fbpx

משפיעים 2020 | אבי ניר ואבי בן טל, מנכ"לי קשת ורשת | האבולוציה של קשת ורשת

0

ביוני האחרון יצאה להנפקה חברת 'סייברוואן', שפיתחה מערכת השומרת על נהגים מהסחות דעת. חודשיים אחרי, זינקה מנייתה ביום אחד ב־17%. זה הגיע בעקבות כנס שנערך על ידי חברת קשת, קוּדם לעייפה על מסך ערוץ 12 ושודר באמצעות נכסי הדיגיטל שלה, מאקו ו־N12. בזמן שהברנז'ה מדדה הפרשי אחוזים בין 'המטבח המנצח' ל'הישרדות', מנכ"ל קשת אבי ניר בדק לא רק את ברייקדאון דקות הצפייה, אלא גם את עדכוני הבורסה.

כמעט עשור לאחר שהחברה החלה לשלוח זרועות מסביב לגלובוס, עם מכירות פורמטים ודרמות, עברו משרדיה ברחוב ראול ולנברג ברמת החייל שינוי מאז'ורי נוסף. האתגרים מזמן אינם רק במסך הישראלי או בהצלחות בשוק הטלוויזיה הבינלאומי. הם נמצאים במקומות חדשים. אם ראיתם (וראיתם) בהפסקות הפרסומות את חברת הביטוח 'ליברה', או אותה 'סייברוואן' הנ"ל, אלה מספרות את הסיפור. באמצעות חברת אחזקות, קשת מקבלת נתחים מחברות מסחריות, בונה להן מערך שיווקי ומספקת את הפלטפורמות העוצמתיות שלה. ערך האחזקה עולה, ובהתאם רווחיה של קשת. כמו כן, הקימו שם קרן השקעות וחדשנות שמתמקדת בסטארטאפים בתחום המדיה. כך הגיעה עוד כותרת מעניינת, שרחוקה מאוד ממאבקי האגו המסכיים: 'וורנר מיוזיק' האמריקאית רכשה את 'אימג'ן מדיה' הישראלית. אקזיט של 86 מיליון דולר. חלק מהכסף מגיע לקשת, שהשקיעה בה. ומי שחותם על ההעברה הבנקאית הוא לן בלווטניק, בעלי וורנר, ובעל השליטה בזכיינית המתחרה – רשת.

מה שמעביר אותנו כמה מאות מטרים משם, אל המשרדים שברחוב הברזל. ברשת התמקדו השנה, בערך כמו במשרד האוצר, בכיבוי שריפות ובתוכנית ייצוב. באוויר תמיד התהיות: האם בלווטניק ייפטר מחלק מאחזקותיו (או מכולן), או שדווקא יפתיע ויזרים כסף נוסף; או האם הקרבות בין חברת החדשות לזכיינית שמעליה ייפסקו ברוח טובה. אבי בן טל, שהגיע לנהל את רשת אחרי שהיה יד ימינו של נוני מוזס בקבוצת 'ידיעות', לומד את העסק לא רע. עוד לא מומחה פרוגרמינג או קורא תסריטים מיומן, אבל במסחר ובתקציבים הוא שולט היטב. אחרי הפסדים גדולים, ואל מול משבר הקורונה, הוא נכנס לעובי האקסל. עובר הפקה־הפקה, בודק כל סעיף ומוריד כל שקל אפשרי. ההימור שלו על העונה הבלתי נגמרת של 'הישרדות VIP' הוכיח את עצמו. לא רק שבמשך רבעון הוא הכה את קשת בפריים טיים, הוא גם הפך את ההפקה היקרה למשתלמת במיוחד, כשחתך את הסלמי הזה לפיסות דקות יותר מנייר אורז.

המבחנים הגדולים עוד לפניו. מותגים בירידה כמו 'האח הגדול', 'המירוץ למיליון' ושני ריאליטי המוזיקה. "מדף" שנמצא במצב חסר. ועדיין, הוא מבקש לשמור את המומנטום. לנסות לאתגר את קשת בפריים טיים עד סוף השנה, בכל מחיר. למעשה, למרות הניצחון המתמשך ברייטינג במהלך הקיץ, רוב הזמן שמרה קשת על יתרון בנתח המסחרי בפריים טיים, בזכות חברת החדשות. ועדיין, כל עוד יצליח בן טל לצמצם את הפער, הוא גם יוכל להשיג עסקאות משמעותיות יותר מקנייני המדיה ב־2021, שייתנו לו חמצן קריטי להמשך הפעילות. ההצלחה היחסית של רשת מורידה אש מקשת. האחרונה תמיד נמצאת תחת עין בוחנת – גם מכיוון הרגולטור וגם מכיוון השוק. או במילים אחרות: קשת צריכה לנצח, אבל צריכה גם את רשת במצב יציב.

בינתיים, בן טל עוד לומד את העסק, בזמן שניר לומד עסקים חדשים. הוא בלע את ההפסד ברייטינג, תוך הבנה שכאלה נחוצים לעיתים, כהוכחת אחריות מתבקשת במציאות הכלכלית הנוכחית. והפלוסים, כבר הבנו, לא נמדדים רק בפרוגרמינג מוצלח או בתזוזה של כמה אחוזים בנתח המסחרי; הם נמדדים בתפיסה הוליסטית, מתקדמת. התפיסה שהפכה את ניר לשחקן במוקדי תעשייה כמו לונדון, ניו יורק ולוס אנג'לס, ושמבקיעה עם מנועי צמיחה כמו מאקו, עם מהלכים כמו ההשקה הבומבסטית של N12, ועם אותן חברת אחזקות וקרן השקעות מוצלחות.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook