fbpx

משפיעים 2020 | אבי ניסנקורן | התקלה של בלפור

0

אבי ניסנקורן, שר המשפטים, הוא ההפתעה האופטימית של השנה. יו"ר ההסתדרות שברח כל עוד נפשו בו מהארגון העבש, משפטן אפרורי, נתגלה כשחקן אפקטיבי במגרש הפוליטי האלים. אפקטיבי ואמיץ יותר מרבים, שגם לליבם הדמוקרטיה הישראלית יקרה. מדויק יותר מרוב לוחמי השחיתות, בשמאל ובימין, שהכרנו במהלך השנה האחרונה. ניסנקורן הוא האחד שתקף, בריש גלי, ובלם את התנופה האופיינית המתמשכת של התקפות נתניהו על מערכת המשפט. שצמצם את נזקיהן וקומם את רוחם של מנגנוני אכיפת החוק. אם היה צריך להצביע על יתרון אחד שנובע מהליכתה של כחול לבן לממשלת האחדות עם נתניהו, אז הצלחתו של ניסנקורן היא אותו אחד.

על פי מספר מקורות, נדמה כי כל הסניגורים שנתניהו נועץ בהם בקשר לתיקי האלפים, העריכו כי לא יוכל להימלט מהרשעה פלילית בבית המשפט. נקודה. ביבי, לדאבון ליבם של חלק מאותם סניגורים, וגם כאלה ששוחחו איתם אך נמנעו מלקחת אותו כלקוח, החליט להימלט מאימת הדין באמצעות "הרחוב". במקום להילחם בבית המשפט – להילחם במערכת המשפט עצמה. והמתקפות התעצמו. המדורות הובערו והרעל הוזרק. כשניסנקורן הגיע אל משרדו החדש, היה צריך להיזהר מהלהבות שכבר החלו ללחך את המקום. חשדנות, רעלנות וייאוש בחדרים. מי נעקב, מי עבר צד, מי מדווח למי, ומי מנסה לפגוע במערכת מבפנים.

הוא נכנס לתפקידו בשקט. בלם מהלכים ותהליכים מסוכנים. אבל לא בייש את נתניהו בפרהסיה. הגביר את הגנתו על המערכת, אבל נמנע מתקיפת גופו של אדם. לצד זה הייתה האפקטיביות הפוליטית, כמו במקרה הצעתו של בצלאל סמוטריץ' להקים ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת ניגודי עניינים של שופטים. הליכוד הודיעו כי יתמכו. אך הפלא ופלא, בפליק פלאק הפוליטי שניסנקורן ארגן, נתניהו עצמו נאלץ להיעדר מההצבעה שבה נחל כישלון. נדמה גם שבעתיד הקרוב ניסנקורן יצליח לייצב קואליציה אחרת – בוועדה למינוי שופטים. קרקס המינויים שפעל בה בשנים האחרונות יתקשה לחזור לעיר. יתרון שקשה להגזים בתיאור חשיבותו. והוא, כישלון אדיר לנתניהו. ספק אם יוכל לכפר עליו ללא הליכה לבחירות. ומשרד המשפטים, וגם הוועדה, אלו שתי עילות מרכזיות מבחינת בלפור להקדמת בחירות.

בהקמת הממשלה חשב נתניהו שלמשרד המשפטים ישלחו כחול לבן את חילי טרופר. הוא אהב את הרעיון (יחסית). בלית ברירה הסכין להצבתו של ניסנקורן בקודש הקודשים. חששו שם, אבל לא מי יודע מה. הרי מדובר בפקידון הסתדרותי מיושן. מישהו שנדמה שאפילו מיקי זוהר יותר מתוחכם ממנו. שיהיה במשפטים. נאכל אותו בלי מלח. אלא שזה לא קרה. ניסנקורן התגלה כאסטרטג פוליטי מחודד. חכם. רחוק מלהיות פראייר.

ואז הוציאו את הלהביורים ושלחו את הברדוגואים להדביק לו חשדות בשחיתות. והחננה? הוא הגיב במהירות. בחדות. בלי "להתבחבש". קבר את הפרשה שלא הייתה, וראה איך ראש הממשלה ושליחיו ממשיכים להפיץ את השקר בלי הפסקה, גם אחרי מניעת הבחירות המוקדמות ו"הפסקת האש" עם כחול לבן. "עלובי נפש", אמר ואילץ את נתניהו להודות כי הוא מקור העלילה ומפיצהּ. מה עשה נתניהו בתגובה? המשיך להפיץ. וניסנקורן? ממשיך לעמוד על המשמר.

משפט ניסנקורן

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook