fbpx

"פרשיות שרה מייצרות אמפתיה כלפי נתניהו" שאלות לאמנון אברמוביץ

0

בכל דמוקרטיה אחרת נדמה שמנהיג היה נופל על בכל קמצוץ מסך הפרשות והכישלונות שנקשרים בנתניהו. למה אצלנו הוא מתחזק?

"בהנחה בלתי מוכחת שישראל היא דמוקרטיה מאוזנת ולא קהילה מובהלת ומבוהלת – תזכור שאנחנו חיים בעידן הנראות, בתקופת מראית העין. נתניהו, בניגוד ליריביו, נראה כמו ראש ממשלה. הכוונה במונחים טלוויזיוניים, קולנועיים. קומתו, רוחב הכתפיים, הילוכו, הנפת הידיים, הרהיטות באנגלית ובעברית, חיתוך הדיבור, הג'סטות, הוויברציות הקוליות, התסרוקת שהיא מאחז בלתי מורשה שהולבן. בקיצור, מה שהגדרנו בתקשורת: המציג הנו שחקן".

כל המאפיינים האלה מצליחים להאפיל על כישלונות בנושאים קריטיים כמו המאבק בגרעין האיראני, שלעת עתה נראה רע מאוד מבחינת ישראל, או מבצע 'צוק איתן' שהסתיים ללא הכרעה?

"הביטחון, כלומר תחושת הביטחון, או ליתר דיוק מראית עין של ביטחון – הוא הגורם העיקרי ואף המכריע מערכות בחירות בישראל. גם כשהפה מדבר חברה וכלכלה, הלב לוחש ביטחון והיד בקלפי פועלת בהתאם. את הכישלון המהדהד של מדיניות הפטפוט שלו בנושא הגרעין האיראני קשה להסביר לציבור. הנושא מורכב וסבוך. הנאומים התקיפים שלו וההתחייבויות הרועמות יוצרים רושם שידו היא יד בוטחת וידו על העליונה. רושם מוטעה לחלוטין. 'צוק איתן' תוכנן כפעולה מוגבלת לימים אחדים ונמשך 51 יממות. הארוכה במערכות ישראל למעט מלחמת השחרור. חמאס גרר ואנחנו נגררנו. במהלך המערכה ננטשו יישובים בהיקף שלא הכרנו מאז 1948. נתניהו יצר מונח חדש, 'הכתשה', וחזר עליו בלי הרף. 'הם רוצים התשה ואנחנו עושים הכתשה!'. צה"ל לא הצליח אלא לכתוש נכסי נדל"ן באופן לא מידתי בעליל. המערכה הממושכת נגד חמאס, החלש באויבי ישראל, אכן הסתיימה בלא הכרעה ובלא הסדרה".

במהלך המבצע הערכת שיסתיים כך והגדרת את סיומו בביטוי "תחושת חמיצות". כיצד זה לא פגע בנתניהו?

"הביטוי רכש אחיזה מהירה ורחבה בתקשורת, הוא בהחלט ביטא גם את ההרגשה בציבור. אך החמיצות הזו, שגרעה מסמכותו של נתניהו – לא הפילה אותו כי לא נמצא מולו יריב ביטחוני. לא נמצא מדינאי בעל עבר קרבי, פייטר בדימוס, שיקטוף ממנו את התפקיד. מישהו דוגמת רבין, ברק או שרון. יחד עם זאת, העמדות וההצעות שהציעו בנט וליברמן בזמן המבצע יצרו מצב שנתניהו נראה לפתע אחראי ומאוזן ביחס לאלה שהתלהמו מימין לו".

הוא מצליח לדבר אל ציבור גדול מעל לראשה של התקשורת. האם תפקודה של התקשורת, אם כך, הוא תפקוד כושל?

"תקשורת היום היא מרחב פתוח. כל היקום תקשורת. אולי לא הכול שפיט – אבל בטח הכול תקשורתי. הכול תקשיר. היכולת לתקשר עם הציבור היא בלתי מוגבלת וניתן להכיל בה מניפולציות, הטעיות, ספינים ושאר ירקות. נתניהו הוא איש תקשורת. הוא טאלנט. הוא ניחן בכל התכונות הדרושות לקריירה תקשורתית, והוא איננו ניחן בתכונות הדרושות למנהיג. הוא מאמין גדול בתקשורת. לכן הוא חש הכרת תודה אין קץ ומחויבות מוחלטת לספונסר ולפבלישר שלו, שמפיק לו ולאשתו עלון משפחתי יומי במאות אלפי עותקים. אולי העלון המשפחתי הנפוץ בעולם".

פרשיות שרה הרבות והמגוונות – מלבד השאלה אם ראוי או לא ראוי לעסוק בהן – אולי מחזקות אותו בהפוך על הפוך?

"בוודאי. הן גורמות לו למהומות בבית – אך מעניקות לו נקודות בחוץ. הוא מצטייר כאדם אשר נוסף על כל העיסוקים התובעניים כראש מדינה, נאלץ לטפל גם באישה הזקוקה לטיפול. הדבר מייצר כלפיו אמפתיה. כשאני מתאר לעצמי את ראש ממשלתי, בשעה שתיים אחר חצות, נאלץ לעסוק בשאלת החלב, קרטון או שקית – אז באופן טבעי, אינסטינקטיבי ואנושי בא לי לעזור לו. זאת ועוד, הזרקור מופנה אל אשתו ואל משק ביתו במקום אל תפקודו ואל כשליו ומחדליו. עוסקים במשק ביתו במקום במשק המדינה. באשתו ולא במדיניותו".

מה דעתך על כך שהזוג נתניהו ביקש ממערך ההסברה הלאומי לדווח מיד על כל התבטאות שלך ושל רביב דרוקר?

"מצדי שיפעילו לא רק את מערך ההסברה הלאומי, אלא גם את 8200 ליירט כל התבטאות שלי הנוגעת אליהם, ובלבד שהדבר יתרום שם לשלום בית, למרגוע, וייצור לראש ממשלתי סביבת עבודה נוחה ושלווה".

איזו תכונה טובה, חיובית, אתה יכול לציין לגבי נתניהו, אם בכלל?

"השכלה. בנימין נתניהו הוא אדם משכיל. משכיל באמת. השכלה רחבה. הוא גם אדם אינטליגנטי. מאוד אינטליגנטי. חבל שכל זה יושב על אופי כה חלש, כה בעייתי".

רוצים לקרוא את גליון הבחירות כולו? הירשמו לקבלת גליון פברואר עד הבית

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook