fbpx

משפיעים 2020 | חילי טרופר | התרבות האישית

0

ביום העצוב, שבו דווח על חקירת המקרה המזעזע של בת ה־16 שנאנסה לכאורה על ידי נערים וגברים רבים באילת, התארח שר התרבות והספורט חילי טרופר ב'חדשות 12'. הסיבה להזמנתו הייתה הכאוס הפוליטי והשאלה אם הולכים לבחירות או לא. אולם מיד בפתיחת הריאיון ביקש טרופר לפני הכל להתייחס לסיפורה של הנערה. מיוזמתו. הוא היה כן, וגם נחרץ. ליבו איתה, אמר והוסיף שכולנו, כחברה, חייבים לפעול באמת כדי שמקרים כאלה לא יישנו.

האמירה הזו הגיעה בהמשך לפגישתו של טרופר עם נערה אחרת, גם היא בת 16, זו שעמדה במרכז פרשת שחקני מכבי תל אביב בכדורגל. אחרי המקרה שלה היא מצאה עצמה קורבן לשיימינג אכזרי ונרחב, גם לאיומים. ברשת היו רבים שהטילו עליה את האשמה על הרחקתם של השחקנים הכוכבים מקבוצתם. בפגישה ההיא, שחשיבותה בעצם קיומה, היה השר קשוב, אמפתי ובעיקר נחוש שלא להותיר את הנערה לבד בעולם האכזרי והמעוות כל כך שנוצר. הוא מכיר את העולם הזה מקרוב, אחרי ששימש כמנהל מוערך בתיכון ברנקו וייס, המיועד לנערים שנשרו מהמערכת, ועשה שם עבודה יוצאת דופן.

זוהי, בעיניי, תמצית פעילותו האחרת של טרופר כשר התרבות והספורט. הוא בחר לראות באלה תחומים שיש בהם חובה לפעול לשילובם של ערכים חברתיים. חשוב שבעולמות האלה, המבוססים על כישרונות וכישורים ומעגנים בתוכם רגשות עוצמתיים, יינתן דגש על ערכים שהחברה משוועת להם. שהדמויות המובילות בעולמות אלה יפנימו שהן מודל לחיקוי. שיש מי שמסתכל עליהן, מעריץ אותן. טרופר רואה את מי שמעוררים השראה אצל אחרים ככאלה שיש להם תפקיד – ואחריות.

טרופר יודע שאובדן הדרך הערכית של החברה הישראלית הוא אסון לא פחות חמור מעוד בחירות. מבין שכדי להיאבק בזה, חייבים לעבוד בזה. לא להרפות ולא לוותר, גם בימים שבהם המקרים האלה כבר לא בכותרות, וגם כשעיקר מאבקו הוא להחזיר לחיים את עולם התרבות שקרס תחת משבר הקורונה.

הוא בחר להביא שקט ודיאלוג, התנהלות אחרת, למשרד הקטן אך החשוב. טרופר מנהל שיח מכבד בעוצמות הנכונות. לא רצון לשבור ולהרוס את הקיים, אלא רצון להביא לשינוי מתוך ההבנה שמה שחיובי חשוב להמשיך ולקדם, ובמקביל לשנות מהיסוד את הדורש שינוי. ויש לא מעט דברים כאלה.

חובש כיפה, צעיר, דינמי ובעיקר עם קבלות של עשייה חינוכית בפריפריה המאתגרת, הוא בא לתקן מתוך מקום של עוצמה ולא ממקום של התחשבנות. צופה פני עתיד. ולא בא לדון בעבר ולחפש אשמים. נראה שאם יתמיד, יזכו עולמות התרבות והספורט לעדנה מחודשת, כמובן בכפוף למציאות שכופה המגפה, בינתיים.

ונזכיר גם את בחירתו לתרום כליה לאדם שאינו מכיר, ובכך להעניק לו חיים חדשים. תרומה כזו באה מתוך סולם ערכים אמיתי, כן ועמוק. עכשיו, בתפקידו ובחסות ממשלה מסוכסכת, מבחנו הוא במעשים. ולפני שפונים לציבור או למגזר המקצועי שעליו אתה אמון, ראוי שההנהגה תבחן את דרכה שלה. בכך, טרופר הצטיין השנה.

 

 

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook