fbpx

מה מניע את ח"כ בצלאל סמוטריץ'? // ראיון מאת נחמה דואק

מה מניע את ח"כ בצלאל סמוטריץ'? האיש מלא הניגודים, שמנגן על פסנתר, מייצר יין, נאבק למען ניצולי השואה וגם חולם כמובן על כיבוש עזה וסיפוח יהודה ושומרון, שועט קדימה. מאמין שבית המקדש קום יקום ובטוח שמקום האישה בבית. ומה יקרה אם בנו יעדיף בנים?

0

לו אתה נער פלסטיני, היית הופך ללוחם שחרור?
"אני אידיאליסט. סביר להניח שאם הייתי בצד השני הייתי אותו דבר, ויש סיכוי שהייתי מנהיג פלסטיני שדוחף לפעולות. בהחלט"

כשנכנס ח"כ בצלאל סמוטריץ' לאולם בגבעת שמואל, עבר זיע התרגשות בקהל. באותו בוקר העלה ציוץ מתריס שבו כינה את כל השוטרים "אפסים". את התנצלותו הרפה, שבאה בהמשך, כיסה בהרבה מילות אישום כלפי המשטרה, "שמגינה רק על שמאלנים וערבים ולא על המתנחלים". אבל היה גם מי שאמר שחבל שהזמינו אותו לאירוע לזכרו של אורי אליצור, מאבותיה האידיאולוגיים של ההתיישבות הציונית־לאומית ביהודה ושומרון.

ערב העיון התרכז בסוגיית שילוב נשים בצה"ל. סמוטריץ', שנבצר ממנו לשבת בפאנל יחד עם ראש אכ"א, אלוף מוטי אלמוז, קיבל את רשות הדיבור ואת הבמה לעצמו. דעותיו על מקומן ותפקידן של נשים בעולמנו התקבלו בזעם. מנחת האירוע, מוריה קור, בעצמה מתנחלת, תקפה אותו בחמת זעם כשנתן להבין שהוא חושב שמקומה של האישה בבית פנימה. כבודה של בת מלך וגו'. סמוטריץ', לא פחות, טען שצה"ל מאפשר לרוחות פוסט־מודרניות להיכנס לצבא, רוחות שכל מטרתן להרוס את התא המשפחתי המסורתי, ומכאן שצה"ל רוצה בהרס התא המשפחתי. לכן משבץ צה"ל נשים לתפקידים רבים ומגוונים, כולל שירות משותף עם גברים. "אני נגד שירות נשים בצבא. זו עמדת הרבנות והיא מחייבת אותי. אבל מי שרוצָה להתגייס, שיהיה לה לבריאות. אם בת תשאל אותי, אגיד לה 'תתחתני ותלדי הרבה ילדים למען ישראל'. אבל אם תתעקש, אמליץ ללכת לשירות לאומי ולא לצבא. אבל אני גם שם לב שהבנות שלנו, שמחונכות לתרומה למדינה, מתגייסות ונשארות שומרות תורה ומצוות ויראות שמיים. וכן, אני מאמין שצה"ל מאפשר כניסות של השקפות פוסט־מודרניסטיות שסותרות את ייעודו הבסיסי של הצבא".

אם תשאלו אותו הוא יגיד שאין פמיניסט ממנו. שהוא מסיע כל בוקר את הילדים למוסדות החינוך, שאשתו עובדת ובבעלותה חנות בגדים בקרני שומרון, שאחת לכמה זמן הם הולכים לייעוץ לתחזוק הזוגיות ושלדעתו איילת שקד יכולה להיות ראש ממשלה מצוינת.

על זה נאמר – כן, אבל… כי כששאלתי אותו כיצד הוא מגדיר את עצמו תשובתו הייתה: "אני יהודי, ציוני, מאמין בריבונו של עולם, נמצא בתוך תהליך של גאולה ובזמן שמתממשים בו דברי הנביאים, דבר שמטיל עליי אחריות כבדה, וכל בוקר אני קם ושואל מה לעשות כדי למלא את התפקיד שלי".

| כלומר, ההורות לשישה והזוגיות אינן מגדירות אותך?

"אה, נכון, אני בעל לרויטל שהיא אישה נפלאה, שפרנסה אותי כשהייתי אברך ושאין לי בעיה שהיא הרוויחה יותר ממני – היום אני מרוויח יותר – ואבא לחמישה בנים ולבת מתוקה, הודיה. אבל אני מודה, שאצלי הציבורי לפני האישי. כך גודלתי. כך חונכתי. הסדר של המחויבות הוא לריבונו של עולם, לעם ולמשפחה".

סמוטריץ', 38, סגן יו"ר הכנסת, נולד ביישוב חיספין שברמת הגולן, למשפחה בת עשר נפשות. אביו ראש ישיבה. כשהיה בן שלוש עברו לבית אל. לפני 20 שנה הקים את ביתו בקדומים, שם הוא מגדל את ילדיו בבית שעובר בימים אלו שיפוץ נרחב. "אצלי, רק עבודה יהודית", הוא אומר. מעיד על עצמו שהיה ילד שובב על גבול המופרע הכיתתי. "הייתי ילד שובב ואנרגטי. על גבול ה'בוקר טוב תלמידים, בצלאל לפינה'. מי שממש הציל אותי היה מנהל הישיבה, הרב יששכר וסרלאוף, שבכיתה ד' מינה אותי לעוזר המנהל והטיל עליי אחריות. לא שהפסקתי להיות שובב. עובדה שבכיתה ח' זרקו אותי מבית הספר לשלושה חודשים. אבא לקח אותי לישיבה הגבוהה שעמד בראשה והפך למנטור של החיים שלי. אני תלמיד שלו. מעריץ שלו. בכל יום ראשון אני לומד איתו בחברותא. לא מחמיץ", כך סמוטריץ'.

החישוב האברכי

בגיל 18 לא התגייס, אלא המשיך ללמוד כאברך בישיבה גבוהה. למד ולמד. לא הוסמך לרבנות אבל כן למד, במהלך היותו אברך ישיבה, משפטים בקריה האקדמית אונו, במסלול לאברכים, ורק אחרי שסיים את הלימודים, בהצטיינות, התגייס והוא בן 28 ואב לשלושה ילדים. בחצי פה הוא אומר שחבל לו שהחמיץ שירות צבאי קרבי. "לצערי, לא זכיתי להיות קרבי. חשבתי שזה יותר נכון ללמוד תורה. כשהתגייסתי הייתי עוזר של ראש חטיבת המבצעים. שֵירַתי שנה וחצי".

| למדת שנים בישיבה, לא הוסמכת לרב, ולמדת משפטים, במסלול של יום בשבוע. נשמע חלום, אבל גם בזבוז כספי ציבור לבחור שנראה שיש לו פרופיל 97. מרגיש נוח עם זה?

"אני מרגיש שתרמתי יותר מאשר אם הייתי הולך לצבא בגיל 18. ועל איזה כספי ציבור את מדברת? אברך עולה למדינה 10,000 שקל בשנה, ואילו תלמיד בבצלאל, שלא תורם כלום למדינה, עולה למדינה 40 אלף שקל בשנה. מי שלומד תורה שומר על ביטחונה של ישראל. מה יותר טוב – שירות של שלוש שנים ואז נסיעה לטיול של אחרי צבא, שחלקם לא חוזרים ונשארים בחו"ל, או לימוד תורה, הקמת משפחה וחיזוק המדינה? אנחנו גרים כאן בזכות הקדוש ברוך הוא וכל אחד עושה את תפקידו. אנחנו שליחים בשיבת ישראל לעצמו. המחשבה שלי הייתה שאבנה את המשפחה שלי מתוך לימוד תורה, וזה לא פחות חשוב משירות קרבי".

| אז אתה ערכי יותר מיו"ר הרשימה שלך נפתלי בנט, ששירת כקצין בסיירות מובחרות והוא גם שומר מצוות?

"לנפתלי חסר הרקע התורני, ולכן חשוב שאני לצידו. לעובדה שבאתי מרקע תורני יש ערך מוסף בפוליטיקה. לנפתלי יש הבנה בכלכלה ויכולת מנהיגות".

| ואיילת שקד, שהיא בכלל חילונית, צריכה אם כך לחזור בתשובה?

"שתחזור בתשובה. אני רוצה שכל עם ישראל יחזור בתשובה. אני בהחלט מאמין שעם ישראל מתקרב לבורא עולם ובעזרת השם יקיים מצוות. הנביאים הבטיחו לנו שזה יקרה, ואנחנו רואים בעינינו שזה קורה".

| אז אתה בטח מאמין שגם בית המקדש השלישי ייבנה.

"אין לי ספק. הוא יקום במקומו. האם ייפול משמיים, מידי שמיים, או שאנחנו נבנה, עוד אין תשובה".

| אם בית המקדש ייפול משמיים אז אתה בטח לא מאמין בתיאוריית המפץ הגדול. אני צודקת?

"אין סתירה בין תורה לבין מדע. אלוקים ברא את העולם בשישה ימים. אז איך זה שיש ממצאים בני מיליארדי שנים? היה תהליך של שישה ימים או שישה מיליארד שנים. קרו תהליכים שאת כולם אלוקים יצר. הרבה יותר הזוי לחשוב שהכל נברא מהמפץ הגדול. הרבה יותר הזוי לחשוב שבאנו מהקוף. תיאוריית דרווין כבר פאסה ותורת האבולוציה גם היא כבר לא מקובלת בעולם המדע".

דינמו אנושי קומפקטי

אל תלכו שולל אחרי עיני התכלת, שבאחת מהן, בשמאלית, נראה כאילו סוג של קרום מכסה את האישון, אולי מפריע לו לראות את המציאות. השיח שלו קיצוני ובא מתוך אמונה מלאה בצדקת הדרך. הוא היפראקטיבי. 165 סנטימטרים של אנרגיה בלתי מתכלה. בלשכתו שבכנסת מונחות על השולחן שקית של שקדים וקופסה של תמרים. הוא מקפיד על תזונתו. לוקח חופן שקדים ולועס היטב. מחזיק אחד מהם על השולחן ומסובב ומסובב אותו, כאילו רוצה בכוח לגרום לשקד סחרחורת. שאלתי אותו אם בילדותו שקלו לתת לו ריטלין. הוא צוחק ואומר שהוריו ידעו להסתדר איתו ושאם היו נותנים לו תרופות, לא היינו מקבלים את התוצר הטוב שיצא ממנו. שבאחד מילדיו הוא מזהה את עצמו בגילו.

כשהיה ילד כינו אותו "בצל נמשים". בצל כקיצור של בצלאל, ונמשים כי פניו היו מכוסות בנמשים. כן, הוא מעיד על עצמו שלא היה הילד הכי מקובל בכיתה. כן, צחקו עליו שהוא נמוך, אבל כל זה לא הפריע לו לשעוט קדימה. לסמן את המטרה, ולהגיע אליה. בדרך היו גם היתקלויות עם המשטרה ואפילו מעצר בן שלושה שבועות במתקני השב"כ, כשנחשד בארגון חסימות כבישים בתקופת ההתנתקות מגוש קטיף, שהוא מקפיד לקרוא לו הגירוש. "רמסו את זכויותיי וזו הסיבה המרכזית שהלכתי ללמוד משפטים".

את ההתמחות עשה, אחרי שסיים צבא מקוצר בן 18 חודשים, במשרד עו"ד דורון ניר צבי שמתמחה בנושאי איו"ש. באותה תקופה הקים סמוטריץ' את עמותת רגבים, שנועדה לגאול אדמות. סוג של גאולת קרקע מידי הפלסטינים. במקביל החל ללמוד לתואר שני במשפטים, שטרם סיים. "חסרה לי עבודה סמינריונית אחת. אסיים ואמשיך לדוקטורט", הוא אומר.

לאחרונה הציג את תוכניתו המדינית, שאמורה לפתור אחת ולתמיד את הסכסוך הישראלי־פלסטיני. "תקווה אחת – תוכנית ההכרעה הישראלית". זה שמה של התוכנית. הוא גאה בה. גאה בעובדה שיו"ר מפלגתו, מפלגת האיחוד הלאומי־תקומה, השר אורי אריאל, ערך כנס מיוחד שבמרכזו עמדה התוכנית. "כל הכבוד לו ששם אותי במרכז הערב. זה לא ברור מאליו", אומר סמוטריץ'. ככלל, כל הנושא המדיני ובראשו הסכסוך הישראלי־פלסטיני גורמים לו להזדקפות לאומית. "מה ההבדל בין משיחיסט לבין מאמין? המאמין יודע שלא הכל יהיה כאן ועכשיו מחר בבוקר. יש חזון. יש אמונה ואני מאמין שזה יקרה. ולא, אין לנו כוונה לכבוש עד דמשק או לכבוש את ירדן, למרות דבר הנביאים. אני עושה השתדלות והשאר בידי האלוקים".

| ובכל זאת מה אתה עושה עם ערביי יהודה, שומרון וחבל עזה ועם ערביי ישראל?

"אני לא מבדיל בין ערביי השטחים לבין ערביי ישראל. מי שמדבר על רעיון מדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל צריך להבין שזו פיקציה. צריך לתת לישראל פרס נובל על מיתוג השלום. לכן, אני מציע שלוש חלופות במסגרת תוכנית ההכרעה – לא תהיה שום ישות מדינית אחרת חוץ מישראל בין הירדן לים, נקודה. נחיל ריבונות על כל השטח. נבהיר שאנחנו כאן כדי להישאר. נקים יישובים וערים ונפרוש תשתיות כמקובל ב'ישראל הקטנה', ומאות אלפים יעברו לגור בשטחי יהודה ושומרון, ותוך שנים ספורות נביא למציאות ברורה ובלתי הפיכה בשטח. כי הכרעת הסכסוך זולה ונכונה יותר מהמשך ניהולו".

| ומה תעשה עם התושבים שגרים שם כבר מאות שנים?

"אין דבר שיפעל טוב יותר על התודעה של ערביי יהודה ושומרון ויסייע להם להתפכח מאשליית המדינה הפלסטינית מאשר עובדות בשטח. כידוע, עובדות בשטח משנות תודעה ומכריעות תודעה. ואלו שלוש החלופות: מי שרוצה לגנוז את שאיפותיו הלאומיות, וולקאם. יקבל את כל הזכויות בלי הזכות לבחור לכנסת, לפחות בשלב הראשון. מי שלא מוכן לגנוז את שאיפותיו, שילך לאיזה דאעש שהוא רוצה או שנסייע לו לעשות רילוקיישן לכל מדינה שרוצה אותו, ובאירופה רוצים. ומי שרוצה להילחם – שיילחם, ויש לי יסוד סביר להניח שאנחנו ננצח. מגיע לחברה הישראלית להגיע לסוף הסכסוך, כי כל עוד שתי שאיפות לאומיות סותרות ימשיכו להתקיים באותו תא שטח, זה לא ילך".

| מה אמר בנט על תוכניתך?

"נפתלי רוצה הרגעה. אני רוצה הכרעה. בנט חולק עליי כי הוא חושש מהעניין הדמוקרטי. אי אפשר, לדעתו, להחיל ריבונות ולא לתת זכויות ולכן, אם הבנתי נכון, הוא רוצה להחיל ריבונות על חלק מהשטח, גושי ההתיישבות וכו', ולהקים אוטונומיה פלסטינית בשטחי A ו־B, וחלק מ־C. אבל אם אמרנו בבית היהודי שלא נוותר על חלקים ביהודה ושומרון, אז זה כולל גם את שטחי A ו־B. אני חסיד תפיסת אף שעל. אני רוצה להציע שקט, שלום ודו־קיום. יהיה קשה, אבל בסוף רק זה יביא שלום".

| אתה מבין למה רואים בך קיצוני ומסוכן?

"אם לרצות שקט ושלום זה קיצוני, אז אני קיצוני. אני לא קיצוני, אני מהפכן. זה גם עניין של שינוי בין־דורי בהתיישבות. זמביש ואחרים דגלו בעוד דונם ועוד עז. סוג של מפא"יניקים. אנחנו הובלנו את חוק ההסדרה ואת פסקת ההתגברות. זו הכרעה. זו המשמעות של להנהיג".

| ח"כ איתן כבל, שנחשב כל השנים ליונה, פרסם לאחרונה מאמר שבו הוא קורא לגנוז את חזון אוסלו. בטח שמחת.

"זו התפכחות חשובה של השמאל. אני מברך אותו. אבל אם הבנתי נכון, הוא בעד סוג של אוטונומיה בשטחים. אני נגד. כי כל עוד יישארו שתי שאיפות לאומיות על אותו שטח, יימשך הטרור".

| מה שלא ברור לי, מדוע הימין, ששולט כבר 40 שנה, לא עושה את מה שאתה מציע, למה?

"כי השמאל עדיין שולט. הוא ביצר את עצמו בעולם המשפט ובאקדמיה. הוא נישא על כנפי המהפכה של אהרן ברק. מה שהוא עשה זו הייתה הפיכה שלטונית, לא דמוקרטית. בג"ץ מגן על מסתננים, ערבים ולהט"בים. רק עליהם. הימין בשלטון אבל פוחד לשלוט. כעת אנחנו מתקנים. לאט־לאט. בתקופה האחרונה סוף־סוף הימין לומד לשלוט במדינה בזכותנו".

| הגזמת, השמאל שולט? השמאל דועך.

"השמאל לא בשלטון, אבל הוא קובע את השיח והוא נמצא במוקדי הכוח. מנחם בגין ניסה לממש את השקפת עולמו ונתקל בחומות פלדה שהציב השמאל. בסוף נתן את כל סיני".

| הוא חתם על הסכם שלום עם הגדולה שבמדינות ערב, מצרים. זה קל ערך בעיניך?

"הוא טעה שחתם הסכם שלום עם מצרים וויתר על סיני. סאדאת לא דמיין שזה מה שיקבל מבגין, שלא ידע לנהל משא ומתן ויכול היה להגיע להסכם הרבה יותר טוב. ובעיקר לא היו צריכים לפרק את חבל ימית".

| נדמה לי שאני שומעת בקולך קריאה לכבוש מחדש?

"ודאי. גם לא תהיה שום ברירה. כי אין פתרון אחר חוץ מלשלוט שם. כשישראל בורחת מאחריות זה רע ליהודים ורע לערבים. גם אחרי הסבב הנוכחי, ואני מקפיד לא לדבר על חצי שעה קדימה, אמרתי שבסופו של דבר נצטרך לחזור לימים שלפני אוסלו. לחזור לעזה. לפרק אותה מנשקה ולשלוט בה. עזה לא מסוגלת לשאת את עצמה בעצמה, אין לה שטח מינימלי, ועזה היא חלק מארץ ישראל. וגם אם פעם זה היה פלשת, הרי שאם לא אידיאולוגית אז פרקטית צריך לשבת שם. היה להם יותר טוב תחת כיבוש. לפני שרבין, באיוולתו, שם אותם מטר מאיתנו, היינו צריכים להתמודד מקסימום עם אבנים וסכינים, אבל לא עם אוטובוסים מתפוצצים. זה אוסלו".

| אז לבטל גם את השלום עם ירדן?

"זה הסכם קצת יותר טוב, אבל הרע בו הוא שהעבירו את הריבונות על הר הבית אליהם, ואנחנו נותנים להם מים כשלנו אין".

עדיין הומופוב גאה

סמוטריץ' עלה לכותרות גם ביחס שלו לקהילה הלהט"בית. הוא זכור כמי שצעד במצעד הבהמות, שהיה אמור לשמש מצעד־נגד למצעד הגאווה בירושלים. הגדיר עצמו כהומופוב ואז אמר שלמעשה לא הבין את משמעות המילה ולמד את הלקח לא להשתמש במילים שאינו מבין. אבל לא שינה את עמדותיו החשוכות בנושא.

"יש לי השקפת עולם סדורה בכל הדברים שעליהם אני מדבר, כולל בנושא זה. זו אינה שליפה מהמותן. כך בנושא דת ומדינה, מרכולים שלא ייפתחו בשבת, וגם על מבנה התא המשפחתי".

| אם הבן שלך או הבת יבואו ויגידו שהם מעדיפים את בני מינם, תרגיש שנכשלת?

"מקווה שזה לא יקרה. זו שאלה קשה. שאלה קנטרנית. כנאמר – אל תביאני לידי ניסיון ולא לידי ביזוי".

| זה ביזיון להיות הומו?

"אני מקווה שאצליח לעמוד בזה. אבל גם אם חלילה זה יקרה, זה לא ישנה את השקפת עולמי העקרונית מה נכון ומה טוב. אני מכבד ואוהב את הלהט"בים, מבין את הקושי שלהם ורוצה לעזור להם. קשה להם מאוד. אחוז ההתאבדות בקרבם גבוה. באמת מסכנים. אני מאמין בתא המשפחתי הנורמטיבי. והנה, אגלה לך שקרוב משפחה שלי התחתן עם גבר".

| הלכת לחתונה?

"לא הלכתי ובוודאי שלא הוזמנתי, כי הוא יודע שאני לא יכול לתת לזה לגיטימציה. במישור האישי הם בני אדם וצריך להתייחס אליהם ככאלה. אבל בעיניי נישואים חד־מיניים לא טובים לחברה. הדבר הנכון לעשות הוא לעודד את המבנה המסורתי שמקים תא משפחתי ומביא ילדים לעולם. כיהודי מאמין, כל עבירה על חוקי הדת כואבת שלי. חילול שבת, כואב לי. יהודי שאוכל טרף, כואב לי. משכב זכור, כואב לי בדיוק כמו חילול שבת. והשינוי כעת הוא שהם מבקשים הכרה. לגיטימציה. לזה לא אסכים. כל עוד זה תלוי בי, לא תהיה הכרה בנישואים חד־מיניים. זה לא נכון וזה לא בריא".

| אני מניחה שלא תשתתף במצעד הגאווה. אתה יודע, מעין יישור הדורים על מצעד הבהמות.

"אין מה ליישר הדורים. השקפת עולמי ידועה".

לא רק מתנחל

הוא מקפיד לומר, ומבקש שיציינו זאת, שעולמו אינו צר כעולמה של הפריזמה של ארץ ישראל, ושהוא חבר בוועדות הכספים, הפנים, ביקורת המדינה ומשקיף בוועדת חוץ וביטחון. הוא מעורב מאוד בנושאים כלכליים, יצא נגד רשות המים והעלאת המחירים, יוצא כעת נגד רפורמת החשמל וטוען שהיא רעה, חוק שלו שקובע שכל הגמלים בדרום יישאו שבב – כדי שיידעו מי הבעלים שלהם כשהם מעורבים בתאונות דרכים – עלה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית בתחילת החודש, ומעורבותו בסיוע לניצולי השואה רבה. הוא אחד המחוקקים הכי פוריים בכנסת.

בחודש שעבר נכח בחתונה של נכדו של האדמו"ר מגור. הוא חזר משם באקסטזה. "עוצמות אדירות. 13 אלף איש בטריבונות. היה חשמל באוויר".

| אבל לא היו נשים. אגב, גם אתה חגגת את נישואיך בהפרדה?

"בהפרדה, אבל היה גם חלק מעורב, כי יש לנו גם משפחה לא דתית. אחי, שעובד כמפרזל סוסים, לא חובש כיפה. וכמובן רקדו בנפרד. הייתי בן 22 והכרתי את רויטל בשידוך. זוג חברים חשב שאנחנו מתאימים. הוא למד איתי בישיבה, והיא למדה איתה בתיכון. יצאנו שלושה חודשים והתארסנו, ואחרי עוד שלושה חודשים החתונה. לפני כן, אם אני זוכר נכון, היו לי עוד שידוך אחד או שניים שלא צלחו".

ויש עוד מספר דברים שלא ידענו על בצלאל סמוטריץ'. שהוא מנגן במגוון כלי נגינה – פסנתר, תופים, גיטרה ואקורדיון. שהוא דורך ענבים, ויחד עם הילדים מייצר מדי שנה 40–50 בקבוקי יין אדום שלדבריו הוא משובח. שהוא זן את עצמו על פי שיטת קינגסטון, הדוגלת בכך שהגוף מרפא את עצמו ושרצוי לנשום אוויר צח, למעט בשתייה, לא לצרוך תרופות ולהקפיד מה מכניסים לגוף. בעניין התזונה שלו הוא מספר שהוא מקפיד לקנות כיבוד בריא לחדרו בכנסת, פירות יבשים ושקדים, אבל בכנסת מסרבים לתת לו החזר מתקציב הקשר עם הבוחר. "אם אקנה פלטת פירות וערימת בורקסים, יחזירו לי עד האגורה האחרונה. אבל אני קונה בריא לכבד את אורחיי במשכן – מסרבים. יטופל". שבבית אין טלוויזיה, ולילדים יש מחשב עם אינטרנט מפוקח. שהוא מקפיד ללמוד תורה עם כל הילדים ביחד ועם כל אחד לחוד. שכעת עלה לו רעיון לבדוק אפשרות שכל יהודי יוכל להינשא כאוות נפשו, אבל להתגרש רק ברבנות, כדי למנוע ממזרות. "אני אבדוק את הנושא עם הרבנים, שלהם אני כפוף, ואז נדע אם יש לזה היתכנות". וכמובן, שהוא מאוהב ביהודה ושומרון.

| אם היית גדל ביצהר היית הופך לנער גבעות?

"ומי שלא גדל ביצהר לא יכול להפוך לנער גבעות? לא זו הסיבה שלא נהייתי כזה, אלא כי אני לא אנרכיסט. אני אדם מערכתי. אני בעד להיכנס למערכת ולהשפיע מבפנים. זה מה שאני עושה בכנסת".

| ולו אתה נער פלסטיני, היית הופך ללוחם לשחרור פלסטין?

"אם אני היום אידיאליסט, סביר להניח שאם הייתי בצד השני הייתי אותו דבר ויש סיכוי שהייתי מנהיג פלסטיני שדוחף לפעולות. כן, בהחלט. כי כאדם דתי קל לי עם אמיתות מוחלטות".

| אתה רוצה להיות ראש ממשלה?

"זו שאלה מגוחכת בשלב זה של חיי. אני רוצה להיות בעמדת הכרעה. בעמדת השפעה".

| אז יש סיכוי שתתמודד מול אורי אריאל על ראשות האיחוד הלאומי־תקומה?

"אורי הוא סוג של מורי ורבי בענייני ציבור. כבר 15 שנה. הוא גידל אותי ויש לי אליו הערכה גדולה. לכן אתקשה לראות את עצמי מתמודד מולו. כשיפנה את מקומו, נטפל בזה. העולם משתנה ומתישהו גם אצלנו תהיה החלפת דורות, ואם הציבור ירצה אותי, אנהיג אותו".

| יש לך סבלנות? אורי צעיר אפילו מראש הממשלה, שהוא בן קרוב ל־69 ולא הולך לשום מקום.

"נתניהו חריג. בכל מקום מתחלפת מנהיגות קודם. בכל מקרה, לא אצה לי הדרך. אורי עושה עבודה נהדרת. הוא הכי פחות פוליטי בהתנהלות שלו לטובת כלל הציבור. ממש מסירות נפש. לצד ההערכה אליו אני מבין שהיום הצעירים מחפשים דמות להזדהות, ואני פה במפלגה כדי שיוכלו להזדהות איתנו. יש אצלנו גם וגם".

| בבחירות הבאות אתם ממשיכים עם הבית היהודי?

"זה תלוי בבנט. אם ישנה את הדנ"א של הבית היהודי ממפלגה דתית למפלגה עם ניחוח יהודי, לא נהיה שם. אם רציתי להיות במפלגה לא דתית, יכולתי לרוץ בליכוד. ואני לא רוצה. אם הבית היהודי תשנה פניה, תהיה מפלגה דתית־לאומית בכנסת ורוב הציבור הדתי יבחר בה".

| בנט קרוץ מחומר של ראשי ממשלה?

"כן, בהחלט, אבל לא במחיר שיבטל את דמותו של הבית היהודי".

| ונתניהו צריך להמשיך להנהיג למרות שלל החשדות שאופפים אותו?

"ודאי. אני חושב שיש מוטיבציית יתר של המשטרה שמתודלקת באווירה תקשורתית וציבורית לחפש את נתניהו. מעולם לא חיפשו כך מנהיגים".

| וכל המתנות ופרשת בזק וכיוצא באלה, זה שולי בעיניך?

"בשאלת המתנות זה אולי לא ראוי, אבל גם לא ראוי להעמיד אותו לדין על זה. לא מפילים ראש ממשלה על מתנות. אני מאמין שאם זה התיק היחיד שיישאר, היועמ"ש לא יגיש נגדו כתב אישום. וגם לא ייתכן שהיועמ"ש יגבר בהחלטתו על החלטת הציבור. להפיל ראש ממשלה מכהן על ידי פקיד, זה בעייתי. ותיק 2000? בכלל מופרך. אם יעמידו אותו לדין, צריך להעמיד לדין את כל חברי הכנסת על קשרים עם עיתונאים. ובתיק בזק? אני בטוח שבסוף יתברר שקיבל החלטות רק לטובת המדינה. אני אומר לך, ראש הממשלה הוא לא אדם מושחת. הוא מונע מאחריות למדינה. ממה טוב לעם ישראל ולמדינת ישראל. ותרשמי מה שאני אומר לך – לא יוגשו נגדו כתבי אישום. את ההשקעות של מאות אלפי שקלים בחקירות נגדו, בארץ ובעולם, היו צריכים להפנות למיגור הפשיעה האמיתית".

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook