fbpx

צעירים חסרי מנוח: על כניסתם של הצעירים הישראלים לשוק ההון

0

הם מתחילים להתעניין ולהשקיע בגיל מוקדם יותר לעומת הוריהם, מעדיפים חברות שהם מכירים היטב ומרבים להתייעץ ברשת. קווים לדמותם של משקיעי דור ה-Z וה-Y

תקופת הקורונה הביאה עמה לא מעט שינויים. חלקם נותרו מאחור עם דעיכתה (הזמנית) של המגפה; אך אחרים מתברר, כאן כדי להישאר ואף הולכים וצוברים תאוצה. אחת התופעות שעוצמתן גוברת בשנים האחרונות וביתר שאת מאז פרצה הקורונה, היא כניסתם של יותר ויותר משקיעים צעירים, בני דור ה-Y וה-Z, לעולם ההשקעות.

משקיע ישראלי בשוק ההון

לפי נתוני הבורסה בתל אביב, ב-2020 נפתחו 141 אלף חשבונות חדשים למסחר בני"ע בבנקים ובבתי ההשקעות – עלייה של 44% לעומת 2019. לפי הערכות, רבים מחשבונות חדשים אלה נפתחו על ידי משקיעים צעירים. ממחקר של חברת הפיננסים צ'רלס שוואב, עולה כי 15% מהמשקיעים הפעילים ב-2020 הצטרפו לשוק לראשונה בשנה זו. הגיל הממוצע שלהם הוא 35 – לעומת 48 בקרב משקיעים שהיו פעילים עוד קודם לכן.

רבים מהמשקיעים הצעירים נעזרים בשירותי ניהול תיק השקעות לבחינת הצרכים, המטרות ואופי ההשקעה שלהם, כמו גם לצורך ייעוץ ומעקב יעיל אחר התוצאות. תופעות דומות נרשמו ברחבי העולם כולו, כאשר בארה"ב, למשל, פותחו אפליקציות מסחר חדשות הפונות לקהל יעד מובחן זה.

לצעירים יש יותר כסף, ויותר זמן פנוי

לתופעה זו ניתן למנות כמה וכמה גורמים. בראש ובראשונה, רבים נהנו מכמות גדלה והולכת של כסף בחשבון הבנק בשנה החולפת, לאחר שמקומות הבילוי והחנויות נסגרו, וסעיפים רבים של הוצאות משק הבית צנחו. לכך ניתן להוסיף זמן פנוי רב יותר, בין אם בעקבות יציאה לחל"ת, ובין אם הודות לעבודה מהבית, שחוסכת זמני עמידה בפקקים. כך ניתן להקדיש יותר זמן לתיק ההשקעות.

גורם מרכזי לא פחות הוא השינויים שחלו בשוק ההון, כאשר בתחילת הקורונה ירדו הבורסות, מה שהיווה נקודת פתיחה מעניינת לכל מי שהתלבט אם להיכנס לבורסה. הירידות אמנם התחלפו במהרה בעליות, אך הדבר לא פגע בהתלהבותם של הצעירים משוק ההון, מאחר שהעיד על חוזקו היחסי, גם בתקופה לא פשוטה.

בדיוק כפי שעשו בשוק העבודה, בטכנולוגיה, בתקשורת ובתרבות, גם בשוק ההון אפשר לראות כי הצעירים מביאים עמם גישות ורעיונות חדשים. הרגלי ההשקעה שלהם שונים מאלה של הוריהם, תוך מתן דגש לעולמות הקרובים לליבם ולמיזמים חדשניים ויצירתיים, ששואפים לשנות את העולם.

משקיעה בשוק ההון

משקיעים בגיימינג וברכב חשמלי

אחת המגמות הבולטות בקרב המשקיעים הצעירים היא התמקדות בהשקעות קטנות יחסית, במניות הנמצאות במומנטום חיובי. זאת, לעומת דפוס ההשקעה המקובל המוכר יותר – הקצאת סכום כספי גבוה לתיק השקעות המתחלק על פני סל מוצרים מגוון. הצעירים מתחילים בקטן, עם סכום נמוך יחסית על מניה שמשכה את תשומת לבם. כך הם יכולים להגדיל את ההשקעה אם כיוון המניה מוסיף להיות חיובי, או לצאת בהפסד קטן ותו לא, במקרה ההפוך.

אחד מתחומי ההשקעה המועדפים על צעירים הוא אנרגיה ירוקה והשקעות נוספות שמבוצעות מתוך מחשבה על שינויי האקלים. במחקר שנערך במארס 2021 עבור רשת CNBC, בקרב 1,000 אמריקאים בני 33-40, עלה כי כשליש מבני דור המילניום מקבלים לעיתים קרובות, או תמיד, החלטות השקעה שמביאות בחשבון שיקולי ESG – סביבה, חברה וממשל תאגידי. זאת, לעומת 16% מבני דור ה-X ו-2% בלבד מקרב דור הבייבי בום.

לא רק תוכן ההשקעות מרתק, אלא גם האופן בו הצעירים משקיעים כיום. רבים מהם עושים או לא יחששו לעשות שימוש באפליקציות שמאפשרות להם לסחור או לעקוב אחר המסחר מהטלפון בקלות ומכל מקום. משקיעי דור ה-Z וה-Y נוטים גם לבלות ולהתערות בפורומים וקבוצות דיון ברשת המוקדשות למסחר בבורסות, ושואבים משם רעיונות והשראה. לא פעם קבוצות מעין אלה יוצרות טרנד השקעה שמסוגל להעלות או להפיל מניה, כמו במקרה הקיצון שעלה לכותרות של גיימסטופ האמריקאית.

היתרונות בהשקעה מגיל צעיר

למרות הטענה, כי עבור הצעירים השקעה בבורסה היא לא יותר ממשחק, ואף על פי שחלקם החלו בכך פשוט בגלל עודף זמן פנוי ועניין, נראה שאין זו תופעה שתיעלם בקרוב. למעשה, לעובדה שכיום צעירים מתחילים להשקיע בשוק ההון מוקדם יותר מהוריהם יש לא מעט יתרונות!

בעוד לדורות הקודמים היו חסמים שונים שמנעו מהם להשקיע בבורסה בעצמם, כגון פערי ידע, אילוצים לוגיסטיים, חשש פסיכולוגי ועוד, צעירים אלה לומדים את העקרונות שבבסיסו של שוק ההון בשלב בו הם מתחילים את חייהם העצמאיים, והדבר יכול לסייע להם לפתח מיומנויות וכישורים פיננסיים מועילים להמשך החיים..

צעירים אלה, שלומדים להכיר את שוק ההון, עשויים לפתח חוסן פיננסי גדול יותר מזה של הוריהם, ומי יודע – אף ייתכן להגיע מוקדם יותר לחופש כלכלי, שאולי יאפשר להם לפרוש בגיל צעיר, או להגשים חלומות אחרים.

משקיע בשוק ההון

 

*אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה ואין באמור משום תחליף לשיווק השקעות אישי המתחשב בצרכי הלקוח

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook