fbpx

קיצור תולדות הקורונה: שנה וחצי, נגיף אחד שלא מרפה, סגר שוב על הפרק, והשאלות שעודן מרחפות | רשימה מאת יונתן שם־אור

0

שנה וחצי, נגיף אחד שלא מרפה, סגר שוב על הפרק, והשאלות שעודן מרחפות: האם מאחורי המגפה ניצבת למעשה קונספירציה תאגידית? עד כמה מסייע הווירוס להישרדות בשלטון? מה באמת מטריד בפרוטוקולים ובהסכמים הגנוזים? והייתכן שהחיסונים הם בעצם מזימה נוספת לצמצום אוכלוסיית העולם? הקורונה: מה היה לנו, מה עוד יהיה

זה היה משחק קטלני של אמת או חובה כמעט מהרגע הראשון. מגפה או שפעת, מה האמת עם החיסון הזה. מי אמר שחובה להתחסן. מי אמר שחובה להיות בסגר. עושים עלינו סיבוב, ומה קורה פה בכלל. ומה שקרה זו מלחמת עולם. הפעם, הוא באמת היה הראשון לזהות. בגלל הרקע האישי, בגלל אלפי הספרים שעברו מהמדפים ואוחסנו במוח, בגלל המצב הפוליטי האישי. הכל נפל למקומות הנכונים. הכל התכנס לאותו רגע באמצע חודש מארס בשנה שעברה. זו הייתה מסיבת עיתונאים שדמתה ככל האפשר לנאום של ווינסטון צ'רצ'יל. הולכים למלחמה על הערכים, על החופש, על העצמאות, על הדמוקרטיה שלנו. הוא זהר, ראו. הייעוד פגש את האדם. קוביד 19 הוא האויב שנתניהו חיכה לו.

מלחמה עולמית, הדמיון שלו רגש, ממש, בהיקף מלא. כמו אז, כאשר כוחות האור לחמו בשדי האופל עם צלב הקרס. המגפה, כמו גרמניה עבור צ'רצ'יל, מעולם לא נכנעה באמת. השפעת הספרדית שיצאה שוב מולנו זממה 100 שנים כדי לשוב במלוא העוצמה, חזקה וחמושה מתמיד. הוא דיבר על השפעת הספרדית כמו אחד שהיה שם, כמו אותו אדם שראה את הבריטים מתחת לבית שלו בירושלים. כמו הגנרל ג'ורג' פאטון שאמר לנהג שלו כי לחם בקרתגו של חניבעל. אולי אפילו בתור חניבעל עצמו. לוחם־על נצחי שנודד דרך הדורות, נלחם ונופל למען הצדק והאל.

פה ושם אנשים הרימו גבה, פרופ' לס השתולל באולפנים וצעק "זו שפעת", אבל מופע הסטנדאפ שלו לא באמת עבד. הישראלים שמעו את המילים "אויב", "מצב חירום", "מלחמה" ו"אבידות", ומיד נכנסו לממ"ד. עם מאולף ומתורגל כבר 100 שנים בדיוק, מאז מאורעות 1921 ועד 'שומר החומות'. לא יוצאים מהבית, לא הולכים לשום מקום. המכה יכולה לבוא כל רגע. הטיל יכול ליפול.

הדיווחים הגיעו מכל העולם. אלפים מתים בייסורים. אין מספיק מכונות הנשמה לאלפי החולים שתכף יחרחרו כאן למוות בלי החמצן הזה. מגפה זו מלחמה. והצבא מיד נכנס לתמונה. מי אם לא הוא. פיקוד העורף. מפא"ת, מינהל פיתוח אמצעי לחימה, שידך מהר בין משרד הביטחון לכל מיני יצרנים שהבטיחו לייצר מכונות הנשמה, שזה בסך הכל מין קומפרסור עם צינור עבה. למי יש זמן למכרזים כשהטילים נופלים. יוסי כהן שלח את בחורינו המצוינים למבצע של השלמת ציוד, יירוט מכונות הנשמה שהיו מיועדות לאחרים והבאתן לארץ. מה יש, אם לפלוגה א' מגולני מותר להשלים ציוד מהחבר'ה של המסייעת, מה זה לסחוב קצת ציוד מזרים.

נתניהו התחבק עם המצב כמו עם אהובה אבודה שחזרה אליו מארץ החלומות. הודעות חשובות לאומה כל יומיים בזמן צפיית השיא, בלי שאלות. זו מלחמה, האויב מאזין, ושאלות מערערות את האמונה בצדקת הדרך. האולפנים מתמסרים לפאניקה. כתבי הבריאות נעשים חשובים כמו אלמוג בוקר ואלון בן דוד בזמנים של טילים. ובדיוק כמו בסבבי המלחמה בדרום, סופרים כל בדל רקטה. כל נפילה שלא פגעה בכלום. במלחמה הזאת קוראים לנפילות האלה "מאומתות". הטילים נוחתים בשטח פתוח, אבל הווירוס לא מתפוצץ.

נלחמים בקורונה בווהאן, סין. נשק ביולוגי שדלף // צילום: STR, AFP via Getty Images

נלחמים בקורונה בווהאן, סין. נשק ביולוגי שדלף // צילום: STR, AFP via Getty Images

מגפה או לא מגפה

בהתחלה, אמנם, ארגון הבריאות העולמי סירב להגדיר את תעלולי הווירוס כ"מגפה", אבל די מהר חזר בו. המגפה העולמית שתמיד אמרו שהיא לא עניין של אם אלא של מתי, הכריזה על בואה באמצעות הדובר שמצאה. הד"ר (לבריאות קהילתית) תיאודרוס אדהנום גברה־יסוס, יושב ראש ארגון הבריאות העולמי שהגיע לתפקיד אחרי כהונה שנויה במחלוקת כשר הבריאות של אתיופיה. זו מגפה עולמית, גברה־יסוס הצהיר, פנדמיה, ונא להתנהג בהתאם.

קונספירציות שכבר מזמן יצאו מכל הארונות ושועטות בעדרים על דפי פייקבוק, פצחו במחול הידע החלופי שלהן וסיפרו לכולם את האמת. מזימה של האילומינטים. ג'ורג' סורוס. היהודים בטח מעורבבים, כמו תמיד. היו עוד תיאוריות. אבל הגרסה שניצחה דיברה על וירוס שפיתחו תאגידי הענק כדי לצמצמם את האוכלוסייה במחי מגפה אחת ולהציל את הפלנטה מצפיפות יתר. המוח מאחורי המהלך השטני שייך לביל גייטס. יש סיפור, יש רשע, יש סיבה, יש פחד. הורגים אותנו.

מזימתניים, חסידי תיאוריות הקונספירציה, לא מובסים בעזרת טיעונים הגיוניים. ממתי תאגידי־העל פועלים מתוך מניעים אלטרואיסטיים? למה שיצילו את הפלנטה שהריסתה השיטתית מביאה להם הון עצום? ולמה שיתאבדו בעזרת חיסול הצרכנים שלהם? אם האוכלוסייה תקטן, מי יקנה את מה שהם מוכרים?

לא ההיגיון הרס את תיאוריית חיסול האוכלוסייה. לא בשלב הזה. המציאות לא נבהלה כל כך ממילים גבוהות, ופעלה כדרכה במציאותיות. מתים מזה, אבל לא כמו בסרטי האימים. עוד לפני שהמומחים למדו את הווירוס וריצפו את גנום המוות שלו, כולם ראו מה הוא אוהב לאכול. זקנים. קשישים בבתי האבות. ישישים עם עשרות מחלות ומוח שנשטף זה מכבר מכל זיכרונות החיים. אלה היו עיקר הקורבנות. לא ראו ילדים גוססים, לא ראו תינוקות גוועים בעריסה, כמעט לא ראו צעירים. פה ושם אנשים בגיל בינוני חטפו צינור הנשמה לחזה, אבל הם היו מעטים. מה הולך פה?

הישראלים הגיבו בתיאוריית קונספירציה משלהם, כחול לבן עם דגלים שחורים. אין מגפה. זו שפעת. סתם עוד וירוס של דרכי הנשימה, שביבי נתניהו הנאבק על שרידות השלטון הקורס שלו מלביש בתחפושת מלאך המוות עם חרמש הקוצר. מגפה מומצאת כדי להישאר בטירת בלפור בחסות מצב החירום.

זו תיאוריה שסחפה לא מעטים ממפגיני בלפור, אולי מפני שאדרנלין המלחמה בשוטרים, הלמות התופים ורמקולים עם שאגות הבושה־בושה מנעו אפשרות של חשיבה צלולה. העולם, בניגוד לדעה של הרבה אנשים, גם מבין אלה שהפגינו מחוץ לבית בבלפור וגם בין כמה משוכניו – לא מנוהל ונשלט בידי בנימין נתניהו. ולהוציא כמה מנהיגים אקסצנטריים, כולם אמרו שזו מגפה, כולם נקטו צעדי חירום, כולם סגרו את מקומות העבודה והבילוי. הם עשו את זה בצער, בלי הפומפוזיות של נתניהו, סתם דיווחו בענייניות על המצב ועל הצעדים שנוקטים נגדו, אבל איפה הם ואיפה צ'רצ'יל מקיסריה. חוץ מבוריס ג'ונסון הבריטי שבא מדמוקרטיה בריאה, רוב נביאי ה"אין מגפה" היו רודנים או נשיאים שמצטערים כל יום על המבנה החוקתי המעצבן במדינה שהאל נתן להם. דונלד טראמפ מארה"ב. ז'איר בולסונארו מברזיל. מנהיגי הימין העמוק, הקשוח, שצחקו על עוטי המסכות.

ההתייחסות ההפוכה של הימין והשמאל כאן ושם לסוגיית הקורונה לא מעלה חלקיק חיוך בפנים של צבא מבטלי המגפה בישראל. עזבו, הם עונים בהיגיון שלהם, בקצב וביחד, ביבי נתניהו לכלא מעשיהו, ביבי נתניהו לכלא מעשיהו.

נתניהו. האויב שהוא חיכה לו // צילום: תומר אפלבאום, ׳הארץ׳

נתניהו. האויב שהוא חיכה לו // צילום: תומר אפלבאום, ׳הארץ׳

תעלומת הפרוטוקולים הגנוזים

ההוכחה של אנשי ה"אין מגפה" כי מדובר במזימה פוליטית שנועדה לשעבד את העם למשפחת המלוכה מבלפור היא הפרוטוקולים הגנוזים והמושחרים. מה יש להסתיר בדיון על מחלות, הם תמהים, די בצדק, איזה סודות ביטחוניים יש פה? למה סוגרים את הפרוטוקולים ל־30 שנה? שאלה טובה.

הזמן מבלבל, מתעתע ומאחד בין אירועים. מדובר בפרוטוקולים שונים. יש מושחרים ויש גנוזים. אלה עם הקטעים המושחרים הם ההסכמים המסחריים עם חברת התרופות פייזר. עוד נגיע אליהם. המעניינים באמת הם סיכומי הדיונים של הקורונה שהתנהלו בקבינט המדיני־ביטחוני, ונקברו לימי דור. למה? מה פתאום? חסידי תיאוריית האין מגפה טוענים שהם מוסתרים כי הם יגלו את האמת הזאת. יכול להיות? למען הבהירות כדאי לחזור אחורה וכמו בחקירת פשע לשרטט את ציר הזמן.

הקורונה פרצה בסוף 2019 בעיר ווהאן. עטלף או מעבדה, לא חשוב כרגע. הסינים מבוהלים, סוגרים את המחוז, מכניסים את כולם לסגר סיני, לא כמו כאן, ובונים בתי חולים ענקיים בעשרה ימים. רואים בטלוויזיה אנשים מתים ברחוב. בפברואר 2020 מתגלה החולה הראשון בישראל. ועכשיו, לתוך סיפור המגפה נכנס אירוע פוליטי. ב־2 במארס ישראל בוחרת. התוצאה: שוב תיקו. שוב לאף גוש אין רוב. נתניהו ממשיך לכהן כראש ממשלת המעבר.

ב־8 במארס הקבינט שלו דן בנושא הקורונה, ושר הבריאות ליצמן מודיע על "מצב מיוחד". ושוב, באמצע החודש, 16 במארס, פוליטיקה. הכנסת מושבעת. למחרת מטיל הנשיא ריבלין על בנימין גנץ את משימת הרכבת הממשלה.

גנץ מבטיח שיקים ממשלת אחדות בתוך ימים ספורים, וביבי, ראש ממשלת המעבר, מחייך לעצמו, הוא יודע שאין סיכוי, ומכנס את הקבינט. החמרות נוספות במצב החירום. לא יוצאים מהבית, לא נוסעים, לא עובדים, לא, לא, לא. ב־22 במארס מכריזים על החלל הראשון. אריה אבן, ניצול שואה בן 88 עם הרבה "מחלות רקע משמעותיות", נפל בקרב נגד הקורונה על מיטת ההנשמה בבית החולים שערי צדק בירושלים. עד סוף אפריל משרד הבריאות מדווח על 291 חללי מלחמת הקורונה.

קורונה, סגר, מצב חירום, פרוטוקולים סודיים – ומלחמות פוליטיות להקמת הממשלה. יחד. זה בצד זה. גנץ, כצפוי, נכשל. ריבלין לא מטיל על ביבי ניסיון הרכבה משלו, והמנדט חוזר לכנסת. ממשלת המעבר של ביבי מרחיבה את ההחמרות. אין ארוחות סדר. אין תזוזה מהבית. ביבי מערבב את גנץ, בשידור, כמו שהוא אוהב, כמו שהוא רגיל. בוא, בני, נשים את המחלוקות בצד. זו עת מלחמה. בוא, נישא יחד בעול. החייל האמיץ גנץ רק שומע חירום, מזדקף, מפרק את כחול לבן, בועט במיליון הבוחרים שלו, והופך להיות החליף מראש העין. ביבי שוב שיחק אותה.

דונלד טראמפ. סודות ביטחוניים // צילום: הבית הלבן

דונלד טראמפ. סודות ביטחוניים // צילום: הבית הלבן

הייתה קונספירציה?

קל לומר שנתניהו מינף אירוע בריאות לא חמור במיוחד לממדים של מגפת דבר תנ"כית כדי להצליח בתמרון פוליטי מדהים: פירוק היריב מנשק המנדטים שלו והכפפתו אליו תחת תואר חסר ערך, אבל עם שיירת מאבטחים וחלונות מואפלים. כל ילד יאמר שביבי מסתיר את הפרוטוקולים מפני שזה בדיוק מה שנאמר בישיבות האלה. יושבים שם חברי הקואליציה הממוטטת, מחככים ידיים, זוממים ומריצים דאחקות. בוא נסגור אותם חזק יותר, מישהו אומר, נקרין פה אווירת חירום שאפילו הטילים לא עשו. גנץ יזחל אלינו. כן, עונה החבר שלו ומיישר כהרגלו את הכיפה על הפדחת, טוב מאוד, בוא לא ניתן להם גם לעשות סדר עם המשפחה המורחבת. כך הם מדברים, ומסיימים בכאפות עולצות, מה להם ולמפגשי המרפק האלה. נשמע הגיוני. מתאים למה שקרה. אם מצרפים להשערה את הדרישה הנוכחית של גנץ מנפתלי בנט שיחשוף את הפרוטוקולים האלה, הנושא סגור. גנץ הוא שר ביטחון. הוא בטח יודע.

ודאי שהוא יודע. הוא יודע שבכל הישיבות האלה ישבו עוד אנשים, מומחים למיניהם. מי ידבר שם ככה. זה פורום גדול מאוד, דולף, מלא באויבים. יושב שם גם היועץ המשפטי. גנץ גם יודע שאין שום סיכוי לחשוף פרוטוקולים של הקבינט הביטחוני, מכל נימוק שהוא. המצביעים אולי אוהבים את הדרישה, אבל אין לה שום היתכנות מעשית. אין שום הרכב בג"ץ שיתיר פרימה כזאת של הביטחון הלאומי.

נתניהו הוא גדול המנצלים. הוא באמת יודע לנכס לעצמו כל הישג, ולטפול כל כישלון על יריבים מהשמאל הבוגד, מהתקשורת, מהערבים, תלוי במצב. הוא יודע לנצל כל סיטואציה מזדמנת ולמנף אותה להישג אישי. אין בכלל ספק שהוא התנפל על הקורונה בכל הכלים ורתם אותה לצרכיו הפוליטיים, אבל הוא לא בנה מגפה יש מאין. את המזימות הפוליטיות שלו נתניהו לא רוקח לעיני ולאוזני כל משתתפי הקבינטים למיניהם. הוא לא ייתן לאיש נשק שיוכל להשתמש בו נגדו. אם חשב לייצר מצב חירום כדי לכופף את גנץ – זה לא יתבטא בשום ישיבת קבינט.

נתניהו באמת פחד. בוודאי בהתחלה. הוא דיבר על רבבות מתים. הוא האמין בזה. הוא מבין מתמטיקה, הוא יודע לחשב אקספוננטים. הוא ראה את קצב ההדבקה, וחישב. בין 90 ל־360 אלף. זה מה שנחטוף, עד שתהיה תרופה, עד שיהיה חיסון. עד ש. אז, בחודש מארס 2020, חיסונים עוד חיו בעתיד הרחוק מאוד, הלא נתפס. ביבי פחד. לא רק בגלל המבנה הנפשי. גם בגלל עובדות. בגלל מה שנתפס כעובדות. לפעמים ההסבר הגלוי, הפשוט, הוא הנכון. דיוני הקורונה הוכנסו למסגרת הקבינט הביטחוני מפני שככל הנראה מעורבים כאן עניינים של ביטחון המדינה.

הם לא בפנינו, הפרוטוקולים. איש לא הדליף. אפשר רק לתסרט השערות. יכול להיות שמישהו דיווח לו שהווירוס הזה מסוכן עוד הרבה יותר ממה שחושבים. נשק ביולוגי שדלף ממעבדה בווהאן. חייבים להסתיר, כדי לא לקלקל יחסים עם סין. כדי לא לסכן את המקור. מרגל ישראלי בסין נראה קצת רחוק, אבל חבר טוב בבית הלבן, שמקבל את כל המידע מסוכנויות הביון הטובות ביותר בעולם ומפטפט על זה עם הנפש התאומה מירושלים, הוא אפשרות הגיונית. לא סתם טראמפ קורא לנגיף הקוביד 19 בשם הווירוס הסיני. ואם זה מה שטראמפ אומר לביבי, וזה מה שביבי מספר לקבינט – זה באמת לא יכול להתפרסם. זה סוד ביטחוני.

ההשערה הזאת מקבלת מוצקות כאשר מתרוממים קצת מעל כיכר פריז והבית בבלפור, ומביטים על העולם כולו. רוב המדינות נקטו אמצעים דומים מאוד לאלה של ישראל. חלקן חמורים יותר. שם אין כל חיסיון על הפרוטוקולים. כאשר יש מגפה עושים מה שתמיד עשו, כבר מאות ואלפי שנים. קודם כל, מבודדים את החולים, סוגרים ערים נגועות. פעם לא היה להם מושג על חיידקים ונגיפים, אבל הניסיון לימד אותם. שום דבר לא השתנה בעולם המגפות ובטיפול בהן, חוץ מהחיסונים. לא תמיד יש. לא לכל נגיף. אבל זו תמיד הדרך המהירה והמועדפת.

בסוף אפריל בשנה שעברה 90 חברות היו בשלבים שונים של המרוץ אחרי חיסון המיליארדים. בסוף השנה שני החיסונים הראשונים היו מוכנים לשימוש, שניהם בטכניקה שמעולם לא נוסתה. בינואר 2021 ה־FDA אישר את החיסונים החדשים של פייזר ומודרנה. ישראל התחילה להתחסן. הכי מהר שאפשר. כמו במלחמות הגדולות, לצד ההמונים שצובאים על משרדי הגיוס עומדים מפגינים עם שלטים ומנסים להסביר להם שהם קורבנות, כלי משחק בידי השלטון שייקח מהם את החיים בשביל המטרות האפלות שלו. זה בדיוק מה שקורה גם במלחמת הקורונה הגדולה.

פרופ' גליה רהב. תחזיות אימים של הממסד הרפואי // צילום: תומר אפלבאום, ׳הארץ׳

פרופ' גליה רהב. תחזיות אימים של הממסד הרפואי // צילום: תומר אפלבאום, ׳הארץ׳

 רופאי שחורות

מי שמאפשר לשלטון את חגיגת הכוח הזו הוא הממסד הרפואי. מהרגע הראשון מגיעות תחזיות אימים מהנהלות בתי החולים, ממשרד הבריאות וממנהלי מחלקות אלמוניים שהגיחו מהמשרדים האפרוריים שלהם וממחזרים את הופעות הרייטינג הגדול. הממסד המקצועי מורכב מרופאי שחורות שמברבשים באולפנים על מגפות סוף העולם שדופקות בדלת ובאות להרוג את כולנו.

כאשר הגיעו החיסונים, הנרטיבים התפתחו. לא רק שאין מגפה, אמרו המזימתניים, הם מנסים לחסל אותה עם איזה חיסון מפוקפק שמעולם לא באמת אושר, ומריצים אותו בכל העולם כי כולם חלק מההון־שלטון, וחברות הפארמה מפוצצות קופות שחבל על הזמן. זה רעל, הם צועקים, אל תיגעו. אלף מחקרים מדעיים לא ישכנעו אותם, כי על כל מחקר שתביא יש להם סיפור. בת הדודה של השכן שמתה מהחיסון. סבתא של הבוס שחטפה אלצהיימר יום אחרי הזריקה. הבת של חברה שמשותקת בפנים. סיפור, כמו שיודע כל יחצן, חזק פי מיליון מאלף מחקרים. רוב הסיפורים הם פייק טהור, וגם המעטים שקרו רק מעידים על ההישג הלא ייאמן של הטיפול החדש. אין חיסון עם כל כך מעט תופעות לוואי.

יש עוד כת קטנה של מתנגדי חיסונים. אלה שדיברו בהתחלה על המזימה העולמית לצמצום האוכלוסייה. הרוח שיצאה להם מהמפרשים כאשר התבררו נתוני התמותה הלא גבוהים, חזרה בשיא הכוח. הנה המזימה. קודם מחלה, ועכשיו המכה הסופית. זו המזימה המושלמת. החיסון שיהרוג את כולם. הוא מכיל שבב שליטה. הוא ממית את הביציות בשחלות הנשים. הוא קוטל את הזרע באשכים. הוא שליח השטן, וארורים משתפי הפעולה. זו כת שמחברת בין הפוליטי לרוחני. השלטון שהם מדברים עליו לא נמצא בבלפור, אלא באיזה אולימפוס וירטואלי שמחבר בין תאגידי־העל וכוחות הרשע שחברו אליהם, אולי חייזרים, אולי סתם שליחי הגיהינום, שמשעבדים את כל אוכלוסיית העולם והופכים אותם לנתינים כנועים, שחיים במטריקס ולא רואים את האמת.

האמת, אגב, מצויה בידיהם של רבנים כמו הרב אשרוב שמגיע מהרפואה האלטרנטיבית ומהרב אמנון יצחק שמגיע מאלוהים. אמא טבע ואבא יקום מספקים לנו את כוח הריפוי היחיד שאנחנו זקוקים לו. כל סיוע מלאכותי הוא רק נזק, רעל ואבדון. המדע הוא שפת הרוע, הם כותבים ברשתות שהמדע בנה להם ומפיצים את משנתם באינטרנט של החנונים, בגללו כל הפלנטה שלנו גוססת.

מתחסנים. טכניקה שמעולם לא נוסתה // צילום: רמי שלוש, ׳הארץ׳

מתחסנים. טכניקה שמעולם לא נוסתה // צילום: רמי שלוש, ׳הארץ׳

שוודיה כמשל

האם הקורונה היא בכלל מגפה? שאלה טובה. אם מגדירים כך מחלה זיהומית שמתפשטת במהירות באוכלוסייה באמצעות מגע וקרבה בין אנשים – הקוביד 19 על כל המוטציות שלו הוא מגפה עולמית. אם משווים את נתוני התמותה שנתניהו החיל עליה בהתחלה לבין מה שבאמת קורה – זה אפילו לא שפעת רצינית. השפעת הספרדית, על עשרות מיליוני הקורבנות שלה, חיסלה בין אחוז לארבעה אחוזים מאוכלוסיית 2 המיליארדים שחיו אז.

הקורונה בשוודיה. לא הוטלו מגבלות, גם בלי חיסונים // צילום: Michael Campanella, Getty Images

הקורונה בשוודיה. לא הוטלו מגבלות, גם בלי חיסונים // צילום: Michael Campanella, Getty Images

הקורונה הרגה כ־4 מיליון בני אדם מקרב כמעט 8 מיליארד. 0.0005 אחוז. חמש אלפיות האחוז. כלום ורבע. המיוחד במגפה הזאת הוא כמובן אוכלוסיית היעד שלה. זה דווקא עונה היטב על תיאוריות הקונספירציה של תאגידי־העל. המגפה מחסלת את הזקנים, את החולים, את אלה שהם רק נטל כלכלי על החברה. גם בלי לקבל את תיאוריית הקשר הזו, היו מדינות שנהגו כך, מההתחלה. שוודיה לא הטילה שום מגבלות, עוד לפני שהחיסונים הגיעו. תיזהרו, הם המליצו לאנשים, זו מחלה איומה לאנשים מבוגרים. באמת נזהרו שם, ובכל זאת היה מחיר. עם אוכלוסייה דומה לזו של ישראל, 10 מיליון, לשוודים היו ביום הורדת הכתבה לדפוס 14,651 מתים. פי שלושה מאשר אצלנו. מדובר בשוודים: מנומסים. ממושמעים. אחראיים. הם באמת שמרו מרחק. הם באמת לא התקהלו, כי ממילא ארוחה משפחתית שם זה ארבעה אנשים, וזה רק אם הבת מביאה את החתן. הם נזהרו, ובכל זאת שילמו יותר מאשר מדינות אחרות.

שוודיה היא אומה סקנדינבית, תרבותית, ממושמעת ומנומסת, ששילמה פי שלושה יותר מתים מאיתנו. אנחנו אומה עצבנית, גסת רוח, אנוכית, מצפצפת, ים תיכונית, שונאת מרות. כמה היו מתים כאן לפי המפתח השוודי? פי עשרה? 20? 30? כמה מתים זה? תעשו לבד את החשבון. בלי מגבלות מוכתבות מלמעלה, היינו מסיימים את המגפה הזאת עם דילול אוכלוסיית הוותיקים, החיילים שלחמו על הארץ וחזרו בשלום. כל מי שלא נפל פעם בחרב ימות עכשיו בווירוס. החיסון הציל אותנו. סליחה, אומרים החבר'ה על השולחנות הגבוהים של פאב הרחוב, אותנו? אותם. שישמרו על עצמם, ותנו לנו לחיות.

כאשר נתניהו המוטרף מנתוני המגפה הספרדית שמע שתכף יהיו חיסונים, הוא השקיע בהם את כולו. חתמו עם מי שהיה, על כמה שיש, באיזה מחיר שלא יהיה. הוא נדנד לבורלא כמו שצ'רצ'יל עשה לרוזוולט. נחתם הסכם. אנחנו לא יודעים מה המחיר. זה מושחר. אנחנו לא יודעים על הבלעדיות ועל ההתחייבות לא להשתמש בשום חיסון אחר. הכל מושחר. אנחנו לא יודעים בדיוק מה הרשינו להם לעשות עם המידע הרפואי שלנו. הושחר. קופת החולים לא רשאית להעביר את הנתונים הרפואיים שלך לשום גורם אחר. זו עבירה פלילית. למעשה, אפשר לפתוח לנתניהו את תיק 9000000, כמספר התושבים שהפרטים שלהם ניתנו לבורלא. נתניהו והקופות אומרות שמדובר רק בדאטה מסוכמת, ביג דאטה שמאפשרת עיבוד כללי בלי להשתמש באופן פרטני בשמות של האנשים. לא מחברים את הנתונים לשמות. אולי. אבל עדיין זה שלך. עדיין לא שאלו אותך. לכן זה מושחר.

הרב אמנון יצחק. המדע הוא שפת הרוע // צילום: מתוך סרטון בערוץ היוטיוב שלו

הרב אמנון יצחק. המדע הוא שפת הרוע // צילום: מתוך סרטון בערוץ היוטיוב שלו

מלחמת עולם. וטוב שכך

מתנגדי המדע מסתובבים בינינו מהיום שבו מישהו מהשבט מתח ענף מכופף בעזרת רצועת עור תאו מיובשת, וירה את החץ הראשון. מי צריך את זה, אמרו לו ציידי רומח העץ עם אבן הצור המלופפת בקצה, מאבדים את המגע הישיר עם הציד.

המלחמה בידע מתועדת לאורך ההיסטוריה. הציווי "מכשפה לא תחיון" כוון לרופאות העבר החכמות שרקחו שיקויי ריפוי. האסטרולוגים הניחו את אבן היסוד של האסטרונומיה. דת, באופן מובנה, היא אנטי־מדע, ולא חשוב מה רבנים או כמרים אומרים היום כדי לצאת ידי חובה. הכל נעשה ברצון האל, ושום חיסון לא יעזור לך אם אלוהים או אללה החליט כי יומך הגיע. המדע גורם לך להאמין בעוצמת האדם, שחייב להיות כפוף וכנוע לאל ולנציגיו עלי אדמות.

מתנגדי המדע היום, אלה מהיישובים כליל, פרדס חנה ועוד המון מקומות של אור ואהבה, הם אנשים דתיים. אולי האל שלהם שונה מזה המולך על בני ברק, אבל ההתייחסות דומה. הם קוראים לו היקום, הטבע, אנרגיה – יש לו הרבה שמות, אבל אותה מהות. כוח־על שמכוון את הכל, גם אותנו, באמצעים לא גשמיים. המדע הגשמי מייצג את העולם הנגדי. הרע. וחוץ מזה, בתור כאלה שמעולם לא הבינו משוואה ריבועית וכל נוסחה שולחת אותם לערפול וניתוק של טריפ רע, מה לנו ולזה.

מפגינים נגד חיסונים. מתנגדי המדע מסתובבים בינינו מאז ומעולם // צילום: הדס פרוש, ׳הארץ׳

מפגינים נגד חיסונים. מתנגדי המדע מסתובבים בינינו מאז ומעולם // צילום: הדס פרוש, ׳הארץ׳

מה שמתחולל עכשיו לנגד עינינו הוא מהלך היסטורי. כדי להבין מה מתרחש רצוי להתנתק ממי האפסיים הפוליטיים, ולהתמקד ביחסי הכוח החדשים שנוצרו. המדע מתרומם, ועל כנפיו אפשר להמריא. מי שמעכב אותו תמיד הוא עולם התאגידים, אלה שהאנשים החברתיים כל כך מתעבים. חברות הפארמה לא אוהבות חידושים. פייזר השטנית מעולם לא חלמה לפתח את החיסון שהיא מייצרת ומוכרת עכשיו. בגלל המגפה והכסף של טראמפ היא לקחה אותו מביונטק הקטנה, בגרמניה.

הקפיטליזם הוא הכוח החזק ביותר על הפלנטה. הוא לא ניתן להכנעה, אלא לתיקונים קלים. צריך להשלים עם העובדה הזאת. הוא בנוי על המבנה הנפשי שלך. לא תשלם ביוקר עבור מה שתוכל לקנות בזול. אל תאשים אותם, תביט במראה.

הרכב החשמלי כבר כובש את העולם, כי הצליחו לייצר סוללות יעילות מאוד במחיר סביר. קונים. תכף כולנו נאכל בשר זול שגודל במעבדה, ונפסיק להרוג חיות ולברא את יערות הגשם כדי לזרוע שדות תירס ודורה עבורן. אבל כולם רואים כמה מעט אנחנו עושים נגד התחממות הפלנטה. שוחרי איכות הסביבה, כמו חסידי האור והטבע, לא יכולים לעשות הרבה. ההצלה עשויה לבוא רק מכיוון אחד. לא ריקודים ביער לאור הזריחה, ולא הפגנות זעם מול איזה פרלמנט. מחר נוכל לשנות את הרכב האטמוספירה באמצעים טכנולוגיים שהמדע יספק לנו. זה כאן. את טבע האדם לא נצליח לשנות. אבל את העולם שלנו, עם המדע, דווקא כן.

מגפת הקורונה היא מלחמת עולם. ככה התייחסו אליה, וטוב שכך. מלחמות הן כוח מאיץ שאין דומה לו. השינויים העצומים ב־100 השנים האחרונות קרו בגלל המלחמות הגדולות. במלחמה מעיפים הצידה שיקולים של רווח או הפסד, שמומרים ברצון לנצח ולשרוד. זה הרגע שבו המחסומים מורדים. זה הרגע שבו המדע עף. כשהמלחמה מסתיימת, כל מה שהומצא והוכנס לשדה הקרב מתאזרח. ככה צמחנו. החיסונים שכולם אוהבים לפחד מהם מצעידים אותנו שנות דור קדימה. הם נפלאים ומופלאים, המדע ניצח הפעם, ולא להשפיל את אלה שדואגים לזכויות. אל תתחסנו. עכשיו מותר להיות שוודיה. ועזבו את הילדים, תנו להם להידבק, וכולנו נהיה עדר מחוסן.

כדאי למהר, כי דווקא במצב הזה השלטון כבר לא יכול להתייחס אלינו כמו אל בהמות.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook