fbpx

סאלי דרייפר – הדור הבא של דון, 'מד מן' ואמריקה // גדי להב

0

'מד מן' מאיימת להיות סדרת הטלוויזיה הראשונה בהיסטוריה שמספר האנשים שכתבו עליה גדול ממספר האנשים שצפו בה. גם כי בעונות האחרונות היא איבדה לא מעט מהקהל שלה, אבל בעיקר כיוון שכל כלי תקשורת – מביטאון הגליל התחתון ביידיש ועד ה'ניו יורק טיימס' – כתב עליה וליווה אותה באובססיביות, כולל כותב שורות אלו.

עיקר המלל הזה, ודאי לאחר פרק הסיום, עסק בדמותו של דון דרייפר. אמנם זה לא מפתיע, אבל מקשה על האופציה לחדש משהו. דון איננו "הדמות המרכזית" בסדרה. הוא־הוא הסדרה עצמה. 'מד מן' היא סיפורו של דיק וויטמן/דון דרייפר. כל הדמויות האחרות משמשות, בסופו של דבר, נקודת מבט נוספת, רפרור והשלכה כדי שנבין טוב יותר את דמותו של דון. לכן, עיסוק בכל דמות אחרת הוא למעשה עיסוק בדון עצמו. ומבין כל הדמויות, זו שמשליכה ומלמדת אותנו על דון יותר מכל היא גם זו שנושאת את שמו ואת הגנים הדמיוניים שלו – סאלי דרייפר.

סאלי היא הבת של דון.

יש לעובדה הזו חשיבות מכרעת בסדרה שעוסקת בהרחבה ביחסי הורים־ילדים ובנטישת ילדים. גיבור הסדרה הוא יתום שגדל בבית זונות. העונה הראשונה מסתיימת בנטישת ילד (על ידי פגי), והיחסים האלה שבים ועולים לאורך כל העונות עד לעונה האחרונה. קווי העלילה של רוג'ר, ג'ואן, פגי, פיט וסטפני (אחייניתה של אנה דרייפר) נוגעים בנושא.

לילדים יש את הכוח הזה. אנשים רואים בהם שלוחה של עצמם. לשאלה מה יקרה אחריו, התשובה של דון היא סאלי. באחד מפרקי העונה האחרונה, כשסאלי נפרדת ממנו בכעס ואומרת שהיא מקווה לא להיות כמוהו וכמו בטי, הוא תופס בידה ואומר לה: את הרבה יותר דומה לנו ממה שנראה לך.

לאורך כל הסדרה מתואר דון כזאב בודד. כוחו ביכולת לברוא זהויות ותדמיות, למכור אותן לאחרים כפרסומות לפרנסתו, ולהסתיר באמצעותן את החור שבנפשו. אין אדם אחד קבוע בחייו של דון – למעט סאלי. כי מילדים אי אפשר להתגרש. ילדים אפשר לנטוש, אבל זו החלטה מוסרית שאפילו האדם שלא חייב כלום לאף אחד – דון דרייפר – לא מקבל. וזה מלמד אותנו לא מעט עליו. אפשר לומר שהסיבה המרכזית שבעטייה חוזר דון לניו יורק ולמקאן ולא מסיים את חייו כמו האיש הנופל באות הפתיחה – היא סאלי דרייפר.

סאלי היא האישה בחייו של דון.

דון הוא גבר של נשים רבות (הוא שכב עם למעלה מ־20, בעשר שנים שבשמונה מתוכן היה נשוי). אבל הוא למעשה גבר של אף אחת. היתום שגדל בבית בושת ישחזר לנצח את חוויית הילדות שלו ביחסיו עם נשים: סקס, כסף, ארעיות ושום יכולת להיפתח נפשית. קשה לראות את דון מסיים את חייו עם אישה אחת.

היו רק שתי נשים קבועות בחייו של דון, אבל עם מותה של בטי, נשארת סאלי בלבד. כאמור, מסאלי אי אפשר להתגרש. לא במקרה בחר מתיו וויינר, יוצר הסדרה, שמערכת היחסים המורכבת של דון עם צאצאיו תהיה עם הבת היחידה ולא עם הבנים. סאלי למעשה מסמנת לנו את גבול יכולותיו הרגשיות של דון.

בעונה הרביעית סאלי נשארת לישון אצל דון פעם אחת. כשהוא קם בבוקר היא מכינה לו ארוחת בוקר – פרנץ' טוסט. במקום רוטב היא בטעות "מתבלת" אותו ברום. בכך סאלי הופכת לרגע אחד גם לאמא שמעולם לא הייתה לו וגם לפרטנרית לחיים – המכילה, גם אם בטעות, את סוד השתייה שלו – שמעולם לא תהיה לו.

דון, שאינו יכול לנהל מערכת יחסים כנה עם אישה, עושה זאת עם סאלי. הוא מספר לה בסופו של דבר את כל סודותיו הכמוסים. זה קורה כיוון שהיא בתו. בתו ולא אשתו/מאהבתו. בתו ולא בנו.

סאלי היא המצפן המוסרי של דון.

כמו כל הורה, דון רואה בסאלי גרסה משופרת של עצמו. כשמדובר באדם כל כך פגום, כמו דון דרייפר, נקודת המבט הזו היא למעשה האלטר־אגו שלו – סאלי היא מה שדון היה רוצה להיות מבחינה מוסרית. היא מעירה לו על כך שהוא מפלרטט עם חברה שלה. היא מטפלת באחֶיה כשבטי שוכבת על ערש דווי ולמעשה מחליפה את דון בתפקיד שהוא אמור למלא. וכמובן, כשהיא תופסת אותו על חם עם סילביה רוזן, היא למעשה מאלצת את דון להתמודד עם הכשלים המוסריים שלו. הפעולה הזו מולידה תגובת שרשרת שסופה הגירושים ממייגן, המסע מערבה ורגע ההארה שלו הוא זוכה.

בעזרת סאלי אנחנו מבינים מהם הדברים "הראויים" על פי דון. מהי ההתנהגות המוסרית שהוא מצפה מעצמו וכיצד הוא שופט את עצמו ומתייסר על שאינו עומד בסף שהציב. ואולי חשוב מהכול: כיוון שסאלי היא בתו, וכיוון שהוא רואה בה גרסה משופרת שלו, וכיוון שהוא למעשה מנסה להתחיל מחדש או להיוולד מחדש, אין מנוס מלהסיק: הולדתו מחדש של דון דרייפר תבוא בצלמה של סאלי דרייפר. הדור הבא.

סאלי היא הדור הבא של אמריקה.

'מד מן', משרד הפרסום SCDP ודון הם מטאפורה לסיפורה של אמריקה. האלמנט הזה היה משמעותי לאורך כל הסדרה. אם סאלי היא הדור הבא והולדתו מחדש של דון, היא למעשה מטאפורה להולדתו של הדור הבא של אמריקה. והדור שסאלי מייצגת איננו סתם דור. אלה הם ה"בייבי בומרס" – הדור שנוצר כתוצאה מבום הילודה הגדול שלאחר מלחמת העולם השנייה. הדור שנולד אל תוך אמריקה כמעצמה עולמית, מגינת המערב. הדור שבנה את אמריקה, הכוח שהשפיע יותר מכל על חיינו, הדור שצבר את הונו והונה, שתומך כעת בדור ה־X ודור המילניום שכנראה לא יהיו עשירים כמוהו. כשמדברים על אמריקה כמעצמה עולמית – מדברים על הבייבי בומרס.

סאלי היא נציגתה של אמריקה כפי שאנו מכירים אותה.

אבל יש בכך עוד עניין חשוב אחד: הבייבי בומרס הם הדור היחיד שגם צופה בסדרה וגם חי בתקופה שהיא מתארת. הדור של רוג'ר ודון מת ברובו, והדורות האחרים טרם נולדו בסיקסטיז. כשמדובר בסדרה ששמה דגש רב כל כך על דיוק היסטורי ונוסטלגיה, זה לא עניין של מה בכך. הבייבי בומרס למעשה צופים ב'מד מן' ורואים את ילדותם. וכשהם צופים בסאלי – הם רואים את עצמם. 

סאלי היא קירנן שיפקה.

כשמדברים על סאלי, אי אפשר להתעלם מהשחקנית שמגלמת אותה. ראינו את קירנן שיפקה גדלה ומתפתחת מילדה בת שש לנערה בת 15. מאנונימית לשחקנית מקצועית, כוכבת בפוטנציה ואייקון אופנה. אין ספק שהכישרון של שיפקה גרם לכך שנפח הדמות של סאלי הלך ועלה. להזכירכם, עד העונה השלישית היא לא הייתה יותר משמעותית מבובי.

ואם סאלי היא שלוחה של דון, אם היא הולדתו מחדש, קירנן שיפקה היא אותו דבר לכוכבי הסדרה. 'מד מן' בנתה את הקריירה של ג'ון האם, כריסטינה הנדריקס ואליזבת מוס. אבל קירנן שיפקה היא הדור הבא, השלוחה המוצלחת והמשופרת שלהם. קירנן שיפקה היא אמה ווטסון של 'מד מן'. 

כשדון דרייפר ביקר בגוגל

ב־2012 יזמה גוגל הבלתי נלאית פרויקט יוצא דופן: היא בחרה פרסומות איקוניות מהעבר וניסתה להפיק אותן מחדש, בהתאמה לעולם הטכנולוגי־מחובר־מקודד שבו אנו חיים. אחת הפרסומות האלו, ניחשתם נכון, היא הפרסומת לקוקה קולה שמסיימת את 'מד מן'.

אנשי גוגל אירחו את אחד מיוצרי הפרסומת, הארווי גאבור, ובעזרת הטכנולוגיה המודרנית למעשה הגשימו את המשאלה שמובעת בפרסומת: "אני רוצה לקנות לעולם קוקה קולה". הם אפשרו לאנשים לקנות פחית או בקבוק קולה במכונות מכירה, לתרום אותם למישהו ידוע או אנונימי, ואותו אדם יקבל את הבקבוק במכונת מכירה אחרת בקצה השני של העולם.

זה נראה כמו צירוף מקרים (למעט העובדה שזו פשוט פרסומת יוצאת דופן, שגרמה הן לגוגל והן למתיו וויינר לבחור בה), אבל סיומה של 'מד מן' מייצר קריאה חדשה ומפתיעה לכל הפרויקט. בסיום הסדרה, דון – בלבושו, בתסרוקתו, בהתנהגותו – נראה כאיש העבר, כמי שאינו מחובר לעולם העומד בפתח. גאבור, דון דרייפר עבורכם, גאון הפרסום מ־1971, נראה במשרדי גוגל ב־2012 כאילו נחת מכוכב אחר. "אני פשוט לא מבין בטכנולוגיה. אני לא מבין פה כלום", הוא אומר למצלמה.

'מד מן' תרמה את שמה לאחד השינויים הקרדינליים שעברו על תחום הפרסום לאחרונה. את תופעת ירידת קרנו של הקריאייטיב לטובת השימוש במידע (דאטה), אלגוריתמים וטכנולוגיה מכנים בתעשייה "מ'מד מן' ל'מת' מן'" – From Mad Men to Math Men. הפרויקט של גוגל הוא ההמחשה הטובה ביותר לכך.

הפרויקט Re:brief Coke בגוגל:

> לקריאת כל הטורים של גדי להב

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook