fbpx

נדב איל ובן כספית – ספרים, רבותיי, (ולא רק) ספרים

0

את ספרו המצוין 'המרד נגד הגלובליזציה' פותח נדב איל בתיאור פרק מחייו שלו, כסטודנט ב'לונדון סקול אוף אקונומיקס'. כבר אז עיתונאי בולט, אך גם בחור צעיר בנקודת זמן שבה הוא צריך לבחור את תוואי חייו העתידי. למרות ההתלבטויות, העיתונות משכה אותו בחזרה אליה. וליתר דיוק, תחום חדשות החוץ – ובתוכו התמחות יוצאת דופן בתהליכים הגלובליים המרתקים המעצבים את העולם בקצב מסחרר, בפתחו של המילניום השלישי לספירה.

יש משהו נפלא בספר של עיתונאי שבאמת ובתמים אוהב את עיסוקו, ולא פחות מכך – מתמחה בחומר שבו הוא עוסק. המומחיות הנרכשת בכתיבת ספר כזה אינה רק עבודת ליקוט ייעודית עבור התוצר המודפס. היא בראש ובראשונה העבודה היומיומית שלו. היא מייצרת עבור העיתונאי, כאיש תוכן רב־זרועות, יכולת ביטוי רחבה מעבר לפלטפורמת הבית שלו.

כך גם לגבי ספרו של בן כספית, 'נתניהו: ביוגרפיה'. מי שעוקב באדיקות אחרי טורי הפרשנות של כספית, מכיר את כמות החומר ואיכות האבחנות שהוא מביא בנוגע לראש הממשלה ולסביבתו. כך שלספר הוא צולל בצורה טבעית ומהנה; הוא, כמו גם מי שאינו בהכרח עוקב אחרי עיתוני סוף השבוע.

הווה אומר, הגלובליזציה של נדב איל היא הלוקליזציה של בן כספית. התמחויות שמביאות עיתונאים להיות "גדולים" יותר מבסיס תפקידם הרשמי בערוץ/עיתון.

"צריך להגיד את האמת, מקצוע העיתונאי הולך לפרילנסריות. תצטרך להיות עצמאי. יחידת ייצור תוכן. יש לזה מינוסים אבל יש לזה גם פלוסים. זה אומר שרק המוכשרים יהיו". את התחזית הזו סיפק בן כספית לח"מ בריאיון, לפני כארבע שנים במגזין זה.

פעם, עיתונאי הסתפק בתפקידו המוגדר. במקרה הטוב נתן פרשנות אורח בגוף תקשורת אחר. אולי עשה חלטורה בטלוויזיה, או הנחה שַבָּתרבות במועצה אזורית נידחת. כיום, עיתונאים מסוגם של איל וכספית משפיעים בהרבה מעשייתם היומית, המיידית. כמוהם אחרים. עמית סגל, למשל, עם תוכנית רדיו פופולרית, טור יוקרתי ב'מקור ראשון', ערוץ טלגרם עתיר עוקבים ואינספור הרצאות והופעות ברחבי הארץ. דפנה ליאל ועמליה דואק מתחזקות ערוץ טלגרם, הנחיות, הרצאות ופודקאסטים. ואלה ואלו אינם היחידים. המוכשרים והשאפתניים שבעיתונאים יודעים לפרושׂ את מרכולתם מבלי לאבד את בסיס הכוח שלהם. למצוא קהלים בדרכים שונות (שימו לב למשל לכמות העוקבים של סגל, איל או כספית בטוויטר).

מפגשיהם של עיתונאים בולטים עם קהל – בין אם באמצעות פלטפורמות מפתיעות, פרסומים יוקרתיים כמו ספרים, או הרצאות והופעות – הופכים מרתקים במיוחד בעידן שלנו. ודווקא בעידן הזה של חוסר קשב ועודף היצע, מעודד לראות ישראלים רבים כל כך, מכל הגילים, האזורים והדעות, שרוצים לצרוך תוכן איכותי – וגם לפגוש אותו בשלל צורות ואמצעים.

.

לרשימת המשפיעים המלאה >

רוצים לקבל את גיליון המשפיעים המלא עד הבית? לפרטים ומבצעי מנויים – השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם >

.

צילומים: יח"צ

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook