובירדן. לכן הם מדגישים כי שיחות עם ישראל מתקיימות רק באמצעות צד שלישי, מה שזכה לכינוי "מתווכים".

נשאלת השאלה, האם כדאי להגיע להסדרה ולדבר עם חמאס דרך גורם שלישי? אם זה יענה על צורכי ישראל אז כן, תוך שמירת הזכות לפעול צבאית נגד חמאס במקרה שיפר הסכמות, יבצע פיגועים או יאיים על ביטחונה של מדינת ישראל.

אבל כרגע העניין תקוע. ישראל מתנה את ההגעה להסדרה בעזה בפתרון סוגיית השבויים והנעדרים. בחמאס מסרבים. הם רוצים להפריד – עסקת חילופי שבויים לחוד והסדרה לחוד. מקורות פלסטיניים הבהירו שאם חמאס יבין שישראל רצינית ומעוניינת להגיע להסדרה, ניתן יהיה להגיע גם לפתרון סוגיית השבויים והנעדרים. המצרים מוכנים לתווך ולקיים שיחות עקיפות בין נציגי חמאס לנציגי ישראל בבניין המטה של המודיעין בקהיר. אומרים שאפשר להגיע להבנות ארוכות טווח ששני הצדדים יוכלו לקבל. נשמע הגיוני. אבל במזרח התיכון ההיגיון אינו תמיד תואם את המציאות. 

נכון לכתיבת שורות אלו הושגה הפסקת אש, לאחר שהחמאס הניף סוג של דגל לבן. עוד מבצע צבאי בעזה, אם לא יביא להפלת שלטון חמאס, לא ישנה את המציאות הקיימת. נחזור לאותה נקודה בדיוק. לכן הסדרה, שתשרת את האינטרסים של ישראל, היא בהחלט אופציה עדיפה.

.

רוצים לקבל את המגזין המודפס עד הבית? לפרטים ומבצעי מנויים – השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם

.

צילום: Getty images IL

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook