fbpx

משפיעים 2020 | ישראל כ"ץ וקרן טרנר־אייל | המבחן הגדול בחייהם

0

הכוורת שמקיפה את שר האוצר ישראל כ"ץ משתנה באופן תדיר. הוא החליף שלל יועצי תקשורת בשנים האחרונות, ואין לו הרבה אנשי אמון שמלווים אותו. חריג לכך הוא עידן פרץ, עוזרו האישי שצמוד אליו כבר 13 שנים. אולי אפשר להתחיל לסמן חריגה נוספת – קרן טרנר־אייל.

מי שגדלה באגף התקציבים של האוצר, לא הגיעה שם לצמרת. היא עברה לכהן כסמנכ"לית במשרד התחבורה, מצאה שפה משותפת עם השר הפעלתן, ויחד הם יצאו לדרך משותפת, כשמונתה למנכ"לית משרדו לפני כארבע שנים.

טרנר־אייל הפכה לזרוע הביצוע של כ"ץ. גם בישיבות הסגורות, סיפרו אז גורמים במשרד, מעולם לא התגלעו ביניהם מחלוקות משמעותיות. המדיניות שקידמו, של הקמת תשתיות, גשרים ומחלפים ששירתו בעיקר את הרכבים הפרטיים, עם השקעה חסרה מאוד בתחבורה הציבורית, הפכו עם השנים לקלף שממשלת הליכוד והעומד בראשה התגאו בו מאוד.

ואז הגיעו הבחירות האחרונות. לתפקיד שר האוצר יועד ניר ברקת. אבל כ"ץ, שידע ימים רעים מאוד עם נתניהו אך הפך את הקערה והפך לבעל בריתו, ידע היטב מה שוות הבטחות בחירות. נאמנותו, יחד עם כוחו הפוליטי, סללו את דרכו ללשכת שר האוצר.

הציפייה הייתה להכרזה מיידית גם על טרנר־אייל כמנכ"לית האוצר החדשה. אבל השר החדש התמהמה. הוא הבין שאנחנו הולכים לקראת תקופה כלכלית מורכבת, וחיפש מנכ"ל "כוכב". אבל למנכ"לים כוכבים יש גם השלכות – הם דעתניים יותר, לעיתים בעלי אג'נדה משל עצמם, וכשממילא ישנו מלמעלה "מפקח" בדמות נתניהו, שרואה עצמו כ"שר אוצר־על", כ"ץ הבין שיותר מדי טבחים יקדיחו את התבשיל. המנה, בלאו הכי, תוגש לאזרחי ישראל קרה. טרנר־אייל, בינתיים, שהתה בחופשת לידה, וכבר הספיקה לקבל הודעה חפוזה משרת התחבורה הנכנסת מירי רגב כי שירותיה אינם נחוצים עוד. ימים ספורים לאחר מכן הגיעה הבקשה מכ"ץ, לכנס מחדש את הדואו שלהם, הפעם באוצר. מי שלא הצליחה לכבוש את ראשות אגף התקציבים, חזרה אל כור מחצבתה, הפעם כבוסית הגדולה.

בחודשים הספורים של כ"ץ כשר אוצר עוד מוקדם לסמן מהי משנתו ותפיסתו הכלכלית. ממאבקו בוועדי העובדים בנמלים קל להעריך שהוא יפעל בעד הפרטות ותחרות, אבל שאלות כלכליות מהותיות נזנחו בינתיים בצד הדרך, כשעיקר המאמץ מתרכז בכיבוי שריפת הקורונה האדירה. בצל המשבר, נוצרה מתיחות בינו לבין שותפתו לדרך, טרנר־אייל. אחרי שזכתה ממנו להשפלה מול כפיפיה, כבר נראה היה שהצמד יפריד כוחות, אך התפטרותו של שאול מרידור (ע"ע בקטגוריה זו) גרמה לכך שנאמנות המנכ"לית נשמרה, לפחות לעת עתה – ובעיקר כדי למנוע טלטלה נוספת בצמרת המשרד.

"מה שבטוח", אמרו מקורביו כשנכנס לתפקיד, "הוא לא יתבטל בפני נתניהו כפי שעשה שטייניץ. תיווצר כאן מציאות חדשה. יש לו מספיק כוח". במבחן אחד האמירה הזו לא עמדה בינתיים – זה של ה'מענק לכל אזרח' שיזם נתניהו, בניגוד לדעת כ"ץ ובכירי משרדו. כשצצו כותרות על מענק נוסף שמקדם נתניהו, כ"ץ כבר נעמד על הרגליים האחוריות.

כ"ץ וטרנר־אייל קיבלו לידיהם את משרד האוצר בתקופה של אי־ודאות כלכלית, עם שיעורי אבטלה מבהילים ופגיעה בתוצר שלא נראתה זה 40 שנה. כאן לא מספיק לחנוך מחלף ולגזור סרט במנהרה כדי לקבל מחיאות כפיים. שניהם יודעים את זה. הפעם הם יצטרכו יותר כדי להיות צוות מנצח.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook