fbpx

שלמה נקדימון: כך נולד הלוויין הישראלי הראשון

0

ההרכב שהתכנס ב־26 ביוני 1981 היה נדיר למדי בכל הקשור ללוח הזמנים של ראש הממשלה. מנחם בגין, ראש הממשלה (ואז גם שר הביטחון) אירח בלשכתו במשרד הביטחון בקריה קבוצת אישים גדולה, לדיון מרתק במיוחד.
אחד אחרי השני הם נכנסו לחדר: סגן שר הביטחון מרדכי ציפורי, הרמטכ"ל רפאל איתן (רפול), סגן הרמטכ"ל יקותיאל (קותי) אדם, ראש אמ"ן יהושע שגיא, ראש מחקר ופיתוח במפקדת קצין מודיעין ראשי סא"ל חיים אשד, המדען הראשי של מערכת הביטחון עמנואל (מנס) פרת, מנכ"ל משרד הביטחון יוסף מעיין ומזכירו הצבאי של ראש הממשלה תא"ל אפרים פורן.

על סדר היום עמד נושא חשוב במיוחד, בניית לוויין כחול־לבן לצרכים ביטחוניים. בימים ההם, זה היה משול לכך שישראל תטיס חללית ציונית לירח. היה ברור לכולם כי החלטה חיובית פירושה יצירת סעיף תקציבי ענק, יש מאין. הדיון הזה נערך שנה אחרי שעזר ויצמן פרש במפתיע ממשרד הביטחון לאחר משבר ביחסיו עם בגין. ויצמן, כמי שגדל בחיל האוויר, היה נכנס לדיון הזה ביתר קלות, סביר להניח.

זו אמורה הייתה להיות הכרעה משמעותית לא פחות מזולתה, הפצצת הכור הגרעיני בעיראק שהוצאה לפועל בראשית החודש, ושגם היא הוכרעה על ידי בגין. פעולה שרבים משוכנעים עד היום כי הכריעה את תוצאות הבחירות לכנסת לטובת הליכוד.

רוצים לקרוא את טורו המלא של נקדימון? הירשמו לקבלת גליון מתנה

 

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook