fbpx

על נפט ואקולוגיה

מהו נפט ואיך הוא משפיע על האקולוגיה?

0

נפט הוא אחד מדלקי המאובנים הנפוצים ביותר בעולם. הנפט נוצר במשך מיליוני שנים, במהלכן שקעו יצורים חיים ומתו על קרקעית האוקיינוס. כלל החומר האורגני נדחס על ידי הלחץ האטמוספרי העצום בקרקעית הים, ושקע למעמקי האדמה. הנפט הוא למעשה חומר אורגני מרוכז ביותר, כאשר הרכבו הכימי מאפשר שריפה שלו, בשביל שחרור אנרגיה מהיר ואפקטיבי. יש מספר דרגות זיקוק שונות לנפט, כאשר הדרגה הגבוהה ביותר משמשת להנעת מטוסים, והפחותה ביותר, או המזוט, משמשת בעיקר לחימום. מאחר והנפט מאפשר ייצור אנרגיה זול ופשוט, נעשה בו להפקת חשמל ולהנעת כלי רכב. השריפה של החומר האורגני בנפט, מייצרת פליטה אדירה של פחמן דו חמצני, המהווה גז חממה. הפחמן הדו חמצני והמזהמים האחרים הנפלטים משריפת נפט, מונעים פליטת חום מהאטמוספירה של כדור הארץ אל החלל, ויוצרים אפקט חממה, התחממות גלובלית הדרגתית.

מהן האפשרויות החלופיות לנפט?

מאחר וכיום ידוע שלנפט השפעות הרסניות על הסביבה, רבים פונים לחיפוש אחר פתרונות חלופיים. ישנו סל גדול של פתרונות להפקת אנרגיה חלופית, כאשר לכל פתרון יתרונות וחסרונות משלו. היתרונות והחסרונות הללו כוללים בין השאר:

– אנרגיה סולארית: אנרגיית השמש היא אחד מהכוחות המשמעותיים ביותר בעולמנו והיא מניעה את עולם החי כולו. האנרגיה הסולארית מופקת בשתי דרכים עיקריות. מגדל שמש, באמצעותו מראות רבות ממקדות את אנרגיית השמש על ראש מגדל, לחימום מים ויצירת קיטור להנעת טורבינה. דרך שנייה, היא באמצעות לוחות סולאריים, אשר מחירם שצנח לאחרונה הפך אותם לאפשרות הזולה יותר. החיסרון הבולט של אנרגיית השמש הוא העובדה שלא ניתן להפיק ממנה חשמל בשעות הלילה, ומאחר וטרם הומצא פתרון לאגירת אנרגיה בכמות גדולה, לא ניתן להסתמך עלייה כפתרון יחיד.

– גז טבעי: גז טבעי נוצר גם הוא באופן דומה לזה של נפט, ולכן גם נחשב כדלק מאובנים. עם זאת, הגז הטבעי פולט משמעותית פחות מזהמים מנפט, ושריפתו הרבה יותר יעילה ומשחררת כמות פחמן דו חמצני קטנה בהרבה. החיסרון שלו נובע מכך שהוא אינו פתרון מוחלט לבעיה, מאחר וגם הוא מזהם.

– אנרגיה גרעינית: אנרגיה גרעינית נחשבה בעבר לפתרון האנרגטי המושלם. החשמל המיוצר בכור הגרעיני מופק מאינטרקציה כימית בין מוטות אורניום או פלוטוניום, הכוללת תגובת שרשרת של פגיעות נויטרונים ופירוק גרעיני אטומים. החיסרון של האנרגיה הגרעינית, המאפשרת ייצור אנרגיה בכמות אדירה בכל שעות היממה, הוא החשש מתקלה בכור, והצורך למצוא מקום לאפסן כמות עצומה של פסולת גרעינית הרחק ממגורי אדם.

 איך ניתן לחסוך בשימוש בנפט באופן עצמאי?

מאחר וכיום אין פתרון מושלם לתלות של בני האדם בנפט, יש לנסות לבחון כל אמצעי להפחית את השימוש האישי שלנו באנרגיה. רכב חסכוני בדלק, התקנת לוחות סולאריים על גג הבית, בניית קירות מבודדים, הם כולם פתרונות חלקיים, אשר אם יבוצעו באופן נרחב יחוללו שינוי עצום.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook