fbpx

ראש בראש: ראש המוסד יוסי כהן והרמטכ"ל אביב כוכבי – האם נראה אותם מתמודדים על ראשות הממשלה?

0

האם נראה בעתיד את הרמטכ"ל אביב כוכבי ואת ראש המוסד יוסי כהן מתמודדים על ראשות הממשלה? על דמויותיהם של שני קודקודים מתוחכמים ושאפתניים במיוחד, היחסים המתוחים ביניהם והממשק השונה שלהם למערכת הפוליטית – שבה מחכים לשניהם בציפייה, וגם בחשש

שלושה היו על מטוס בדרך לסעודיה. ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש המוסד יוסי כהן והמזכיר הצבאי של רה"מ, אבי בלוט. הרמטכ"ל אביב כוכבי כלל לא ידע שהמזכיר הצבאי ממריא לסעודיה. על הנדנדה הזאת, שמצידה האחד יוסי כהן ומעברה האחר כוכבי, כהן זכה בנקודות. כבר שנתיים, מאז שכוכבי התמנה לרמטכ"ל, השניים צוברים ניצחונות שיכולים לסייע להם בדרך לפוליטיקה, אם אכן יבחרו לעבור לזירה הזו בעתיד. הם משחקים שחמט זהיר ועקבי. מגיבים על כל מהלך במהירות.

הם דומים ושונים. על פי מכרים של כוכבי וכהן, שניהם רוצים כנראה לעשות כסף לפני שייכנסו לפוליטיקה. להגיע משוחררים יחסית מדאגות כלכליות. וחוץ מזה, "הצלחה נמדדת גם בכסף", אומר ל'ליברל' מקורב לכוכבי, "והוא ירצה את הסטמפה הזאת". גם כהן, בתקופת הצינון, יעשה לביתו כדי להיות בהמשך פוליטיקאי משוחרר מאוברדראפט.

יוסי כהן ואביב כוכבי, 2018 צילום- מגד גוזני, ׳הארץ׳

יוסי כהן ואביב כוכבי, 2018 // צילום: מגד גוזני, ׳הארץ׳

הם באים ממשפחות שורשיות. כהן, בן 59, דור שמיני מחברון וירושלים, אנשי אצ"ל, בוגר ישיבה ידועה, ליכודניק בעמדותיו, על פי מקורבים. כוכבי, 56, צאצא למייסדי קריית חיים, שכונה של חיפה האדומה, מפא"י על חוף הים, נוהג להציג את סיפורו המשפחתי כמודל של שואה וציונות. לשניהם חושים פוליטיים מחודדים. כהן מסתיר פחות את שאיפותיו הפוליטיות, כוכבי נזהר מדיבורים פומביים על עתידו בזירה הזו, אבל לוקח שיעורים פרטיים לשיפור האנגלית, למשל (מה שיכול לסייע גם בזירה העסקית). הוא פרפקציוניסט. אם יגיע לביקור בבית הלבן כראש הממשלה, אינו מתכוון שהאנגלית שלו תיפול משל כל מנהיג ישראלי אחר.

הם מקושרים מכוח תפקידיהם ואישיותם. כהן היה מקורב לנתניהו, לאחרונה מדברים על צינון ביחסים. כוכבי משחק על הקו הדק בין קרבה לריחוק, מעדיף להצניע את הקשר המורכב עם ראש הממשלה, את המתיחות שעולה מעת לעת. שניהם מיוחצנים באופן מוקפד, צמודים לתקשורת בכל נים (אך שניהם לא מתראיינים). מכרים אומרים שכוכבי מביט בקנאה מסוימת בפרופיל התקשורתי הגבוה של כהן. היכן שכוכבי נעזר במנגנון הדוברות הצבאי המשוכלל, כהן מלהטט עם עיתונאים כמעט לבדו.

שניהם מצוחצחים, כהן הוא "הדוגמן", גם כוכבי המצודד והמרשים ידוע כמי שמקפיד על כל כפתור. כהן מוחצן, פתוח, אפשר בנקל לראות אותו רוקד בחתונות של ליכודניקים. כוכבי מופנם יותר. פחות סחבק, לא אחד שיתחנף לקבלני קולות. מכריו אומרים שנקודת התורפה שלו בפוליטיקה עשויה להיות קושי לסחוף המונים.

אם אנו משקללים שנים של סימנים מעידים בקריירה, יחד עם דברי מקורבים של כל אחד מהצדדים – שניהם רואים את המעון בבלפור כמטרה אישית. אולי זו תהיה התמודדות ראש בראש, אולי לא. "כוכבי יסכים להיות שר חינוך בממשלתו של כהן", אומר מקורב לרמטכ"ל, "אבל גם להפך". ניסינו לייצר פרופילים שלהם, בואכה הפוליטיקה האפשרית. קשרים, התנהלויות, יריבויות. קמפיין עתידי. כהן ילך על הישגיו במוסד, מבצעים, הקִרבה למנהיגי עולם. הוא יהיה המועמד הנוצץ, וגם היחיד שזכה ל"סטמפה" של נתניהו כיורש אפשרי (לצד רון דרמר, על פי טל שלו מ'וואלה', אך דרמר וכהן זה ארץ ושמיים, עם כל הכבוד). הבאג שלו נראה כלטישת עיניים לנהנתנות מזדמנת וקשריו עם מיליארדרים. משהו בו נראה כמהדורה עדכנית של נתניהו. כוכבי מתוחכם, רהוט, מוערך מאוד בצבא ומחוצה לו. הוא ידבר על השקט הביטחוני, על אחדות, ממלכתיות, על צבא העם. צניעות, חיים פשוטים ביישוב קטן בצפון. הוא גרסה משוכללת של בני גנץ. קצין וג'נטלמן או קילר וג'נטלמן.

לשניהם נכונו עוד קרבות רבים. יאכלו אותם, אומר בכיר צבאי לשעבר. "לרמטכ"ל יש ראש צבאי טוב, אבל זה לא אומר שהוא יידע איך להתנהל מול אריה דרעי". ועם זאת, אומר בתגובה ל'ליברל' אלוף במיל' גיורא איילנד, "כשאני משווה אותם לפוליטיקאים בכירים הם יותר בולטים ביכולות שלהם להיות מנהיגים לאומיים".

המשימה: בלפור?

ראש המוסד יוסי כהן

זמן קצר אחרי שהתמנה יוסי כהן לראש המוסד, תהו בכירי הארגון לשעבר כיצד יצלח את תקופת הכהונה. כולם הסכימו שהוא איש מקצוע משובח, חרוץ, חריף, מקורי. יש על מי לסמוך. אחדים המכירים את כהן היטב, הביעו באותה פגישה חשש משאפתנותו. אל תטעו, אמר אחד הנוכחים בפגישה שנערכה, המוסד הוא דלת הכניסה, כהן רוצה להיות ראש ממשלה, מפלס את דרכו לבלפור. היה מי שהציע לשים לב להתחככות של ראש המוסד עם טייקונים. אחרים אמרו שכהן אוהב יותר מדי חשיפה ציבורית. לא יעבור חודש בלי שתראו בעיתון תמונה שלו עם חליפה מוקפדת. אם היו מהמרים בקזינו, היו זוכים בכל הקופה. "לקראת סיום כהונתו, מתברר שצדקנו", אומר ל'ליברל' אחד ממשתתפי אותה פגישה. "במוסד מעריכים את כהן, הוא עושה עבודה ראויה, דברים יפים, וגם – רוצה להיות ראש הממשלה, מתרועע עם עשירים ונחשף לתקשורת כפי שראשי מוסד מעטים בעבר נחשפו".

כהן וביידן

כהן וביידן

אלה השבועות האחרונים של כהן במוסד. הצעות מפתות מהמגזר העסקי מתחילות להגיע. ולא רק. כהן התבקש להוביל עמותות של נוער במצוקה ובעלי מוגבלויות. כניסה לעולם העסקים קורצת בתחומי הטכנולוגיה ובינה מלאכותית. עולם העסקים מעניין אותי בצורה מוגבלת, אמר לאחרונה לחבר. הביטוי הזה של לעשות לביתי, נכון לגביי במובן הזה שביתי הוא מדינת ישראל.

אבל העולם העסקי לא זר לו. לא זו בלבד שהוא מקושר לטייקונים, בעבר כבר עשה לביתו במובן האישי. אם כי לא התמקד לרגע בלהיות סיפור הצלחה כלכלי. אם לא היה נבחר לתפקיד ראש המוסד, היה אולי יושב אצל אחד מעשירי עולם במשרה מתגמלת במיוחד.

הפוליטיקה מרחפת מעל לכל. כהן, על פי הגדרת קודמיו ובכירי מוסד לשעבר, הוא אחד מראשי המוסד הפוליטיים ביותר שהיו כאן. ודאי מאז ימי מפא"י. נתניהו, שאינו חולם על יורש וקוטל פוטנציאליים כאלה, דיבר עליו דווקא ככזה, בשיחות סגורות. הביביסטים, בהתאם, מעריצים אותו. אדם רעב, מתארים אותו עיתונאים ובכירי מערכת הביטחון, שלא ינוח עד שלא ייבחר לראש הממשלה. כהן עצמו אמר לאחרונה בשיחת רעים, שמתנהל קמפיין לא מיוזמתו שדוחף אותו לכיוון. הציבור מדבר על זה, אמר. אני עוד לא מאוד רוצה להיות ראש ממשלה, אהיה מוכן לשקול את זה בעתיד. לא מיד. אני לא פוסל הנהגה, אבל תקופת הצינון היא דבר מבורך, אמר, זה ייתן לי אפשרות לחשב את צעדיי. אחשוב על הטיימינג המתאים, המסגרת הנכונה. החלטה כזאת אינה דבר של מה בכך.

כהן כראש המל״ל צילום- אוליבייה פיטוסי, ׳הארץ׳

כהן כראש המל״ל // צילום: אוליבייה פיטוסי, ׳הארץ׳

בליכוד יש שמחכים לכהן בזרועות פתוחות, אך אלה ודאי לא הבכירים. מתחריו האפשריים חוששים שכהן, עם הילה של ג'יימס בונד וקשרים חובקי עולם, יצליח לגייס תורמים ותמיכה בהיקף שבכיר ליכוד ממוצע יכול רק לחלום עליו. קבלני קולות במפלגה אומרים ל'ליברל' שכהן ייאלץ להתמודד על מקומו. "הוא לא יקבל מועמדות על מגש של כסף. הוא יצטרך לעבוד קשה, לחרוש את הארץ כדי שנכיר אותו. אנחנו לא מחכים שהוא יבוא ויציל אותנו. יש לנו חבר'ה טובים משלנו", אומר אחד מהם. תקופת הצינון, למעט האפשרות הסבירה בהחלט של הקדמת בחירות, היא בת שלוש שנים, כמו אצל כוכבי. 

קרבה מעוררת מחלוקת לנתניהו

הפגישה עם איילת שקד במטה המוסד, שבוע לפני הבחירות, לא הפתיעה את מכריו של כהן. אולי כן את מיטיביו בבלפור, ואולי זה דווקא העניין – להפגין עצמאות מול משפחת נתניהו. מי שמכיר אותו לא נפל מהכיסא. "בעבר לשכת ראש המוסד הייתה קודש הקודשים", אומר בכיר לשעבר בארגון. "פגישה עם ראש המוסד הייתה אירוע נדיר. כהן שינה את התבנית כלפי חוץ אבל גם כלפי פנים. מסתובב במסדרונות, לוחץ ידיים לעובדים. באוויר מרחפת תחושה שכהן הוא מלך המוסד שיורד לעם. לא כולם אוהבים את זה".

"הוא לא רק יותר פוליטי מראשי מוסד שקדמו לו", אומר בכיר אחר, "לצערי יש לי תחושה שהוא משרת את הפוליטיקה. המוסד ימשיך הלאה אחרי שכהן יעזוב, אך יהיה יותר פוליטי מאשר בעבר". בכיר נוסף אומר שכבר כראש אגף במוסד כהן היה מקורב לפוליטיקאים. "בעבר היה מקורב לאהוד אולמרט. עכשיו מתקרב לימינה. הז'יטונים שלו מונחים על כמה מספרים".

הז'יטון על הסלוט המנצח, משפחת נתניהו, נדמה כלא יציב. בעבר הלא רחוק היה כהן איש סודו המוחלט של רה"מ. היום היחסים מעט קרירים יותר. בבלפור חוששים שכהן מתחיל להאפיל על הבוס. שמו של כהן עלה כשגריר בוושינגטון. זה כנראה לא יקרה. רק זה חסר לנתניהו ולגברת, שכהן, משוחרר מכבלי הביטחון והמוסד, ישוטט חופשי בוושינגטון, יעשה לעצמו יחצנות שערכה עצום. גם העובדה שבתו של כהן הביעה תמיכה במחאה נגד נתניהו, לא סייעה. גם לא עדותה של הדס קליין, העוזרת של ארנון מילצ'ן, שאמרה במשטרה שכהן סיפר לה שקנה לנתניהו סיגרים ב־1,800 שקל. הסכום מעולם לא הוחזר לו, כמובן. מקורב לכהן אומר שהקשר המקצועי בינו לבין ראש הממשלה נשאר טוב.

כהן ונתניהו, 2014 צילום קובי גדעון, לע״מ

כהן ונתניהו, 2014 // צילום: קובי גדעון, לע״מ

היחסים עם נתניהו ארוכי שנים. כסגן ראש המוסד ואף לפני כן, כראש אגף צומת, כהן הגיע לתדרוכים בלשכת ראש הממשלה ופגש פוליטיקאים. לעיתים מאיר דגן, ראש המוסד בקדנציה השנייה של נתניהו, נהג לצרף את כהן לפגישות שונות עם רה"מ. ב־2013 שלף נתניהו את כהן, אז סגן ראש המוסד, להיות צמוד אליו כראש המועצה לביטחון לאומי. היו מי שראו במינוי גם רצון של כהן להתקרב לנתניהו, כדי לזכות ביתרון במרוץ לראשות המוסד. "הוא תמיד חושב קדימה", אומר בכיר לשעבר במוסד. לאחרונה חשף רביב דרוקר שארנון מילצ'ן והעוזרת שלו, הדס קליין, העידו במשטרה בתיקי נתניהו כי כהן הבטיח, טרם המינוי, נאמנות אישית לראש הממשלה. כהן הכחיש. מילצ'ן, על פי עדותו, סייע לקדם את מועמדותו של כהן לראש המל"ל אצל נתניהו.

כראש המל"ל, כהן היה מהאחראים על המו"מ מול הגרמנים למכירת ספינות המגן. על פי מנכ"ל משרד הביטחון דאז דן הראל, בתצהיר לבית משפט, כהן הגיע להבנות בין ממשלת גרמניה לישראל לגבי רכישת צוללות, ספינות מגן ושתי ספינות נגד צוללות מתאגיד טיסנקרופ. המו"מ נערך, על פי הראל, ללא ידיעת הצבא. כהן אף ביקש ממשרד הביטחון, על פי התצהיר, לבטל את המכרז הבינלאומי לקניית ספינות חיל הים, מכרז שבו נטו להשתתף שלוש מספנות דרום קוריאניות. ביטול המכרז הביא לרכישת הצוללות והספינות מטיסנקרופ. כהן גם היה, על פי המעורבים, בסוד העניינים מול נתניהו באשר להסכמה הישראלית למכירת צוללות מתקדמות מגרמניה למצרים. הרמטכ"ל ושר הביטחון הודרו מהדיונים בנושא. 

כשמערבים ביזנס ופוליטיקה

המחשה ברורה יותר בעיני הציבור לקרבתו לנתניהו, הייתה במקרה מתווה הגז. נתניהו היה זקוק לתמיכה מסיבית מול התנגדות ציבורית רחבה. המל"ל כתב חוות דעת שתמכה במתווה והתיישרה עם רצונו של רה"מ. בכיר לשעבר במוסד תוהה "מדוע המל"ל התעסק עם נושאים מסחריים". בכיר לשעבר במל"ל בוטה הרבה יותר: "כהן הסביר שחייבים לאשר את המתווה אחרת תהיה כאן קטסטרופה. בית המשפט העליון שינה היבטים מסוימים של המתווה, ולא הייתה כאן קטסטרופה. התחושה שלי הייתה שהמל"ל במקרה הזה היה זרוע של נתניהו".

תחת הכותרת 'דיון בהנמקות הביטחוניות והגיאו־פוליטיות של מתווה הגז', דנה ועדת הכלכלה של הכנסת במתווה. בכירים ביטחוניים כרמטכ"ל וראש המוסד סירבו להופיע. כהן היה שם. הוא דיבר על הוצאת הגז מהמים, רטוריקה דומה לזו של נתניהו, על ההגנה על האסדות ועל היחסים עם מדינות האזור, בהקשר הזה.

חברי כנסת צלבו אותו. שלי יחימוביץ' תהתה מדוע הדו"ח של המל"ל נכתב פה אחד, ללא הסתייגויות. כהן הבהיר שלא הייתה במל"ל אף לא עמדת התנגדות אחת, ודיבר על שחרור עתודות הגז כמה "שיקל עלינו להעמיס על כתפינו את העומס הביטחוני הגובר על מדינת ישראל". ההערה הזאת היא כל כך לא לעניין, הגיבה יחימוביץ'. עם זאת, ישנה הסכמה בקרב גורמי ביטחון רבים שהגז נותן לישראל יתרון אזורי ובכך כוח גיאו־פוליטי משמעותי יותר. מקורב לכהן אומר שהוא עסק רק בצד הביטחוני של המתווה, וכי דו"ח המל"ל נכתב בעקבות חוות דעת מגופים שונים.

"ראש מל"ל חי בסביבה סופר פוליטית", אומר ל'ליברל' גיורא איילנד, ראש המל"ל לשעבר. "הוא יושב באקווריום, ליבה של לשכת רה"מ. הוא לא אמור לעסוק בנושאים מפלגתיים, אבל ברמות האלה ההבחנות קשות. בהתייעצויות בלשכה מדברים על לוח הזמנים של רה"מ, כשמבטלים אירועים עולים שיקולים נוספים מלבד הביטחוניים. השאלה אם ראש המל"ל לוקח את עצמו צעד אחד מעבר. הוא צריך להיזהר לא להיכנס למקומות הפוליטיים. האם כהן שמר מרחק מהעולמות האפורים? זו שאלה טובה. יש החושבים שלא".

כהן עם נתניהו ומרקל, 2015 צילום Guido Bergmann, Bundesregierung via Getty Images IL

כהן עם נתניהו ומרקל, 2015 // צילום: Guido Bergmann, Bundesregierung via Getty Images IL

למחרת ההופעה בוועדת הכלכלה הודיע נתניהו על מינוי כהן לראש המוסד. להודעה קדמה דרמה. תמיר פרדו, ראש המוסד הקודם, ולא רק הוא, פעל למען מינויו של נ', המשנה לראש המוסד. יחסיו עם כהן, שהיה סגנו, היו כה מתוחים, עד שהיו ימים ארוכים שבהם לא החליפו מילה. פרדו לא אהב את העובדה שנתניהו הצניח לו את כהן כסגנו. או כפי שמתאר זאת בכיר לשעבר במוסד: "נתניהו הודיע לפרדו שהוא ממנה אותו לראש המוסד, אבל נותן לו גלולה מרה, כהן כסגנו". פרדו העדיף אחרים. קשה היה להסתיר זאת.

פרדו אומר ל'ליברל' שהיו בפני רה"מ שלושה מועמדים ראויים להתמנות כמחליפיו – כהן, רם בן ברק ו־נ' – ושהוא לא תמך באיש. "הפררוגטיבה היא של ראש הממשלה. יוסי היה מועמד ראוי. כל עוד יהיה בתפקיד לא אבקר ולא אחווה דעה".

על פי יודעי דבר, נתניהו החליט למנות את נ'. האחרון כבר ידע שזה הולך לשם. אז הגיעה לפי הדיווחים השיחה עם בלפור, שבו נשאל על נאמנות אישית – והמיועד אמר שיהיה "נאמן למדינה". ההכרזה הרשמית התמהמהה שעות ארוכות. כהן היה בטוח שהובס. בשעת ערב מאוחרת נתניהו הפתיע והודיע על מינוי כהן. "הנאמנות האישית השתלמה", אומר בכיר לשעבר בסביבת רה"מ. 

הילה בינלאומית נדירה

בארבע וחצי שנותיו בראש המוסד, כהן בלט בהרבה מובנים. המוסד הפך התקפי יותר, יוזם, יצירתי מאוד. ההילה הבינלאומית שלו זוהרת. אך מלבד פעלתנותו בליבת הארגון, כהן היה שר חוץ בלתי רשמי עבור נתניהו. ביצע עבורו שליחויות בכל רחבי העולם, אפילו ניסה לארגן לו ביקור באיחוד האמירויות לפני הבחירות, משימה שלא צלחה. אפילו בנושא פוליטי נפיץ כמו הסיפוח הוא גיבה את רה"מ, טען שהצעד הדרמטי לא יוביל לאינתיפאדה שלישית או לעימות בעזה, בניגוד לכוכבי שהזהיר מעלייה במספר הפיגועים ועימותים בעזה.

השיא, הידוע לפחות, היה גניבת ארכיון הגרעין האיראני, חצי טון של מסמכי גרעין. אין חולק על ההברקה בתכנון ובביצוע, ועל התעוזה של כהן ואנשיו, אך בהחלט יש חולקים על השימוש שנתניהו עשה בפעולה, בהסכמת כהן. נאום נרגש לצד ארון מלא בקלסרים. בכירים ביטחוניים מזכירים בהקשר הזה את הפצצת הכור בסוריה, מבצע שנשמר בסודיות במשך שנים, כדי להקל על הסורים לא להגיב ולא להיגרר לעימותים מיותרים. הפעולה עצמה הספיקה. כהן אמר למכרים שהוא תמך בחשיפת המבצע. שהעולם חייב לדעת שהבאנו את המודיעין מאיראן. בשיחות פנימיות הוא נוהג לומר שלעולם השימוש במודיעין יהיה יותר ערכי מהמודיעין עצמו. אין למידע כזה משמעות אם הוא חשאי.

"צפיתי ב'מופע הקלסרים' בתחושת מיאוס", אומר ל'ליברל' ראש המוסד לשעבר שבתי שביט. "היום לא מתקיימים גבולות גזרה בין תפקידי המוסד החשאיים לבין הפעילות המדינית של רה"מ. אני שייך לעידן אחר, שמתקשה לראות שבירה מוחלטת של עקרונות המידור. שבירת המידור היא על ידי נתניהו. התמונה של נתניהו מסיר את הבד מעל ארון הקלסרים גרמה לי בחילה. אני לא מבין לשם מה היינו זקוקים לחשיפה. כל מי שצריך היה לדעת על עצם המבצע ותוצריו, גם גורמים לא ישראליים, ידע. הנזקים מהגילויים האלה מזיקים לאינטרס של המדינה וגורמים לסיכונים מיותרים. אם הייתי ראש המוסד הייתי מבקש מראש הממשלה לא לחשוף את המבצע, ואם היה מתעקש הייתי מתפטר".

נתניהו חושף את ארכיון הגרעין, 2018 צילום עופר וקנין, ׳הארץ׳

נתניהו חושף את ארכיון הגרעין, 2018 // צילום: עופר וקנין, ׳הארץ׳

גם דני יתום אומר שכראש מוסד לא היה מאפשר חשיפה כזו. "בעבר לא היו מציגים דברים כאלה, עכשיו נראה שזה התקבל בהבנה על ידי ראש המוסד. אני הייתי מתנגד. החשיפה פוגעת בביטחון המדינה. כשדברים מתחילים לצאת החוצה מישהו עלול לפלוט מידע לא רצוי, זה גם נותן לגיטימציה לעובדי המוסד לפטפט. כשרה"מ מדבר, הלוחמים תוהים מדוע עליהם לשתוק. ובעיקר זה מחייב את האיראנים להגיב. אבל רה"מ הוא המפקד שלי. אם ההסתייגויות שלי לא היו מתקבלות הייתי סופג את זה. היום היד על הסודיות קלה יותר".

בכירים לשעבר במוסד אמרו ל'ליברל' שכהן נוטה להסכים עם ראש הממשלה בתכיפות גדולה יותר מאשר ראשי מוסד אחרים. "אני יודע שהוא בעד מדינה פלסטינית ובעד הסכם הגרעין עם איראן אבל הוא לא אומר את זה", אומר בכיר במוסד לשעבר שמכיר את כהן היטב. נדגיש כי כהן, על פי הידוע, מחזיק בעמדות הפוכות מדברים אלה, שאותן הוא מציג בשיחות רבות. אך הבכיר מתעקש: "האיש הזה מאמץ לעיתים קרובות את גישתו של נתניהו. היו ראשי מוסד שהתנגדו לראשי הממשלה. תמיר פרדו ומאיר דגן התנגדו לתקיפה באיראן, דגן התנגד לעסקת שליט. יכול להיות שבנושאים חשובים, דעתו כזו של ראש הממשלה. זו גם אפשרות, או שהגישה של נתניהו נוחה לו, או שהוא משכנע את עצמו שזה הדבר הנכון".

כהן מכיר את הביקורת. בשיחות פרטיות הוא אומר שבכל נושא הוא פועל "ביושר אבסולוטי" לטובת העניין עצמו. הוא מנפנף מדש חליפתו המוקפדת את האמירות על היותו עושה דברו של נתניהו. "הוא אפילו לא קרוב לכך", אומר מקורב אליו. אבל עליי לעבוד על פי קווי המדיניות שלו, אומר כהן בשיחותיו. גם כשיש חילוקי דעות, בסופו של דבר רה"מ מחליט. הוא המפקד העליון. איך העיתונאים יודעים שאני מקבל את דעתו של נתניהו ללא עוררין? תהה לאחרונה באוזני חבר. הם ודאי לא מכירים את הדיונים האמיתיים. 

חשאי ומתוקשר בו־זמנית

כהן הוא מראשי המוסד המתוקשרים ביותר, משאיר אבק לראשי מערכת הביטחון האחרים. מקורב לעיתונאים בכירים, אבל ממעט לדבר פומבית. פה ושם אומר כמה מילים מתוזמנות ומהונדסות, בעקבות פגישות מסדרון "אקראיות" עם מצלמות התקשורת. יודעי דבר אומרים כי הוא מתייעץ עם ידידים העוסקים בתחום. ניר חפץ, עד המדינה שהיה יועץ התקשורת של משפחת נתניהו, חשף כי ביום ההכרזה על מינוי כהן לראש המוסד הוא שהה לצידו בלשכתו. יועץ אסטרטגי ניהל את החיבור בין כהן לעיתון החרדי 'משפחה', שפרסם כתבה נרחבת, שנדמה כי הייתה רובה ככולה מפי כהן.

בשיחות פרטיות הוא נוהג ללגלג על מנגנון הדוברות של הצבא, עם עשרות רבות של חיילים. גם לשב"כ יש דוברות. במוסד, אומרים מקורביו, הוא בעצמו עושה את הדוברות, "מנקה רעלים של התקשורת". בשיחה עם מקורב אמר לאחרונה שתקשורת מבחינתו איננה דבר שלילי. עיתונאים רודפים אחריי, מתנהל ביני לבינם חיזור אינסופי, כולם רוצים לדבר איתי. ובכל זאת, בכמעט 40 שנותיו במוסד, הדגיש, דיבר מול מצלמה כשבע דקות בלבד.

לא צריך לספור דקות כדי להבין שאלה לא חזות הכל, ובין שבתכנון ובין שלא, נראה שכהן בקמפיין ציבורי. או לפחות נהנה מתשומת הלב. הוא מגיע לטקסים ולאירועים שראשי מוסד אחרים לא ששו להשתתף בהם, כטקס הדלקת המשואות. הוא תכנן אירוע רב־משתתפים לפני שנתיים לציון 70 שנה להקמת המוסד. הערב בוטל, אחרי שנחשף על ידי העיתונאי ברק רביד. גם בלי אירוע מיוחד, כהן מוצא במות להלל את הארגון שהוא מוביל, ובעצם גם את עצמו. הנה הוא נואם בטקס העברת השליטה בחמ"ל הקורונה למשרד הבריאות, מזכיר בנונשלנטיות מי הביא ציוד רפואי מרחבי העולם, משבח על הדרך את נתניהו ("נערכנו על פי הוראתך לסייע למדינת ישראל בכל העולם של הרכש וההצטיידות ומעבר לכך בכל הגבולות שאתה מכיר").

כוכבי, באותו אירוע, דיבר על צבא העם ועל שיתוף פעולה ("חבורה מופלאה שרצה ביחד"). גם אופי תגובותיהם ביום שבו הוכרז על מינויָם שונות. כוכבי השאיר את הזירה לעיתונאים. כהן יצא לתקשורת בפתח ביתו במודיעין, הודה לראש הממשלה ואמר שהוא "נרגש מגודל התפקיד וחשיבותו".

עם כהן בראשו, המוסד כאמור חזר להיות כוכב בינלאומי. בתקשורת הזרה ייחסו למוסד את חיסולו של מדען הגרעין האיראני, מוחסן פח'רי־זאדה; סיוע לאמריקאים בחיסולו של קאסם סולימאני, מפקד משמרות המהפכה; מותו של מוחמד חג'אזי, סגן מפקד אל־קודס; חבלה בתשתיות החשמל בכור בנתנז; מתקפת סייבר על נמל בנדר עבאס; חיסול בתוניסיה של מוחמד א־זווארי, מהנדס שפיתח מל"טים לחמאס ולחזבאללה; חיסול פאדי אל־בטש, יצרן רקטות ומל"טים לחמאס, במלזיה; חיסול עזיז אסבר, מדען טילים סורי. הרשימה ארוכה. כתבה נרחבת ב'ניו יורק טיימס' תיארה לאחרונה רשת ישראלית יעילה של משתפי פעולה באיראן, השתלת מתקני נפץ על ציוד שנשלח לרפובליקה האסלאמית ועוד.

"מעולם לא ראיתי דבר כזה", אומר בכיר לשעבר במוסד. "כל כמה ימים אני קורא על מבצע של המוסד. נראה כאילו מישהו החליט לשנות את מדיניות העמימות בלי דיון מסודר". בכיר אחר הרבה יותר בוטה: "בזמן האחרון יש אורגייה של חשיפת המוסד", הוא אומר ל'ליברל'. "כל תוכנית שנייה היא על סוכני מוסד, סדרות, מחזות. המוסד אמור להיות גוף חשאי שלא מדברים עליו, במקום זה מדברים עליו בלי סוף. החשאיות הרבה פחות מוקפדת".

מקורב לכהן מכחיש הדלפות לעיתונות הזרה, ואומר שהמוסד לא פרסם אף פעילות. היו פעילויות שאי אפשר להחביא, כמו הפיצוץ בנתנז, אבל המוסד ודאי לא לקח על זה אחריות.

כהן בתיכון צילום אוסף משפחתי

כהן בתיכון // צילום: אוסף משפחתי

מתיחות בין־קודקודית

הדי המתיחות בין כוכבי לכהן הגיעו אפילו עד ל'טהרן טיימס', עיתון איראני בשפה האנגלית. העיתון ידע לספר שראש המוסד מתח ביקורת קשה על הרמטכ"ל בעקבות נאומו בנושא האיראני. כהן, על פי העיתון (לנו, כמובן, אין אישוש לדיווח הזה), טען שאיומיו של כוכבי על איראן חסרי אחריות ונאמרו על דעתו בלבד. חגיגה בסנוקר. מקור צבאי אמר שהתגובה של כהן היא בושה. הנושא האיראני אינו נחלתו של כהן, אמר אותו מקור שדיבר בתקשורת הישראלית, והגיע עד ל'טהרן טיימס'.

חילוקי הדעות, אם כך, כבר לא נסתרים מהעין כבעבר. זהו סוד גלוי. שני הקודקודים הביטחוניים הבכירים מלאי טינה איש כלפי רעהו, על פי יודעי דבר. כלפי חוץ הם מנסים לשדר עסקים כרגיל. כוכבי הזמין את כהן לחתונת בתו לפני כשנתיים. בסביבת הרמטכ"ל מציינים את החתונה כסמל ליחסים הטובים בין השניים. עם כל הכבוד לכלה בחופתה, מה שהיה בחתונה כבר לא קיים היום. השניים מנהלים מאבקים הדדיים, והם חלוקים בנושא האיראני. בצבא ביקשו לברר מי הדליף ל'ניו יורק טיימס' ידיעה על תקיפת ספינת ביון איראנית בים האדום. הבלוגר האמריקאי ריצ'רד סילברסטין טען שכהן הוא המדליף. כהן הכחיש בתוקף. אחרי פגיעה בספינה הישראלית במפרץ הפרסי כהן רצה תגובה חזקה, כוכבי הציע תגובה מתונה יותר. דעת הרמטכ"ל התקבלה.

וישנה מלחמה על קרדיטים, כתמיד. על פי מקורות זרים, המוסד מאט את קצב ייצור הגרעין האיראני, אבל בצבא אומרים שהם אלה שמביאים את המודיעין. כוכבי מדבר על הרתעה ארוכת טווח במבצעים שקטים. על כל מבצע מוצלח של המוסד שמתפרסם בתקשורת הזרה, יש מישהו בצבא שמתכווץ.

אור הלר, הכתב הצבאי של חדשות 13 וכותב ב'ליברל', מזכיר את ביטול הנסיעה של כוכבי לוושינגטון באחרונה, לדיונים על הסכם הגרעין, בשל המתיחות שעלתה בדרום. "הוא העדיף להישאר בארץ על פני קוקטיילים בארה"ב, למרות שעל ידי כך השאיר את הבמה למי שנתפס כמתחרהו, יוסי כהן".

כהן מכחיש בשיחות פרטיות כי היחסים עם הרמטכ"ל בעייתיים. אפשר לכנות את זה חילוקי דעות, אמר לאחרונה בשיחה כזו.

כהן מוצא את עצמו נאבק גם עם מאיר בן שבת, ראש המל"ל. על פי ההסדר המקובל בין ישראל לארה"ב, מסגרת התיאום הביטחונית העליונה היא בין ראש המל"ל למקבילו, היועץ לביטחון לאומי האמריקאי. כהן שמר על קשריו בוושינגטון גם אחרי שעזב את המל"ל. הוא "למעשה גימד את ראשי המל"ל", אומר בכיר ביטחוני לשעבר.

מחלוקת התגלעה בהקשר הזה, בנוגע למי יהיה השליח העיקרי לוושינגטון בענייני איראן. כעת זהו מאיר בן שבת, שבפועל יש לו ניסיון, ידע וקשרים מועטים משל כהן בתחום הזה. מקורב לכהן אומר שהנושא עלה בשיחות בין ראש המוסד לרה"מ, וכהן היה זה שהמליץ על מינויו של בן שבת לתפקיד. אין אדם במדינת ישראל שמכיר את הנושא האיראני טוב יותר ממני, נוהג כהן לומר לחברים, עד כדי מהירות הסיבוב של כל צנטריפוגה. טבעי שאמשיך לעסוק בזה, אבל ראש המל"ל מטפל בנושא.

אבל כהן לא זקוק לתארים רשמיים. הוא יוזם, לא רק קבלן ביצוע לפקודות. מאז נבחר ג'ו ביידן לנשיא, ביקר ראש המוסד פעמיים בארה"ב. כמובן, באישור וברצון נתניהו. ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי, הזמין את מאיר בן שבת לוושינגטון, שוחח עם ראש המל"ל כמה פעמים מאז כניסתו לתפקיד. בדיוק בימים שבהם הגיע בן שבת לוושינגטון לשיחות על הגרעין, גם כהן הגיח לשם, לא השאיר את הזירה רק למל"ל. ועדיין, עם חילופי השלטון וההימור הפרוע של נתניהו על הרפובליקנים וטראמפ, ההשפעה של שניהם על ההסכם המתהווה עם איראן מינורית עד אפסית.

ממשל ביידן רואה בכהן – שהיה מקורב לממשל טראמפ, לג'ארד קושנר, למייק פומפאו ואף לטראמפ עצמו – אחד האחראים לביטול ההסכם עם איראן. כהן היה שליחו של נתניהו לענייני איראן בארה"ב, ונחשב שם למזוהה עם הקו הניצי של ראש הממשלה. ועם כל אלה, המטראז' שיש לו מול ממשלים זרים, כולל נשיאי ארה"ב, הוא יתרון שאין לאף פוליטיקאי מכהן כרגע מלבד נתניהו.

מלחמת קרדיטים התנהלה בין כהן לבן שבת על קידום יוזמות הנורמליזציה עם עומאן, איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו וסודן. כהן סבור שנאומו בקיץ 2019 על זיהוי הזדמנות היסטורית להגיע להבנה אזורית, היה נדבך עיקרי בסלילת הדרך להסכמים. הוא עבד מאחורי הקלעים יחד עם ג'ארד קושנר וגורמים נוספים, כמו איש העסקים חיים סבן (המזוהה דווקא עם הדמוקרטים). בשיחות פרטיות הוא מדגיש את חלקו בהסכמים. ואכן, זהו סוד ידוע. כהן היה המוציא והמביא של נתניהו בהקשר הזה, בין מדינות האזור וברתימת החסות האמריקאית למהלך. בן שבת היה מעורב במגעים עם מרוקו וסודן. בסביבת כהן אמרו שהרמס"ד היה מנהל הפרויקט, והוציא החוצה יישום של חלק מהעבודה למל"ל.

בשיחות פרטיות כהן מכחיש יחסים רעועים עם בן שבת. אני לא תמיד מסכים עם דרכו של המל"ל, אמר לאחרונה לחבר, יש לי את דרכי שלי, אבל ברמה האישית היחסים בינינו מעולים. מקורב אליו אומר כי גם אם כהן לא רואה תמיד עין בעין את פעילותם של מקביליו במוקדים השונים, הוא עדיין ביחסים טובים עם כולם.

כסף גדול, שאיפות גדולות עוד יותר

אלה ימיו האחרונים בתפקיד, כאמור. אך כהן אינו נח לרגע. לא מן הנמנע שבשבועות הבאים נשמע שוב על מבצעים מפוארים של המוסד, אומרים גורמים ביטחוניים. כהן עסוק רבות בשאלת מקומו בהיסטוריה של ראשי המוסד, מבקש להיזכר כאחד הטובים – אולי הטוב – שבהם. לגמרי במקרה, שני תחקירים שעוסקים בכישלונות של ראשי מוסד קודמים זכו לשיתוף פעולה מסוים מקרב גורמים בארגון, לכאורה.

רשת גדולה של קשרים תסייע לו להישאר על המפה. את חלקם הביא מהבית. אשתו, איה, היא בתו של העיתונאי שלמה שמיר, שמהלל את החתן שלו בכל הזדמנות ("המוסד מצטייר בעולם כגורם מרכזי, מוביל ומשפיע בישראל… לקשריו ההדוקים של ראש המוסד עם בכירי ממשל ביידן יש משמעות שקשה להגזים בה"). אמו, מינה כהן, צאצאית לשבט הריבלינים, ביניהם רובי ריבלין ורבקה מיכאלי. אחיו, חיים כהן, מועסק בחברת הבנקאות של חזי בצלאל; אגב, אותו בצלאל שהיה נציג של מספנה קוריאנית במכרז הבינלאומי לספינות המגן בזמן שכהן, כיו"ר המל"ל, פעל לביטולו. משפחה לחוד ומדינה לחוד. גיסתו, אשת אחיו, היא זהבית יוסף־כהן, מבכירות המשק הישראלי ושותפה בקרן אייפקס.

כהן מקורב לאנשי העסקים רמי אונגר, ג'יימס פאקר, מתי כוכבי, דן גרטלר וארנון מילצ'ן, בין השאר. בחופשה בת שנה מהמוסד עבד בחברה שהייתה בבעלות יריב מילצ'ן, בנו של. בסביבה העסקית ההיא לא הותיר חותם מיוחד. מי שמכירים אותו יודעים לספר על משיכתו לכסף גדול – אך זו עומדת בקונפליקט עם שאיפותיו הציבוריות. בסופי שבוע, על פי עדויות, בילה לא אחת בחברת טייקונים. "במוסד ידוע שכהן אוהב את ההון", אומר בכיר בארגון לשעבר. "הוא מתרועע איתם הרבה מעבר למה שהיה מקובל. נתקלתי בעשירי העולם במהלך עבודתי במוסד, אבל מעולם לא הפכתי לחבר קרוב של מי מהם".

מקורב לכהן נוהג לומר שראשי מוסד אחרים היו מיודדים עם מילצ'ן הרבה יותר מאשר כהן. בשיחות פרטיות כהן טוען שאינו מבין מה רע בהתרועעות עם אליטה כלכלית. תוך כדי תנועה מכירים את כולם, אמר לאחרונה בשיחה פרטית. אני איש מוסד מדגם אחר, נוהג כהן לומר, זה דגם פרטי שלי. אני פעיל, אנחנו עושים דיפלומטיה חשאית, הרחבתי את תחומי העיסוק של המוסד.

ההרחבה תעלה על המוקד כשיתקרב לפוליטיקה. כהן פעל מול ממשל טראמפ למען גרטלר, שהסתבך בפלילים, ונסע פעמיים לקונגו לפגישות עם גרטלר ועם הנשיא המודח, ז'וזף קבילה. "זה חמור. לשם מה ראש המוסד הישראלי נוסע להיפגש עם שליט מושחת שכבר לא מכהן", תוהה בכיר לשעבר במוסד. המידע על הטיסות לקונגו הגיע לפוליטיקאים, ביניהם כאלה שכהן אולי יפגוש במרוץ לראשות הממשלה. לפחות אחד מהם עשה רעש גדול מהפרשה. מכריו של כהן מתארים אותו כחתול רחוב, נופל וקם על הרגליים, מצוחצח למשעי. ועדיין, הרקורד המרשים שצבר, יכולותיו הנדירות ברמה הניהולית והבין־אישית, הם נכס פוליטי בלתי מעורער אם אכן ילך לשם. ועם זאת, הכללים בפוליטיקה שונים, היריבויות נראות אחרת. כהן יצטרך לעבור מרחק גדול ומהמורות רבות, בין אם בליכוד או במסגרת אחרת, כדי להגיע לפסגה שאליה הוא שואף לכאורה, במהירות שבה הוא רגיל לבצע דברים. מעריציו מבטלים את הביקורת, מדברים לא רק על הצלחתו המקצועית ויכולותיו הנדירות, אלא גם על יכולתו המרשימה ליצור קשרים קרובים עם כל אדם כמעט; וכמובן, מסירותו לחיי המשפחה, בדגש על טיפולו וטיפוחו המסור של בנו יהונתן (שני מתוך ארבעה), הסובל משיתוק מוחין ועשה בעזרת אביו התקדמות יוצאת דופן, כולל גיוס לצה"ל.

על קצונה ושאפתנות

ראש המטה הכללי, אביב כוכבי

חלק מהעשירים היהודים זעו על מקומם באי־נוחות. הם הגיעו למלון וולדורף אסטוריה בניו יורק, לערב התרמה מטעם אגודת ידידי צה"ל בארה"ב, וחזו באירוע יחצנות לאגף המודיעין. סיור וירטואלי באחד מחדרי המצב של האגף אי שם בישראל, מלווה בהדגמה של חיסול אחמד ג'עברי, ראש הזרוע הצבאית של חמאס, ארבעה חודשים לפני כן. ראש אמ"ן אביב כוכבי נאם בווידיאו, מישראל. חלק מהנוכחים לא אהבו את המופע הזה. ממילא התכוונו לתרום לחיילי צה"ל, ואף תרמו – 32 מיליון דולר.

הנוכחים באירוע הנוצץ נפלו למלחמת קרדיטים. כוכבי ואמ"ן לקחו את התהילה, הגם שנדב ארגמן, אז סגן ראש השב"כ, ויורם כהן, הראש, פיקדו על החיסול. גם בני גנץ, אז הרמטכ"ל, התגאה לא אחת במבצע ("חיסלתי את אחמד ג'עברי, רב־המרצחים של החמאס").

קצין בכיר לשעבר, המכיר את כוכבי היטב ובקי בפרטי אותו אירוע, אומר ל'ליברל' שהאלמנט השיווקי טמוע בכוכבי. "הוא מאותם קצינים שהפנים שלהם החוצה, עושה קשרים, מדבר יפה". שר ביטחון לשעבר, שמכיר גם הוא היטב את הרמטכ"ל, אומר לנו ש"בכל תפקיד כוכבי ידע להציג את ההישגים שלו. יש כאלה שעושים שיווק בלי תוכן – הוא משווק סחורה טובה".

אביב כוכבי צילום דובר צה ל

אביב כוכבי // צילום: דובר צה"ל

כוכבי נחשב לרמטכ"ל עם זיקה ומחשבות פוליטיות. אולי עוד לא ברמה של אהוד ברק בשעתו, אבל כן מעל אחרים. אלוף לשעבר שמכיר אותו היטב, מייחס חלק מהתכונות הפוליטיות האלה לכאורה לבית גידולו הצבאי. "הצנחנים הם פוליטיקאים ודברנים. רמטכ"לים שהגיעו מהצנחנים כמו גנץ וברק גדלו על חזות ודיבור, יודעים לתת שואו, להסתדר עם בכירים מעליהם; לעומת הגולנצ'יקים השקטים יותר, הפחות פוליטיקאים באופיים. כוכבי הוא בהקשר הזה צנחן אופייני, יודע לדבר, יודע על איזה יבלות לא לדרוך, לא קורא תיגר, אבל מוליך אנשים לדרך מסוימת. גם אני הייתי כזה. לפעמים באירועים אני רואה עם מי הוא מדבר סמול טוק. בואי נגיד שיש ביניהם גם שרים ופוליטיקאים".

"הוא יודע ללכת בין הטיפות, חשוב לו להיות בקונצנזוס, מתרכז בפעולות שאינן בוויכוח, הכנת צה"ל למלחמה ומאבק באיראנים, בחזבאללה ובחמאס", אומר אחד מוותיקי הכתבים הצבאיים. "יש לו הרבה מה להגיד בנושאים אחרים, כמו הפלסטינים, למשל, אבל הוא לא ידבר על זה. כוכבי למד לקח מגדי איזנקוט שחטף בפרשת אלאור אזריה. הוא החליט שלו זה לא יקרה. במקום זה הוא נאם על שלוש אמהות, נאום ממלכתי". מכריו מתארים את הרמטכ"ל כמי שמתרחק יחסית מעימותים. בעבר, למשל, הכריז שצה"ל אחראי לאירועי המרמרה ולא הדרג המדיני. מצד אחד, לקיחת אחריות מרשימה. מהצד השני – בכל זאת האצבעות המאשימות הופנו בעיקר לדרג המדיני. יריביו בצבא האשימו אותו, בחלקם, בחנופה. חצי שנה אחר כך הועלה כוכבי לדרגת אלוף והתמנה לראש אמ"ן, אם כי המסלול הזה היה ידוע וברור ממילא. 

תהיות על עתיד פוליטי

עכשיו הפנים קדימה. מקובל לראות בו מתמודד עתידי על מנהיגות המרכז־שמאל. אם כי בכיר ביטחוני לשעבר המכיר את כוכבי היטב, אומר ל'ליברל' כי דווקא "בהרבה מאוד הופעות שלו, אנשים חשים שהרמטכ"ל מסמן את המאבק על ראשות הליכוד. הוא מבין שהעם הולך ימינה".

אלי דוקורסקי, ראש עיריית קריית ביאליק וחבר ילדות של כוכבי, מתפלא. "אני בכלל לא בטוח שהוא ייכנס לחיים הפוליטיים, אבל פעם ראשונה שאני שומע על הליכוד בהקשר הזה. הוריו של כוכבי בני קריית חיים, שהייתה הסמל האדום של מפלגת העבודה".

כוכבי ביום גיוסו

כוכבי ביום גיוסו

קצין בכיר המקורב לכוכבי אומר ל'ליברל' שאחרי קרוב לעשר שנות עבודה צמודה הוא מתקשה לומר מהן דעותיו הפוליטיות. "היו שנים שחשבתי שהוא הכי שמאלני, הוא למד פילוסופיה ודיבר על זכויות אדם. היו תקופות שהייתי בטוח שהוא ימני".

הנסיבות אילצו את כוכבי להתמודד עם כולם. הוא התמנה לרמטכ"ל על ידי אביגדור ליברמן, בעימות מתוקשר של האחרון עם נתניהו, והספיק בפחות מקדנציה לעבוד כבר עם שלושה שרי ביטחון: נתניהו, בנט וגנץ. שלוש מפלגות שונות, עם כולם הצליח להסתדר. "הדרג המדיני עסוק בבחירות", אומר קצין בכיר. "אין להם זמן להתחככויות עם אנשי צבא".

הקשר של הרמטכ"ל עם רה"מ מורכב. כוכבי הגיע ללשכת הרמטכ"ל כמועמד של פשרה. נתניהו העדיף את אייל זמיר, שהיה מזכירו הצבאי. בבלפור הרי אין סימון לתפוגת כהונה, אי פעם, והם חוששים שכוכבי יהווה יריב פוליטי עתידי. למה להעניק לו כנפיים שיסייעו לו להמריא. ליברמן רצה למנות את ניצן אלון, למרות שהיה ברור שאלון שנתפס כ"שמאלני", לא יעבור את בלפור. כוכבי היה המועמד המתבקש ממילא, מסומן מתחילת דרכו לרמטכ"לות. ליברמן הכריז על המינוי במהלך טיסה של נתניהו מעומאן לישראל, כדי לתפוס אותו לא מוכן. שתי ציפורים במכה אחת. גם להביא מינוי ראוי שנתניהו לא רצה אך לא יוכל למנוע, וגם לעמעם את מה שנתניהו קיווה להציג כהישג מדיני גדול: במקום לדבר על עומאן, התקשורת עסקה בכוכבי. ליברמן גבר על נתניהו בעימות שהתפתח ("אני מודיע לו שאני הולך למנות, ואני מקבל טלפון ויש צרחות וצעקות. לא השארתי לו הרבה ברירות. נתניהו צרח עליי כשמיניתי את כוכבי לרמטכ"ל. להערכתי, כי שרה רצתה מועמד אחר"). לאחר מספר שעות של עצבים, נתניהו הבין שאין ברירה והוציא הודעה על איחולי הצלחה לרמטכ"ל הבא.

נתניהו וכוכבי התחילו ברגל שמאל, וכנראה מעולם לא עברו לגמרי לימין. לכוכבי חשוב מצד אחד לא להיכנס לעימותים מתוקשרים, הוא אינו גבי אשכנזי, אבל הוא גם נחוש להציג עצמאות במעמדו ובתפקידו. שבועיים אחרי שהתיישב על כיסא הרמטכ"ל, נתניהו ערך ביקור במחנה סירקין שבמהלכו הציע לצייד את ההאמרים במקלעים אוטומטיים לקראת היציאה לשטח. כוכבי תיקן את השגיאה של "מר ביטחון" ("אתה נלחם מחלון למרפסת, לא עם האמר עם מקלע ברחוב הראשי"). היו לו עוד עקיצות, כמו נאום בטקס סיום קורס קצינים שנפתח בציטוטים של יצחק רבין. מכה מתחת לחגורה. זה המשיך עם ההודעה של כוכבי שצה"ל לא זקוק לצוללת שישית. כל תינוק מכיר את האובססיה והחשש של נתניהו בכל הקשור לצוללות. אאוץ'. כוכבי גם מנע פעולה צבאית נרחבת שדרש נתניהו הזועם. זה קרה אחרי ירי רקטה לעבר אשדוד במהלך נאום בחירות של נתניהו בעיר. התמונות של רה"מ מוברח לאזור מוגן היו מכה עבורו.

כוכבי ונתניהו צילום מוטי מילרוד, ׳הארץ׳

כוכבי ונתניהו // צילום: מוטי מילרוד, ׳הארץ׳

כוכבי גם הצטרף לנשיא רובי ריבלין לביקור קצר באוסטריה, גרמניה וצרפת, ונפגש עם נשיאי המדינות. היחסים החמים בין כוכבי לריבלין, לא רק במסע הזה, לא נעלמו מעיני בלפור. צבא ה"עיתונאים" שמצייצים בשם בלפור זעם. טענו שכוכבי כלל לא היה צריך לנסוע. בסביבת כוכבי הסבירו שכאשר נשיא המדינה מזמין אותך להצטרף אליו, אתה לא מסרב. 

איראן על ראש שמחתנו

בנושא העיקרי והקרוב ללבו של נתניהו, איראן, הבהיר כוכבי שהוא לצד ראש הממשלה. הוא שב ואמר שהיא הגדולה באויבות ישראל, והקים בצבא את מה שנקרא פיקוד איראן. יש שפחות התרשמו מהצעד: "קשקוש, ניפוח מערכות", מכנה זאת אלוף לשעבר. השיא היה בנאום של כוכבי, ימים ספורים אחרי כניסת ביידן לבית הלבן. "חזרה להסכם הגרעין זה רע, הנחיתי את צה"ל להכין תוכניות מבצעיות חדשות", הכריז הרמטכ"ל וקומם עליו גורמים שונים. "הרמטכ"ל בעת הזאת צריך להיזהר מאוד באמירותיו ולא לנקוט עמדה ציבורית בכל סוגיה שיש לה השלכות פוליטיות", אומר אלוף במיל' ח"כ יאיר גולן ל'ליברל'. "לדעתי כוכבי שגה קשות כשהזדהה עם אמירות רה"מ, שהן לצרכיו הפוליטיים. זה לא נכון גם בהקשר של היחסים מול האמריקאים". בכיר ביטחוני אחר מוסיף: "בעיניי זה היה יישור קו תמוה עם נתניהו, אם כי לא הופתעתי שכוכבי ריצה אותו בדבריו. זה האיש".

בנושאים מדיניים אחרים, כמו הסוגיה הפלסטינית, כוכבי ימעט לדבר. הוא נפגש מעת לעת עם בכירים פלסטינים, אבל ככלל מתרחק מהנושא, לפחות ציבורית. בסביבתו אומרים שהוא אומר את מה שהוא חושב. "ראיתי אותו אומר לרה"מ דברים קשים, כפי ששמעתי אותו מסכים עם אותו רה"מ", אומר הקצין הבכיר המקורב אליו. "עוד לא פגשתי רמטכ"ל שקם בבוקר ואומר: בא לי לריב עם הבוס שלי. אבל אין אצלו גרם אחד של התבטלות בפני רה"מ. הוא בהחלט לא דמות נידפת ברוח. הוא שם בפני הדרג המדיני חלופות, אומר את דעתו. בזכות עקשנותו ודעותיו הוא מנע כאן לא מעט אירועים".

מלכתחילה הקרב הזה, אם ניתן להגדיר אותו כך, אינו שקול. נתניהו הכניס למערכה כוחות שהרמטכ"ל אינו מכיר. זמן קצר אחרי שכוכבי נכנס לתפקידו, נתניהו השתמש היטב בכובעו הנוסף והזמני גם כשר ביטחון. בבחירות מועד א' הצטלם עם חיילים בבסיסים צבאיים. צריך היה את יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, כדי לאסור על תעמולת הבחירות מעומק הצבא. אם לכוכבי היו השגות, הוא לא ביטא אותן בפומבי. חודשים ספורים אחרי כן, לפני בחירות מועד ב', נתניהו העלה לרשתות החברתיות תצלום שלו בבסיס חיל אוויר לצד כוכבי ומפקד החיל. שוב צריך היה את מלצר כדי להתריע על הפרת החוק. וזה עוד בלי להזכיר את פיאסקו סרטון הקברים הצבאיים של הליכוד.

בסוף אוגוסט 2019, רגע לפני הבחירות, נתניהו מסר הצהרה על סיכול מתקפת רחפנים איראנית משטח סוריה, כשלצידו כוכבי. רבים מחו על פגיעה במדיניות העמימות ("זה מה שקורה שראש הממשלה עושה פוליטיקה על חשבון הביטחון"). מהצד השני מדגישים שהרמטכ"ל הנוכחי, לעומת קודמיו, נמצא במקום האחרון של צילומים על יד רה"מ, על פי הקצין הבכיר.

זה לא רק צילומים. ראש הממשלה לא מתלהב מ'תנופה', תוכנית הדגל הרב־שנתית של כוכבי. הוא אמנם אישר אותה, כמו גם הקבינט המדיני־ביטחוני, אבל לא הביא את התוכנית לאישור הממשלה, למורת רוחו של כוכבי. בסביבת הרמטכ"ל אומרים שגם בלי אישור, רוב התוכנית מיושמת בפועל. "בסוף הכל קורה", אומר הקצין הבכיר. "הרמטכ"ל מצליח להוציא לפועל את כל מה שהוא מתכנן. כשתראו אותו פועל בעולמות האזרחיים, תבינו על מה דיברתי".

עדיין לא ברור מתי כוכבי יגיע לעולמות האזרחיים. שבעה חודשים לפני תום שנת כהונתו השלישית של כוכבי, נתניהו לא הודיע אם יאריך את הכהונה בשנה נוספת, כפי שמצופה. "אני לא מקנא ברמטכ"ל שעדיין לא יודע אם כהונתו תוארך", אומר אלוף לשעבר. כוכבי רוצה בהארכת הכהונה. בסביבתו אומרים שארבע שנים יאפשרו לו להשלים את משימותיו. מזהירים מפני תחלופה קרובה של כל הצמרת הביטחונית: שר הביטחון (אולי), ראש המוסד, ראש השב"כ והרמטכ"ל. "זו תהיה איוולת להחליף את כוכבי עכשיו". בסביבה פוליטית כה כאוטית, לא בטוח שיש מי שמאזין.

הסתרת מידע מהרמטכ"ל דרדרה את היחסים שבין הקודקודים לשפל. כוכבי, שנתפס בבלפור כ"איש של גנץ", עודכן באיחור על ההסכמים בין ישראל לאמירויות, ועל הפגישה בסעודיה של נתניהו ויוסי כהן עם יורש העצר הסעודי ומזכיר המדינה האמריקאי. החשיפה הביכה את בלוט, מזכירו הצבאי של רה"מ, שהשתתף בפגישה אבל לא דיווח לכוכבי, מפקדו הרשמי. איך יכולתי לצאת נגד רה"מ, שדרש ממני לשמור על סודיות? הסביר לכוכבי בשיחה טעונה.

נתניהו אף לא טרח להתייעץ עם הרמטכ"ל בטרם נתנה ישראל את הסכמתה למכירת מטוסי הקרב המתקדמים לאמירויות. ראש המל"ל מאיר בן שבת, המקורב לנתניהו ונחשב לעושה דברו, שאל ללא בושה – ישירות – את מפקד חיל האוויר עמיקם נורקין, אם יתנגד למכירת נשק אמריקאי למדינה מזרח תיכונית. רק מאוחר יותר נודע לכוכבי שלא זו בלבד שבן שבת עקף אותו, אלא שהמדינה המיועדת היא איחוד האמירויות. היחסים בין הרמטכ"ל למפקד חיל האוויר ידעו מהמורה. "אנחנו לא חייבים לדעת הכל", אומר הקצין הבכיר. "ההתנהלות הזאת לא קשורה לכוכבי, אלא לרה"מ שהסתיר מידע מהמערכת הביטחונית כולה".

כוכבי וגנץ צילום מוטי מילרוד, ׳הארץ׳

כוכבי וגנץ // צילום: מוטי מילרוד, ׳הארץ׳

לג'נגל בין שרי ביטחון

משבר הקורונה הפך גם הוא לשדה קרב. נתניהו, שלא רצה להעניק הישגים לשרי הביטחון נפתלי בנט ואחר כך בני גנץ, עשה הכל כדי למדר את הצבא ממעורבות בניהול המשבר. "כוכבי הפך לכוח האו"ם. הוא לא יצא נגד ההחלטה", אומר קצין בכיר לשעבר, "השאיר את הזירה למוסד ולסגנו, אייל זמיר. זו יכלה להיות השעה היפה ביותר של הצבא, אבל כוכבי לא נקט עמדה. זה נקרא להבין את כיוון הרוח הפוליטי. לא הופתעתי". כך, בזמן שכהן התהדר במבצעים עלומים להבאת ציוד רפואי מכל רחבי העולם, כוכבי הסתפק בניהול המלוניות, בהקמת 'מפקדת אלון' ובמעורבות בבני ברק שם ביקר, ועל הדרך חטף ביקורת על הבקשה להגדלת תקציב הביטחון, כשהמשבר הכלכלי הופך אדיר ממדים. לכוכבי היה הסבר. "אני ער לקשיים החברתיים. צה"ל הוא צבא העם. עם זאת הטילים והרקטות לא משתעלים, לא חולים בקורונה ואין להם קוצר נשימה".

אחד מאלופי המטכ"ל מסכם זאת כך: "הצבא היה שותף למרכז השליטה הלאומי לטיפול בקורונה. עם ישראל שכח מהקורונה, אבל הצבא עדיין מטפל במגפה. המוסד פעל תקשורתית יפה מאוד, אבל בלי הצבא – מטוסים עם ציוד רפואי עדיין היו עומדים על המסלולים. השנתיים האחרונות מאוד מאתגרות, אנחנו מסתדרים מן הגורן ומן היקב, ואף על פי כן נוע תנוע".

כל מי ששוחחנו איתו, קצינים בכירים ושרי ביטחון לשעבר, אומרים שכוכבי קיבל את הקלף הגרוע ביותר בקופסה. עם ראש ממשלה שנוי במחלוקת, מאבקים בינו לבין שותפו/יריבו גנץ שהוא גם שר הביטחון, מלחמות עם האוצר, ממשלות מעבר, מדינה ללא תקציב, שרי ביטחון מתחלפים, השעיית ההודעה על הארכת כהונתו, היעדר כמעט מוחלט של דיוני קבינט, פגיעה ביחסים עם ירדן. "הרמטכ"ל שוחה נגד זרמים אדירים", אומר הקצין הבכיר. "בסביבה כה קשה, עליו לחשוב עשר פעמים לפני שהוא מביא לקבינט בקשה לפעולה צבאית. הוא צריך לחשוב לא רק איך יגיב האויב, אלא איך פעולות צבאיות ייתפסו בציבור הישראלי. אם צה"ל יתקוף שבועיים לפני הבחירות, כוכבי ייתפס כמשרת של ביבי. מתנהלים על זה דיונים של שעות. קרה שדחינו פעולות כדי שלא ישתמע שאנחנו צד בבחירות. ובכל זאת אלה השנתיים וחצי הכי טובות מבחינה ביטחונית מקום המדינה". המילים האלה הן קלף פוליטי אפשרי חזק לעתיד של כוכבי. גבולות שקטים, יחסית, בתקופה של כאוס פוליטי. הפרחים לרמטכ"ל.

עם בנט היחסים של כוכבי טובים. הוא מיהר לברכו כשמונה לשר ביטחון, בנט בירך בחזרה ("זכינו ברמטכ"ל מעולה") ואישר את תוכנית 'תנופה' ("נועדה לייצר צה"ל גמיש, חכם וקטלני יותר"). הכתבים הצבאיים סבורים שכוכבי היה שר הביטחון האמיתי. הצליח לעשות כמעט כל מה שרצה, כולל עצירת מעבר בסיסי המודיעין לנגב, בניגוד לדעת בנט. גם גנץ וכוכבי מסתדרים לא רע. גנץ היה עסוק רבות בפוליטיקה, בבחירות, במוקשים שמניח לו נתניהו, משאיר את רוב העבודה לכוכבי ולמנכ"ל משרד הביטחון, אמיר אשל.

כוכבי מקורב ליואב גלנט, אחד האלופים השנויים ביותר במחלוקת שהיו פה, שמכהן כעת כשר החינוך מטעם הליכוד. גלנט היה אלוף פיקוד הדרום כשכוכבי היה מפקד אוגדת עזה. מאז שמרו על קשרים, לאחרונה שוחחו על שיתופי פעולה בין הצבא למשרד החינוך. 

בלב הקונצנזוס

הימין הסולידי, ככלל, אוהד את כוכבי. את הרטוריקה המלחמתית שלו על ניצחון והכרעה. גם ארגונים ימניים־דתיים קידמו את פניו בברכה ("מאז שכוכבי נכנס לתפקיד ישנו ניצוץ של תקווה") ותמכו כמובן בעמדותיו בעניין איראן. אך זה אינו קונצנזוס. תא"ל במיל' צבי פוגל, חבר בפורומים ימניים המכיר את כוכבי מהשירות הצבאי, אומר ל'ליברל' שכוכבי הוא "רמטכ"ל פרווה. תליתי בו הרבה תקוות. ציפיתי שייזום פעולה ישירה נגד חזבאללה, למשל. התחושה שלי היא שהוא לא עושה את זה מפני שהוא חושב כפוליטיקאי".

מעורבותו של כוכבי בהתנתקות לא פגמה באהדת הימין כלפיו, ככלל. הוא לא עמד בראש הכוח שפינה את המתנחלים מבתיהם, אלא אבטח את הגזרה. בסביבתו של אבנר שמעוני, אז ראש המועצה האזורית גוש קטיף, זוכרים את כוכבי בחיבה כמי שסייע להם כמיטב יכולתו, היה בן בית. "אין לי טינה לרמה הזאת של מפקדים", אומר ל'ליברל' אבי פרחן, שהיה מראשי המתנחלים ברצועה, "רק למי ששלח אותם ומי שנתן את ההוראות".

כוכבי מבין את חשיבות הקשרים האלה. אחרי שקיבל דרגות רב־אלוף הלך לכותל. הוא החזיר את עופר וינטר לתפקיד שדה כמפקד עוצבת האש, אחרי שנים בתפקידי מטה (בעקבות דבריו כמח"ט גבעתי לחיילים ב'צוק איתן' ב־2014: "ה' אלוקי ישראל, אנו נלחמים כנגד אויב המנאץ שמך"). באחד מסבבי המינויים קידם שלושה קצינים סרוגים מתוך שבעה – סא"ל שגיא ברוך, מפקד מחוז דרום בפיקוד העורף, ואל"מים עמית ימין ונריה ישורון, מדריכים בפו"ם. ישורון, תושב עלי, קיבל נזיפה מיאיר גולן כשתיאר ירי לעבר מטרה צבאית כמטח כבוד לזכר לוחם בגדוד. אבי בלוט, שגדל בנווה צוף, קודם למפקד אוגדת יו"ש, המתנחל הראשון בתפקיד.

כמח ט הצנחנים צילום דובר צה ל

כמח"ט הצנחנים // צילום: דובר צה"ל

כוכבי מייחס לתקשורת חשיבות גדולה. הוא מכיר את צדדיה השונים. אשתו, יעל כוכבי, בכירה בפרקליטות מחוז צפון, חתמה על כתב האישום נגד ליאורה גלט־ברקוביץ', שנחשפה כמי שהדליפה מסמך של משרד המשפטים שעסק בחקירות ראש הממשלה אריאל שרון. כתב האישום היה נדיר והכה בהלם את עולם התקשורת. כוכבי ממעט לדבר וממאן להתראיין אבל מכין בקפדנות את נאומיו, מבין את הפוטנציאל התקשורתי של כל מילה. בסביבתו אומרים שאת נאום שלוש האמהות שעורר הדים חיוביים גדולים בערב יום הזיכרון, כתב בעצמו במשך חודשיים עם סיוע סגנוני קל של דובר צה"ל, תא"ל הדי זילברמן. "הוא התכונן במשך ארבע שעות לפני הנאום. ראיתי רמטכ"לים שהתכוננו לנאומים כאלה במשך עשר דקות", אומר הקצין הבכיר.

לא אחת נאומיו נוגעים בבעיות בוערות, מעוררות סערה. הטרדות מיניות בצבא, למשל. "כל פגיעה על רקע מיני היא פגיעה בכבוד האדם", אמר לפני כחודשיים בסיום קורס קצינים. מילים כדורבנות. אולם בשנה האחרונה הייתה עלייה של 24% בדיווחים על פגיעות מיניות בצבא. כוכבי עצמו כתב עדות אופי לטובת אופק בוכריס שהורשע בבעילה אסורה בהסכמה, תיאר אותו כ"קצין ערכי ושורשי, מיוחד במינו". ועדיין, אומרים מקורביו, הוא רואה כעת את הנושא בחומרה.

גם הנאום על צבא העם תוכנן בקפידה. כוכבי מרבה להדגיש את האחדות, את העובדה שצה"ל הוא הצבא של כולנו, "מרכז אינטגרציה לאומי". ככלל, מסריו מתמקדים באחדות, עם סאבטקסט של יצירת מרכז ישראלי רחב ומאחד.

במשך שנתיים ורבע היו תחתיו שני דוברי צה"ל ועוד אחד שכמעט. בתחילת דרכו התכוון למנות את גיל מסינג, שהיה יועץ התקשורת של ציפי לבני ומעורה מאוד בעולם הפוליטי. הצעד הזה אותת, לכאורה, על כוונותיו להמשך הדרך. לאחר חשיפה כי מסינג סייע למשטרה בפרשת ישראל ביתנו, נוצרה סערה ומסינג ויתר על התפקיד. הדובר המכהן רונן מנליס עזב תשעה חודשים אחרי שכוכבי נכנס לתפקיד, במקומו התמנה זילברמן. בקרוב הוא יוחלף על ידי רן כוכב. הקשר של כוכבי עם זילברמן הדוק מאוד. יש בפורום מטכ"ל מי שאומרים שהוא הקצין הצמוד ביותר לרמטכ"ל. 

מתקדם למרות המהמורות

היחסים של כוכבי עם סביבתו דומים לאלה של נתניהו. או שאתה איתו או נגדו. אם כי בניגוד לראש הממשלה, לכוכבי מקורבים רבים שמאמינים בו והולכים איתו שנים. כך למשל אמיר ברעם, שהיה חייל שלו בעורב, כיום אלוף פיקוד צפון. אלוף איתי וירוב, מפקד מפקדת העומק והמכללות הצבאיות. אלוף אהרון חליוה, ראש אגף המבצעים וראש אמ"ן הבא. הרצי הלוי, סגן הרמטכ"ל.

הוא מיודד עם נדב צפריר, מיליונר היי־טק, תא"ל במיל' שהיה מפקד 8200, ועם יואב (פולי) מרדכי, בעבר דובר צה"ל ומתאם פעולות הממשלה בשטחים, שפרש ועוסק כיום בתחום הרכב החשמלי. רובם, כמו כוכבי, היו מפקדי חטיבת הצנחנים. "קאסטה סגורה", מתאר אותם אלוף לשעבר.

ב־39 שנותיו בצבא, כוכבי עבר בכל תחנה אפשרית. התפקידים הבכירים בהם: מח"ט הצנחנים, מפקד אוגדת עזה, ראש אמ"ן, מפקד פיקוד צפון, סגן הרמטכ"ל. הצטיין כבר כחייל בצנחנים. מפקדו הודיע למג"ד, בוגי יעלון, שיש אצלו בפלוגה רמטכ"ל לעתיד. רק דרך את נשקו, וכבר זיהו אותו כמי שנועד לגדולות. כמה ממפקדיו בעבר אמרו ל'ליברל' שלכוכבי תמיד היה ראש גדול: "מסכמים תרגיל ויש לו משהו חכם להגיד, כושר ניתוח, חשיבה יצירתית, תכנון מבצעי".

לא אחת הלך בין הטיפות, בדרך כלל ידע למצוא מטרייה. כמח"ט צנחנים, לפני כ־20 שנה, השתלט על מחנה הפליטים בלאטה בשכם, בעזרת טכניקת הליכה בין הקירות, הרס בתים ומעבר דרכם. בצבא אהבו את היצירתיות. מפקד בכיר אומר שהעדיף שהרעיונות יגיעו מהשטח, ההליכה בין הקירות הגיעה מכוכבי: "ראיתי תכנון מבצעי עם מינימום נפגעים". ארגוני זכויות אדם קצת פחות התלהבו מההרס.

חטיפת גלעד שליט, במשמרת שלו כמפקד אוגדת עזה, הייתה עלולה לפגוע בסיכויי קידומו. גיורא איילנד שתחקר את האירוע כינה אותו "כישלון מבצעי". למרות זאת קבע שאין מקום לנקוט צעדים נגד הבכירים בגזרה. היו שסברו כי איילנד, שמאוד מעריך את כוכבי, לא רצה לפגוע בקידומו. איילנד אומר ל'ליברל' שלא חשב על הקידום של כוכבי כשהחליט לא להמליץ על נקיטת צעדים נגדו. "אם היו מדיחים על כל תקלה, רובנו לא היינו מגיעים לשום תפקיד. נכון להדיח במקרה של עבירה אתית קשה או רצף של כישלונות. זה לא המקרה".

ארבע שנים מאוחר יותר התמנה כוכבי לראש אמ"ן. אהוד ברק, אז שר הביטחון, התמהמה עם המינוי ואף אמר שכוכבי מוכשר אבל "לא מבין בהוויה המודיעינית". אחר כך הבהיר שהתכוון לומר שכוכבי לא מבין במאבקי כוח. כוכבי היה מהפעלתנים בראשי אמ"ן, עם רפורמות וחידושים שנועדו, בין השאר, לקרב את אמצעי האיסוף ללוחם בשטח, שילוב של סייבר שהתקדם פלאים בתקופתו – וכוח אנושי. אהרן זאבי־פרקש, ראש אמ"ן לשעבר, אומר שכוכבי היה מהטובים ביותר בתפקיד: "הוא לקח את הממד הקיברנטי והבין את חשיבותו לניצחון בקרב. עשה מהפכה שבעזרתה הלוחם יכול לראות מה קורה מעבר לגבעה".

בדו"ח מבקר המדינה על 'צוק איתן', כוכבי היה מסופגי האש. המבקר הפנה אצבע מאשימה לעבר ראש אמ"ן, על שלצד בכירים ביטחוניים נוספים, לא הציג בקבינט את פערי המודיעין ואת חומרת איום המנהרות. הדו"ח גרם להתלקחות של האשמות הדדיות בין כוכבי ליורם כהן, אז ראש השב"כ. היו גם צעקות. בכירים ביטחוניים אומרים שהמתיחות עברה לדור הבא. בין ארגמן, מחליפו של כהן, וכוכבי, מתנהלת תחרות סמויה. איפה שארגמן נעמד על הרגליים האחוריות, כוכבי מתנהל בדממה.

כוכבי ובנט צילום ארכיון צה ל, משרד הביטחון

כוכבי ובנט // צילום: ארכיון צה"ל, משרד הביטחון

האם כוכבי, אם זהו אכן כיוונו, יהיה גם פוליטיקאי מוצלח? קצין בכיר לשעבר המכיר את כוכבי היטב, משוכנע שהוא יהיה פוליטיקאי מצוין. "הוא איש של סדר, ארגון, תהליכים. תפיסתו את המקצוע הצבאי טכנית, אין לו את הממד של אמנות המקצוע. יש לו חושים פוליטיים בריאים, בעיניי פחות כישרון צבאי".

קצינים בכירים נשאלו אם יצביעו למפלגה שבראשה יעמוד כוכבי. חלקם ענו בחיוב, חלקם היססו, היו גם מי שאמרו בפשטות לא. הקצין הבכיר נעלב בשם הרמטכ"ל. "מקנאים בו. הוא יותר מדי מוכשר. הוא עקשן, פחות טוב בביקורת עצמית, קשה להשמיע לו ביקורת, אם כי האינטליגנציה הרגשית שלו נסקה פלאים אחרי שעבד עם חיילי צד"ל. אי אפשר להנחית עליהם פקודות, צריך לדעת איך לפנות אליהם. הוא ברוך כישרונות ברמה שאין לתאר, מוכשר יותר מהרבה רמטכ"לים לשעבר. ישר, ערכי, מוסרי. יש מי שקשה לו לשאת את זה. איזו באסה, עם ישראל קיבל רמטכ"ל מוכשר".

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook