fbpx

משפיעים 2020 | צבי האוזר | עתיד הוועדה לבחירת שופטים

0

הוועדה לבחירת שופטים היא המקום שבו, יותר ויותר בשנים האחרונות, החלוקה הפרדיגמטית האוטומטית לימין ושמאל מאבדת את תוקפה. אחרי הכל, "הליברלים" היו פעם חלק מגוש הימין שהקים את הליכוד. האם ליברליות פוליטית מתיישבת עם שמרנות משפטית? בקדנציה הקודמת של הוועדה לבחירת שופטים, בעת שעמדה בראשה איילת שקד כשרת המשפטים, הגביע הקדוש היה מינוי "שופטים שמרנים". המסכה הוסרה: בקדנציה הנוכחית, ברוחה ובצלמה של ח"כ אוסנת מארק, הדברים נאמרים בפשטות: "נמנה שופטים שיש להם השקפה שמתאימה לליכוד", במילותיה.

החלטת בג"ץ לדחות את העתירות נגד בחירת שני נציגים מן הקואליציה לוועדה לבחירת שופטים, מחדדת את תפקידו של ח"כ צביקה האוזר כחבר הוועדה (גילוי נאות: הח"מ ייצג את עמותת 'משמר הדמוקרטיה הישראלית', שעתרה לבג"ץ בעניין בחירת נציג אופוזיציה לוועדה לבחירת שופטים). המשבצת השמורה לו בוועדה היא נגזרת של מקומו במפה הפוליטית הכללית: איש ימין ששובץ ברשימת כחול לבן במתכונתה הרחבה, מטעם מפלגת תל"ם של משה יעלון, מפלגה שממנה ערק יחד עם בני גנץ לממשלת אחדות עם נתניהו. זאת תוך הקמת סיעה נפרדת (דרך ארץ), המזוהה כימין ליברלי, רך, אך מובהק.

מה זה אומר על התפקיד המיועד לו בוועדה לבחירת שופטים? מבין נציגי הקואליציה, האוזר הוצב שם מטעם מחנה גנץ בממשלה, יחד עם שר המשפטים אבי ניסנקורן. "מערכת המשפט אינה חפה מטעויות ואינה חסינה מביקורת", סימן האוזר את הכיוון עם בחירתו לוועדה, "אך אני רואה את ייעודי כמי שבא לתקן ולשפר ולא כדי להרוס". את גישתו, שהוא מגדיר כלאומית־ממלכתית, הוא אפוא מבדל במובהק מגישת ה־D9 של שקד והסמוטריצ'ים.

האוזר עשוי להיות לשון המאזניים המכריעה בוועדה. זה תלוי כמובן בהשלמת הרכבה – נותרה עוד בחירת נציגה מטעם לשכת עורכי הדין, בואכה ינואר 2021, אז תסיים עו"ד אילנה סקר קדנציה שנייה בוועדה. כך צפוי בנוגע לבחירת שופטים לעליון: אם האוזר יבחר להצטרף לגוש שופטי העליון, הצפוי להיות מגובה בניסנקורן, עו"ד מוחמד נעאמנה (ראו הרחבה בקטגוריה זו) ונציגתה השנייה של הלשכה, הוא עשוי להותיר את מירי רגב ואוסנת מארק במיעוט מבודד. אם כי יש להניח שבמקרה כזה הוא ישפיע בתוך קואליציית הרוב על זהות השופטים שייבחרו, כך שאלה יהיו ליברלים מתונים, נניח, ולא אקטיביסטים שיפוטיים שאולי רדיקליים מדי לטעמו. בשנים הקרובות צפויות לא מעט פרישות מבית המשפט העליון. שיטת הסניוריטי, עם פרישתה בעוד שלוש שנים של הנשיאה אסתר חיות, אולי גם היא תיבחן מחדש. איפה יהיה האוזר? במקום של שינויים, או האם כשמרן ממלכתי ימני יסמוך ידיו על השיטה שבה נעשו הדברים עשרות בשנים?

המחיר הקואליציוני הגבוה ששולם לשני ח"כי דרך ארץ – תפקיד שר ליועז הנדל, ראשות ועדת החוץ והביטחון והמושב בוועדה הנ"ל להאוזר – ניתב את מי שהיה מזכיר הממשלה של נתניהו בעבר למוקד נפיץ במערכת המשפטית. האם פוטנציאל ההשפעה העצום שלו ימומש? התשובות ב־23 בדצמבר, בכפוף להסכמות על תקציב 2021.

חברי הוועדה לבחירת שופטים

  1. שר המשפטים אבי ניסנקורן (יו"ר)
  2. שרת התחבורה מירי רגב
  3. נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות
  4. שופט העליון עוזי פוגלמן
  5. שופט העליון ניל הנדל
  6. ח"כ צבי האוזר
  7. ח"כ אוסנת מארק
  8. נציגת לשכת עוה"ד אילנה סקר
  9. נציג לשכת עוה"ד מוחמד נעאמנה

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook