fbpx

שבע הערות על מנהרות 'צוק איתן' | אור הלר

0

1. מי שאומר שהמנהרות בעזה בקיץ 2014 היו הפתעה, הוא או שקרן או טיפש או שרלטן או בעל הפרעת קשב וריכוז חמורה בקבינט או משכתב את ההיסטוריה. צה"ל מכיר את המנהרות בעזה 15 שנה, ובלבנון 30 שנה. בספטמבר 2001 אירע פיגוע מנהרת תופת נגד מוצב טרמית בתוך עזה. ביוני 2004 – מנהרת תופת למוצב אורחן. בדצמבר 2004 פיגוע מנהרת תופת למוצב JVT ברפיח שגרם לחמישה הרוגים. ביוני 2006 נחטף גלעד שליט ממנהרה בכרם שלום. בנובמבר 2008 יצאה סיירת צנחנים למבצע 'אתגר כפול', להשמדת מנהרה שהוליכה לכיוון נחל עוז ונועדה לחטוף חייל, במה שהאיץ את ההידרדרות למבצע 'עופרת יצוקה'.

בנובמבר 2012 נפגע קצין ההנדסה אחיה קליין בעיניו בהשמדת מנהרה שהובילה לכיוון כיסופים, באירוע שהאיץ את ההידרדרות למבצע 'עמוד ענן'. באוקטובר 2013 התגלתה מנהרה שאורכה כמעט שני ק"מ והוליכה לכיוון עין השלושה. אלוף פיקוד דרום דאז סמי תורג'מן עמד מול המצלמות והצהיר כי כמו המנהרה הזו, יש עשרות נוספות.

  1. כאן צריכה לבוא השאלה המתבקשת: הכרתם, אבל מה עשיתם? צה"ל ניסה מכ"מים תת־קרקעיים, ניסה קיר שיגומים בציר פילדלפי, ניסה חיישנים תת־קרקעיים ומיקרופונים תת־קרקעיים (גיאופונים). ניסו מים, ניסו גז, ניסו הכל. דבר לא הרס את מערך המנהרות של חמאס.
  2. דו"ח מבקר המדינה מ־2006: "משך למעלה מ־20 שנה עושים הפלסטינים שימוש במנהרות לצורכי הברחה, בעיקר בין מצרים ועזה. שימוש זה החריף בשנים האחרונות והיה לאיום אסטרטגי". האם צה"ל והדרג המדיני ראו במנהרות איום אסטרטגי בהכרח? בין הרקטות, הגרעין האיראני והנשק הכימי הסורי? כנראה לא.
  3. כאשר החל 'צוק איתן', צה"ל לא רצה לצאת לתמרון קרקעי ולא רצה לטפל במערך המנהרות, אלא שאף לסיים את המבצע בכמה ימי הפצצות מהאוויר, ולהגן עם מערך כיפות הברזל על העורף. הכוחות לא התכוננו למנהרות, לא נערכו ללוחמת מנהרות, ולא היו מצוידים עבורה.
  4. ואיפה ה'כיפת ברזל' של המנהרות? איפה המערכת הטכנולוגית? יותר מעשור עובדים עליה במערכת הביטחון, וב־2016 היא עדיין לא מוכנה. עדיין לא הוכרזה מבצעית. ובכל זאת, אפשר להגיד שחשיפת שתי המנהרות מעזה בשבועות האחרונים לא קרתה במזל ולא מעבודת "לואו־טק". במלחמה הבאה בעזה, המענה הטכנולוגי והמבצעי לאתגר יהיה טוב בהרבה. ועדיין, קסמים לא יהיו שם. כאשר חמאס מנתח את 'צוק איתן', הוא רואה שהקומנדו הימי לא עבד, ולא עבדו המל"טים. לא עבדו הרקטות ולא עבדו הגדודים שהיו צריכים לעצור את צה"ל. מה הפחיד? מה גרם ליותר מ־20 הרוגים? מה השפיע על תודעת הישראלים? על מה מתווכחים שנתיים אחרי? נכון, המנהרות. הן כאן כדי להישאר במערכות הבאות.
  5. הפרשן הצבאי בדימוס ח"כ עפר שלח צודק ברוב המכריע של מסקנותיו הביקורתיות על 'צוק איתן' בספרו 'האומץ לנצח'. אלא שצריכה להישאל עוד שאלה אחת: מה היה אפשר לעשות אחרת? בהינתן העובדה שישראל לא תמליך את אבו־מאזן (שממילא נמצא בדמדומי שלטונו) על כידוני צה"ל והשב"כ בעזה, ובהינתן ששלטון דאעש יהיה גרוע יותר, אין למדיניות הישראלית אלטרנטיבה. גם כניסת ליברמן ללשכת שר הביטחון מביאה בעיקר שינוי רטורי עד כה ("המערכה הבאה עם החמאס תהיה האחרונה" וכו'), לא שינויים אופרטיביים משמעותיים.
  6. עשר שנים מתכונן צה"ל למלחמת לבנון השלישית. אלא שבמלחמות מול ארגוני הטרור־גרילה ההיברידיים נוסח חמאס וחזבאללה, התחושה תמיד תהיה חמוצה. המלחמה תמיד תהיה מיותרת, תמיד תבוא בהפתעה, תמיד תהיה פתח למלחמות יהודים. ההישג היחיד במלחמות האלה יהיה במניעתן, בדחייתן. ובכך צריכה לעסוק עיקר הביקורת על מבצע 'צוק איתן'.-

    לחצו כאן ותוכלו לקבל את הגיליון החדש של ליברל במתנה עד הבית


    צילום: איי־אף־פי, אימג'בנק

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook