fbpx

קונספירציית העיתונאים // טור מאת יונתן שם־אור

0

אני מאמין בתיאוריות קונספירציה. סבא שלי, נתן שמייביץ', מת בגלל אחת מהן. התיאוריה שהרגה אותו טענה שהיהודים מנהלים את העולם; שהמטרה שלהם, בתור עם קטן ומפוזר, היא לפורר את המסגרות הלאומיות ההגונות בכל מקום, ושהם עושים את זה גם בעזרת הכסף הגדול שלהם שמתדלק ומזיז את המערכת הקפיטליסטית, אבל גם, בדיוק באותה מידה, בהפצת רעיונות קומוניסטיים שמפרקים את המדינות. כאשר צבאות מיגור הקונספירציה נכנסו לדנציג, לסבא שלי, יהודי אתיאיסט, לא היה שום סיכוי. הם תפסו אותו וירו בו.

 

לא ניתן לנצח תיאוריות קונספירציה בעזרת עובדות, מפני שגם אלה נתפסות מיד כחלק מהקונספירציה, שנועדה להסתיר את המציאות. אינספור אנשים בטוחים שמעולם לא נחתו על הירח, שחייזרים מסתובבים בינינו כבר עידנים, שהעולם בכלל שטוח, שחיסונים הורגים, ושכל הרופאים שנשבעו לרפא את בני האדם משרתים למעשה את תאגידי התרופות, שכל מה שמעניין אותם זה שכולם יהיו חולים באיזו מחלה כרונית ושלעולם לא יהיה מזור חד־פעמי לשום מחלה.

 

תיאוריות קונספירציה לא נולדות מהאוויר. תמיד יש קצת גרעיני אמת בתוכן. היהודים באמת היו מפוזרים, ורבים מהם עסקו במסחר. גם סבא שלי, שהיה בעלים של מפעל טקסטיל ושל רשת חנויות גדולה. אבל בלי סוכני תעמולה ממוקדי מטרה, התפיסה הכללית של "הכסף הגדול של היהודים" הייתה נותרת כעוד אמת עממית. סטריאוטיפ שחי בערבי סטנדאפ. פרסי ותימני הולכים למסעדה עם ביבי. מי משלם?

 

נכון שאם נשים קלפי במערכות התקשורת נראה שם הרבה פחות פתקים של נתניהו מאשר בקריית שמונה, אבל הטענה שהתקשורת רוצה להפיל את נתניהו היא תיאוריית קונספירציה. ערמומית אפילו מזו שהרגה את סבא שלי. מי – אומרת תיאוריית הקונספירציה – ידווח לכם על סדר היום האמיתי של התקשורת? העיתונאים? הצחקתם אותנו. החמ"ל ברחוב בלפור מתפקד עכשיו כמטה שקורע את מסיכת השקרים שפרושה על המציאות. "הם לא יחליטו", אומרים שלטי החוצות עם פרצופי האנשים הרעים מהתקשורת. העיתונאים לא מדווחים על חקירות המשטרה והפרקליטות. הם בעצם אלה שמניעים את כל המרדף הזה. ואנחנו, כאן בבלפור, בעמודי הפייסבוק שלנו, אומרים את האמת. ומה שאנחנו מחסירים – ביטן, אמסלם, רגב ומיקי זוהר אומרים באולפנים. התקשורת היא רשת שמאלנית של בוגדים. רביב דרוקר ואמנון אברמוביץ' עומדים בראש גייסות הרוע שרוצים להחזיר אותנו למעברה של סאלח שבתי, וגם, בתור אקסטרה, למסור את המדינה לפלסטינים ולמסתננים מאפריקה.

 

אין שום חורים שלא ניתן לסתום בתיאוריית קונספירציה. המפכ"ל מההתנחלות שביבי הביא, הפך את עורו ונרתם לשירות כוחות החושך של התקשורת, כי הוא רוצה להתחנף אליהם. היועץ המשפטי, שגם אותו ביבי מינה, יוצא נגדו כי התקשורת תופסת אותו בביצים, בדיוק כמו את כולם. כדי לגמור מישהו, הם, שם בתקשורת, לא צריכים הוכחות, ראיות, עובדות. כל מה שנדרש זה ציוץ של איזה הדס שטייף, ולך תוכיח.

 

תיאוריות קונספירציה לא מתות לעולם. הן חיות במחזורים של גאות ושפל בעוצמות משתנות. תיאוריית הקונספירציה האנטישמית ממשיכה להרוג יהודים אחרים. קונספירציית העיתונאים הבוגדים אורבת לקורבן הראשון שלה. למאמין המוחלט שמוכן למסור את נפשו למען גילוי האמת. השלטים האלה לא ניתלו בכיכר ציון מתחת למרפסת. אף אחד לא יוכל לומר שהוא לא ראה. זה שהציב אותם לא יוכל לומר שלא התכוון.

 

ככה זה עם תיאוריות קונספירציה. תאמינו בהן. הן הרגו את סבא שלי.

 

צילום: JACK GUEZ,AFP,Getty Images

 

רוצים לקבל את המגזין המודפס עד הבית? לפרטים ומבצעי מנויים – השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook