fbpx

משפיעים 2017 > כלכלה > אמנון שעשוע וזיו אבירם [שרה ליבוביץ־דר]

0

אם חשבנו שהמתכון לאקזיט מוצלח בזירת ההיי־טק הישראלי הוא כמה צעירים גאונים יוצאי 8200 שמתכנסים במוסך של ההורים עם רעיון מבריק אחד, עם הזמן הבנו אחרת. הסיפור של מובילאיי, שיאנית האקזיטים הישראלית, כלל פרופסור למדעי המחשב ומנהל מצליח, מספר משקיעים ידועים ו־17 שנות עבודה מאומצת. התוצאה: תמורה של למעלה מ־15 מיליארד דולר מאינטל. פרופ' אמנון שעשוע, שבינתיים הסתכסך עם האוניברסיטה על גובה התמלוגים מעסקת המכירה ועזב אותה, למד מתמטיקה ומדעי המחשב, עבר במכון ויצמן, בטכניון וב־MIT לפני שהגיע לאוניברסיטה העברית, והספיק להקים שתי חברות שמבוססות על המצאותיו: אורקם המפתחת משקפיים לכבדי ראייה, וקוגניטנס המפתחת מערכות ראייה ומדידה לבקרת איכות בתעשיות הרכב והתעופה. את מובילאיי הקים ב־99' יחד עם חברו זיו אבירם, שלמד הנדסת תעשייה וניהול וניהל בין השאר את כתר פלסטיק ורשת גלי.

אחרי גיוס משקיעים בעלי שם ועבודה מאומצת, הונפקה לפני כשנתיים החברה בבורסה בניו יורק לפי שווי של 5.8 מיליארד דולר – ההנפקה הישראלית הגדולה ביותר. הסכום הזה שילש את עצמו עם המכירה המדהימה לאינטל. אבירם, שהיה מנכ"ל ונשיא החברה, הלך הביתה עם 2.5 מיליארד שקל. שעשוע, שהיה יו"ר, נשאר שם, עם אותו סכום ועם התואר של סגן נשיא בכיר. מובילאיי תהפוך לחברה־בת של אינטל, שמבקשת להוסיף לפתח את הטכנולוגיה של החברה עד להשלמת החזון ליצירת מכונית אוטונומית. לאחרונה העיבה ידיעה על החגיגה המתמשכת סביב השניים, לפיה ישנו חשד של הרשות האמריקאית לניירות ערך ששעשוע ואבירם מסרו מידע פנים.

המדינה תקבל מס מעסקת מובילאיי בגובה של 3 מיליארד שקל, מאות עובדי החברה ייהנו גם הם ברובם מנתחים שמנים, כך גם המשקיעים, בראשם שמואל חרל"פ שבניגוד לכמה מהאחרים דבק במובילאיי עד למכירתה. מכאן הכל תלוי באינטל, שפיטרה לאחרונה אלפי עובדים בכל רחבי העולם. "בניגוד לסברה המקובלת, אקזיט תורם לישראל", צייץ נפתלי בנט בטוויטר אחרי המכירה של מובילאיי. זה לא מדויק. במקרים רבים מאבדים הרבה עובדים את עבודתם, תכנוני מס מקפחים את קופת המדינה, ובאופן כללי נוצרת תרבות של פיתוח, מכירה והביתה. במקרה מובילאיי הסיפור שונה. הוא מוכיח שיש חיים מחוץ לאפליקציות ולעולם הווירטואלי. ששווה להתמיד ולהשקיע שנים רבות כדי להגיע לשלמות, לצמוח כאן בתוך המשק הישראלי, לשאוף להנפקה לפני ששואפים למכירה ולצ'ק שמן מחברה מעמק הסיליקון.

מקרים משמחים כאלה משכיחים מעט אחרים, כאלה שבהם חברות היי־טק פיטרו את מרבית העובדים הישראלים באותו יום שבו נמכרה החברה, כשהיזמים הולכים לנוח עם הצ'ק ליד הבריכה שלהם בסביון או בכפר שמריהו. מובילאיי, על פי התחזיות בעיתונים כלכליים, עשויה לפרוח ולהביא את שעשוע למעמד נכסף של מנכ"ל אינטל העולמית, ולעומת זאת היא עלולה למצוא את עצמה בפני שוקת שבורה, ללא יכולת להגשים את חזון המכונית האוטונומית, דבר שיביא לסגירת מרכז הפיתוח ולפיטורים המוניים.

ביום העצמאות נפרדו דרכיהם של שעשוע ואבירם לראשונה, כאשר שעשוע הוזמן להדליק משואה, איים כי לא יגיע לטקס ללא חברו ושותפו, אבל בסופו של דבר התרצה והדליק אותה לבדו. הזמן יוכיח למי תיטיב הפרידה אחרי המכירה – לאבירם שפרש, או לשעשוע שבחר להישאר.

צילום: אוליבייה פיטוסי

רשימת המשפיעים מתפרסמת במלואה בגרסה המודפסת של המגזין 'ליברל'. לפרטים על מבצע מנויים חדש ואטרקטיבי לחצו כאן

 

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook