fbpx

משפיעים 2020 | יצחק תשובה | הנפילה שתעלה לנו ביוקר

0

בתחילת מארס, כשהקורונה החלה להעסיק את כולם, ליצחק תשובה היו דאגות אחרות על הראש. האימפריה העסקית שהפכה אותו לאחד מגדולי הטייקונים בישראל בעשור האחרון, התחילה להתפורר. השורד האחרון בחבורת הטייקונים הוותיקים – שכּללה את נוחי דנקנר, לב לבייב, שאול אלוביץ', אילן בן דב, אליעזר פישמן ואחרים – הלך ואיבד את התואר המחמיא. ירידה בביקושים לנפט ובעיית אחסנה של המלאים האדירים הביאו לצלילת מחירים. יחד איתם צללה המניה של דלק וחתכה בחדות את הונו של תשובה, שרק שנה לפני כן הוערך בכ־15 מיליארד שקל. מילא ההון שלו, מה עם הפנסיות שלנו. מיליארדים מכספי הפנסיות של המוני בית ישראל מושקעים בקבוצת דלק. וכאן טמונה השפעתו השנה – בהשפעה על כולנו מהמקום הסיכוני, ובעובדה שעוד סמל הון ישראלי אדיר ממדים חווה צלילה.

ארבעה חודשים לפני שהקורונה חוללה כאן שמות, השלים תשובה רכישה של שדות נפט בים הצפוני מחברת 'שברון', בסכום של כ־2 מיליארד דולר. בקבוצת דלק דיברו על מהלך משמעותי. היה נראה שהמניה, שאיבדה כיוון בחצי השנה שקדמה לרכישה, מתחילה לטפס. המסכים נצבעו בירוק, פניו של תשובה קרנו מנחת. אחרי חודשים קשים נדמה שהוא יכול לנשום לרווחה. לא חלף זמן רב והקורונה התערבה בשמחה. לא זו בלבד שמחירי הנפט צללו, בבת אחת נפלו הצרות מכל הכיוונים ונחשפה התנהלות כושלת. מה שהיה ידוע לפני כן רק לקומץ, הפך לנחלת הכלל: הימורים כושלים במטבע חוץ במאות מיליונים, האטה במכירת דירות בניו יורק, דחיית תוכנית גרנדיוזית לייבוש החוף בחיפה כדי לבנות שם נדל"ן. עם חוב פרטי של 1.5 מיליארד שקל לבנקים, חוב של 6 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח, נראה שזה לא החוף שהולך להתייבש.

תשובה, שגם בימים כתיקונם בורח מהתקשורת (שגם בה יש לו אחזקה, כשותף בקשת 12), נעלם כמעט לגמרי מהרדאר. הוא מקדיש את רוב זמנו למימוש נכסים כדי לצמצם את החובות. רווח והצלה, טוענים בסביבתו, יגיעו מרכישת חברת 'נובל', השותפה שלו בשדות הגז המקומיים, על ידי חברת 'שברון' – אותה 'שברון' שמכרה לתשובה את שדות הנפט דלעיל. התקשורת בלעה את הנס. אבל רק נס יהפוך זאת למציאות.

זו לא הפעם הראשונה שתשובה נקלע לקשיים. המשבר הכלכלי של 2008 גרם לקריסת עסקי הנדל"ן של הקבוצה. במאי 2009 נתגלה מאגר 'תמר', ותשובה חזר לפרוח. שלוש שנים וחצי אחר כך, עסקי הנדל"ן עברו תספורת בסכום של כ־1.5 מיליארד שקל, כספי ציבור איבדו באחת כמחצית משוויים. תשובה ניצל, החוסכים הפסידו. במשך שנים הוא המשיך לחגוג, היה מקורב לפוליטיקאים רבים, כולל ראש הממשלה הנוכחי ושר האוצר עד לאחרונה, משה כחלון. פוליטיקאים בדימוס ועוזריהם מועסקים אצלו בהיקפים נאים. כעת, האתגרים הגדולים לפניו. משקיעים פוטנציאליים חגים סביב החברה, ביניהם רמי לוי, יצחק סוארי והאחים זלקינד. השמש החלה לשקוע מעל האימפריה של תשובה, והשאלה שנותרה היא האם היא תזרח שוב.

הבהלה במספרים

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook