fbpx

משפיעים 2020 | אביב כוכבי | מבחן חצי קדנציה

0

בינואר הקרוב יסגור הרמטכ"ל ה־22 שנתיים בתפקיד, חצי קדנציה. והמזרח התיכון לא מחכה. גם בשנה האחרונה היה הרמטכ"ל הדמות הביטחונית המשפיעה ביותר על סדר היום הישראלי. זו הייתה שנה מאתגרת, שבה הוא מיעט לטעות. מול הקורונה. מול הישראלים. מול האיראנים, החזבאללה וחמאס.

אפשר להעריך שכוכבי נשם לרווחה שסיוט המשבר הפוליטי (לכאורה) נגמר בהקמת הממשלה הפריטטית, משתי סיבות: 1. האפשרות שסוף־סוף יהיה תקציב ביטחון שיאפשר לו לרוץ קדימה עם התוכנית הרב־שנתית שגיבש, 'תנופה'. 2. העובדה שבקצה השני של המסדרון בקומה ה־14 בקריה, בלשכת שר הביטחון, יושב בני גנץ, מפקדו הנוח מהצנחנים.

אלא שמשבר הקורונה טרף את כל הקלפים השנה גם לתוכניות השאפתניות של כוכבי לצה"ל. במקום תוספות של מיליארדי מיליארדים לתקציב הביטחון, צה"ל נקלע שוב לקרבות תקציב עם האוצר, וזה עוד אחרי שכוכבי התבטא פומבית כמה פעמים בדבר ההבנה ש"צה"ל יצטרך להיכנס מתחת לאלונקה", ושוב החלו ההדלפות על נופש לאנשי הקבע במיליארדים. במשבר, הבין כוכבי מיידית שאין עוד גוף במדינה שיש לו יכולות להתמודד עם מצב לאומי כזה כמו צה"ל. צה"ל רצה לעשות יותר גם בגל הראשון וגם בשני, אלא שבסרבנות של נתניהו להעביר את המשבר לשר הביטחון בנט בגל א' ולשר הביטחון גנץ בגל ב' מסיבות ברורות, צה"ל עוד רחוק מאוד מלתרום את כל מה שהוא יודע במשבר.

אבל עם כל הכבוד לקורונה ולתקציב, במקביל, השכונה סביבנו ממש לא הייתה שקטה. בתחום המבצעי כוכבי והאלופים שתחתיו – אלוף פיקוד דרום הרצי הלוי (מועמד חזק לרמטכ"לות בהמשך) מול בעיית עזה, אלוף פיקוד צפון אמיר ברעם מול חזבאללה בלבנון, ומפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין מול האיראנים בסוריה – היטיבו לספק את הסחורה השנה: למנוע מלחמה מיותרת בעזה, להמשיך להכות באיראנים בסוריה, ולמנוע מנסראללה להרוג חייל צה"ל בגבול כנקמה על הרג הפעיל שלו בדמשק.

הוא רוצה מלחמות קצרות, במחיר נמוך, כאשר הכוחות ייבחנו בקצב השמדת מטרות האויב, מה שכוכבי מכנה "קטלניות", וכל מפקדי צה"ל יודעים לדקלם גם מתוך שינה, לפעמים עם יותר ופחות ציניות. השנה הוא הקים את "היחידה הרב־ממדית", יחידת 'רפאים' שאמורה להיות חוד החנית של צה"ל במלחמה הבאה.

אה כן, ואת גלי צה"ל כוכבי רוצה להוציא מצה"ל; גם כוכבי, כמו כל קודמיו בעצם. זה לא עניין תקציבי. זהו משהו אחר לגמרי, בעיני כוכבי אפילו לא ערכי שגל"צ תישאר בתוך צה"ל. עוד בצד הערכי, הוא גינה כמתבקש, אם כי באיחור, את הפורעים מההתנחלות יצהר שהשליכו אבנים על המג"בניקים, וגיבה, גם באיחור, את חייל גולני שהציל פלסטיני בחברון מאלימות תלמידי ישיבה. זהיר־זהיר. לפעמים מדי. אולי לאור תיוגו של קודמו בתפקיד גדי איזנקוט.

חכם, טלגני, רהוט, כוכבי היטיב השנה לשרוד לא רע בכלל את המוקשים שבסביבה. ושוב, נתעקש להעריך לסיום כמו בגיליון המשפיעים בשנה שעברה, ששאיפותיו לא עוצרות בכס הרמטכ"ל. אבל במזרח התיכון, שנתיים ורבע בקדנציה של רמטכ"ל הן נצח.

 

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook