fbpx

‎הדרך של טראמפ לניצחון // מאת אריאל סנדר

0

כדי להבין את כוחו של דונלד טראמפ, צריך להבין את הבייס שלו; על מה נשענת התמיכה שתוביל לזכייתו בקדנציה שנייה בנשיאות.

הבייס הרפובליקני של טראמפ נמצא במערב המרכזי (mid west), בדרום ובמערב. רובם פרוטסטנטים שמרנים לבנים. אך בשנות נשיאותו אנו רואים תופעה גוברת של הצטרפות בני מיעוטים לשורותיהם: אפרו־אמריקאים מהמעמד הבינוני, היספנים וקבוצות מזרח־אסייתיות. קבוצה גדולה ומשמעותית מאוד היא המעמד הפועל באזור "חגורת הפלדה", מדינות תעשייתיות כפנסילבניה, אוהיו, מישיגן, וויסקונסין ומינסוטה. הקהילה האחרונה בבייס היא זו של הנוצרים האוונגליסטים. כ־60 מיליון בעלי זכות בחירה על פי ההערכות, ובתוכם לבנים, שחורים והיספנים.

אלו המוטיבים המניעים אותם לקלפי:

  1. ערכים שמרניים: האוונגליסטים השמרנים מקפידים על התנגדות להפלות ועל ערכי משפחה "קלאסיים".
  2. דת: לישראל יש חשיבות קריטית, אפילו מאגית בנושא זה. כפי שהתנ"ך מלפף את ישראל סביבו, הרי שלפי האמונה הנוצרית האוונגלית – הדרך לתחיית ישו חייבת לעבור דרך ארץ ישראל, תחיית העם היהודי וביאת המשיח. רובם אינם מגיעים מתוך מניע להמיר את הדת היהודית לנוצרית, הם באמת מאמינים בזכות העם היהודי על ארצו ובהגשמת הנבואה דרכה.
  3. הזכות לשאת נשק. זכות שמהווה אצל הבייס הרפובליקני עיקרון חשוב לשמירת ארה"ב דמוקרטית, ביכולת של כל אזרח להגן על עצמו (וריסון כוח המדינה מול האזרח).
  4. חוק וסדר. הציבור האמריקאי, השמרני בפרט, רוצה לדעת שהממשל נותן לו את ההגנה הטובה ביותר נגד מי שחושבים לקחת את החוק לידיים. זהו נושא ליבה, והוא מקבל משמעות מועצמת בימים אלה על רקע מהומות הגזע בארה"ב.

אבל הדבר החשוב ביותר שיש לנשיא הנוכחי "לשים על השולחן" כהבטחת בחירות הוא מקומות עבודה. זה בסופו של דבר מה שהציבור רוצה לקבל מהממשל, והנשיא הנוכחי סיפק זאת. אמנם הקורונה פגעה במגמה הזו, אך עדיין בארבעת החודשים האחרונים ירדה רמת האבטלה כתוצאה מהקורונה מכ־20% לכ־8%. ירידה אל מתחת ל־7% יכולה להבטיח את הדרך של טראמפ לניצחון.

ההיסטוריה האמריקאית מספרת את סיפורה של אומה שהתגבשה בעולם חדש ממהגרים ממדינות שונות, ואלו יצרו בהדרגה את המעצמה הגדולה בעולם. לא היה ניתן לאחד לאומה אחת את ה"בלגן" התרבותי הזה מבלי לקבוע כללים ברורים ופשוטים. תכליתם להבטיח את ביטחון האזרחים תוך שהם מאפשרים להם מקסימום חופש במגבלות. ארה"ב, אולי לראשונה בתולדותיה, נתונה כיום תחת מתקפה מבית על העיקרון החשוב ביותר לאומה, עיקרון שיצרו מייסדיה ועליו מושתתים ערכיה. זהו החוק והסדר. מציאות קשה, רוויית אלימות וכאב, שמייצרת אמוציות ומערערת את הסדר הקיים. לאזרח האמריקאי חשובות הדמוקרטיה וזכות ההפגנה, אך יותר מכל חשוב לו עקרון החוק והסדר.

הנשיא האמריקאי לא תכנן למצוא עצמו במציאות שכזו חודשים ספורים לפני הבחירות. התהפכות הכלכלה, יחד עם מגפת הקורונה, שינו את תוכניותיו וגרמו לו לחזור לאלמנטים הבסיסיים ביותר, שמשפיעים בראש ובראשונה על הבייס הרפובליקני שלו. ולכן הוא בוחר כעת, ובצדק, "ללחוץ על הכפתור" הכי בסיסי – אותו חוק וסדר. אחת לכמה שעות הנשיא מזכיר את צמד המילים כמנטרה חוזרת. לפעמים, כל מה שצריך כדי להרגיע נפש בני אנוש, כמו תינוק רך, הוא מסר רפטטיבי ומרגיע. זוהי בעיקר תקווה להיאחז בה, שהסדר ישוב על כנו.

כדי לתת "רמז" לתוצאה הסופית ב־3 בנובמבר, כדאי לבחון את סקרי 2016 ולגלות שהם היו רעים עבור טראמפ אפילו יותר מאלה שמתפרסמים היום ונותנים עדיפות לביידן. המציאות חזקה מהכל, ואני צופה שהיא תכה את התחזיות בשנית.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook