fbpx

עתיד חשמלי: הבעירה הפנימית מושלכת החוצה

0

איסורים חדשים על שיווק מכוניות בהנעת בנזין ודיזל עתידים להאיץ את דעיכת מכוניות הבעירה הפנימית. סקירה זו תציג לכם את המגמה לעומקה, התפתחותה והשפעתה על שווקים מעבר לים, ביטוח רכב רלוונטי ועוד

אורן הדר

מנועי הבעירה הפנימית מתקרבים לקיצם: יותר ויותר מדינות עוברות מחקיקה שמעודדת רכישת רכב חשמלי לאיסור מפורש על מכירת מכוניות עם מנועי בנזין, דיזל ואפילו היברידיות. התעשייה כולה נערכת לייצור מוגבר: המהפכה החשמלית תצריך שינויי בפוליסת ביטוח רכב חובה או מקיף, תחזוקת הרכב,  ואפילו בדרך שבה תיראה החנייה בבניין שלכם.

נראה שהציבור מקבל את השינוי ברצון: מכירות מכוניות הבעירה הפנימית דועכות במהירות מפתיעה. לדוגמה, 64% מהמכוניות שנמכרו בשוק הבריטי ב-2019 היו בעלות הנעת בנזין ו-25% הונעו בדיזל. ב-2020 ירדו המספרים ל-55% בנזין ו-16% דיזל, ואשתקד כבר דעכו ל-46% בנזין ו-8% דיזל. לעומת זאת, הצמיחה במכירות רכב חשמלי עלתה ב-600% בזמן הזה, עד ל-12% מהשוק. המגמה בולטת גם ברמת היצרניות: למשל, 25% ממכוניות טויוטה החדשות שנמסרו אשתקד בארה"ב היו חשמליות, לעומת 16% ב-2020.

איך הוסרו החסמים?

כיום, נראה שכבר אין סיבה שלא לקנות מכונית חשמלית. מחקר BDO מקשר את תנופת הרכב החשמלי לשלושה רכיבים: התקדמות טכנולוגית שהוזילו את הסוללות, קיצרו את זמני הטעינה שלהן והגדילו את טווח הנסיעה האפשרי; החדירה של יצרנים סיניים והגעת טסלה האמריקאית לשווקים רבים, שאילצה את היצרנים כולם להשיק אלטרנטיבות חשמליות; ולבסוף, הפעולה המתמשכת של ממשלות ורגולטורים לעידוד חדירת רכב חשמלי, כמענה למשברי האנרגיה והאקולוגיה העולמיים.

התנופה הזו נראית היטב בחמש השנים האחרונות: הלבבות הוכשרו, ומדינות משפיעות שמו תאריך תפוגה על מנועי הבעירה הפנימית. המובילה העולמית בתחום היא סין: עוד ב-2009 החלה הממשלה לסבסד רכב חשמלי ולפזר מענקים. 13.5% מכלי הרכב החדשים שנמכרו בה אשתקד היו חשמליים, והמספרים עתידים להגיע ל-40% עד 2030. למעשה, בסוף השנה כבר יבוטלו הסובסידיות בתחום. איסור רשמי על מכירת מכוניות בנזין ודיזל יוטל ב-2035, אך תותר מכירת מכוניות היברידיות.

שחקניות מובילה בטרנד היא הממלכה המאוחדת: בפברואר אשתקד נודע שעד 2030 תיאסר במדינה מכירת מכוניות שאינן חשמליות, וסחר ברכב היברידי יותר רק עד 2035. כבר בשנה הבאה ייכנס לתוקף באנגליה חוק שיחייב כל קבלן שבונה בניין חדש להתקין בו עמדות טעינה לרכב חשמלי. בעקבות האנגלים, הודיע גם האיחוד האירופי על הטלת מגבלות ואיסורים על מנועי בעירה פנימית עד 2035. האיחוד צפוי להטיל מס פחמן משמעותי, שיהפוך הפעלת מכוניות בנזין ודיזל לבלתי משתלמת בעליל.

לפעמים התגלו היעדים כשאפתניים מדי: הפרלמנט הגרמני קרא ב-2016 לתעשיית הרכב המקומית להפסיק לייצר מכוניות בעירה פנימית עד 2030. ב-2021 הוצב יעד של הגעה ל-15 מיליון מכוניות חשמליות על כבישי המדינה – רוב השוק, אך לא כולו – והשנה כבר הוחלט שגם מכוניות היברידיות ייכללו במספר הזה. הסיבה היא מגבלות טכניות בתשתיות האנרגיה והיקפי הייצור בגרמניה – אך המגמה ברורה: הנעת הבעירה הפנימית נדחקת אל מחוץ לאירופה.

התמונה בארה"ב יותר מורכבת, שכן לא כל מדינותיה מתקדמות באותו הקצב: למשל, בקליפורניה ובניו יורק נקבעו איסורי מכירה החל מ-2035, בעוד טקסס וטנסי מסתפקות בצעדים לעידוד מעבר לתחבורה חשמלית. נכון לרגע זה, רק לשש ממדינות ארה"ב יש תאריך להטלת איסור מכירה. יש להניח שהאחרות יצטרפו לטרנד בעתיד הקרוב, ממניע כלכלי: גדילת האוכלוסייה והעיור שלה מחייבים פתרונות תחבורה חסכונית באנרגיה.

רכב חשמלי

ומה בישראל?

בארץ נקבע מועד גג מוקדם – 2030 – אך שטרם גובתה בחקיקה. לפי הערכות, בשנתיים הקרובות יעלו על הכביש 215,000 מכוניות חשמליות. התחזקות המגמה העולמית תחייב שדרוגים נרחבים לתשתית החשמל הלאומית ופריסה מהירה של עמדות טעינה, אך הדרישה הציבורית תאלץ את הממשלה ליישר קו עם מדינות מפותחות אחרות.

המהפכה החשמלית כבר החלה להשפיע על תחומים רבים, בשל ההבדלים בין מחזור החיים של רכב חשמלי לשל רכב בעל מנוע בעירה פנימית. לצד חיסכון בעלויות נסיעה, מציגה מכונית כזו שיעור תקלות נמוך בהרבה, בשל מיעוט חלקים נעים. מערכות הליבה הרגישות ברכב חשמלי הם תשתית הסוללות והקירור שלהן, ורפידות הבלמים; הסוללות מעלות את משקל הרכב, מה שמגדיל את שחיקת הרפידות ומחייב בקרה קבועה. מוסכים כבר מחזיקים בציוד הבדיקה הרלוונטי, ומצטיידים בחלפים הנדרשים.

תחום אחד בו כבר אפשר לראות את השינוי ואף ליהנות ממנו הוא ביטוח הרכב: חברות ביטוח השכילו להתאים את ההיצע שלהן לצרכים הטבעיים של ישראלים בעלי מכונית חשמלית – למשל, שירותי הדרך מותאמים לרכב חשמלי ובעת הצורך תתאפשר גם טעינה בשטח. ככל הנראה שבעתיד ישתנה מבנה הביטוח כולו: מכונית חשמלית פשוט בטוחה יותר.

לסיכום, העתיד הוא חשמלי ואין להתכחש לכך: ממשלות ורגולטורים, יצרנים ומוסכים, חברות ביטוח וספקים – כולם נערכים למהפכה. בעתיד צפויים שינויים נוספים: שיפורי האמינות המכנית עשויים לצמצם תאונות שנובעות מכשלים טכניים, חוויית נסיעה אחידה תקטין את קצב החלפת המכוניות וכמובן – כולנו נוכל ליהנות מנסיעה שקטה ואוויר נקי.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook