fbpx

לא משפיעים 2020 | אריה דרעי | תקוע בניוטרל

0

שר הפנים אריה דרעי זוכר היטב את התקופה שבה המפלגות החרדיות היו לשון המאזניים במערכת הפוליטית בישראל. הוא היה שם, בשנות ה־80 וה־90, כאשר ש"ס, אגודת ישראל ודגל התורה קבעו את הרכב הקואליציה והמליכו מלכים. אך הצלקת שלו מ־1992 עדיין מדממת, למרות 28 השנים שחלפו – אז הכניס את ש"ס לממשלת רבין, לצד מרצ של שולמית אלוני. בשלוש מערכות הבחירות האחרונות שם דרעי את כל הביצים של ש"ס בסל של נתניהו. החלטה אסטרטגית, שהתקבלה מחמת חוסר ברירה. ש"ס הייתה המפלגה היחידה, פרט לליכוד, שבקמפיין שלה הופיעו תמונותיו של נתניהו. לרגע ניתן היה להתבלבל ולחשוב שראש הממשלה עומד בראש ש"ס, ולא דרעי עצמו. הוא הוביל את ש"ס משבעה מנדטים לשמונה ואחר כך לתשעה. הקמפיין היה ממוקד, ושם דגש על התייצבותם לימין נתניהו. דרעי, המתון בהרבה מנתניהו בשורת נושאים, ידע שקהל בוחרי ש"ס מזדהה עם תחושת הרדיפה שמשדר נתניהו מאז החלו חקירותיו, וביתר שאת מאז הגשת כתב האישום נגדו. דרעי, פוליטיקאי מפוכח, ערמומי ובעל ניסיון, הבין שאין שום חוכמה או טעם לנסות לשחות נגד הזרם.

בגיל 62, אחרי קריירה פוליטית בת 40 שנה וזעזוע פלילי משמעותי בחייו, הוא אדם שבע מבחינה פוליטית. אין לו שאיפות להיות שר בכיר יותר מתפקידיו הנוכחיים – שר הפנים, הנגב והגליל, וחבר קבוע בקבינט הביטחוני. ש"ס התמקמה בגוש הליכוד, וכל עוד נתניהו שם – דרעי יהיה לצידו. מי שמכיר אותו ידע שאין ערך ממשי להתחייבות שלו כשהודיע שהוא נותן ערבות לגנץ ולאשכנזי שממשלת האחדות תתקיים והרוטציה תבוצע. אין לדרעי אופציה אמיתית להקים ממשלה עם מישהו זולת נתניהו. יחד עם זאת, הוא עשה מאמץ אמיתי לחבר את הקצוות בין אשכנזי לנתניהו, כבר אחרי מערכת הבחירות השנייה, בספטמבר 2019. לדרעי נוח בממשלות אחדות, ולכן הוא מרגיש כדג במים בממשלה הנוכחית. נתניהו הרי דואג למפלגות החרדיות, כדי לשמרן בבסיס הפוליטי שלו. לגנץ ואשכנזי אין שום רצון לריב איתן.

בשנים עברו היה דרעי מרואיין מבוקש בכלי התקשורת. בשנה האחרונה הוריד מינון. גם לקראת הבחירות של חודש מארס לא הרבה לדבר. המנדטים הגיעו בזכות הקמפיין היעיל, לאו דווקא בגלל הופעותיו בתקשורת. התיק הפלילי הנוכחי, שבו הוא חשוד, לא היה קלף בקמפיין. דרעי של 2020 מקפיד בכבודה של המשטרה, אינו תוקף אותה או את הפרקליטות, ובכל פעם שנחקר – מסר על כך הודעה לציבור. את לקח החקירה הקודמת, שהפכה לקמפיין הבוטה 'הוא זכאי', והובילה אותו למאסר ממושך, הוא למד. במערכת הפוליטית מעריכים שהסיכויים לסגירת התיק נגדו גבוהים מן האפשרות שיועמד שוב לדין.

אריה דרעי, בעבר דמות משפיעה וחיונית בפוליטיקה הישראלית, נמצא בשנים האחרונות בצילו של נתניהו. בתחילת העשור השביעי לחייו הוא משדר תחושה שהוא רק רוצה להגיע לפנסיה בשלום. למרות שבפוליטיקה הישראלית, כידוע, אין דבר כזה – גיל פנסיה. דרעי יהיה שם כל עוד יהיה לו כוח וחשק. אך כבר לא בטוח שבאותו מעמד, ובאותה השפעה.

 

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook