fbpx

עורך חדשות החוץ // חצי סיכה על מפת העולם

בימים בלי פיגועים, מתיחות בגבול או אירוע פוליטי חשוב, לידיעות חוץ, גם חשובות למדי, יש סיכוי לקבל שתי דקות במהדורה

0

כל אחד יכול להבין, מיד, מה הוא תחום הכיסוי של דסק כלכלי, דסק ביטחוני, דסק לענייני בריאות, דסק מדיני. אבל עם מה באמת מתעסק דסק החוץ? התשובה המיידית תהיה: עם כל מה שמתרחש בעולם, מחוץ לגבולות המדינה. יכול להיות שהצעירים הנלהבים שהולכים לבחינות המיון של גלי צה"ל יענו כך, ואולי, אם הבוחן עצמו מגיע במקרה מהתחום הוא אפילו יחייך בסיפוק, אבל זו תשובה שגויה.

על דברים חשובים באמת, כמו משבר כלכלי בארה"ב שמשפיע עלינו מיד, או על פריצת דרך רפואית ומדעית, למשל, ידווחו כתבי התחום. אלה מדסק הכלכלה או הבריאות. מה שנותר לדסק החוץ בדרך כלל אלה השיירים. וכך, הם מנסים להידחף למהדורות עם כל מיני נושאים שלא ממש מעניינים את הצופה הישראלי. מהפכה באיזו מדינת עולם שלישי, קרב פוליטי ביפן, חילופי דורות בגואטמלה. בימים בלי פיגועים, מתיחות בגבול, תאונה גדולה או אירוע פוליטי חשוב, לידיעות חוץ, גם חשובות למדי, יש סיכוי לקבל שתי דקות. בישראל אין הרבה ימים כאלה.

בחנו את עצמכם

  1. על כמה עומד החוב הלאומי של ארה"ב?

  2. כמה ראשי ממשלה כיהנו בבריטניה בעשר השנים האחרונות?

  3. מי היה מנהיג סין לפני שי ג'ינפינג?

סיקור החוץ מנוהל באופן כפול. במערכת הביתית, הכתבים והתחקירנים נוברים על המסך שמולם במידע שמשודר בחו"ל. לעיתים רחוקות הם נקראים לאולפן כדי לספר, בקיצור, בשולי המהדורה, מה שידרו שם בעולם. זה הכל. על ראיונות עצמאיים עם מקורות בחו"ל אפשר רק לחלום. בדרך כלל אין סקופים. אין זווית חדשה. סתם. צילומים מחו"ל עם כתוביות תרגום לעברית וכמה מילים לצד זה. בעגה המקצועית קוראים לזה סיט־אפ. הכתב יושב באולפן ואומר כמה מילים. והזוטרים בדסק החוץ יקבלו עוד קצת זמן מסך בתוכניות האקטואליה היומיות, כשיידרשו בדרך כלל פחות למשברי הסחר הגדולים ויותר למשברים בין הדוכסית מייגן והדוכסית קייט.

יש גם כתבים בחו"ל. לא רבים. כאשר קורה משהו במדינה אירופית כלשהי, הכתב בבריטניה מספר על זה לצופים בישראל על רקע הרחוב שבו הוא גר. מה כבר ההבדל ביו כיכר בפריז לזו שליד הבית בלונדון. אירופה זו אירופה. מארה"ב הם בדרך כלל מדווחים מהבית בוושינגטון או מפינת רחוב בניו יורק. רק לעיתים נדירות הם מצטרפים לעדת הכתבים המקומיים ומסקרים, כמו כל עיתונאי, את האירוע. הוריקן בדרגה 4 ומעלה, או טבח ביריות בדרגת 40 הרוגים ומעלה. על כתבה יזומה אין כמעט מה לדבר.

אחת לכמה שנים מגיח עורך חוץ שמצליח לדחוף אג'נדה חברתית ומשתמש בערוץ כפלטפורמה להעברת המסר. זה לא קורה בסיקור תופעות שליליות, אלא להפך. באמצעות הטלת זרקור על תופעות מצליחות שמיטיבות עם האזרחים במקומות אחרים. בבריאות, חינוך, סביבה, תחבורה. תראו איך עושים את זה שם, הוא מראה, מה הבעיה לייבא את זה. אבל ניצן הורוביץ כזה נולד במערכות בתדירות לא גבוהה, בסוף גם הוא הולך לפוליטיקה, ומי כבר זוכר איזו עבודה חשובה באמת עשה כאן פעם.

התשובות:

  1. 220 טריליון דולר
  2. 10
  3. חו ג'ינטאו

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook