fbpx

רכישת בית בראש שקט – כך נוודא שעסקת חיינו משתלמת ובטוחה

0

כשאנו מגיעים למעמד של רכישת דירה מדובר ברגע מרגש ולא שגרתי. לצד הדרך החדשה שאנו סוללים לעתיד, מדובר בצעד כלכלי משמעותי, אם לא המשמעותי ביותר שנעשה בחיינו. שני הצדדים בעסקה בסדר גודל כזה, נדרשים לאמות מידה של אמון, שקיפות ויושר. אולם, כדי להיות על הצד הבטוח משלב ההתעניינות בנכס ועד אופן לקיחת המשכנתא, אלו כמה צעדים שניתן לבצע באופן עצמאי. כך נוודא שהדירה שאנו מתכוונים לרכוש היא אכן עסקה משתלמת עבורנו ולא מסתירה הפתעות, עוגמת נפש ואובדן כספים רבים לאורך הדרך.

הצעד הראשון – בדיקת נסח טאבו

הבדיקה המשמעותית ביותר שניתן לעשות מהרגע שהחלטנו על רכישת דירה מסוימת היא בדיקת נסח טאבו. שם נוכל להיחשף לכל נורות האזהרה שעלולות לשבש את המכירה. אלו חלק מהפרטים שנמצא במסמך החשוב הזה:

  • זהות בעלי הנכס וזכויותיהם
  • קיומו של צד ג' לאישור העסקה
  • הערות אזהרה הנוגעות לשעבודים, עיקולים, הסכם מכירה ועוד
  • גודל הנכס
  • מידע על משכנתא קיימת
  • אופן רישום הנכס (טאבו או רשות מקרקעי ישראל)
  • הצמדות לנכס – חניה, מחסן ועוד

בכל אחד מהסעיפים הללו נמצא את נורות האזהרה שחיפשנו. האם בעל הנכס הוא אכן זה העומד מולנו או האם נדרשת הסכמה של צד נוסף לרכישת הדירה. בנוסף ומעל הכל – נוכל לדעת האם הדירה מעוקלת או למעשה, כבר נמכרה ואנו עומדים בפני הונאה.

בחינת היבטי המס

לכל מכירת נכס מתלווים מיסים מטעם המדינה. בין אם הנכס להשקעה או למטרות דיור. במקרים מסוימים, מבלי שנשים לב, אנו עלולים לטבוע במיסים שיהפכו את ההשקעה שלנו לחוב מתגלגל. על מנת שנוכל להימנע מממצב שכזה ולוודא כי אנו משלמים את המס הנכון על פי הקריטריונים שלנו, חשוב לבדוק מול גורם מקצועי המתמחה במיסוי מקרקעין האם אנו במעמד כזה המזכה אותנו בהטבות מס ואפילו בפטור מלא.

אופן מימון הרכישה

כאשר אנו לוקחים הלוואה מהבנק עבור דיור מדובר בהלוואת משכנתא. המשכנתא מלווה אותנו במשך שנים ומאפשרת לנו את רכישת הנכס בתנאים מסוימים שנקבעים בבנק ומגולמים בתמהיל המשכנתא שלנו. לאורך השנים, אנו חווים שינויים רבים הנוגעים ליכולת ההחזר שלנו, לתנאי השוק עצמו ולחוקים חדשים מטעם המדינה. מומלץ להיות ערניים לגבי נושא מחזור המשכנתא, כדי לאפשר לעצמנו להתאים את ההלוואה לתנאים הנוכחיים. חשוב לדעת כי אפשרויות המחזור מניחות קלף מיקוח חזק בידינו מול הבנק, שכן אין מגבלה על מספר הפעמים שניתן למחזר אותה, אם במקרה מצאנו תנאים טובים יותר בבנק אחר.

ביטוחים

על מנת שנוכל להתארגן באופן מיטבי סביב ההוצאות הנלוות לרכישת הדירה, יש לקחת בחשבון משתנים רבים שעלולים לבלבל אותנו ולהביא למצב של כפל ביטוחי. מה המשמעות לכך? כאשר אנו מקבלים אישור עקרוני מהבנק למשכנתא ומתקדמים לעבר לקיחת ההלוואה, אנו נדרשים לביטוח משכנתא המורכב משני רכיבים – ביטוח דירה ובנוסף ביטוח חיים למשכנתא.

אולם, אם יש ברשותנו כבר ביטוח חיים שעשינו דרך סוכן הביטוח שלנו, אין צורך לעשות ביטוח חיים למשכנתא דרך הבנק. ובכלל – על אף הנוחות שבסגירת המשכנתא והביטוחים בבנק תחת קורת גג אחת – מומלץ תמיד להתייעץ עם סוכן חיצוני עבור קבלת התנאים הטובים ביותר. כך, נוכל להרחיב את ביטוח החיים הנוכחי שלנו שיכלול גם את דרישות הבנק. כך נימנע מכפל ביטוחי ותשלומים מיותרים.

לסיכום, רכישת דירה היא עסקה של פעם בחיים עבור רבים מאיתנו. כדי שנוכל לבצע אותה בראש שקט ולהיות בטוחים שהיא נעשית בתנאים שלנו עד כמה שניתן, מומלץ להשקיע בייעוץ שיבחן את היכולות שלנו ואת הצעות הבנקים השונים עבורנו בעין מקצועית ומנוסה.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook