fbpx

תיקי התיקים // אביעד גליקמן על חקירות נתניהו

0

חקירות ראש הממשלה בנימין נתניהו תפסו את מרב תשומת הלב בשנה החולפת. פרשת המתנות, היא תיק 1000; פרשת שיחותיו עם מו"ל 'ידיעות אחרונות' נוני מוזס, הידועה כתיק 2000; והצל המלווה אותו בפרשת הצוללות הידועה כתיק 3000. גם בתיק בזק, שיש המכנים אותו תיק 4000, לא רווה ראש הממשלה נחת. ייתכן כי לאחר שהפרקליטות תעבור על חומרי החקירה של שני מקורביו, שלמה פילבר ושאול אלוביץ', יידרש לעדות ואולי לחקירה גם בנושא זה.

תיקי 1000 ו־2000 פרצו לחיינו בשלהי 2016. על פי החשד, במשך שנים קיבלו בני הזוג נתניהו מתנות בשווי מאות אלפי שקלים, בעיקר סיגרים ושמפניות, מאיש העסקים ארנון מילצ'ן. על פי עדותו העביר מילצ'ן את המתנות לבקשת נתניהו ורעייתו באופן שיטתי ובתדירות גבוהה. במשטרה חושדים כי גם המיליארדר האוסטרלי ג'יימס פאקר העביר לזוג מתנות וטובות הנאה. השאלה שנבדקת היא אם הועברה תמורה למילצ'ן – סיוע לוויזה, ניסיון לעזור לו ולשותפו ההודי ראטן טאטא בקידום פרויקט מסחר בגבול עם ירדן וכן ניסיון לעזור במכירת מניות מילצ'ן בערוץ 10. במשטרה צפויים להמליץ על הגשת אישום בחשד לשוחד. בפרקליטות מתלבטים אם מתקיימת בדברים עבירת השוחד או מרמה והפרת אמונים.

בתיק 2000, על פי החשד, בתמורה לסיקור אוהד בעיתון 'ידיעות אחרונות' יפעל נתניהו לצמצום פעילותו של החינמון 'ישראל היום'. השיחות הוקלטו, ככל הנראה, ביוזמת נתניהו על ידי גיבור אחר בפרשה, ראש לשכתו לשעבר ארי הרו. במשטרה סבורים שיש מספיק ראיות להעמיד את נתניהו לדין אולי גם בעבירת שוחד, ואולי אף את מוזס. בפרקליטות מתלבטים בשל המרקם העדין שמתקיים בין ראש ממשלה ופוליטיקאים לבין עיתונאים ומו"לים.

וכמו בכל סרט טוב, בשתי הפרשיות יש עד מדינה – הלוא הוא ארי הרו. לאחר שהסתבך בפרשת שוחד משל עצמו וכדי להציל את עצמו, כך נחשף בחדשות 10, יהיה עד מדינה. יספק חומרים נגד נתניהו בתיקי 1000 ו־2000 ואולי גם בנושאים אחרים, ובתמורה לא יורשע בשוחד ולא יישב בכלא.

פרשת הצוללות צפה מעל פני המים בעקבות תחקיר של רביב דרוקר בתוכנית 'המקור'. על פי החשד, עסקת הצוללות וכלי השיט לוותה במתן שוחד במיליוני יורו. גיבור הפרשה, מיקי גנור, ששימש כנציג החברה הגרמנית טיסנקרופ, חתם גם הוא על הסכם עד מדינה. יחד איתו חשודים מפקד חיל הים לשעבר אליעזר "צ'ייני" מרום ומי שכמעט מונה לראש המל"ל אבריאל בר יוסף, שבעניינו הודיעה המשטרה שיש תשתית ראייתית להעמדתו לדין בגין שוחד ומרמה. עוד חשודים פרקליט ראש הממשלה, בן דודו ואיש סודו, עו"ד דוד שמרון, וכן יועצו הקרוב של נתניהו ושותפו של שמרון, עו"ד יצחק מולכו. במשטרה צפויים בקרוב לבקש מהיועץ המשפטי לממשלה להעיד את נתניהו ואולי אף לחוקרו בפרשה.

בתיק בזק המליצה הרשות לניירות ערך להעמיד לדין את פילבר ואת בעל השליטה בבזק וחברו של ראש הממשלה, שאול אלוביץ'. גם כאן האש מתקרבת לנתניהו.

 2018 תהיה שנה מכרעת עבור נתניהו ועבור רעייתו. ההמלצות המסתמנות של המשטרה ושל היועמ"ש מנדלבליט צפויות לזעזע את המערכת הפוליטית ואת הציבור.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook